Ontsnapte paarden dood na aanrijding

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Antistar

Re: Ontsnapte paarden dood na aanrijding

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:21

wat erg zeg..
het zal je maar eens overkomen..
het lijkt of dit steeds meer gebeurt...

Roanda98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:26

vreselijk wat er gebeurd is.

Ook als je het filmpje bekijkt.

Ik vindt het erg voor de eigenaar/esse die dit meegemaakt hebben.

Gelukkig heeft de vrouw het overleeft,tevens zij zal er ook heel erg van geschrokken zijn.

Het is en blijft toch altijd iets vreselijks om een dier aan te rijden.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:27

brrr.... nachtmerrie nachtmerrie nachtmerrie....
arme paarden en betrokkenen zeg...

develwife

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:33

Sjoert schreef:
http://www.omroepflevoland.nl/NISwww.ns ... enDocument
omroepflevoland.nl

Een paard en een pony zijn donderdag bij een aanrijding om het leven gekomen. De dieren waren kort daarvoor ontsnapt en liepen de Oosterringweg bij Bant op.
Een automobiliste uit Kuinre kon de dieren niet meer ontwijken.
De vrouw raakte gewond aan haar hand en is naar het ziekenhuis in Heerenveen gebracht, zo meldt de politie.

Foto kan als schokkerend opgevat worden

Wat erg zeg zal je paard maar zijn.
Vooral dat filmpje krijg er rilingen van bah.

jolanda10

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:40

CocoChanel schreef:
Vreselijk. Ook erg voor de bestuurder...en voor de eigenaren van het paard. Al is het dat niet echt, zij hadden de paarden beter in de gaten moeten houden.

Ik hoop voor jou dat dit je nooit zal overkomen.
Ik vind het erg kortzichtig wat je hier zegt.

Meer dan 25 jaar geleden is mijn pony bij een verkeersongeval om het leven gekomen. Nu ik dit verhaal lees klopt mijn hart weer in mijn keel.
Hoewel ik GELUKKIG nooit iets van het ongeluk gezien heb (is 's nachts gebeurd en werd de volgende dag op mijn werk pas geinformeerd) is dit zeer traumatisch voor me geweest.
Het hek was goed DICHT! Ik was die avond nog bij de paarden geweest en had uitgebreid het hek gecontroleerd.
Er is later vast komen te staan dat een paar (onbekende) kinderen het hek hadden losgemaakt om bij de paarden te komen. De paarden zijn 's nachts zonder verdere bedoelingen al grazend uit het weiland langs de weg terecht gekomen. Hier heeft om 04.00 uur 's ochtends een vrachtwagen van een groot transportbedrijf ze langs de weg gezien en hier zijn volle verlichting en luchthoorns op los gelaten...pas TOEN zijn de dieren in paniek aan het rennen gegaan en zo de oprit van de snelweg op en daar door 2 aankomende auto's aangereden.
Er waren toen 3 paarden dood, en 2 gewond. Ook de beide bestuurders raakte gwond. Gelukkig konden zij het navertellen.
Het is bij Vianen gebeurd op de A27, en 1 paard is in blinde paniek tegen het verkeer in gerend en bij Houten ter hoogte van manege de Zilvia's Hoeve over de vangrail gesprongen en aan de kant van de weg gelukkig opgevangen. Dat is bijna 7 kilometer verder!

Ik vind jouw opmerking heel ondoordacht!

mierschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 23:03

wel een beetje cru om zo;n foto te plaatsen
en respectloos om zo over de eigenaren te spreken, niemand wil toch dat zoiets hem/haar overkomt.

jokari

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 23:13

jee wat een rotnieuws...
als ik hier jullie reacties zie op de foto, ben ik blij dat ik em niet bekeken heb.

veel sterkte voor de eigenaars, dat wil niemand meemaken, denk ik zo. Ook voor de dame in de auto, my god, ik zou het mezelf nooit vergeven als ik een paard aanreed, ook al zou ik er niets kunnen aan doen.

khani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 00:53

Mij is het helaas zelf overkomen.
Ben er tijdens een boswandeling afgevallen, had het paard nog vast aan de teugel want ik viel niet eens zo hard eigenlijk.
Maar doordat het paard zich enorm druk maakte kon ik niet anders dan hem loslaten of zelf een trap krijgen.
Normaliter bleef hij een meter of 2 verderop altijd wel staan maar deze keer dus niet....

