Nieuw type hoefijzers voor paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AnnemiekvM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 12:38

rosecroft6 schreef:
Zien er aardig uit mijn paard moet op afgeronde ijzers staan vanwege haar kogels misschien dat ik dit ook wel gaat proberen scheelt een hoop werk voor de hoefsmid.

En bij ons op stal staan er zo'n 5 paarden die natuurlijk bekapt worden en 5 paarden die van ijzers op blote voeten en gewoon bekapt worden door een hoefsmid.
Diegene van natuurlijk bekappen lopen allemaal kreupel en diegene die normaal bekapt worden lopen hartstikke goed.
Dit zegt genoeg over natuurlijk bekappen neem ik aan.

Dat zegt zeker wat...
Geldt natuurlijk niet voor alle natuurlijke bekappers, maar ik heb hetzelfde gezien.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 12:41

rosecroft6 schreef:
Zien er aardig uit mijn paard moet op afgeronde ijzers staan vanwege haar kogels misschien dat ik dit ook wel gaat proberen scheelt een hoop werk voor de hoefsmid.

En bij ons op stal staan er zo'n 5 paarden die natuurlijk bekapt worden en 5 paarden die van ijzers op blote voeten en gewoon bekapt worden door een hoefsmid.
Diegene van natuurlijk bekappen lopen allemaal kreupel en diegene die normaal bekapt worden lopen hartstikke goed.

Nee, dat zegt helemaal niks.

dry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 13:01

rosecroft6 schreef:

Hier valt niks zinnigs over te zeggen zonder achtergrondinformatie.
Behalve dat je wel erg snel een conclusie trekt.

dry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 13:15

oosterhoff schreef:
dry schreef:
En dan vraag ik me af wat de gevolgen voor de rest van het lichaam zijn.

En dat is dus precies wat meike heeft onderzocht!!!

Dus???
Dat ijzer is de oplossing voor mensen die hun paard dingen laten doen die hij zelf niet zou doen omdat ie daar niet voor zo'n belasting gemaakt is.
Het is maar net hoe je het bekijkt. Maar ja, het zal wel weer een oneindig lange discussie worden en daar schieten we niks mee op.

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 13:25

Het lijkt me dat dit geen discussie over natuurlijk bekappen hoeft te worden....
Het gaat er hier om dat er een nieuw soort hoefijzers in de maak is voor paarden. Daar kun je je mening over geven.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 14:30

Citaat:
Dat ijzer is de oplossing voor mensen die hun paard dingen laten doen die hij zelf niet zou doen omdat ie daar niet voor zo'n belasting gemaakt is.

Dus uitschuiven in gras zou hij zelf niet doen, ...mmm, vreemd, waarom heb ik mijn jaarling, uiteraard zonder ijzers, dan al een paar keer in de wei onderuit zien vliegen als hij overmoedig in volle gallop de bocht neemt met nat weer...

wat je simpel kunt voorkomen met stiften in een ijzertje, en je daarom met springen ook een ijzertje onder zet.
Niet omdat ze iets niet kunnen, maar extra veiligheid in bouwen.
is dat tegenwoordig erg, extra veiligheid voor je paard?

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 16:53

oosterhoff schreef:
Ik vind het vaak storend dat mensen die voor het natuurlijk bekappen zijn meteen wijzen op de site hoefnatuurlijk en alles daar aan ophangen waarom kunnen jullie het niet in eigen woorden opschrijven.

ja dat kunnen wel best wel, maar waarom dan moet je erg veel typen en het staat al duidelijk uitgelegd op die site.

Als je werkelijk geinteresseerd bent kun je de boeken van Strasser lezen, maar die zijn heel pittig en heel technisch en veel mensen haken af. Ik heb de boeken gelezen en Strasser heeft degelijk onderzoek gedaan. Mensen die natuurlijk bekappen afdoen als een nieuwe modegril daag ik uit het boek te lezen. Tot die tijd wil ik ze niet meer horen.

