Paarden zijn beter af met elkaar

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yokie

Re: Paarden zijn beter af met elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 14:44

randalinpony schreef:
En jij hebt er nooit over nagedacht dat het ook weleens andersom zou kunnen zijn? ...
Maar goed, zolang jouw paard tussen de muurtjes staat, kun je deze denkbeelden lekker vasthouden. Je paard kan je niet het tegendeel bewijzen zo heh

Nee hoor. Het is maar goed dat je dit niet aanvallend bedoelt
Lees onderstaand topic maar door. Dan zie je dat ik er én over nadenk, én dat mijn paard het tegendeel bewijst. En.. dat mijn 'chargeren' ergens op is gebaseerd...

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=34&t=554485&hilit=

En ik wacht geduldig het grote promotie onderzoek af en bestel een exemplaar om het zelf maar eens door te lezen. 't Zal mie nijen.

En nu houd ik echt echt echt op hiermee

mylittlejoy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 14:45

Als je nagaat dat er elke twee weken een nieuw topic over dit onderwerp komt met als resultaat dat de voorstanders van weide de mensen die hun paarden op stal houden bestempelen van "geen dierenliefhebbers" tot regelrechte dierenbeulen, kan ik mij zeer goed verplaatsen in de reactie van Fronton.

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 14:50

Oh ja nee. Dan zal ik me maar niet meer laten zien in dit topic, want omdat ik mijn pony nu 24/7 buitenhoud ZAL ik mensen die dat niet doen wel als dierenbeulen bestempelen..............Hoezo generaliserend? Ik snap dondersgoed dat ik in een uitzonderingspositie zit en dat lang niet iedereen die mogelijkheid heeft. Maar goed, als ik het goed begrijp vind ik mensen die hun paarden op stal houden dierenbeulen enkel en alleen omdat ik een voorstander van de weide ben? Nee hoor, zo zit dat niet en ik geloof dat hier een heel groot grijs gebied (mensen die hun paard op de wei hebben staan, maar die het prima vinden wanneer een ander dat niet doet/kan) vergeten wordt.

Fijn dat mijn mening in elk geval al door een ander gevormd is.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 14:52

ZO hehe, nu kunnen de mensen er niet meer omheen. Lang leve Machteld! Ik heb toevallig 3 jaar les van haar gehad

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 14:58

[quote="randalinpony"]
Het is missJ die hier een 'persoonlijke' aanval in ziet. Ook nergens voor nodig. Het is misschien wat gechargeerd, maar dat is de post van Yokie imo ook. Als zíj hier een persoonlijke aanval in ziet, dan hierbij dat dit bepaald niet de bedoeling was.

[\quote]

Ik heb Sjoert niet gevraagd om op jouw post te reageren, dus blijkbaar ben ik niet de enige die er zoiets in zag.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 14:59

LCharlotte schreef:
ZO hehe, nu kunnen de mensen er niet meer omheen. Lang leve Machteld! Ik heb toevallig 3 jaar les van haar gehad

Euh, niet?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 15:13

mylittlejoy schreef:
Als je nagaat dat er elke twee weken een nieuw topic over dit onderwerp komt met als resultaat dat de voorstanders van weide de mensen die hun paarden op stal houden bestempelen van "geen dierenliefhebbers" tot regelrechte dierenbeulen, kan ik mij zeer goed verplaatsen in de reactie van Fronton.

Oh, dus omdat je denkt dat een topic toch wel weer op gezeur uit zal draaien begin je er zelf vast mee?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 15:46

Amulet schreef:
Oh ja nee. Dan zal ik me maar niet meer laten zien in dit topic, want omdat ik mijn pony nu 24/7 buitenhoud ZAL ik mensen die dat niet doen wel als dierenbeulen bestempelen..............Hoezo generaliserend? Ik snap dondersgoed dat ik in een uitzonderingspositie zit en dat lang niet iedereen die mogelijkheid heeft. Maar goed, als ik het goed begrijp vind ik mensen die hun paarden op stal houden dierenbeulen enkel en alleen omdat ik een voorstander van de weide ben? Nee hoor, zo zit dat niet en ik geloof dat hier een heel groot grijs gebied (mensen die hun paard op de wei hebben staan, maar die het prima vinden wanneer een ander dat niet doet/kan) vergeten wordt.

