Overheid wil Jacobskruiskruid niet bestrijden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:59

Sundancer schreef:
Wie zaait zal oogsten, dus veerman komt het zelf bij ons uit de tuin halen?

Citaat:
Sjoert:

Ik denk dat je dan niet in de gaten hebt met hooihandel, dat word verkocht en weer door verkocht, dan kan je niet meer weten of het er in zit. Veerman kan het makkelijk tegenhouden, maar dat doet hij niet, erg fout. Maar dit verhaal krijgt nog wel een staartje.

Dan zul je het hooi erop moeten controleren of iets dergelijks.
Altijd als voorwaarde bij de aankoop van hooi vermelden dat het om goed paardenhooi moet gaan en als je het niet als goed beschouwd dat je dan niet betaald en dat ze het weer mogen ophalen.

Althans.. zo zou ik het dan oplossen.

Sundancer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:02

Hmm ja, maar in de praktijk ligt dat toch anders, er word zoveel vogeltjesland hooi verkocht als "goed" hooi.... En het controleren, wil toch niet, als je kuilbalen hebt...succes met controleren.

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:04

Sundancer schreef:
Hmm ja, maar in de praktijk ligt dat toch anders, er word zoveel vogeltjesland hooi verkocht als "goed" hooi.... En het controleren, wil toch niet, als je kuilbalen hebt...succes met controleren.

Maar dan zie je toch alsnog wat je voert?

// edit.

Neemt niet weg dat ik vind dat de overheid hier wel wat aan zou moeten doen. Blijkbaar zijn zij ooit met het idee gekomen om dit plantje in te voeren..

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:45

Ik neem aan dat jullie allemaal al de petitie van kruiskruidforum hadden ondertekend??? Op die site staat bovendien alle info die je maar kunt bedenken, inclusief foto's van planten in de verschillende groeistadia.

MarvanTom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 17:33

Sundancer schreef:

Hai!

Is idd haast onmogelijk!
Denk dan vooral aan maneges/ grote pensionstallen.
Als je al het hooi/kuil moet gaan controleren, voordat je het kan gaan voeren.....

En hoe herken je de gedroogde vorm in hooi/kuil?
EN als je het eruit haalt, laat het dan sporen na, zodat t alsnog onveilig is?
Dat is ook weer zo'n punt.....

Stel dat grote hooiproducenten idd gaan keuren op JKK-vrij: wat wordt dan de prijs van hooi/kuil ?
Iedereen zal direct/indirect deze gevolgen gaan merken: prijsverhoging van hooi/kuil, stalgeld zelfs, 'hobbyhooiers' die hun hooi niet kunnen verkopen, omdat zij geen expert in kunnen schakelen, die het keurmerk JKK-vrij afgeven....

Oftewel: zonder dit onkruid (letterlijk en figuurlijk) zijn we met z'n allen beter af!

Sundancer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 17:34

Precies, het laat zelfs sporen na, dure grap word het dan

MarvanTom

Re: Overheid wil Jacobskruiskruid niet bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 18:11

Sjoert schreef:
MarvanTom schreef:

Hai!

Tja, wat moet ik hierop zeggen? Het is
Misschien heeft Veerman alleen wat verstand van hobbykipjes, omdat deze diertjes zijn herseninhoud symboliseren?

Mwoah, ik denk dat Veerman echt niet de domst is...
Nee, net een kip op d'r eieren: boel gekakel en gepik als je die af wilt nemen, maar bij echte dreiging gevlogen....
Hij zit dus op z'n schatkist van ons geld, als een bok op de haverkist, maar ook die kan je met een ferme zwiep bij de horens eraf krijgen!

Citaat:
ff alles op een rijtje: de overheid besluit om het JKK te planten als verrijking voor de Nederlandse flora (leuk geel bloemetje) en fauna(vlindertje komt erop af).
Ze missen het feit dat dit plantje giftig is voor reeds bestaande flora en fauna. Het overwoekert andere plantensoorten en diverse diersoorten overleven het gif ook niet, van insect tot aan paard.