Bestudeer eerst iets grondig voordat je wat brult! Ik heb ook het boek van van Nassau gelezen! En als je die boeken naast elkaar legt zijn er meer overeenkomsten dan verschillen, alleen lost van nassau alles op met een ijzer.

dry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 17:50

runningkawa schreef:
Citaat:

Dus uitschuiven in gras zou hij zelf niet doen, ...mmm, vreemd, waarom heb ik mijn jaarling, uiteraard zonder ijzers, dan al een paar keer in de wei onderuit zien vliegen als hij overmoedig in volle gallop de bocht neemt met nat weer...

wat je simpel kunt voorkomen met stiften in een ijzertje, en je daarom met springen ook een ijzertje onder zet.
Niet omdat ze iets niet kunnen, maar extra veiligheid in bouwen.
is dat tegenwoordig erg, extra veiligheid voor je paard?

Ik doel hier niet op een keer onderuit glijden in de wei maar op regelmatig springen en dergelijke. Dat snap je vast ook wel.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 17:54

ja dat snap ik, maar jij snapt mij niet

ik zet bijv een paard scherp omdat ik wedstrijden zou springen en hij dan in een wending kans heeft onderuit te gaan zonder ijzers.

toch maak ik geen kortere bochten dan wat paarden zelf doen in de wei, maar in de wei donderen ze dus ook wel eens onderuit, dus dat kan met springen op gras net zo goed..
Nou de kans op een blessure word dan toch wel groot, wat je met een ijzer dan kunt voorkomen.
waarom niet doen dan?
Maar risico's gaan lopen omdat je tegen een ijzer bent?

dry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 21:08

Ik zou het risico gewoon niet nemen, maar ik moet er wel bij zeggen dat ik dan ook geen serieuze springambities heb. En die zal ik ook niet snel krijgen Af en toe een hindernisje voor de lol en dan houdt het ook op. Maar wat jij doet moet je helemaal zelf weten uiteraard.

pferdtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 21:10

Ik heb het plaatje van de ijzers bekeken lijkt me ook een beetje natural balance Ik zou het niet weten zie het wel als de smid ermee aan komt zetten

En wat betreft natuurlijk bekappen Je gaat mij niet wijs maken dat je paard dan uren over de weg kan lopen zonder daar last van te krijgen. En daarnaast hoeveel mensen zitten er niet aan hun eigen paarden hoeven en maken daar enorme fouten mee? Nee die van mij gaat gewoon naar de smid

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 21:14

af en toe een sprongetje op de clubles is voor mij voortaan ook genoeg. (lees sprongetje als klein parcoursje wat daar standaard is in een les)
Maar toch zet ik hem daar scherp omdat het in de zomer op gras is.

En aangezien ik ook geen risico wil en het beste voor een paard.

Idem met dressuur
een volte 10 meter in galop is echt geen verkeerde onatuurlijke belasting voor een paard.
Echter is het niet altijd droog op een concours terrein, wat is er dan mis om extra veiligheid in te bouwen met een paar stiften?

met mijn eigen paard merkte ik het al in een gewoon rechtuit drafje
Zonder stiften op gras gaat hij erg voorzichtig, krabbelig lopen.
met stiften neemt hij gewone passen zoals in het zand.
Dus hij wist zelf binnen een paar stappen of hij kans op schuiven had of niet.

waarom dan een paard juist krampachtig laten lopen als dat voorkomen kan worden?

Met andere woorden, veel antwoorden zijn hier nogal kort door de bocht en on nagedacht

pferdtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 21:16

runningkawa schreef:
af en toe een sprongetje op de clubles is voor mij voortaan ook genoeg. (lees sprongetje als klein parcoursje wat daar standaard is in een les)

Idem met dressuur
een volte 10 meter in galop is echt geen verkeerde onatuurlijke belasting voor een paard.
Echter is het niet altijd droog op een concours terrein, wat is er dan mis om extra veiligheid in te bouwen met een paar stiften?

waarom dan een paard juist krampachtig laten lopen als dat voorkomen kan worden?

