Daken manege's bezwijken onder het gewicht van sneeuw

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jubeltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 10:51

In Arnhem de Waterberg ook al, hoorde ik van mijn vriend.

pearl_tje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 12:39

Martiniruiters is idd in losser, dat is namelijk de vereniging waar ik voor rij. Brandweer heeft bij ons alles afgezet vanwege instortings gevaar.

viefdepief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 19:04

Voor de echte ramptoeristen onder ons, hier een link naar de foto's van de ingestorte manege in Heeten: http://www.mijnalbum.nl/Album=N4AG43KI

Kleuren zijn wel een beetje veranderd, maar ze zijn nog wel duidelijk dacht ik zo.

Serendipity1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 20:11

Cassidy schreef:
Heel sneu voor de eigenaren die ineens met lege handen staan en weer van voren af aan kunnen beginnen...

Ik vind het overigens slordig dat een manegedak het onder het gewicht van een pak sneeuw zomaar kan begeven. Zijn er geen bouwkundige berekeningen op losgelaten voordat ze zijn gaan bouwen?

Ik heb vroeger in Duitsland gewoond, de huizen daar waren berekend dat ze ten allen tijde het gewicht van een meter sneeuw per vierkante meter dak aankonden....

Ook in Duitsland hadden de huizen geen meter van deze sneeuw kunnen houden...

Francien_

Re: Daken manege's bezwijken onder het gewicht van sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 20:13

Echt vreselijk, maar goed dat die arme paardjes nog leven idd. Kost vast heel veel geld..

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 21:44

Ik weet verder niet hoe nu de staat van manege Het Rutbeek in enschede is, maar toen ik er ooit was was het al vrij oud.... Zegt natuurlijk niet veel. Laten we het er op houden dat ik wel eens beter onderhouden maneges heb...

Maar op zich is het wel te gek voor woorden dan na 1 dag sneeuw (okee, het was dan wel heel veel in één keer) zoveel gebouwen instorten...

pearl_tje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 10:33

Op zich dat de gebouwe instorten is echt niet zo gek. Sneeuw is zwaar, niet voor niets dat de huizen/ grote gebouwen op sneeuw belasting berekend moeten worden.
Bij de welkoop in Losser hebben ze een weegbrug en ik heb gehoord dat toen de sneeuw erop lag het 780 kilo woog.

Anne_Loes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 10:42

Heey..

Op het RUtbeek is geen schade bij de paarden
De martini hoeve is ook ingestort..
Best wel baluh..

Kafue

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 11:24

Serendipity1 schreef:
Cassidy schreef:
Heel sneu voor de eigenaren die ineens met lege handen staan en weer van voren af aan kunnen beginnen...

Ik vind het overigens slordig dat een manegedak het onder het gewicht van een pak sneeuw zomaar kan begeven. Zijn er geen bouwkundige berekeningen op losgelaten voordat ze zijn gaan bouwen?

Ik heb vroeger in Duitsland gewoond, de huizen daar waren berekend dat ze ten allen tijde het gewicht van een meter sneeuw per vierkante meter dak aankonden....

Ook in Duitsland hadden de huizen geen meter van deze sneeuw kunnen houden...

De eisen die in duitsland gesteld worden aa huizen zijn echter wel vele malen zwaarder dan in nederland. Maar goed daar zijn de electriciteitsmasten bezweken onder de 50 cm sneeuw.
Die sneeuw was erg nat en daarom zo zwaar.

pearl_tje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 11:43

De eis voor het bouwen van huizen is niks niet zwaarder in duitsland. Alleen is de eis voor het bouwen van grote complexen zoals maneges, fabrieken ect wel zwaarder. Stalen balken moeten dikker zijn ect ect ect..
Maar dat gaat nu ook wel komen in Nederland..

cavaletti

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 11:49

nou serieus wel ik heb nu in duitsland een manegebedrijf met hotel / restaurant gekocht en de kwaliteit en de eisen van de bouw is echt vele malen beter dan hier in nederland.

