Geen voederplicht wild in Flevoland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

polly2

Re: Geen voederplicht wild in Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 09:40

Karl66 schreef:
Dat er wilde dieren zijn die van de honger dood gaan is misschien niet leuk maar een feit wat je niet altijd kan veranderen. Wat als het geen paard was geweest maar een verzwakte veldmuis of konijn die in zijn hol van de honger dood gaat?

Daar gaan er in de winter duizenden van dood aan de honger...en vossen en koolmezen en mollen en ja....de arme larfjes van vliegjes die vriezen zelfs dood....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 09:57

Wat een zwakke argumenten, ja dat is natuur

Maar teveel beesten in een omheind reservaat om laten komen heeft niks met de natuur te maken.
Nogmaals gooi er dan een paar tijgers bij enz.

Dit is gewoon vee laten grazen op een te klein gebied waar je verder nauwelijks meer naar omkijkt.

Als ik dat hier bij mijn paarden doe, om te kijken welke dan het sterkste is, dan denk ik toch dat ik terecht een probleem heb.

Ons landje is te klein om de natuur, de steppe, na te bootsen.
En men heeft geen natuurlijke vijanden, dus het is heel simpel, de natuur kan niet nagebootst meer worden,dus dat ze eens van dat rare idee af stappen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 13:05

Runningkawa, dat zijn helemaal geen zwakke argumenten, tijgers of wolven loslaten is in Nederland niet echt een optie. Vandaar dat mensen daar voor in de plaats de verzwakte dieren afschieten. En ja dat betekent dat er ook dieren zijn die niet opgemerkt worden en dus de hongerdood sterven. Maar dat zal net zo goed gebeuren als er grote roofdieren lopen.

Wat betreft teveel dieren in een te klein gebied. Dat was het geval toen er bijgevoerd werd, omdat er door dat bijvoeren teveel jonge dieren geboren werden. Als je niet bijvoert, dan reguleert de natuur zichzelf en worden er ongeveer even veel dieren geboren als het gebied aankan. Daardoor krijg je dus juist geen overbevolking.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 14:07

Nee, idd je zegt het, tijgers loslaten gaat niet
Dus, je kunt de natuur niet nabootsen
AUB, probeer dat dan ook niet en haal gewoon op tijd de helft van de beesten eruit, voordat ze geen eten meer hebben.

Dierenleed in Nl hoeft niet.
Half NL is tegen de bio industrie, terwijl daar geen 1 dier hoeft te lijden En dit mag dan gewoon?
Hoe krom willen we het hebben in NL?

Als er ergens een wei is met verwaarloosde dieren, willen er allemaal de eigenaar ophangen en dit is dan normaal?
Nee, sorry dat gaat er bij mij niet in.

Haal ze er dan op tijd uit, verkoop het vlees als delicatesse oid, maar zo laten lijden

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 14:14

In het wild leven de paarden ook niet tussen de tijgers! Dus dat gaat nergens over. Voedselschaarste is net zo goed een natuurlijke vijand van elk wild dier. Bij ons in de wei komen er niet elk jaar veulens bij.... dus dat blijft wel in evenwicht. Als er geen dieren sterven en alleen maar bij komen worden elk jaar de problemen groter en groter.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 14:19

In het wild zijn paarden wel degelijk prooidieren (net als elk ander graasdier), welk wild beest ze dan opvreet maakt me niet uit.

En idd aan voedselschaarste gaan er dieren dood, maar deze gaan zelden dood aan de honger zelf, maar worden zwakker en trager en worden gepakt,
Imo een zachtere dood.
Maar meestal is er in een ander gebied weer genoeg voedsel.

Maar nee, in nl willen we ff natuurtje naspelen, op een paar vierkante meter.
Maar we willen geen moeite stoppen om het teveel op een normale manier in te dammen.
Onnodig dierenleed veroorzaken noem ik dat.
Hoe kunnen wij dierenliefhebbers dat nu goed vinden?
Echt daar kan ik niet bij...

polly2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 21:56

runningkawa schreef:
In het wild zijn paarden wel degelijk prooidieren (net als elk ander graasdier), welk wild beest ze dan opvreet maakt me niet uit.

