Twee eventingpaarden overleden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

WestBest

Re: Twee eventingpaarden overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 14:35

daantjuhhh schreef:
Ik snap jullie ook wel.
Maar asl ik statistisch ga kijken liggen de ongeluk cijfertjes hoger bij de cross.

Ik ben benieuwd naar de cijfers. Naar mijn weten is daar nooit (wetenschappelijk) onderzoek naar gedaan en roept men dit op basis 'van wat men hoort en ziet in de media'. Dat is dus niet representatief.

Maar nogmaals: als jij echte cijfers kunt noemen, dan hoor ik ze graag!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 14:40

in een vorige discussie hierover (heel recent) haalde nl iemand anders een onderzoek aan waaruit zou blijken dat er bij dressuur juist de meeste blessures voorkomen. Ik zal eens wat gaan googlen.

g0otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 14:42

Suzanne F. schreef:
Tja en toch hoor je in de eventing het meeste van overleden paarden en gebroken benen enzovoorts.

Ja dat komt omdat wanneer er in de eventing iets gebeurd het meteen in alle bladen staat.
Ook in het springen gebeuren veel dingen met gebroken benen enzo.
En zelfs in de recreatie of dressuur gebeuren die dingen. Ik vind niet dat je dat op de eventing af kan schuiven.

gr margo

daantjuhhhJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 14:42

ik bedoel dus ongelukjes zoals blauwe plekken van ruiters.
kleine wondjes aan paarden enz..
Niet de dodelijke of zware ongelukken, maar ook de kleine dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 14:43

Citaat:
zou blijken dat er bij dressuur juist de meeste blessures voorkomen

Maar komt dat dan niet omdat er meer dressuur gereden word?

er worden in Nl namelijk ook meer golfjes gejat dan ferraries
Toch is die 2e bijna niet in de verzekering te krijgen omdat ze zo gewild zijn om te jatten

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 14:44

Daantjuh: Nogmaals: als je zo'n uitspraak doet als je post ervoor, dan ga ik ervan uit dat dat gebaseerd is op echte cijfers. Deel ze met ons!

daantjuhhhJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 14:47

Sorry. ik ben het woordje dacht vergeten..
ECHT VERGETEN HOOR!!!!

sorry sorry.

En nogmaals ik bedoel dus ook de kleine dingen.

g0otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 14:51

Over dat jagen gesproken.
Hebben jullie weleens goed gekeken na de springsport. Hoeveel paarden worden daar wel niet over de hindernissen gejaagt, omdat de ruiter het inzicht niet heeft of te bang is om een goede afstand te rijden.
De meeste eventingruiters zijn meer met hun paarden een dan ruiters van andere disciplines.
Deze ruiters weten wat hun paard kan, hoe hij reageert en zijn meestal veel eerlijker tegenover de paarden dan menig springruiter.
Een ongeluk blijft een ongeluk,
het is verschrikkelijk dat ongelukken met paarden altijd toegewezen worden aan de eventing sport.

Overigens zijn in Athene een aantal ernstige geblesseerde paarden daar blijven staan. Omdat ze zo erg aan toe waren dat ze niet vervoerd mochten worden.
Maar hier publiceert niemand over!!

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 14:55

daantjuhhh schreef:
Sorry. ik ben het woordje dacht vergeten..
ECHT VERGETEN HOOR!!!!

sorry sorry.

En nogmaals ik bedoel dus ook de kleine dingen.

Geeft niet; kan gebeuren!

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 15:00

Ik loop op mijn werk meer blauwe plekken op dan de gemiddelde ruiter tijdens een sgw wedstrijd hoor ( dierenartsassistent op een paardenkliniek). EN over die kleine wondjes, lijkt me nogal logisch, het risico is nl veel groter als je in een bos met takken en bomen rijdt. in een vliegende galop.. Maar niettemin heeft 99% hun paarden volledig in de bescherming staan tijdens een cross, en dus zal het met die wondjes ook nog wel eens meevallen.. Ik wil wel eens een cijfers zien, volgens mij valt het errug mee...

