LeandraTigro schreef:Aan de ene kant vind ik het een prima idee, jonge ruiters leren hoe op de weg om te gaan met andere weggebruikers. Maar aan de andere kant: ik rijd zelf al jaren met mijn paard op de weg. En dan moet ik ineens een ruiterbewijs halen; laten zien dat ik goed kan op- en afstijgen, het voetje van het paard kan optillen en ik op het juiste been kan lichtrijden? Wat een lachertje. Echt pure geldklopperij. Paardrijden leer je niet met dat papiertje. En niemand geeft mij de garantie dat er niks gebeurt als ik dat papiertje heb. Ook al heb ik vijfduizend ruiterbewijzen, dan nog kan ik eraf vallen. En als het alleen is om mensen wegwijs te maken op de openbare weg, stel dan de regel in dat mensen zonder autorijbewijs niet meer met een paard op de weg mogen, want die hebben de regels (nog) niet geleerd. En leer automobilisten eens goed hoe om te gaan met een paard in het verkeer. Mijn paard is heel braaf op straat, maar ook die springt wel eens aan de kant als haar neus of staart er weer bijna af worden gereden ondanks mijn signaal om langzaam en met afstand te passeren.
Wie weet wat er uiteindelijk uitrolt. Mensen met een rijbewijs hebben toch ook vrijstelling van het bromfietscertificaat??? Misschien volstaat dan een rijproef of weet ik veel wat.