Fijn dat mijn mening in elk geval al door een ander gevormd is.

Sorry, ik bedoelde het absoluut niet persoonlijk. Ik probeerde alleen even duidelijk te maken dat dit onderwerp al een behoorlijke geschiedenis heeft zo langzamerhand en ik mij kan voorstellen waarom er al in het begin van dit topic vrij heftig gereageerd wordt.

Ik bedoel ook zeker niet te zeggen dat als je je paard op de wei houdt, je DUS mensen die dat niet doen dierenbeulen vindt. Maar meestal draaien dit soort topics uit op een veroordeling van de mensen die paarden op stal houden.

bemoeial

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 15:50

Tuurlijk is dit niet echt spannend nieuws. Mijn merrie is bijzonder angstig als ze een paard hoort maar 'm niet kan zien (dichte box) daarom heeft ze een open box. Bovendien was de hengstigheid volledig vestoord in een gesloten box. MAAR wat leuk in de wei, gezellig samen en geen problemen betreft, isnie helemaal waar. Elke zomer staat mijn paard in de wei (inde winter mag nou eenmaal niet van de wei-baas). Ik heb al torenhoge rekeningen verzameld van weide ongevallen (vaste kudde, geen verloop). Elk jaar wordt ze in elkaar gemept ivm gebrek aan dominantie, en vorig jaar heb ik zelfs gevreest voor een ernstig blijvende blessure, gelukkig heb ik een fantastische dierenarts (die het ook somber inzag) en loopt ze nog gewoon in de sport. Daarnaast wil ze absoluut niet heel de dag in de wei (gaat bij het hek staan) omdat ze niet durft te gaan liggen tussen haar soortgenoten en normaal de halve dag ligt te pitten. Zodra ze dan op stal komt stort ze neer en is niet meer aanspreekbaar voor een aantal uur. Dus heb ik nu een een te veel gedomesticeerd paard of herkennen mensen dit.

blackheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:10

Dat ze dat moeten bewijzen!

Ik neem aan dat iedereen dat wel weet, paarden zijn kuddedieren dat houdt dus ook in dat ze graag fysiek zowel mentaal contact hebben met soortgenoten. Als je met paarden omgaat, merk je het zo ook wel. Daar is geen eens een onderzoek voor nodig

Dat hebben wij mensen toch ook het liefst?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:18

Volgens mij kan de wel of niet in de wei discussie beter gevoerd worden in het topic dat Yokie hierboven al aangeeft.

Hier gaat het om onderzoek dat aantoont dat paarden beter af zijn met sociale contacten. Natuurlijk, als paarden bij elkaar staan hebben ze daar de meeste mogelijkheden toe. Een soortgenoot lekker knabbelen en poetsen is nu eenmaal erg lastig door tralies.
Maar binnen de stalsituatie zijn er nog zoveel mogelijkheden tot verbetering. Bijvoorbeeld tralies ipv wanden.Of een halfopen deur, zodat ze lekker buiten kunnen hangen en alles beter in de gaten kunnen houden.
Voor bepaalde paarden en ponys is groepshuisvesting een optie. Of stallen met een tussenschot, maar zonder tralies. (Of alleen een klein rek bij de voerbak.)

Er zijn nog heel wat paarden die tussen drie muren staan, met als uitzicht een blinde muur. Niet nodig, behalve in heel bepaalde gevallen.
Maar soms worden er van die dichte stalletjes getimmerd, omdat er gewoon niet bij nagedacht wordt. Zo doen ze dat toch altijd?

(Overigens, reactie op post van bemoeial, is bekend dat de cyclus van een merrie gunstiger wordt als ze meer contact met andere paarden heeft en meer in zonlicht komt. Bron: veulens krijgen, Joop Loomans)

Mies7

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 17:22

Mies7 schreef:
Zo mogen paarden
in Denemarken

niet solitair gehouden worden en zijn de stands in verschillende Europese landen al lang verboden.

Zep schreef:
Quote je bron ff

Gegevens zijn op te vragen bij de KNHS.

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 18:08

mylittlejoy schreef:

Sorry, ik bedoelde het absoluut niet persoonlijk. Ik probeerde alleen even duidelijk te maken dat dit onderwerp al een behoorlijke geschiedenis heeft zo langzamerhand en ik mij kan voorstellen waarom er al in het begin van dit topic vrij heftig gereageerd wordt.