Wij laten ons in nederland naaien waar we bij staan, in duitsland koop je een kapitale nieuwe villa met een groot stuk grond voor 125.000 euro en hier in nederland betaal je daar 800.000 voor, en dan is ook nog de kwaliteit en degelijkheid 10 x beter in duitsland, ra ra hoe kan dat.... omdat wij domme nederlanders het allemaal maar pikken dat we aan alle kanten genaaid worden.

pearl_tje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 11:57

Echt dacht dat Nederland altijd goedkoper was!

Mensen kun je alleen maar naaien als ze er voor open staan.!!

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 11:58

Met z'n allen naar Duitsland dus.

Maar misschien is het handig om on topic te blijven en niet af te dwalen naar 'je laten naaien'.

pearl_tje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 12:26

oke dan..

Maar anne_loes, hoe kom jij aan de informatie dat de Martiniruiters is ingestort?

pearl_tje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 14:28

De martini hoeve staat er nog gewoon, alleen het achterste gedeelte is ingezakt.. rare informatie!!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 14:33

Gelukkig dat alles goed afgelopen is..

Serendipity1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 16:31

pearl_tje schreef:
De eis voor het bouwen van huizen is niks niet zwaarder in duitsland. Alleen is de eis voor het bouwen van grote complexen zoals maneges, fabrieken ect wel zwaarder. Stalen balken moeten dikker zijn ect ect ect..
Maar dat gaat nu ook wel komen in Nederland..

Ja, en zeg nou zelf, hoevaak komt zoiets voor? Minstens elke week toch? Nu moet het ineens allemaal wel, terwijl er voorheen gewoon niet naar omgekeken werd.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 02:46

je kunt je afvragen waarom sommige agrarische bedrijven zich konden bij verzekeren tegen sneeuw val en de schade die daauit kan voortvloeien... oa interpolis...

ook verzekeringsmaatschapijen worden door oa schade en schande wijs.... maar ook bijv. gemeentes die vergunningen goed moeten keuren.
Dat doo de jaren eisen veranderen mag bij een ieder duidelijk zijn, dat dan hallen van maeges/rijverenigingen al langer bestaan dan en toenertijd gebouwd zijn met de toen geldende besluiten is ook te begrijpen en heeft MI niets te maken met hoe streng men was of is in Duitsland en/of Nederland nu versus 20 jaar, 10 jaar, 5 jaar of zelfs 1 jaar geleden.. kennis groeit .... dit had niemand kunnen voorspellen weten..

Kafue

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 12:06

Alane schreef:
je kunt je afvragen waarom sommige agrarische bedrijven zich konden bij verzekeren tegen sneeuw val en de schade die daauit kan voortvloeien... oa interpolis...

ook verzekeringsmaatschapijen worden door oa schade en schande wijs.... maar ook bijv. gemeentes die vergunningen goed moeten keuren.
Dat doo de jaren eisen veranderen mag bij een ieder duidelijk zijn, dat dan hallen van maeges/rijverenigingen al langer bestaan dan en toenertijd gebouwd zijn met de toen geldende besluiten is ook te begrijpen en heeft MI niets te maken met hoe streng men was of is in Duitsland en/of Nederland nu versus 20 jaar, 10 jaar, 5 jaar of zelfs 1 jaar geleden.. kennis groeit .... dit had niemand kunnen voorspellen weten..

>En dan nog dee sneeuw was onvoorstelbaar zwaar, zoveel is 50 cm nou niet maar omdat het zo zwaar was doordat het veel water bevat.

Duitsland is echt wel strenger omdat hier in de grensstreek dezelfde regels gelden ten aanzien van het bouwen als in bijvoorbeeld Zuid Duitsland waar sneeuwval geen onbekende factor is.
In duitsland zijn ook geen daken bezweken, daar zijn de stroommasten omgedonderd waardoor we zonder stroom zaten.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 17:19

In Finland zijn de eisen voor daken ook wel wat strenger dan voor Nederland, denk ik.

