Brandmerken blijft verboden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kadansjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 22:10

@ Adrienne.. ja hoor dus jij beweert dat mijn paarden getraumatiseerd zijn?? niet dus he.. ze waren jaarling toen ze gemerkt werden en niks meegemaakt wat traumatisch is.. altijd in een veilige omgeving met heeeeeeeel veel knuffels en liefde opgegroeid, geen ongelukken oid. Het deed blijkbaar nie zoveel zeer. Het word niet door alle lagen huid heengebrand.. alleen eerste graads waardoor er alleen geen haren meer groeien.. en een chip wordt je ook niet al te blij van met al die onderhuidse ontstekingen.. dna is idd het beste maar dat is echt duur!!

inkepink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 22:23

ik toch een beetje vol verbazing alle reacties doorgelezen; en mijn mening is en blijft hetzelfde Branden moet kunnen!
Het branden kan niet echt superpijnlijk zijn anders zouden er wel meer ongelukken gebeurd zijn tijdens het branden en de paarden die gebrand zijn zijn echt niet getraumatiseerd of zo. Geloof me ik heb er aardig vaak bijgestaan en ook paarden vastgehouden tijdens het branden.
Daarnaast heeft het branden ook z'n voordelen nl. je kan al van een afstand zien welk ras het is, weet je gelijk dat het paard raszuiver is!
En dat chippen??? dat is minstens net zo erg als het branden mocht je tegen branden zijn: heb je wel eens een onsteking gezien door de chip? Dat is pas pijnlijk!
Ook raar dat alleen NL het verbied want in de rest van de EU is het nog gewoon toegestaan.

kadansjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 22:24

idd inkepink!!!

mammaslamma

Re: Brandmerken blijft verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 23:20

Dat raszuiver gaat niet altijd op, ik heb een raszuivere P.R.E(andalusier) met een mooi brandmerk, maar in Spanje branden ze ook gewone anda's of kruisingen/cruzado's.
Daar zitten dan natuurlijk geen papieren bij, maar veel eigenaren kicken toch wel op een brandmerk, zo ook ik, ik vind het mooi.........

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 09:42

Wanneer een paard laat zien dat hij pijn heeft dan moet er dus behoorlijk wat aan de hand zijn. Vandaar dat het lijkt dat een paard niks om dat brandmerken geeft. Daar zijn ze simpelweg te hard voor om te laten zien. Voorbeeld: Een paard dat ECHT wegwil, rent zo door prikkeldraad heen, blijft zijn been er in haken, gaat hij door totdat het draad of zijn been eraf is. ( spreekt helaas uit ervaring)( paard van een vriendin)

Noraly

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:02

Ik stel voor dat we alle mensen die graag de paarden brandmerken, zelf ook even brandmerken... kunnen we mooi zien bij welk paard jullie horen, gezien jullie de brandmerken zo mooi vinden moet dit geen probleem zijn toch?

kadansjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:06

@ Sisco for life: ik snap niet helemaal wat je bedoelt want wanneer een paard pijn heeft moet er echt wat aan de hand zijn en met jou voorbeeld rent hij dus weg etc etc.. maar als ze gebrandmerkt worden staan ze gewoon stil dus helemaal geen angst oid.. snap je punt niet helemaal

Onyx88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:14

Ik ben zeker niet tegen brandmerken. Ik heb nog nooit erbij gestaan bij het brandmerken maar het lijkt mij beide even pijnlijk. Het chippen word zelfs onder de huid gedaan, in het vlees! Bij brandmerken kom je alleen op de bovenste huidlaag.

Ik vind het klinklare onzin om het met mensen te vergelijken. Wij hebben een hele andere soort huid dan paarden of ander vee. Dat van ons is niet alleen een stuk dunner maar ook een stuk zachter.

kadansjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:24

ja precies.. het slaat dus nergens op dat wij ons ook moeten branden.. ik zou er geen probleem mee hebben.. hihi zelfde merk als je paardje.. maar dat kan je natuurlijk niet met elkaar vergelijken

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:38

maximiliaan schreef:
@ Sisco for life: ik snap niet helemaal wat je bedoelt want wanneer een paard pijn heeft moet er echt wat aan de hand zijn en met jou voorbeeld rent hij dus weg etc etc.. maar als ze gebrandmerkt worden staan ze gewoon stil dus helemaal geen angst oid.. snap je punt niet helemaal

Wat ik bedoel is dat paarden hele harde dieren zijn. Als jij een zadel hebt dat op de een of andere manier niet past zou het dier eerst anders gaan lopen om het beter uit te laten komen of zich erdoorheen zetten. Daaruit blijkt dat het hele harde dieren zijn die zich dus niet door pijn laten kennen.
Een paard kan zo een paar weken rondlopen met een hoefontsteking zonder dat iemand daar iets van hoeft te merken, omdat het paard zich simpelweg niet laat kennen. Maximiliaan: zo wel duidelijk?

Noraly

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:39

Schimmelig schreef:
Ik stel voor dat we alle mensen die graag de paarden brandmerken, zelf ook even brandmerken... kunnen we mooi zien bij welk paard jullie horen, gezien jullie de brandmerken zo mooi vinden moet dit geen probleem zijn toch?