Overwoekert het onze flora? Ik dacht dat ik ergens had gelezen dat deze plant alleen op plekken begon te groeien waar de grond zo schraal is etc. (paardenweilanden bv.)
Ja, gezien de wortelstelsels van deze plant overwoekert t zelfs t gewone onkruid! Eerste komt,eerste maalt-principe.
Het heet ook niet voor niks '(on)kruid'!

Citaat:
De gevolgen worden na enkele jaren pas zichtbaar en als er een nette petitie wordt aangeboden met het verzoek hier iets aan te doen, dan blijkt Veerman idd vogeltrekjes te hebben door het toepassen van struisvogelpolitiek!

Kost de overheid geld he.

Ons als paardenbaasjes straks niet dan?
Ik wil ook geen massahysterie oproepen, maar stel dat veel/alle paardeneigenaren JKK-vrij hooi willen... Wat gaan wij dan betalen, incl BTW < let op ! BTW gaat weer naar....juist de overheid! Ik iig wil waar voor m'n geld!

Tja, wat kunnen wij eraan doen....
Bokkers op de Barricade tegen JKK!

Citaat:
Middelen nu en Bokt-waardig:
georganiseerde e-mail bombardement op ministerie v Landbouw
Bokt-petitie og meer handtekeningen moet lukken met zoveel bokkers!
Protestmars met paarden/pony's naar het Binnenhof

Ik moet toch enigszins lachen om de eerste en de laatste optie.

Mensjes: Sjoert kan lachen! Nu alleen nog de vraag of dat uitlachen is of toelachen......
Laatst bijgewerkt door MarvanTom op 20-04-06 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

_Sammy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 18:12

love_lucca schreef:
In de reactie's staat ook dat koeien er bijna nooit dood aan gaan ofzo nou als je percentage gaat zoeken met dieren die daar aan overleden zijn van 2 jaar ofzo dan zullen dan nog veel mensen schrikken!

ja koeien hebben 4 magen ofzo daarom moeten ze echt heeeeeeel veel ophebben als ze eraan dood gaan

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 18:55

nou, dan rest nog maar 1 oplossing, paard 24 uur per dag op stal, en vooral geen buitenritten maken :S

Ik vind het belachelijk dat op gemeentegrond nu dus niets gedaan wordt aan het JKK, want dat is toch het grootste gevaar voor de paarden. Natuur- en bermhooi wordt vooralsnog gewoon gegeven aan paarden door niet-wetende eigenaren omdat het zo goedkoop is.

het enige hooi wat bijna geheel risicovrij is, is dorshooi, oftewel graszaadhooi. Dat gras is gedorst, het zaad wordt gewonnen en in zakken verkocht in tuincentra etc. Daar groeit bijne geen ander plantje tussen.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 19:34

ik vind het echt dom dat ze er niks tgen deon er sterven vele dieren aan en dan willen ze het niet doen ook als er een petitie is rondgegaan echt zwak vind ik dat!

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 20:51

Die Minister Veerman woont hier vlak in de buurt... ben in staat om een lading van die kolere planten in zijn tuin te storten

Dat is de man die toen nogal verontwaardigt was over de vogelgriep dat hobbyboeren hun pluimvee niet wilden laten inenten. Hij zei: "als je om je dieren geeft, doe je alles voor ze"...

Jaja.... hypocriet....

Marijkjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 20:53

Tyrza schreef:
Die Minister Veerman woont hier vlak in de buurt... ben in staat om een lading van die kolere planten in zijn tuin te storten

met wat paardenmest erbij, groeien ze sneller

UniFlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 22:50

of snachts met een paar paarden z'n tuintje omploegen

MarvanTom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 23:28

MaestroE schreef:
of snachts met een paar paarden z'n tuintje omploegen

Hai!