Hij zou normaal gesproken ook naar huis rennen, maar ook dat deze keer niet....
Hij ging de verkeerde kant op, rende de weg over (komt rond die tijd zelden verkeer alleen deze keer niet...) werd door een auto geraakt deze had hem wel zien aankomen en wilde ontwijken, maar er kwamen fietsers tegemoet dus kon niet anders...

Mijn paard brak het been, een open fractuur... en elke paardenkenner weet hoe laat het dan is.....

Wat ik wil zeggen is; het zijn dieren, en dieren zijn nooit voor 100% berekenbaar.
Al zijn ze nog zo trouw en nog zo braaf als er zoiets gebeurd sta je als beider partijen machteloos, niets en niemand kan zo'n situatie voorzien, niet de eigenaar van het paard en ook niet degene die zo'n dier aanrijdt. ( Let wel M.U.V grove nalatigheid !!)

Het is dus al snel gezegt dat het de een of de ander zijn schuld is, maar in de meeste gevallen is het gewoon domme pech, samenloop van omstandigheden waar zelden iemand schuld aan heeft!!!

Ik had geluk dat ik erzelf niet op zat op dat moment, en de automobilist had geluk dat ie met de schrik vrij kwam en alleen zijn voertuig totalloss werd verklaard.
Ik verloor mijn paardje helaas, maar kan wel zeggen dat ik er geen schuldgevoel aan heb overgehouden....alleen veel verdriet en slapeloze nachten. maar daar leer je mee omgaan op den duur.
Ik weet uit ervaring waar ik over praat en ken het gevoel maar al te goed!!

Ik wilde dit gewoon even kwijt............

SuperSmurf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 00:57

@ khani, jeetje wat erg zeg.. Lijkt me toch echt je ergste nachtmerrie.. Ben er 1 keer afgevallen in de duinen, maar gelukkig reed ik op dat moment samen met iemand, waardoor hij bleef staan, anders zou hij ook weg zijn gerend en god weet wat er dan gebeurt zou zijn..

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 12:40

zo als van karin vindt ik het echt zielig en erg
maar als een paard uit de wei breekt denk ik soms van zorg voor betere afrastering wat je hoort het zo veel

voor de paarden vindt ik het zielig voor de eigenare echt en heb je wel goede afrastering ja dan kun je er niks aan doen
maar als ik soms langs weilande rij denk ik van daar stapen ze zo over heen of door heen
klikt hard maar zo denk ik over

Sylvia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 12:45

Ook lekker kort door de bocht... Een afrastering hoeft niet per definitie slecht te zijn. Zoals al eerder gezegt: als een paard schrikt - het is een vluchtdier - dan kan de afrastering nog zo goed zijn, je houdt ze dan toch niet tegen... En wie zegt dat het hek niet open gezet is? Een tractor tegen een weidepaal aan is gereden? Een boom op de draad terecht is gekomen? Etc etc.

Sylvia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 12:48

Khani, vreselijk verhaal... Nog veel sterkte ermee, kan me voorstellen dat je dat heel wat slapeloze nachten opgeleverd heeft... Ik kan me nog heel goed herinneren dat Apollo me er net na een drukke weg met veel vrachtverkeer er vanaf gooide (we werden aangevallen door een hond...). Gelukkig zag hij een stukje gras, nét voor de weg. Aline is die weg wél een keer overgestoken nadat haar verzorger eraf viel (hij meende met Aline achter een pony die schrok van een jager aan te moeten gaan, Aline glees weg in een bocht en ze gingen onderuit). Wonder boven wonder is er toen niets gebeurd...