En idd aan voedselschaarste gaan er dieren dood, maar deze gaan zelden dood aan de honger zelf, maar worden zwakker en trager en worden gepakt,
Imo een zachtere dood.

Maar we willen geen moeite stoppen om het teveel op een normale manier in te dammen.

Heb jij enig idee hoe uitgestrekt het gebied is?

Als je het vergelijkt met de veluwe, waar ook dieren door de honger doodgaan (het edelhert heeft ook geen natuurlijk vijanden daar), dan blijkt dat juist bij de OVP het dierenbestand sinds een aantal jaren volledig in evenwicht is....iets dat ze op de veluwe niet hebben...daar moet worden gejaagd...om het jaar er op weer de conclusie te trekken dat er te weinig zijn van een bepaalde soort.

Frekja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 21:58

Wat mij op valt, Runningkawa, dat er inderdaad zo wienig reacties en kijkers zijn bij dit onderwerp zijn. Als ik nu een Topic maak met de tekst: 'Dode pony en dode koe liggen al een dag in het weiland achter de afrastering' Nou dan hebben we commentaar. Maar ik begrijp er ook niets van. En het is en blijft DIERENKWELLERIJ.

Frekja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 22:02

polly2 schreef:
runningkawa schreef:

Imo een zachtere dood.

Heb jij enig idee hoe uitgestrekt het gebied is?

Als je het vergelijkt met de veluwe, waar ook dieren door de honger doodgaan (het edelhert heeft ook geen natuurlijk vijanden daar), dan blijkt dat juist bij de OVP het dierenbestand sinds een aantal jaren volledig in evenwicht is....iets dat ze op de veluwe niet hebben...daar moet worden gejaagd...om het jaar er op weer de conclusie te trekken dat er te weinig zijn van een bepaalde soort.

Nee ! Het is juist NIET in evenwicht !!
Het grootste deel van de OVP is : water, moeras en riet. Die beestjes moesten alleen maar het gras kort houden voor de vogels. "De heren van SBB" waren vergeten dat die beestjes ook jonkies kregen? Dom hé ?

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 23:01

Dat waren ze niet vergeten...... normaal vult de aanwas de sterfte weer op. Door bij te voeren is het niet opvullen, maar aanvullen!!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 23:26

Ja ik weet dat het gebied groot is
Maar voor de natuur na spelen is het maar een paar m2

En deze beesten leven gewoon in gevangenschap, net als een paard in de wei. Want ze kunnen niet verder trekken.
Dus daar voor zorgen hoor je gewoon te doen.

Ze zijn daar geen prooidier, geen roofdieren, dus de natuur na doen op een stuk omheind land kan niet, ook al is dat stuk voor ons Nederlanders enorm, voor begrippen van wild is het niks.
Heel Nederland is maar een puntje op de aardbol, laat staan dat stukje land.

En ja ik schrik ook van de weinig reacties.
Ik woon niet zover van de brood fokker uit Deurne, die ook vaak verwaarloosde dieren heeft.
Moet je mensen daar over horen.
Imo doet die niks anders als wat hier gebeurd.

Ik kan dat verschil niet begrijpen, echt niet
Onnodig dieren leed is onnodig dieren leed.
En dat is nooit goed te l*llen

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 21:15

runningkawa schreef:

Imo een zachtere dood.

Maar wat is voor jou dan het verschil tussen een geweer en een roofdier?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 21:30

Dat een roofdier er veel eerder bij is, als ze al licht verzwakt zijn, zijn ze al direct niet meer snel genoeg. Direct opgevreten, ditect weer meer voedsel voor een sterkere.
Voordat het beheer ze daar neerschiet (als ze ze al zien) zijn ze al veels te veel verzwakt.

Hoe je het ook went of keert, het heeft niks met natuur naspelen te maken.

Ze staan gewoon in gevangenschap en kunnen niet trekken en hebben geen natuurlije vijanden.

Dus, moet je er voor zorgen.
En dat is niet een dier laten verhongeren, want heb je wel enig idee hoe lang een dier zonder voedsel kan, en hoe lang hij lijd voordat hij dan dood is?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 21:43

Als ze volledig in het wild leefden en verder wilden trekken naar een ander gebied met meer eten, dan is de kans heel groot dat ze door een andere kudde uit dat teritorium geschopt worden. Want als er meer voedselaanbod is doordat ze kunnen trekken, dan worden er meer veulens geboren net zolang tot dat nieuwe gebied ook opgevuld is met dieren. De grootte van het gebied zegt alleen iets over het aantal dieren wat erop kan leven, niet over het feit of het al dan niet wilde dieren zijn.