Pas op met wat je zegt, he?
De AIVD leest ook vast mee!
Omploegen is zonde vd moeite: gewoon planten die JKK-hap!
Men zou hiermee wel zijn privacyrechten schenden, maar als men dit op landelijke schaal gaat bekijken : JKK in half paardenland tov zijn JKK-vrije tuintje....
Doen! *o/*

Ver van m'n bed-show spelen in Den Haag kan Veerman goed, maar wat zou ie doen als t in z'n eigen tuintje stond?

forgood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 12:50

Tyrza schreef:

Hahaha

Ik baal er echt van word echt doodziek van al die ***planten!

Blijf bezig om ze weg te halen grrrr .

Verosjaak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 13:49

dit is echt matig. het hooi en kuilgras word met machines gemaaid en verpakt dus hoe kan de leveraar in vredes naam zien dat er kruid of zaadjes van het kruid erin kan zitten. Vroeger hadden we ook een probleem van het jakobskruid maar nu een stuk meer. Vind het l*llig dat de overheid zegt dat het ons probleem is terwijl er ook vast wel kruid zal groeien in natuurgebieden waar wilde paarden garzen en die kunnen dat niet onderscheiden.

ofwel: stomme uitspraak minister Veerman

Collane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 23:01

Sjoert schreef:
Wirobelgje schreef:

Wel balen voor de mensen van het JKK-forum dat hun petitie zo weinig heeft opgeleverd. Het is in ieder geval wel in de media geweest.
Misschien dat dat nog gevolgen gaat hebben en andere paardenhouders wakker heeft gemaakt.

Het is niet zo, dat onze petitie nu zo weinig heeft opgeleverd!!!!

De bal ligt nu bij de Kamerleden. Zij kunnen bijvoorbeeld de minister hierover in de Tweede kamer ondervragen.

We hebben nog geen offieciele reacties van de kamerleden gehad , maar ik zou zeggen houd ons forum in de gaten!

Of kom meediscusseren op http://www.kruiskruidforum.nl/forum/viewtopic.php?t=540

Collane

Insider

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 13:59

Ik had ook niet anders verwacht. Hier in de gemeente is het al een paar jaar aan de orde. Ze maaien de berm langs een paar wegen en fietspaden niet. Ecologisch bermbeheer noemen ze dat van achter hun bureautje. Helaas zijn ze nog steeds niet overtuigd dat de boer die er het land naast moet maaien last van hun Kruid heeft. Misschien moeten we de AID eens bellen vanuit het gemeentehuis. Vragen of ze willen komen controleren, omdat de koeien die er rondlopen geen oormerken in hebben!

Alexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 17:20

roxiie schreef:
punkies schreef:
ik vind het helemaal niet raar, je gaat toch geen planten uitroeien Paarden weten donders goed dat ze geen jacobskruis moeten eten, je moet gewoon het hooi checken, en van welk land het komt, ik begrijp het goed van de overheid dat het niet laat weghalen.

Als ze dat zo goed weten waarom gaan er dan zoveel aan dood?
En hoe zit het dan met koeien en die andere dieren waar het schadelijk voor is..?
Dat komt heus niet alleen door het hooi dat ze eten

Moet je je paard vaker buiten zetten wordtie weer paard, maar goed, die eeuwige discussie hoef ik niet nog eens te voeren.
Verder moet je gewoon je eigen weiland doen, dan heeftie er toch geen last van?! Ik heb er verdomde veel over gelezen en die paarden eten het NIET in de wei, alleen als het gedroogd in het hooi zit, ik zet mijn paarden iedere zomer in een wei met die zooi, maakt geen biet uit.

Alexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 17:23

Dat vergelijking met vogelgriep vind ik nergens op slaan, vogelgriep is besmettelijk, en ook mensen kunnen het krijgen, dat is dit allemaal niet(Of je moet met je tanden in het jacobskruiskruid gaan zitten )

Authentic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 17:29

Voor mensen is het ook schadelijk als je eraan zit met je handen.

Ik vind jou trouwens wel erg snel oordelen, sta je er wel eens bij stil dat niet iedereen z'n paard áltijd op het land kan zetten? En er zijn wel degelijk paarden die het opeten, de meeste niet, maar je hebt er wel paarden tussen zitten die het wél vers van het land eten.