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 12:53

sylvia
dit is mijn mening klaar
9 van de 10 keer is de oorzaak slechte afratering of mensen die gewoon niet opleten

dit maakt het niet minder erg voor de paarden en de vrouw achter het stuur

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 12:59

er word in de krant nooit geschreven hoe het is gebeurt dus mensen niet meteen je oordeel klaar hebben dat de eigenaar niet oplettend was. Ons paard is ook aangereden zoiets kan iedereen gebeuren het is en blijft een dier. en NATUURLIJK is het vreselijk voor iemand! helemaal als het allebij je paardjes zijn!

Sylvia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 13:37

Maar wel minder erg dus voor de eigenaar blijkbaar, want zijn afrastering was niet goed...

Sylvia schreef:
Dus omdat zij de paarden niet in de gaten hebben gehouden is het voor de eigenaren niet erg? Wat dacht je van des te erger? Jezus zeg, als het mijn paarden waren zou ik het al verschrikkelijk vinden (understatement) en ik zou me er nog eens enorm schuldig bij voelen ook!

En dan wordt je ook nog eens zo veroordeeld op een paardenforum... Ik vind het steeds triester worden voor de eigenaren.

Miriamrocky, ik hoop van harte dat jouw paarden nooit uitbreken of je eraf gooien.

CelleSs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 13:52

Wat ziieluGh .,

h0eww m0ett jj dat n0u verwerken.,,!

De eiiiGenaren veel SucC6 en veel sterktte ik vind het heel ergG v0orr jjulliie

bYee bYee sSuc6 d0eGh CelleSs

Sylvia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 14:38

CelleSs, MSN-taal ed is niet toegestaan op Bokt... Dus aub gewoon Nederlands typen.

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 14:44

mijn pony zal me er nooit afgooie want rij der niet op
en uitbreken doet die niet want heb heken langs me wei

Sylvia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 14:59

Geloof maar dat ie er door komt als hij schrikt. En je haalt hem ook nooit uit de wei of zo waarbij hij zichzelf los kan rukken?

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 15:12

ja ik haal hem uit de wei en los ruken doet de niet ook al schrikt die
moelijk te geloven he maar heb hem zijn opvoeding gegeven
maar als je hier op wil regeren doe dat dan via de pm

het is triest wat er gebeurt is en we kunen er verder niks aan doen
wat mij gewoon verbaast is dat je het de laaste tijd zo veel hoort

jolanda10

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 15:33

miriamrocky schreef:
ja ik haal hem uit de wei en los ruken doet de niet ook al schrikt die
moelijk te geloven he maar heb hem zijn opvoeding gegeven
maar als je hier op wil regeren doe dat dan via de pm

het is triest wat er gebeurt is en we kunen er verder niks aan doen
wat mij gewoon verbaast is dat je het de laaste tijd zo veel hoort

Sorry, blijkbaar heb je nog niet zoveel (levens)ervaring om hier een goed oordeel over te geven.
En ik hoop echt voor je dat je zoals je schrijft nooit ergens een situatie treft zoals bovenstaand.

Sylvia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 15:35

Volgens mij wíl je het gewoon niet begrijpen... Lees één van mijn vorige posts eens terug. Ik schrijf daar dat Apollo mij eraf wierp nadat we aangevallen werden door een hond. Dat beest vloog uit de struikjes toen wij er langs reden en begon in Pols pezen te bijten. Is het dan mijn schuld als hij de weg opgerend was? Omdat ik 'm niet opgevoed had? Apollo was compleet over de rooie, en terecht. Point of story: het zal vaker niet dan wél de schuld van de eigenaren zijn dat zo'n paard de weg op rent, er zijn enorm veel externe factoren te bedenken waar jij never nooit niet invloed op zult kunnen uitoefenen en waar jouw geweldig goede opvoeding geen uitkomst zal bieden.