Ik bedoel ook zeker niet te zeggen dat als je je paard op de wei houdt, je DUS mensen die dat niet doen dierenbeulen vindt. Maar meestal draaien dit soort topics uit op een veroordeling van de mensen die paarden op stal houden.

Ja tuurlijk, maar dergelijke mensen lijden gewoon aan tunnelvisie. Er zijn meerdere manieren om paarden te houden en ik ben verschrikkelijk blij dat ik NU de mogelijkheid heb mijn pony zomer en winter, dag en nacht buiten te kunnen houden. Het kan best zijn dat ik hem met een jaar of wat gedwongen 's nachts op stal moet houden. Daar zou ik absoluut niet blij mee zijn én ik zal erg mijn best doen om dat te voorkomen, maar als ik geen andere oplossing kan vinden (ik ben ook 'maar' student, heb geen eigen auto en heb dus een beperkte afstand waarin ik naar stallen kan zoeken) dan is het gewoon niet anders. Gelukkig zit ik hier in een omgeving (Haren-Groningen) waar de paarden in elk geval het hele jaar door overdag naar buiten kunnen.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 18:11

Amulet, dus je bent nu gewoon goedkoper uit, met je paard op de wei?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 18:51

wat een nieuws ja
maar ben toch wel benieuwd naar het hele onderzoek.

Mijn grootste bewijs is mijn eigen pony! niemand die me beter kan overtuigen dan mijn eigen paardje dat van nukkig stalpaardje een vrolijke, sociale buitenpony is geworden.

LovingTweety

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 19:03

MissJ schreef:
Is het wel eens in je opgekomen dat sommige mensen hun paarden niet anders KUNNEN houden?
Niet overal in Nederland is evenveel ruimte.

Dus omdat 'wij' zonodig paarden willen hebben moeten zij zich maar aanpassen? Ik woon in de randstad en zelfs hier kan ik genoeg groen vinden waar paarden staan hoor!
Die van mij staan gelukkig heerlijk in een weiland.

Amulet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 19:24

Fronton schreef:
Amulet, dus je bent nu gewoon goedkoper uit, met je paard op de wei?

Nee, wij hebben op stal ook gewoon een stal waar hij 's nachts zou kunnen staan. Maar omdat ze bij ons ook gewoon 's nachts buiten kunnen staan doe ik dat liever. Omdat hij het hier goed op doet en omdat hij nu prima in zijn vel zit zou ik het fijn vinden wanneer dit bij een volgende stal ook kan.

Ik proef een beetje uit je stukje dat je denkt dat ik het zo maar doe omdat dat goedkoper is?? Dat is namelijk niet zo, ik heb GEEN AUTO omdat ik student ben, dat geld stop ik liever in mijn pony. Het maakt bij ons op stal (in kosten) namelijk niet uit of je je paard op de wei of in de stal hebt staan (ja, ik ben een mazzelaar) dus ja, als ik kan kiezen tussen; op stal of lekker buiten in een groep? Dan kies ik voor dat tweede.

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 22:13

LovingTweety schreef:
Dus omdat 'wij' zonodig paarden willen hebben moeten zij zich maar aanpassen? Ik woon in de randstad en zelfs hier kan ik genoeg groen vinden waar paarden staan hoor!
Die van mij staan gelukkig heerlijk in een weiland.

Fijn dat jouw paarden in een weiland staan.
Maar niet iedereen heeft die luxe.

Adrija

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 22:40

Misschien een open deur, maar goed dat dit wetenschappelijk wordt onderbouwd. Hiermee heb je een beter argument in discussies over situaties waar wél mogelijkheden zijn voor weide/paddock-gang maar die niet benut worden. Zulk soort onderzoeken zijn niet baanbrekend maar leveren wel een bijdrage aan een mindshift die zich hopelijk voltrekt (langzaam aan).

