‘Paarden ongevoelig voor vogelgriep’

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SHALALA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 22:34

Olympia schreef:
Ik vind het trouwens wel raar.. Ik ken iemand en die heeft een brief gekregen over de vogelgriep en er werd geadviseerd om pluimvee van de paarden weg te houden en elders onder te brengen..

Misschien om besmetting tegen te houden ? Lijkt mij het meest logisch !

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 22:38

Sha_ schreef:
Misschien om besmetting tegen te houden ? Lijkt mij het meest logisch !

Voor zover ik weet was het omdat het ook gevaarlijk kon zijn voor paarden, maar goed..

Glossi

Re: ‘Paarden ongevoelig voor vogelgriep’

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 00:40

Ik heb laatst nog een papier gezien dat de vogelgriep wel bij paarden aanslaat. Dusja, wie moet je geloven We zien het vanzelf...

__Esther__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 09:15

Ik weet ook niet meer wat ik moet geloven, rhino heerst weer de vogelgriep komt er aan en de varkenspest ook. erg fijn

Duke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 11:20

Laten we wel reëel wezen: de kans dat je paard aan een heftige koliek aanval overlijdt is wel even vele malen groter dan aan vogelgriep of rhino. Als dat is waar je je druk om maakt, stop daar dan maar mee, want er is nog nergens in de wereld een paard aan vogelgriep overleden. Belangrijker is dat als het in Nederland opduikt je het virus niet verspreidt via je paard of trailer.

Rietjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 13:02

nou ik hoop niet dat ze gevoelig de voor zijn..

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 13:04

Duke schreef:
Laten we wel reëel wezen: de kans dat je paard aan een heftige koliek aanval overlijdt is wel even vele malen groter dan aan vogelgriep of rhino. Als dat is waar je je druk om maakt, stop daar dan maar mee, want er is nog nergens in de wereld een paard aan vogelgriep overleden. Belangrijker is dat als het in Nederland opduikt je het virus niet verspreidt via je paard of trailer.

*o/*

Melisjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 14:39

Gelukkig zeg

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:43

Het gaat er helemaal niet om wie er gelijk heeft.
Hier in Nederland krijgt ons ministerie altijd gelijk, zeg maar.

Zij bepalen de maatregelen en als zij denken dat onze paarden vogelgriep kunnen overbrengen, hun wil geschiedt!

Ik ben ook echt niet bang dat mijn paard (of ikzelf) vogelgriep krijgt. Die kans is wel heel erg klein. maar ik maak mij best zorgen voor de gevolgen van een evt. uitbraak. Vervoersverbod, Standstill...zie het MKZ-drama (mochten jullie toen ook niet meer bij je eigen paard komen? ik bedoel maar)!

Marjon_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 12:31

hopelijk klopt het bericht en kunnen paarden het niet krijgen

Shannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 22:33

Maar is het niet zo dat als er ergens in het virus een mutatie optreed het zo kan veranderen dat ook paarden het kunnen krijgen? Het is dus helemaal niet zeker dat ze het niet kunnen krijgen. Het is voor geen enkel dier uitgesloten..... Helaas...

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 00:22

dat zou best weleens kunnen, maar laten we het in verhouding zien. de kans dat je paard morgen struikelt en zn been breekt is vele malen groter, en daar gaan we ook niet vanuit.

Elsemieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 09:25

Beetje freaky om te lezen dat andere mensen denken dat paarden het wel kunnen krijgen. Ik hoop iig van niet!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 10:55

