Dressuurhoed uit ponysport

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MSDH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 23:15

ik snap dat ze het hoedje eruit willen, ik bedoel zoals al vaker gezegd werd veiligheid gaat voor! maar dan vind ik wel dat ze de regel consequent moete doorvoere, want qua niveau van rijden vind ik ponies/paarden geen groot verschil uitmaken... je ziet meer paarden over t concours terrein rennen dan pony's...!

maar als veiligheid voorop staat... waarom geen hoedje, en wel een hoed met western...?

karen001

Re: Dressuurhoed uit ponysport

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 23:20

Sorane schreef:
Ik vind het een goede zaak. Wat ik alleen niet begrijp is waarom het bij de paarden nog wel mag?

Ik vind dat het rijden in het Z geen garantie is voor controle over je paard. Als je in het Z rijdt dan kun je een mooi kunstje, maar vaak zijn Z dressuurruiters geen rodeoruiters en liggen ze er ook bij een rare beweging vanaf met alle risico's van dien.
Zo'n hoedje biedt geen enkele bescherming aan het hoofd. Het mag dan mooi zijn, maar geldt in dit geval dan ook "Wie mooi wil zijn moet pijn lijden"?

daar ben ik het helemaal mee eens. je paard/pony kan nog net zo goed schrikken als van iemand in de B en iemand in de Z ligt er dan ook echt wel naast.

superwoman schreef:
Wat dacht je van alle ruitersportzaken - die hoedjes zijn ook niks meer waard - niemand wil ze meer hebben

mensen bij de paarden kopen ze toch nog wel. en zoveel ruiters bij de pony's rijden nou ook weer niet in de Z dus ik denk niet dat die er zoveel op achteruit gaan.

Elsemiekje schreef:
Ik moet zeggen dat ik het opzich ook wel een eer vind om dat hoedje te dragen. Oefen je zoooo lang, en dan eindelijk gaat het zo goed! EINDELIJK mag je dat velbegeerde mooie hoedje dragen. Wordt die afgeschafd
Okee, het is veiliger! Tuurlijk. Maar zolang jij zelf met een hoedje wil rijden, doe dat dan vooral lekker.

het is mischien een eer, maar met springen zie je toch ook niet aan de kleding of iemand Z is, dus waarom zou dat bij de dressuur wel zo moeten zijn.

Inge_83

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 23:34

Sassieja schreef:

Tja en hoeveel mensen van rond de 30 zijn er niet met een pony?

Maar die rijden met wedstrijd tussen de paarden, en mogen dus, mits ze hoog genoeg rijden, een hoedje op.

EsmeeF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 09:36

Van mij mag het hoedje in de ponysport klasse Z1 er wel zijn! Ik rijd nu M2 + 11. Dus mag over naar 't Z1. Ben ik er eindelijk, is het hoedje afgeschaft!! Maarja, veiligheid is ook niet niks natuurlijk...

SelenaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 13:51

Sorane schreef:
Waarom zou je anderen willen laten zien dat je zo "hoog" rijdt?
Als je in het Z rijdt dan is dat heel knap, maar het maakt je niets meer dan de B ruitertjes.

Daar gaat het niet om! Ik heb alle respec voor B/L/M ruiters ik heb daar tenslotte ook ingereden.
Maar dan heb je zoveel voor geoefend en getraind.. alles mee gemaakt. En dan naar lange tijd mag je Z en lekker h0edje op, dat geeft zo'n lekker gevoel!

Niet om op te vallen of enc maar andere zien er toch naar en die denken dat wil ik ook en krijgen juist een kick om lekker door te trainen, vooral de jongere kinderen.
Tenminste dat had ik altijd wel!

Hoedje hoort bij Z.

En als ze het om de veiligheid doen moeten ze het hoedje bij de paarden er ook uit halen!

Maja Het is nu eenmaal zo, maar het Z rijden is nu(zonder een hoedje) gewoon vind ik minder bijzonder dan eerst.

yvetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 15:00

Vind het wel erg jammer dat het hoedje eruit gaat, geeft toch altijd iets extra's Het feit dat het wel bij de pony's en niet bij de paarden wordt afgeschaft heeft volgens mij voornamelijk te maken met leeftijd van de ruiter. Onder de 18 ben je immers minderjarig. De meerderjarigen krijgen zelf de verantwoordelijkheid te kiezen voor het wel of niet rijden met een hoedje. Voor de "kinders" onder ons wordt die gemaakt, met het oog op veiligheid.

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 17:04

karen001 schreef:
het is mischien een eer, maar met springen zie je toch ook niet aan de kleding of iemand Z is, dus waarom zou dat bij de dressuur wel zo moeten zijn.

Jaa best wel, GPA cap, leren rijlaarzen.
Het ziet er dan wat luxer uit.

In de Z zie ik eingk niet meer zoveel met rubberen laarzen + casco cap.
In de B wel.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 19:41

Hm, hier baal ik wel van.
Vind dat hij dan iig in het Z moet blijven, oke veiligheid voor alles, maar wie op z niveau rijdt stuitert toch niet zo snel van z'n paard/pony meer denk ik?
Geldt dit ook voor een pony met een paarden startkaart ?

Sassieja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 20:35

tinkerLuna schreef:
Sassieja schreef:

Tja en hoeveel mensen van rond de 30 zijn er niet met een pony?

Maar die rijden met wedstrijd tussen de paarden, en mogen dus, mits ze hoog genoeg rijden, een hoedje op.

Dat schoot me toen ik in bed lag idd te binnen.

margareth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 20:38

De DRESSUURHOED moet blijven!!

Gelukkig blijf die wel voor de paaeden .......
bij de pony's gaat die weg.....

yvetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 11:40

love_sander schreef:
karen001 schreef:

In de B wel.