Met andere woorden, veel antwoorden zijn hier nogal kort door de bocht en on nagedacht

Mijn paard is gefokt om kort te kunnen draaien en wenden. Ze zijn nl. gemaakt voor het stierenvechten en stierendrijven.
Dan heb je op gras idd stiften nodig om m niet onderuit te laten gaan (later als ie groot is)

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 21:47

runningkawa schreef:

Idem met dressuur

Wat Dry je probeert duidelijk te maken is dat zij omwille van de natuur van het paard en het daabij blootsvoetsgaan deze risico's nooit zal nemen. Zij rijd nog liever niet paard dan dat ze er ijzers onder zou moeten slaan. Tenminste dat begrijp ik uit het verhaal!!!

Als je dus van mening bent dat jij je paard uit oogpunt van diervriendelijkheid zou moeten mogen gebruiken voor de sport dan wordt het verhaal van ijzers ook voor Dry denk ik al een heel ander verhaal. Denk niet dat Dry dan kan ontkennen dat een ijzer incl stiften dan op sommige punten een overbodige luxe zou zijn.

Daarbij is dat dus voor mij de keuze voor ijzers. Ik vind dat ik mijn paard een plezier doe ermee te rijden en te springen en dus ook een barage te mogen rijden op topsnelheid. Mijn gedachten over ijzers of ijzerloos overheerst niet als ik mijn paard eens heel kort wend

dry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 23:49

oosterhoff schreef:
Wat Dry je probeert duidelijk te maken is dat zij omwille van de natuur van het paard en het daabij blootsvoetsgaan deze risico's nooit zal nemen. Zij rijd nog liever niet paard dan dat ze er ijzers onder zou moeten slaan. Tenminste dat begrijp ik uit het verhaal!!!

Dit slaat dus nergens op, maar is zeker wel leuk voor je om het zo te brengen???

Citaat:
Als je dus van mening bent dat jij je paard uit oogpunt van diervriendelijkheid zou moeten mogen gebruiken voor de sport dan wordt het verhaal van ijzers ook voor Dry denk ik al een heel ander verhaal. Denk niet dat Dry dan kan ontkennen dat een ijzer incl stiften dan op sommige punten een overbodige luxe zou zijn.

Ik deel die mening niet als het zover gaat dus het verhaal blijft voor mij hetzelfde. Je hebt dan alleen ijzers om er stiften onder te doen. Want zonder stiften is het glijden veel erger dan blootsvoets.
Maar goed, ik heb al genoeg gezegd en zal me er verder niet meer mee bemoeien want dat heeft toch geen nut voor beide partijen.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 00:27

dry schreef:
oosterhoff schreef:

Dit slaat dus nergens op, maar is zeker wel leuk voor je om het zo te brengen???

Citaat:

Ik deel die mening niet als het zover gaat dus het verhaal blijft voor mij hetzelfde. Je hebt dan alleen ijzers om er stiften onder te doen. Want zonder stiften is het glijden veel erger dan blootsvoets.
Maar goed, ik heb al genoeg gezegd en zal me er verder niet meer mee bemoeien want dat heeft toch geen nut voor beide partijen.

Sorry dan heb ik je blijkbaar niet begrepen.

sanne83

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 15:43

pferdtje schreef:
En wat betreft natuurlijk bekappen Je gaat mij niet wijs maken dat je paard dan uren over de weg kan lopen zonder daar last van te krijgen.

nog erger, het beste is zelfs om zo veel mogelijk op het harde te rijden Ik moet eigenlijk per dag minimaal een half uur op het harde...
Als ik nou elke dag drie uur op het harde kon rijden, hoefde ik niet elke week te bekappen

pferdtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 18:45

sanne83 schreef:
pferdtje schreef:
En wat betreft natuurlijk bekappen Je gaat mij niet wijs maken dat je paard dan uren over de weg kan lopen zonder daar last van te krijgen.