Ik vind het belachelijk dat je eerst je hele hooibaal door moet zoeken naar dat klote-plantje, en als je er een vind kan je gelijk die hele baal weggooien. Dat kolereplantje komt oorspronkelijk geeneens voor in Nederland, zij halen dat k*tplantje naar Nederland en dan moeten wij maar gaan zorgen dat onze paarden niet doodgaan. Weet je hoe lang ze in Engeland proberen dat ding weg te krijgen, wat doen die sukkels in Nederland? Ja laat maar groeien hoor, krijg je leuke vlindertjes.

't Is dat die minister hier niet zo dichtbij woont anders had ik z'n tuintje volgegooid met die plantjes, z'n kippetjes zijn wel belangrijk en andermans paarden niet.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 17:37

punkies schreef:
Moet je je paard vaker buiten zetten wordtie weer paard, maar goed, die eeuwige discussie hoef ik niet nog eens te voeren.
Verder moet je gewoon je eigen weiland doen, dan heeftie er toch geen last van?! Ik heb er verdomde veel over gelezen en die paarden eten het NIET in de wei, alleen als het gedroogd in het hooi zit, ik zet mijn paarden iedere zomer in een wei met die zooi, maakt geen biet uit.

Heb je er al ooit over nagedacht wat er gebeurd als die plant afbreekt en droogt in de zon?

Sundancer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 17:56

Punkies, als je niet weet waar je over praat, zeg dan niets

Per paard verschild het, of ze het eten of niet.

Collane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 17:58

punkies schreef:

Goh punkies, je schijnt er wel een hoop van te weten. Hoe denk je dat Capita is gestorven? Heb je dat verhaal al gelezen? http://www.kruiskruidforum.nl/forum/viewtopic.php?t=30
Toen Capita gekocht werd was het weitje kaal. Ik heb foto's van hetzelfde weitje van ongeveer een maand later. En het stond vol met JKK!
Capita heeft dus al die rozetten gegeten. Ik zou maar niet zo stellig meer zijn dat dieren het niet vers eten want dat komt WEL voor!

Het is inmiddels bekend dat dieren het bij voedselschaarste gaan eten, er staan immers het hele jaar rond JKK rozetten. Ook kunnen dieren de kleine zaaillingen soms moeilijk mijden. Als dieren het eenmaal gegeten hebben kunnen ze er een smaak voor ontwikkelen. Dat betekend dat ze het vanaf dat moment gewoon zullen eten.

Vind jij het trouwens fair, dat iemand z'n eigen weilandje keurig doet en vervolgens de plant uit naastgelegen bermen steeds weer opnieuw voor planten zorgt?

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 18:41

Hai!

@ Punkies: ik gaf je het voordeel vd twijfel na je 1e post (kan gebeuren) , maar je weet echt niet waar je het over hebt, gezien je verdere posts!

Jij, als zgn. expert, zou moeten weten dat gele bloempjes aan plantjes door paarden niet altijd als gevaar wordt ervaren.
Ik, als eigenaar van een in reservaat geboren Fjord (helaas voor jou sta ik niet alleen), weet dat ze afgaan op geur van iets om het eventueel te eten.
Als zelfs zo'n paardje het verschil al niet ziet/ruikt/opmerkt, wie ben JIJ dan om het op de paardjes af te schuiven?

De verantwoordelijkheid ligt nu, gezien de uitspraak, bij de eigenaren.
Niet geheel eerlijk, als je je paardje hooi/kuil moet voeren en te horen hebt gekregen van je hooi/kuil-leverancier dat t vast wel JKK-vrij is, omdat ze anders hun hooi niet kunnen verkopen...

Jouw kortzichtigheid is niet echt fraai te noemen en hoop dat je iig op deze topic niet meer gaat reageren, tenzij het echt nieuwe feiten over JKK aan het licht brengt tov paarden.