Je hebt gelijk dat je de dieren ook al in de herfst kan afschieten, alleen dan zijn de dieren in hun beste conditie net voor de winter en is er geen onderscheid tussen de zwakke en sterke dieren. Het gevolg is dat een deel van de zwakke dieren overleven en de kudde als geheel daardoor zwakker wordt.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 01:03

Jeetje, wat een argumenten Karl66, maar die gaan gewoon niet op.
Feit is dat er te veel dieren leven in dat gebied.
Feit is dat dat gebied een ingeperkt iets is wat de natuur moet nabootsen.
Feit is dat de dieren dus niet sterven, maar ellendig verrekken
Feit is dat de dieren dus gehinderd worden aan het naar andere gebiede te trekken
Feit is dat hier natuur nagebootst wordt wat geen natuur is.
Feit is ook dat er geen echt wilde dieren leven (Doordat er geen direct menselijk contact is zijn de paarden en runderen schuw, maar ze zijn gewoon opgefokt en uitgezet)
Feit is dat er geen natuurlijke vijanden zijn en dat een tijger, leeuw of poema of wat voor katachtige in die order van grootte beslist wel ene hapje paard of rund zou lusten.
Feit is ook dat hoewel in de ogen van verschillende mensen, die helaas niet beter weten en niet beter kunnen weten, dit mini gebiedje ingesloten is door agrarische bedrijven die aan de meest strenge regels zijn gebonden. De boeren voederen uit puur zelfbehoud, hoewel verboden, deze dieren zelf bij. Ook omdat ze zulke taferelen niet kunnen aanzien, maar ook als er ziektes door dit beleid gaan uitbreken, juist deze boeren de eerste zijn die geruimd worden. Misschieen een aardig iedeetje voor de zogenaamde milieu freaks, maar dan hebben die plank wel flink mis geslagen. De Flevopolder is niet drooggelegd om er een natuurreservaat van te maken, maar om juist de boeren een nieuwe toekomst te geven. Die hebben de Flevopolder gemaakt zoals die nu is.
En ja, ik ken het gebied heel goed, ik weet hoe groot/klein het is en ik vind het schandalig wat er daar gebeurd.

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 01:05

In de natuur zijn dieren lang niet altijd in staat om verder te trekken. Hetzij door natuurlijke grenzen, territoria etc.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 11:46

Wat ik nu nog niet helemaal snap is dat iedereen maar zeurt over dat het een afgezet gebied is. Mensen...ook al was het een niet afgezet gebied, uiteindelijk is de hele wereld afgezet omdat je weer bij het begin begint...

Hoe ver je ook terug gaat in de tijd, er zijn altijd afbakeningen door water, woestijn of wat dan ook...

Deze dieren zijn hier uitgezet en moeten hun evenwicht vinden (hoeveel dieren passen er op 1 gebied...echt niet alle dieren in de vrije natuur worden opgevreten door roofdieren, hoevaak is een dier wel niet dood door uitdroging omdat ze juist die woestijn proberen over te steken?).

Een aantal mensen in Nederland vind nu dat ze bijgevoerd moeten worden, waardoor de totale populatie maar blijft stijgen en stijgen....resultaat: Die dieren staan straks nog dichter bij elkaar op de lip en wij blijven maar voedsel aanslepen, uiteindelijk levert dat op dat die dieren elkaar zo spuugzat zijn en elkaar afmaken...

Goed ben er mee eens dat een paar roofdieren daar uitzetten geen slecht plan zou zijn, maar bijvoeren...nee echt niet, krijg je er bij mij niet in.

Dan zitten we straks met een overvloed aan koniks, heckrunderen en edelherten en dan is dat weer een probleem, want die dieren kun je nergens kwijt, moeten ze alsnog afgemaakt worden en staat weer heel NL op zn kop.