Maar wil jij je hele leven hetzelfde doen? iedere morgen opstaan, naar je werk gaan, thuis komen en naar bed gaan.. Nou laat mij maar lekker opstaan, de ene dag gaan werken en smiddags gaan rijden, de andere dag uitslapen en daarna lekker de bossen in. weer een andere dag nog vroeger op en dan lekker op wedstrijd.. Wat ik bedoel te zeggen: de dag van een sgw paard is nooit hetzelfde omdat iedere week, meerdere uiteenlopende trainingen moeten worden gedaan.. Ik zou het wel weten, laat mij maar risicos nemen, lekker door en over bossen crossen en tijdens een cross mijn poot breken.. Ik teken ervoor!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 15:06

daantjuhhhJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 15:07

Mijn dressuurpaard word ook heeeeel uit eenlopend getraint hoor.
Ik ga ook de bos in, ik trek m ook wel een x door.
Ik spring ook weleens een boomstammetje, (laag)
Ga het water in,
Ik spring wel eens in de hal.
En als het zomer is op de wei.
En ik doe mijn dressuurtrainingen.
dus das geen voorbeeld.

daantjuhhhJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 15:09

je eerste link is een intervieuw als ik het goed heb?
Dus ook geen onderzoek.

De andere heb ik NOG niet gelezen doe ik zo

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 15:11

whaha, das een goede, daar teken ik ook voor hoor. En ik ben er uiteraard ook helemaal mee eens dat de meeste paarden dressuur helemaal niet leuk vinden om te doen (dressuur vind ik trouwens zoiets onnatuurlijks, bleegh).

Wat me ook altijd opvalt bij springwedstrijden (die op tv te zien zijn he) is dat als het paard een balkje eraf heeft getikt het paard meteen 'afgedankt' wordt (wordt dus meteen doorgejast naar de groom, ruiter kijkt er niet naar om er kan geen schouderklopje vanaf), nu weet ik niet hoe dat bij eventing zit, maar ik kan me niet voorstellen dat dat daar ook zo gaat.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 15:13

Daantjuh, het zijn diverse artikelen die grofweg gaan over de risico´s van eventing en hoe ermee om te gaan. Het 1e is idd een interview waarin IMO op een realistische wijze naar de risico´s wordt gekeken.

Succes met de andere, ik heb ze ook nog maar grof doorgekeken en heb helaas nog geen vergelijkingsmateriaal met andere takken van paardensport gevonden.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 15:20

Goh, toch weer een hele discussie! Dan wil ik ook wel even mij ei kwijt.

Op het moment dat je een dier houdt, ben je al onnatuurlijk bezig, of het nou een paard, een hond of een mestvarken is. Vanaf dat moment is het mens degene die bepaalt hoe het leven van het dier eruit ziet. Hierbij worden veel keuzes gemaakt. Paard in de wei of niet. Paard aan het werk zetten of niet. Paard laten springen of niet. Paard goed verzorgen of niet. Het welzijn van het dier hangt af van het totaalplaatje. Ik denk inderdaad dat in de eventingsport een paard zich lelijk kan bezeren. Maar daarom train ik ook zoveel mogelijk, om dat risico aanvaardbaar te maken. Je kan het risico nooit uitschakelen. Maar dat wil niet zeggen dat een paard daar onder lijdt.

Mijn paard staat tegenwoordig ongeduldig te trappelen in het startvak van de cross, zo graag wil hij die rit lopen. Dat zegt heel wat, want hij windt zich niet zo snel ergens over opJ
Dat heeft hij in de dressuurbaan nog nooit gedaan. Dus hij voelt zich er goed bij. Mijn paard voelt zich ook goed bij zijn dagelijkse weidegang (wat veel (dressuur)paarden niet mogen, want stel je voor dat ie zich bezeert (of keuringspaarden die niet mogen verkleuren!)).

