Opgeruimd staat netjes!!
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
patjelisa schreef:Levenslang is in Nederland zo :
bij een vrouw : 15 - 25 jaar.
bij een man 25 - 30 jaar.
Hangt er vanaf wat het misdrijf is.
In het geval van deze Beul, zou het 30 jaar zijn.
en de man is al 50 jaar.
Dus waarschijnlijk zit hij de rest van zijn levensjaren in de gevangenis.
Lieke schreef:patjelisa schreef:Levenslang is in Nederland zo :
bij een vrouw : 15 - 25 jaar.
bij een man 25 - 30 jaar.
Hangt er vanaf wat het misdrijf is.
In het geval van deze Beul, zou het 30 jaar zijn.
en de man is al 50 jaar.
Dus waarschijnlijk zit hij de rest van zijn levensjaren in de gevangenis.
Dit is absoluut niet waar.
Waar haal je dit vandaan?
Levenlang is ook in Nederland echt levenslang.
Ben blij dat die gek voorgoed is opgesloten.
SuperSmurf schreef:Nee hoor dat is absoluut niet waar, Levenslang is inderdaad zo rond de 20 a 30 jaar (mijn schattig was idd nogal fout)
Urielle schreef:Schaapjuh, je weet niet eens waar je het over hebt. Als je meer wilt weten PB je maar.
Amnero schreef:Perlina schreef:Nee, dat betekend dat een
tijdelijke
gevangenisstraf ten hoogste 20 jaar kan zijn. Een
levenslange
gevangenisstraf is tot de dood. Bij hoge uitzondering kan de koningin gratie verlenen, maar alleen als de gevangene zeer ernstig ziek is bijv. Een verzoek voor gratie kan pas na 20 jaar ingediend worden.
Dat is niet helemaal correct gezegt.
er staat dat de rechter een keuze heeft, tijdelijke straf of levenslang.
Dan word er gezegd dat wanneer de rechtere een keuze heeft bij een straf (want voor elk misdrijf zijn een aantal straffen vastgesteld), dus als de rechter mag bepalen bijv. 12jaar of levenslang, dan mag het levenslange wat dan uitgesproken word maximaal 20jaar zijn, boven op de tijd die hij voor de uitspraak al heeft gezeten.
Omdat ik niet weet via welk artikel uit WvSr al zijn misdaden zijn beoordeeld, kan ik niet terug zoeken wat het strafboek voor straffen hier over geeft.
Zelf denk ik dat hij een volle levenslang heeft gekregen, omdat hij een meervoud van misdrijven met voorbedachte rade heeft gepleegd. Daarbij is het voor hem zelf alleen maar positief dat hij vooral niet meer op straat komt... want ik ken genoeg mensen die hem wel eventjes 'per ongeluk' willen martelen
http://nl.wikipedia.org/wiki/Levenslange_gevangenisstraf schreef:Geen strafvermindering
Een levenslange gevangenisstraf betekent in Nederland ook echt levenslang.
Dit is anders dan bij tijdelijke vrijheidsstraffen, waarbij er vrijwel automatisch vervroegde invrijheidstelling volgt nadat 2/3 van de straf is uitgezeten.
Alleen bij Koninklijk Besluit kan gratie worden verleend, dan wordt levenslang omgezet in een tijdelijke celstraf. Automatisch is dit zeker niet en in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, wordt slechts bij hoge uitzondering gratie verleend. Gratie wordt in de regel slechts verleend als de veroordeelde zich zo heeft ontwikkeld dat hij in staat wordt geacht zijn leven te beteren. Bovendien moet een bijzondere wijziging van de omstandigheden aan het gratieverzoek ten grondslag liggen, zoals een zeer ernstige ziekte van de veroordeelde. Nadat 20 jaar van de straf is uitgezeten kan een gratieverzoek worden ingediend.
Antoontje schreef:verdiende loon, maar is levenslang ook echt levens lang in nederland...
schaapjuh schreef:Urielle schreef:Schaapjuh, je weet niet eens waar je het over hebt. Als je meer wilt weten PB je maar.
Pardon..? Denk je nou echt dat ze nou wel met zn allen in een hokkie gepropt zitten zodat ze zichzelf wel verminderen met wat water en brood? Dacht het niet. Het is juist veel beter dan dat.
SuperSmurf schreef:Nee hoor dat is absoluut niet waar, Levenslang is inderdaad zo rond de 20 a 30 jaar (mijn schattig was idd nogal fout)
Eliane schreef:SuperSmurf schreef:Nee hoor dat is absoluut niet waar, Levenslang is inderdaad zo rond de 20 a 30 jaar (mijn schattig was idd nogal fout)
No offense, maar wat Lieke zegt is absoluut wél waar!Het is een veelvoorkomende misvatting dat mensen denken dat levenslang in Nederland maar 20 jaar is; dat komt vanwege de ingewikkelde wetgevind hieromtrent. Maar levenslang is écht levenslang, dus tot de dood, alleen zijn rechters erg terughoudend met dit vonnis en daarom is het in NL pas ongeveer 10 keer (oid) uitgesproken.
Ik studeer rechten en hier heb ik laatst college over gehad en uitgebreid en precies uitgelegd gekregen