Verder las ik ergens dat de reeen hier bijgevoerd worden (buiten dat natuurgebied om)...nou kan hoop vertellen, maar zijn ze hier in Steenwijk dat vergeten, want die dieren krijgen niks extra hoor...ze eten nu mee met de paarden van ons, maar that's it (en dit is ook allemaal puur geluk voor die reeen).
En tot slot blijven de dode dieren hier ook gewoon liggen. Heb nu week of 5 tegen een dood hert aan gekeken. Afgelopen 5 dagen is ie ontdekt door de roofvogels hier (en beste roofvogels ook) en volledig weggegeten. Ene kant kun je zeggen luguber, andere kant...vind het wel wat vredigs hebben dat de natuur zo zichzelf opruimt.

Maargoed...snap dat iedereen zijn eigen ideeen en bedenkingen hierbij heeft, maar snap niet dat vele mensen toch niet inzien dat er altijd grenzen zijn, hoe groot je het gebied ook maakt...op gegeven moment zal het evenwicht tussen aantal dieren en hoeveelheid voedsel evenredig worden, maar de mens is goed in verstoren van evenwichten en wil dat nu ook weer doen.
*ik ben echt geen milieufreak, maar dit is wel mijn visie op dit gebied*

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 12:21

Jij hebt het over weet ik hoeveel hectare, ja daar zit een grens aan
Maar dat is toch geen vergelijk in ons al kleine landje, dat overbevolkt is met mensen, huizen en wegen, waar dan nog een klein stukje over is voor een dier.

Ik ben trouwens ook geen millieu freek, geen vegetarier enz, maar dieren onnodig zien lijden, nee daar kan ik niet tegen.

Het is of bij voorbaat er al een hoop dieren uithalen, of bijvoeren
1 van de 2.
Maar geen dieren de hongersdood in laten gaan.

Maar ik laat het hier bij
Ik heb echt verdriet bij het lezen van de reacties dat mensen het goed vinden dieren zo te laten lijden, in een stukje land wat nooit ook maar iets op het wild lijkt.
En om me meer verdriet te besparen, ga ik hier niet meer lezen...

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 12:25

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 12:33

Ik vind dus ook nog steeds dat het een domme beslissing was. Nog steeds blijf ik erbij dat een boer met zijn koeien, of een paardenhouder met zijn paarden ook niet doet alsof het de natuur is. Dan moesten die beesten gewoon rondscharrelen, op een bied van ik weet niet hoeveel 100000 m2 en niet bijvoeren. Wij zetten ze op een klein stukje, en voeren ze bij. Dan moeten we dat ook doen met de beesten op de Flevopolder! Als wij in nederland moedertje natuur willen spelen, dan moeten we alle mensen eruit schuppen, en dan misschien is er genoeg ruimte voor de dieren om te trekken en te doen wat ze in de natuur willen doen.
Waar de beesten nu zitten, kunnen ze niet weg, en moeten ze het zelf maar uitzoeken. Idd, we vinden het toch geen lek gezicht als er verhongerde pony's in een wei staan, onder de modder, en gewoon hun latste adem ieder moment kunnen uitblazen? Als ze het op de Flevopolder zo door laten gaan, hebben we een heeeeele grote kans dat dat met alle dieren daar ook zo gebeurt. En de enige dingen die daar baat bij hebben, zijn aaseters. Maar daar hebben we er in Nederland ook maar weinig van.
Zeg nou zelf, zelfs de mensen die het niet erg vinden, het is toch geen fijn gezicht om met de trein erlangs te rijden, te kijken naar gigantisch veel dieren op een klein stukje, en ook nog eens een grote kans om overal en nergens lijkjes te zien liggen?
Ik vind dat we gewoon een stuk of wat beesten moeten afschieten, of bijvoeren als we ze niet af willen schieten, of er gigantisch veel verhuizen...
Meer ga ik hier niet meer over zeggen denk ik zo. Ik heb mijn zegje gedaan.
Groetjes, mij

Bella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 20:12

runningkawa schreef:
Jij hebt het over weet ik hoeveel hectare, ja daar zit een grens aan
Maar dat is toch geen vergelijk in ons al kleine landje

Waarom niet? Ik zie echt het verschil niet hoor...snap jou punt wel in jou zienswijze, maar er is geen verschil tussen oppervlakte en evenwicht. Dieren op grotere stukken grond blijven ook doorfokken tot er geen ruimte meer voor hen is en dus dieren doodgaan aan de honger. Hier wordt vervolgens dus een evenwicht bereikt in het aantal dieren per stuk grond...

runningkawa schreef:
Het is of bij voorbaat er al een hoop dieren uithalen, of bijvoeren
1 van de 2.