oosterhoff schreef:
Als je al een dakje boven je kippen moet zetten omdat ze anders een poepje op hun hoofd kunnen krijgen kan je er wel vanuit gaan dat de wedstrijden bij een grootschalige uitbraak echt niet door zullen gaan. De kans dat een poepje op een paard valt is velen malen groter dan de kans dat een poepje op een kip valt. De kans dat jij het poepje van die hoestende gans vervolgens aan je handen krijgt is tevens veel groter dan de kans dat je de kippen gaat aaien en op die manier besmet raakt. Wat een hypocriete kansloze toestand. Er heerst al jaren vogelgriep. Ik denk ook niet dat we er meer af zullen komen. De vogeltrek blijft en de kippen zullen de komende jaren denk ik wel opgehokt moeten blijven. Wij vroegen ons al af of de gemeente zou langskomen om ons te vertellen dat we een vergunning hadden moeten aanvragen voor het maken van het dakje boven de ren. Als je een schuurtje wil maken moet je het nu doen. Koop een kip bouw een mooie stal en je hebt een goed excuus.

Ik ben blij te mogen horen dat mijn paard blijft leven als ze getroffen wordt door een ganzapoepje jammer alleen dat ik er zelf vervolgens wel aan onderdoor ga.
Zie jij een poepje op je paard of op zijn deken bel dan de dierenambulance en vraag of ze het met een maanpakje af komen schrobben.

Sorry voor dit lange verhaal en wellicht wat offtopic maar....

je brengt me op een idee ik moest ook mijn shetlander-schuilhokje afbreken, laat ik m nou toch maar weer gaan opbouwen en voor mijn shet een gezelschapskip kopen

Caesar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 15:08

Waarom gaan katten, mensen en "nertsen-achtigen" wel dood aan vogelgriep en paarden niet? Ik dacht dat paarden altijd "vergelijkbaar" waren met een mens...

Ik geloof er helemaal niets van... vogelgriep zal er heus wel zijn, maar wat een gedoe. Dit is gewoon de zoveelste klap...bah!

andiamo97

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 18:11

Ik hoop dat het ook idd waar is. De een zegt wat anders dan de ander. Als ze paarden willen gaan ruimen breekt echt de hel los. Ik blijf hopen dat het idd niet gevaarlijk is voor onze beestjes..

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 12:21

In plaats van te discusieren of ze wel of niet krijgen kunnen we beter het ministerie van landbouw proberen te overtuigen dat wanneer er volgelgriep in de buurt wordt geconstateerd je je paarden wel naar buiten mogen en wel naar een kliniek mogen worden vervoerd. Anders moeten wij als paarden eigenaren weer lijden door andere veoorzaakte problemen. Het ministerie behandelt paarden nog steeds als vee en niet als huisdier (waar ze sinds een aantal jaar onder vallen voor de wet) Het ministerie heeft een conceptplan vogelgriepuitbraak opgesteld waar nog tot 1 april op kan worden gereageerd. Hier worden weer beperkende maatregelen ook voor paarden afgekondigd. Hebben we straks ook ophokplicht voor paarden met alle gevolgen van dien (koliek).!!!!!!!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 14:05

is er een bepaalde site waar we op de hoogte gehouden worden? voor de paardenmensen dan?

lascolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 14:12

yes
gelukkig!!! hopelijk blijft het ook so

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 18:27

gelukkig !!! anders kregen we mss hetzelfde als bji mkz brrr moet er niet aan denken

xZolox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 20:06

In de paard en sport staat toch van niet?
Ik heb het even snel gelezen en misschien wel verkeerd maar volgens mij staat er dat ze wel gevoelig zijn..
En er kunnen sowieso varianten komen..

Niet dat ik het hoop ofzo..
Ik hoop juist dat ze ongevoelig zijn maarja ik bepaal de waarheid tenslotte niet.. (Snaps??)

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:55

Ik hoop dat deze tabel duidelijk is:

*edit: mag geen plaatje downloaden hier, chips...

Tabel staat hier:
http://www9.minlnv.nl/pls/portal30/docs ... CEPT01.PDF

ga naar pagina 106

Hierin staat precies wat wel en niet mag als je paarden hebt en er breekt vogelgriep uit.

In levensbedreigende situaties mogen paarden dus wel vervoerd worden. Paarden mogen alleen niet op de wei als ze op een bedrijf staan met pluimvee wat verdacht of besmet is.