Toch zie je ook hier veel mensen 's winters het dak op klimmen om de sneeuw van het dak af te halen. Ook hier bezwijken daken onder de sneeuw (die soms tot een meter opgebouwd kan zijn). Tot dusver heb ik het maar vertikt. Dan stort de boel maar in, ik heb geen zin om mijn leven te wagen om een hoop sneeuw van het dak te halen. Als hier de boel instort heb ik een prima reden om van die rommel weg te verhuizen.

Bij maneges denk ik wel dat er veel mensen wat krapjes rekenen met de constructie van het spant, waardoor de extra sneeuwlast fataal kan zijn. Ook ken ik daken waarbij het spant gemaakt is voor golfplaten, maar waar op een gegeven moment ijskoud dakpannen op gelegd zijn. Niet bevorderlijk voor de duurzaamheid, zal ik maar zeggen.

Verder zit er meer vochtigheid in spanten van buitengebouwen, waardoor ook de structuur van het hout aangetast kan worden.

Iig is natte sneeuw redelijk funest voor de meeste daken. 50 cm water staat gelijk aan 500 kilo per vierkante meter. Redelijk veel dus. Maar als je eraan denkt dat je op een dak wil kunnen lopen.. 100 kilo en de oppervlakte van voeten levert een hogere druk op. Wat ik zag is dat in sommige plaatsen dus juist de muren weggedrukt werden door het dak, wat weer iets anders is dan een dak dat plaatselijk instort.

pearl_tje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 13:14

cavaletti schreef:
nou serieus wel ik heb nu in duitsland een manegebedrijf met hotel / restaurant gekocht en de kwaliteit en de eisen van de bouw is echt vele malen beter dan hier in nederland.

Oh onze manege komt van oorsprong uit duitsland En toch ingestort..

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 13:26

pearl_tje schreef:

Oh onze manege komt van oorsprong uit duitsland En toch ingestort..

Komt de hele manege uit Duitsland of komt het bouwbedrijf uit Duitsland?

Als het bouwbedrijf uit Duitsland komt, dan zullen zij voor zover ik logisch redeneer echt niet meer geld uit gaan geven dan nodig is (om aan de regels te voldoen) en zal de manege gewoon van dezelfde kwaliteit zijn als andere Nederlandse maneges om aan de richtlijnen te voldoen.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 14:16

het gebouw was van orgine geen manege of rijhal
en de constructie is gebouwd volgens de geldende duitse richtlijnen.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 14:50

Zoals ik al eerder aangaf, ik denk dat er zelfs in Finland wel constructies hadden kunnen bezwijken met 50 centimeter natte sneeuw erop.

Verzekeren kan gemakkelijk. Ligt gewoon aan een aantal zaken:

1) Wat is het risico dat zoiets gebeurt
2) Als het gebeurt, hoe groot is de schade
3) Wat is de premie die je ervoor moet betalen.

Kijk, als
1) iets 1 keer in de 50 jaar gebeurt, waarbij dan 10% van de constructies het begeven
2) de schade dan 100000 Euro is
3) dan zou de premie 200 Euro per jaar moeten zijn (of liever hoger, als de verzekeringsmaatschappij winst wil maken )

Ik denk dat het een redelijk zeldzaam gebeuren is (in dit geval zelfs zeer plaatselijk) en dat er wel meer dan 90% van de constructies zijn blijven staan en dat in zeer weinig gevallen de schade groter dan 100000 Euro was

Kafue

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 15:50

Alane schreef:
het gebouw was van orgine geen manege of rijhal
en de constructie is gebouwd volgens de geldende duitse richtlijnen.

Welke rijhal is er ingestort dan bij jullie?