Het is niet verboden hoor om in de B met een GPA en leren laarzen te rijden

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 22:00

Het niet meer toestaan komt voort uit de nu ook in Nederland doorgetrokken FEI reglementen..

EK pony's werd altijd al met cap gereden, vandaar.

Een en ander staat ook hier te lezen viewtopic.php?f=29&t=491852&hilit=

Er zal vanuit de aktiegroep dressuurhoed nog een uitgebreid verslag in de media gebracht worden!

Dus let goed op

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 13:30

yvetje schreef:

In de B wel.

[/quote]

Nee maar ik ga van de B pony's uit, merendeels hebben rubberen rijlaarzen ect.
Niks mis mee!!
Maar dan zie je wel verschil tussen de B & Z.

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 13:39

Weet je, ik vind het geen logica
Ik ben zelf 15, ik mag op de pony's, als ik weer pony's ga rijden, geen hoedje op(ik mag ze meteen in de Z starten) Maar als ik nou, zoals ik nu al doe, in het zz-licht een paard meeneem, mag ik wel een hoedje op dat is echt geen logica.... Ik zal eerder een pony houden dan een paard, maar op een paard mag ik wel een hoedje en op een pony niet, mja die logica heet de KNHS

yvetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 16:54

love_sander schreef:

In de B wel.

yvetje schreef:

love_sander schreef:

Nee maar ik ga van de B pony's uit, merendeels hebben rubberen rijlaarzen ect.
Niks mis mee!!
Maar dan zie je wel verschil tussen de B & Z.

Dus als ik met een pikeurcap en leren laarzen rijd, denk jij dat ik een Z-ruiter ben

Ik snap je punt wel hoor, je wil graag op de een of andere manier verschil kunnen zien tussen een B en een Z ruiter, maar dat kan je niet doen op basis van een cap en een stel laarzen, omdat daar gewoon geen regels voor vastgesteld zijn. Zullen de laarzenfabrikanten van leren laarzen blij mee zijn, als ze alleen nog maar laarzen konden verkopen aan Z-ruiters

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 11:34

mandy_b_s schreef:
Hm, hier baal ik wel van.
Vind dat hij dan iig in het Z moet blijven, oke veiligheid voor alles, maar wie op z niveau rijdt stuitert toch niet zo snel van z'n paard/pony meer denk ik?
Geldt dit ook voor een pony met een paarden startkaart ?

Dus volgens jouw theorie zou een Z ruiter niet zo snel van zijn paard vallen, en een GP ruiter dan?

Hoe zat dat dan met Anky? Die maakte toch een verdomd lelijke smakker van haar paard af.

Sorry maar ook een Z ruiter kan van zijn paard knallen als die een lelijke onverwachte beweging maakt.

Als je in het Z rijdt dan kun je een leuk kunstje maar het maakt je geen rodeoruiter

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 12:32

karen001 schreef:

Elsemiekje schreef:
Ik moet zeggen dat ik het opzich ook wel een eer vind om dat hoedje te dragen. Oefen je zoooo lang, en dan eindelijk gaat het zo goed! EINDELIJK mag je dat velbegeerde mooie hoedje dragen. Wordt die afgeschafd
Okee, het is veiliger! Tuurlijk. Maar zolang jij zelf met een hoedje wil rijden, doe dat dan vooral lekker.

Omdat het met dressuur nog om stijl gaat, met springen niet meer! Daar is het alleen maar foutloos en snelheid.

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 16:17

yvetje schreef:
Ik snap je punt wel hoor, je wil graag op de een of andere manier verschil kunnen zien tussen een B en een Z ruiter, maar dat kan je niet doen op basis van een cap en een stel laarzen, omdat daar gewoon geen regels voor vastgesteld zijn. Zullen de laarzenfabrikanten van leren laarzen blij mee zijn, als ze alleen nog maar laarzen konden verkopen aan Z-ruiters

Whaha

Maar zo bedoelde ik het idd wel jaa

EsmeeF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 18:07

SelenaV schreef:
Sorane schreef:
Waarom zou je anderen willen laten zien dat je zo "hoog" rijdt?
Als je in het Z rijdt dan is dat heel knap, maar het maakt je niets meer dan de B ruitertjes.

Daar gaat het niet om! Ik heb alle respec voor B/L/M ruiters ik heb daar tenslotte ook ingereden.
Maar dan heb je zoveel voor geoefend en getraind.. alles mee gemaakt. En dan naar lange tijd mag je Z en lekker h0edje op, dat geeft zo'n lekker gevoel!

Niet om op te vallen of enc maar andere zien er toch naar en die denken dat wil ik ook en krijgen juist een kick om lekker door te trainen, vooral de jongere kinderen.
Tenminste dat had ik altijd wel!

Hoedje hoort bij Z.

En als ze het om de veiligheid doen moeten ze het hoedje bij de paarden er ook uit halen!

Maja Het is nu eenmaal zo, maar het Z rijden is nu(zonder een hoedje) gewoon vind ik minder bijzonder dan eerst.

Daar ben ik het helemaal mee eens!!,, Eenmaal in het Z, moet je erg veel trainen, en de mensen mogen best zien dat je er zoveel mee bezig MOET zijn, omdat je anders de oefeningen niet voor elkaar krijgt...Natuurlijk zijn B/L/M ruiters niets minder, maar op een keer komen zij misschien ook in het Z, en dan vinden zij dat ook fijn om zo'n ding te mogen dragen!, ja toch?!

lienet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 20:04

Beetje rare regel, bovendien.....voor de veiligheid?
Heb je ooit wel eens Z pony's bokkend en steigerend door de baan zien gaan? Ik niet....pony's en ruiters op dat niveau hebben wel bewezen dat ze het in zich hebben...en kunnen rijden nietwaar?