Goed, laten we stellen: Er worden paarden uitgehaald: Waar laat je die paarden? De eerste groep paarden die je er uit haalt wordt nog verkoopbaar richting particulieren of wat dan ook, maar na verloop van tijd zijn er geen particulieren meer die een Konik of heckrund wil hebben. Waar laat je die dieren dan?
Bijvoeren is de andere gestelde optie door jou: Bijvoeren betekend dat alle merries gedekt worden door de hengsten, omdat er toch genoeg is voor iedereen. (en koeien door de stieren) Hierdoor worden er dus weer veel veulens en kalveren geboren en stijgt de populatie meer en meer. Twee jaar later leven de moeders van 'het grut' nog steeds, maar zijn ook de veulens en kalveren op een geslachtsrijpe leeftijd en ook deze worden gedekt, resultaat...populatie vermenigvuldigt zich wederom. En ga zo maar door....bestaat er te weinig voedsel in het gebied dat passen de dieren zich daar aan aan in hun populatie. Dan kun je denken: er wordt evenveel geboren, maar daar gaat het gros dood van. Maar in de natuur blijkt dit niet zo te gaan...

Goed...ik ben het er vervolgens WEL mee eens dat er meer roofdieren (dat kleine aantal roofdieren nu is gewoon bij lange na niet voldoende) uitgezet mogen worden of er sneller geschoten wordt. Maar vind niet dat verhuizen van de dieren of bijvoeren hier een oplossing voor is...

Verder..dat uit de trein lijken zien liggen en dergelijke is wel behoorlijk overtrokken volgens mij. Ben er half jaar geleden geweest en heb hooguit 1 dood dier misschien zien liggen. Ook is het niet zo dat ze met zn allen op een gigantisch weiland staan. Als ik daar in de uiterwaarden kom dan voel ik me echt even alsof ik niet in dat druk bevolkte kikkerlandje Nederland zit...en alle dieren die ik daar gezien heb zagen er ook echt niet uit als een stel bottenzakjes die op het randje van de dood schommelden. Tuurlijk zaten er een paar tussen die niet best waren, maar dit was echt geen grove hoeveelheid..

Frekja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 23:46

manzano schreef:
In de natuur zijn dieren lang niet altijd in staat om verder te trekken. Hetzij door natuurlijke grenzen, territoria etc.

Geef jij je katten eten of moeten ze het voer zelf maar vangen ?

Hé Runningkawa , laten we alsjeblieft deze discussie sluiten. Wij houden van en houden rekening met DIEREN !
Natuurlijk ( jeetje, wat een woordspeling !!) komt hier weer een D66 -of een Groen Links- of een SP-antwoord op ! Nou kom maar op!

Frekja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 23:49

bella, ik wil graag Koniks kopen !!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 00:15

Wat mij betreft mag het ook gesloten worden, uiteindelijk zijn er twee soorten reacties die aldoor herhaald blijven worden. Of je vindt dat de natuur die we hebben zoveel mogelijk natuur moet zijn, of je wilt het veranderen in een maakbaar stukje bezienswaardigheid.

Al denk ik dat veel van die emoties ingegeven worden door het feit dat het om paarden gaat.

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 12:40

Katten zijn HUISdieren!! En gedomestiseerd. Sorry, ik heb geen muizen of gevogelte in mijn huis. Daarbij planten mijn katten zich niet voort... de populatie blijft dan dus niet in evenwicht, maar verdwijnt! En dat is waar het om gaat... het NATUURLIJK evenwicht!
Maar dit topic gaat idd nergens meer over. Een hoop overtrokken penny-reacties.....

@karl: denk idd dat het met name te maken heeft met het feit dat het nu een keer over paarden gaat. Dit soort dilemma's spelen al jaren voor bijv. het wild op de Hoge Veluwe, maar daar hoor je nooit wat over.