**Pakt haar spullen alvast om aan de slag te gaan **

kadansjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:42

Ja maar angst en pijn kan je in de ogen van een paard zien..
Ik zie dat wil in de ogen van mijn paarden, ook al zetten ze door, dan merk je het niet aan hun gedrag maar in de ogen kan je het altijd zien..
Zo ben ik er ook achter gekomen dat die van mij een ziekte met ze voorbenen had, terwijl hij nog super liep en zich gedraagde maar iets in ze ogen zei dat hij pijn had als die je aankeek

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:48

tja.. wat moet ik zeggen, ik blijf ertegen. Maar ik vind het wel super dat jij dmv. in de ogen van een paard te kijken te zien of alles goed gaat.

Noraly

Ps ga eens naar: http://www.lach.nu/cgi/search.php?table ... uery=paard
en dan het 4e plaatje van boven: brandmerken.
Dan mag jij van mij gaan raden of het pijn zou doen. ( iig voor die man wel)

kadansjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:57

Ja het is wel zo..
En door dat plaatje spreek jij jezelf een beetje tegen want het paard laat dus wel merken als hij pijn heeft terwijl je net zegt dat ze dat dus niet doen..

doerakje

Re: Brandmerken blijft verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:58

Heel goed!! zijn ze helemaal gek een gloeind heet ding op de kont van een paard drukken...

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:59

Wat ik met dat filmpje wil laten zien is dat dat paard genoeg pijn heeft gedaan voor een reactie.

kadansjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:03

@ doerakje.. het is niet gloeiend heet!!! het wordt met stikstof gedaan en het wordt niet door de huid heen gebrand alleen het bovenste laagje zodat er geen haargroei meer komt.. in tegen stelling tot chippen gaat die naald helemaal door het vlees heen

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 14:06

Citaat:
DNA is idd het beste maar dat is echt duur!!

Moet ik tóch nog een keer reageren.

Hou nou eens op te brullen dat DNA laten trekken zo duur is!
Dat is niet waar. Het is maar enkele euro's duurder en als je paard je dat niet waard is......

Voordat er zulke beweringen worden gedaan graag eerst even checken of het klopt wat in het roddelcircuit wordt ge-uit.

kadansjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 22:05

Ach ja toen ik me paarden liet merken bestond dat nog niet eens dus had nie veel keus...

Esther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 10:46

Schimmelig schreef:

Ik ben gebrandmerkt, zij het onvrijwillig.

Brandmerken is het aanbrengen van een derdegraads brandwond. Daardoor komen er geen haren meer op.

Het aanbrengen van een derdegraads brandwond voel je niet en ik spreek dus uit ervaring! Ik heb me gebrand aan een sonde van 600 graden, dat merkte ik pas toen een collega me wees op de brandwond, de afdruk staat nog steeds op m'n arm.

Ik ben dus niet tegen brandmerken.

Loolapelooza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 17:23

Sisco4life schreef:
kijk eens op deze site: http://www.lach.nu/cgi/search.php?table ... uery=paard

en dan het 4e plaatje van boven: brandmerken.
Dan mag jij van mij gaan raden of het pijn zou doen. ( iig voor die man wel)

Die man die houdt het ijzer te lang er tegenaan de reactie van het paard is dan ook niet verwonderlijk. Als je brandmerken goed doet, is het even lastig als een chip steken. Rij ander maar eens een keertje naar de veulenbranddagen in Duitsland, dan zul je zien dat dat echt heel goed meevalt en absoluut niet zo gruwelijk of ethisch onverantwoord is, en dat die veulens niet sterven van de pijn. Tis voorbij voor ze er erg in hebben en bougeren vaak nog geeneens.

Ik heb dus absoluut geen problemen met brandmerken van paarden

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 17:27

Die man krijgt amper de kans om dat ijzer ertegen aan te drukken hoor!
Maargoed, ieder zijn eigen mening en ik ben blij dat mijne gewoon een chippie heeft

Sammy78

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 15:59

waarom zouden we weer gaan brandmerken, we leven toch niet meer in de middeleeuwen???

gewoon chippen, dat lijkt me toch minder pijnlijk.

Sterren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 16:29

Schimmelig schreef:

inkepink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 20:55

tjonge het blijft ook een hele discussie dat branden of niet: Ik blijf erbij dat branden niets erger is dan chippen helemaal na wat ik van de week weer eens zag bij een veulen: Veulen van enkele maanden oud, geboren in februari moest gechipt worden, na een flinke worsteling is de chip geplaats helaas voor t veulen is de hele boel gaan onsteken! Echt een vreselijk gezicht zo'n mega (pijnlijke!!!) plek op de hals om nog maar te zwijgen over de medicijnen die t arme dier dagelijks via spuiten krijgt om de infectie de baas te worden. Zoiets dergelijks heb ik na het branden van een veulen o.a in duitsland nog niet gezien!!!!!!
Dus denk allemaal nog eens na over het branden!