Waarom reageren sommigen zo fel. Is dit een vorm van Juniaanse projectie (als je je ergens niet (onbewust) onzeker over voelt, reageer je ook niet zo fel). Overigens moet ik wel zeggen dat ik mensen die paarden houden zonder gezamelijk weidegang e.d. echt geen dierenbeulen wil noemen!! Dierenbeulen zijn mensen met paarden die toe zijn aan Brooke's Hospital.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 00:22

Ingeborg, hoe heet het verschijnsel dat het gevoel weerspiegelt dat men nog meer gelijk heeft dan men al had, op basis van eigenlijk weinig overtuigende informatie? Hoe noem je dat? (behalve jokken of misleiden)

Zazoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 00:37

tsja dat had ik ook al verwacht. mijn pony staat op stal en in de zomer 3 maandjes buiten. wil het ook wel anders maar heb de mogelijkheid niet....

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 08:23

Zazoo schreef:
tsja dat had ik ook al verwacht. mijn pony staat op stal en in de zomer 3 maandjes buiten. wil het ook wel anders maar heb de mogelijkheid niet....

soms is dat gewoon ook heel moeilijk, wij hebben het geluk dat we ze overdag in de rijbak mogen zetten met zn alle....maar anders was het ook drie maanden alleen in de zomer op de wei....het is soms allemaal wel makkelijk kletsen over het zoeken van een stal met 12 maanden weidegang...maar zo makkelijk is dat allemaal nog niet..zo ver ik weet, bij ons in het dorp en daarbuiten...zijn we de enige die de paarden overdag (van 07.00 smorgens tot 19.00)buiten staan....en echt!...ik ben nog op zoek geweest voor een wei erbij...maar makkelijk is dat niet, de boeren willen toch eerst graag hooien....en zitten we weer vast aan de drie maanden in de zomer..nu hopelijk hebben we weer wat gevonden..maar aan een dijkkie zetten met een schrikdraadje wordt ik ook niet gelukkig van.....

Ik ben er van overtuigd dat iedereen hier het beste met zn paarden voor heeft..sommige paarden kunnen ook niet anders als binnen staan , volgens mij heb ik ook wel eens een verhaal gelezen dat een paard zich helemaal ging martelen door zichzelf kapot te bijten....uitzonderingen zijn er altijd!....

lytse2003

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 10:00

Soms heb je de keus niet. Mijn paard komt iedere dag ook maar een half uur in het bakje. we proberen altijd meer als er niemand anders komt om te longeren. Maar bij ons moet je je inschrijven om gebruik ervan te kunnen maken in de winter. Vanaf 1 mei gaat ze het land op maar s'nacht wel op stal omdat dit ook niet anders kan. Het op het land gaat ook via iemand anders omdat als je van de manege zelf gaat je paar maar 3 uurtjes per dag kan. Nu kost het wel meer geld maar gaat ze wel de gehele dag lekker naar buiten. Het is in de randstad moeilijk ook een stal te vinden waar ze je paard buiten zetten in de winter. Je hebt ze wel maar die zijn super duur en ver weg of je betaald heel erg veel of ze zitten vol.

Amulet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 10:35

Fronton schreef:
Ingeborg, hoe heet het verschijnsel dat het gevoel weerspiegelt dat men nog meer gelijk heeft dan men al had, op basis van eigenlijk weinig overtuigende informatie? Hoe noem je dat? (behalve jokken of misleiden)

Jeetje, voel jij je enorm aangevallen ofzoiets? Want volgens mij is dat helemaal niet nodig. Bij mijn weten is er hier IN DIT TOPIC niemand die zegt dat hij of zij mensen die hun paarden op stal hebben (omdat het niet anders kan) dierenbeulen en/of slecht vindt. Alleen dat het onderzoek dus -misschien! want ik zou ook graag eerst het hele onderzoek lezen- iets onderbouwd dat -hopelijk!- bij veel mensen allang duidelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:32

Wat heerlijk dat er nu gediscussieerd wordt of het onderzoek wel betrouwbaar is en op waarheid berust.

Het levende bewijs zie ik maar weer nu ik mijn paar heb verplaatst. Als hij op de wei loopt met de vreemde paarden om zich heen, voelt hij zich helemaal gelukkig en tevree, maar zodra hij op stal moet, is het paniek in de ogen. Dat wennen aan zijn stalletje en opgesloten zijn, heeft nog wel tijd nodig. Agerm, best zielig, maar dan is het wel duidelijk als hij ook de nacht met die paarden buiten zou mogen blijven, hij totaal geen gewennigsproblemen heeft.