nog erger, het beste is zelfs om zo veel mogelijk op het harde te rijden Ik moet eigenlijk per dag minimaal een half uur op het harde...
Als ik nou elke dag drie uur op het harde kon rijden, hoefde ik niet elke week te bekappen

Oke dat moet ik dan maar aannemen maar ik ga echt niet iedere week de hoefsmid laten komen. En ik weet dat je het zelf behoort te doen maar wat betreft hoeven heb ik het idee schoenmaker blijf bij je leest of hoefsmid blijf bij je aambeeld wat dit betreft.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 19:20

pferdtje schreef:
Oke dat moet ik dan maar aannemen maar ik ga echt niet iedere week de hoefsmid laten komen. En ik weet dat je het zelf behoort te doen maar wat betreft hoeven heb ik het idee schoenmaker blijf bij je leest of hoefsmid blijf bij je aambeeld wat dit betreft.

Weet je wat het mooie is? Zoveel mensen, zoveel meningen.

Is het nou zo moeilijk om een ander in zijn waarde te laten?

wrangler

mooie praatjes geef het een naam en het is goed,niet dus!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 21:50

Een goede hoefsmid verkoopt zich zelf niet met natuurlijk bekappen of het break-over beslag, geloof me, dit zijn de smeden die het met hun mond verkopen, moeten verdienen en die altijd maar op zoek zijn naar het gat in de markt. Maar een goede hoefsmid behandeld een paard als individu en zet hem naar zijn beste kunnen op een aan gemeten beslag of hij bekapt hem naar de stand die voor hem het beste is.

Ik heb al veel dingen gedaan,
Paarden geholpen met natuurlijk bekappen, met het break-over beslag en ook paarden geholpen met het traditionele beslag.

Mààr, allemaal daar waar het nodig was en was het niet nodig, dan bleven ze gewoon op blote voeten.

Groetjes gediplomeerd hoefsmid, Melvin
Laatst bijgewerkt door Sjoert op 12-12-05 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reclame kan op EA CO. Mailadres verwijderd.

Melisjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 22:15

Applelove schreef:
Het ijzer komt pas in 2006 op de markt hoe kan hier dan nu al ervaringen over zijn?
Wat worden de prijzen van de hoefijzers?

Ik denk een behoorlijk prijsje! Iets nieuws is iets duurs Tenminste, vaak

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 11:48

..ik heb zaterdag op de tv HET NIEUWE HOEFIJZER..mogen zien en ik zie totaal geen verschil met de ijzers van de gebroeders van Nassau(hoofcare)..

of was dit al vermeld?????

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 12:00

Er was een reportage over op TV Gelderland. Lijkt idd nogal op het NB ijzer, al ligt dat ijzer verder naar achteren. Maar het idee op zich ziet er niet verkeerd uit. En of het veel duurder is moeten we nog maar even afwachten. Voor 10 euro extra laat ik ze er wel onder leggen (mijn paard staat nu blootvoets, maar loopt nog steeds erg moeilijk over stenige paden. En hij heeft nog nooit ijzers onder gehad! ) Dus die gaat op ijzers over een maandje ofzo.

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 12:04

Heb net even op hoofcare.nl gekeken. Dat ijzer lijkt er inderdaad wel op. Ben benieuwd hoe ze dat dan gaan doen met patent aanvragen!

wrangler

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 13:20

de patenten zijn al rond wat betekend dat een fabriek het ijzer niet in productie mag nemen van nassau wil het ijzer door mustad hoefijzer fabriek op de markt laten zetten.

of dat in 2006 zal zijn s nog niet zeker.

er wordt al veel gewerkt met het ijzer het an door een vakbewaam hoefsmid gesmeed worden uit een lip loos hoefijzer.

prijzen iedere smid rekend ze eigen prijs i reken voor rondom hoefbeslag met het break-over ijzer vijfentachtig euro maar mij zijn ook prijzen bekend van honderdtwintig euro

gr hoefsmd melvin