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 16:15

uit de bericht van sjoert begrijp ik dat de paarden uit DE WEI dus we hebben het niet over als het paard je erafgooit daar kun je niks aan doen als dat gebuurt en dan is het het triest
hetis gewoon jammer dat je het alleen uit de krante kan lezen wat er gebeurt is nooit is wat er presies gebeurt is

en zo geweldig ben ik niet maar mij paard zou mij niet snel omverlopen
maar das moelijk te begrijpen voor mensne die mij en mijn paard niet kennen
als zulke dingen gebeuren is het triest

FleurHunter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 17:09

Sjoert schreef:
http://www.omroepflevoland.nl/NISwww.ns ... enDocument
omroepflevoland.nl

Een paard en een pony zijn donderdag bij een aanrijding om het leven gekomen. De dieren waren kort daarvoor ontsnapt en liepen de Oosterringweg bij Bant op.
Een automobiliste uit Kuinre kon de dieren niet meer ontwijken.
De vrouw raakte gewond aan haar hand en is naar het ziekenhuis in Heerenveen gebracht, zo meldt de politie.

Foto kan als schokkerend opgevat worden

wow wat erg zeg

kus fleur

khani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 20:06

Nou ik hoor steeds maar weer mijn pony of paard is lief of ik heb een goede afrastering etc etc, Geloof mij nou maar een paard/pony is en blijft een vluchtdier en als ze onraad ruiken zetten ze alles op alles om maar weg te komen om vervolgens op afstand te kijken wat het nou wel niet was. Een paard is een eerst doener en dan denker!!!

Veel mensen hebben tegenwoordig hekwerk of lint als afrastering,denk maar niet dat een op dat moment wild paard dit zal tegen houden!
Zelfs prikkeldraad gaan ze dwars doorheen, of ze zichzelf op dat moment dodelijk verwonden zal ze worst wezen!
Er zijn al zoveel voorbeelden geweest van tragische gevallen, b.v een veulen dat klem komt te zitten tussen een staldeur en zich vervolgens de komplete hoef eraf trekt!
Dit moet toch genoeg zeggen hoe ver een paard of pony kan gaan in een aanval van paniek.

vooral de jongere ruiters onder ons denken hier helemaal niet genoeg over na, en ik kan ze het ook niet kwalijk nemen het is ook geen leuk onderwerp om over na te denken tijdens een wandeling ofzo.
Ervaring komt met de jaren, hoe meer je met paarden bezig zal zijn hoe meer je ze zal kunnen gaan begrijpen.

Nou had mijn paard dan wel een verleden, ik heb hem gekocht van een fokker waar begin vorig jaar een flinke brand is geweest.

http://www.roermond.nl/index10232.htm
http://www.nieuwsbank.nl/inp/2005/01/26/V048.htm

Ik moest ook altijd rekening houden met de gekste dingen, mijn paard kon iets 10 keer gezien hebben en er de 11e keer zo van over de rooie gaan, maar hij was wel lief..........!!!!
Ik wist dat ik een paard had met een traumatisch verleden en ben me dan ook extra hierin gaan verdiepen hoe je hiermee het beste om kunt gaan, maar zoals uit mijn eerdere bericht kun je opmaken dat dit paard het ook niet gered heeft helaas.

Als men zich eerst meer zou verdiepen in gedrag en omgang van en met paarden denk ik dat er ook veel kleinere ongelukjes en teleurstellingen uit de wereld geholpen zouden zijn.
Vaak denk je wel eens, ik had het kunnen weten... maar meestal is het leed dan al geschiedt.

Iedereen heeft tegenwoordig wel internet, of lees anders een paar goede boeken over omgaan met paarden, ik denk dat je er echt niet dommer van zal worden, alleen meer zal gaan begrijpen!!!

Zoals ik dus al eerder zei; als je zoiets overkomt is het vaak voor 99% domme pech en die overgebleven 1% zijn dan diegene die inderdaad nalatig of onbekwaam zijn.

Khani