Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Cassidy schreef:Heel sneu voor de eigenaren die ineens met lege handen staan en weer van voren af aan kunnen beginnen...
Ik vind het overigens slordig dat een manegedak het onder het gewicht van een pak sneeuw zomaar kan begeven. Zijn er geen bouwkundige berekeningen op losgelaten voordat ze zijn gaan bouwen?
Ik heb vroeger in Duitsland gewoond, de huizen daar waren berekend dat ze ten allen tijde het gewicht van een meter sneeuw per vierkante meter dak aankonden....
Serendipity1 schreef:Cassidy schreef:Heel sneu voor de eigenaren die ineens met lege handen staan en weer van voren af aan kunnen beginnen...
Ik vind het overigens slordig dat een manegedak het onder het gewicht van een pak sneeuw zomaar kan begeven. Zijn er geen bouwkundige berekeningen op losgelaten voordat ze zijn gaan bouwen?
Ik heb vroeger in Duitsland gewoond, de huizen daar waren berekend dat ze ten allen tijde het gewicht van een meter sneeuw per vierkante meter dak aankonden....
Ook in Duitsland hadden de huizen geen meter van deze sneeuw kunnen houden...
pearl_tje schreef:De eis voor het bouwen van huizen is niks niet zwaarder in duitsland. Alleen is de eis voor het bouwen van grote complexen zoals maneges, fabrieken ect wel zwaarder. Stalen balken moeten dikker zijn ect ect ect..
Maar dat gaat nu ook wel komen in Nederland..
Alane schreef:je kunt je afvragen waarom sommige agrarische bedrijven zich konden bij verzekeren tegen sneeuw val en de schade die daauit kan voortvloeien... oa interpolis...
ook verzekeringsmaatschapijen worden door oa schade en schande wijs.... maar ook bijv. gemeentes die vergunningen goed moeten keuren.
Dat doo de jaren eisen veranderen mag bij een ieder duidelijk zijn, dat dan hallen van maeges/rijverenigingen al langer bestaan dan en toenertijd gebouwd zijn met de toen geldende besluiten is ook te begrijpen en heeft MI niets te maken met hoe streng men was of is in Duitsland en/of Nederland nu versus 20 jaar, 10 jaar, 5 jaar of zelfs 1 jaar geleden.. kennis groeit .... dit had niemand kunnen voorspellen weten..
cavaletti schreef:nou serieus wel ik heb nu in duitsland een manegebedrijf met hotel / restaurant gekocht en de kwaliteit en de eisen van de bouw is echt vele malen beter dan hier in nederland.
pearl_tje schreef:
Oh onze manege komt van oorsprong uit duitslandEn toch ingestort..
Alane schreef:het gebouw was van orgine geen manege of rijhal
en de constructie is gebouwd volgens de geldende duitse richtlijnen.