Het is heel triest als een eventingpaard op 15-jarige leeftijd zijn been breekt (gelukkig gebeurt het niet vaak), maar ik vind een 16 jarig paard dat in zijn leven niet in de wei heeft gelopen en afgemaakt moet worden voor slijtage door eenzijdige training in een stoffige binnenbak nog veel zieliger. Of recreatiepaarden die door mensen zonder paardenverstand worden gereden en dagelijks lijden onder een gebrekkige verzorging. Of, en misschien vind ik dat nog wel het allerergst, paarden die een ruiter hebben die bang is, zodat ze nooit eens mogen springen, nooit eens langs het strand of door het bos mogen racen. Altijd het zware bit erin, handen die trekken, verkrampte ruiters op de rug. Nooit eens de kans om echt de energie kwijt te raken (oh ja, ze mogen natuurlijk wel aan de bijzet door de longeerbak rennen, jippie!).

Het gaat toch om het totaalpakket en geloof mij, daar ontbreekt bij eventingpaarden helemaal niks aan. Als de ruiters ook maar denken dat de paarden iets mankeren worden de wedstrijden afgemeld en de trainingen aangepast. Als een eventer in de cross voelt dat het paard niet fijn aanpakt, stopt hij vrijwillig. Ik denk dat de meeste dressuurproeven dan worden gered met een extra schop!

Wat is welzijn dan??
Wat is zieliger, een supersport uit mogen oefenen, waar een bepaalt risico aan zit, of elke dag gedwongen worden iets te doen waar je geen plezier in hebt?

Maar uiteindelijk vind ik de goudvis in zijn eentje in de kom nog altijd het meest zielig!!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 15:53

Op het moment dat je een dier houdt, ben je al onnatuurlijk bezig, of het nou een paard, een hond of een mestvarken is.

je moet natuurlijk niet op elke slak zout gaan leggen he (het houden van een hond/kat hoeft trouwens niet per definitie onnatuurlijk te zijn, die komen je soms zelf opzoeken ff offtopic).

verders ben ik het met je eens zeker wat die tegenzin betreft!

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 16:18

Jeetje wat erg zeg om je paard om zo'n manier te moeten verliezen.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 16:29

mensen stop nou eens met die absurde vergelijkingen. Je moet niet alleen maar naar een ander wijzen, dat doen we al genoeg. Nu is de vinger uitgestoken naar de eventing. Daar wordt hier op bokt minder over gesproken dan over dressuur e.d. Iedereen weet dat z'n paard de wei op moet, en iedereen weet dat ongelukken kunnen gebeuren. Iedereen die ik ken met dure paarden zet z'n paarden samen op de wei elke dag. En niet eventjes een uurtje, maar echt een paar uur, of zelfs halve dagen. Die van mij staan in de zomer zelfs 24/7 buiten. Dus laten we die vergelijkingen nou even achterwege laten, ze hebben namelijk niks te maken met de eventing als sport op zich. Het feit dat ensen zich daarachter blijven verbergen zegt voor mij genoeg. Jammer, want zo blijft er een hoop onbesproken. Als iemand tegen mij zegt dat die dresuur ruiters hun paarden niet in de wei gooien ga ik niet zeggen die springruiters doen dat ook niet. Nee dan laat ik ze het tegendeel zien. En als iemand tegen mij zegt dat de paarden geen plezier hebben in de dressuur ga ik wederom niet wijzen naar de westernpaarden die vaak met de oren in de nek lopen. Wederom laat ik ze dan het tegendeel zien. Maar geef er direct bij toe dat er idd paarden zijn die je er geen plezier mee doet. Die komen over het algemeen dan ook niet ver en worden verkocht als recreatie paard.
Dus laten we het een beetje over de eventing houden. En niet steeds bij elke beschuldiging gaan wijzen naar anderen.

Over die namen ik heb het geprobeert te vinden, maar is nog niet gelukt. Ik denk dat het wellicht niet de officiele namen waren, maar bijnamen. Ik weet namelijk heel zeker dat ik vaak dat soort namen heb gehoord kijkend naar eurosport oid. Dat dat er op zou wijzen dat ik slecht geinformeerd ben, ach volgens mij niet. Het gaat immers niet om de namen maar om de hindernissen. En die kan ik wel beschrijven. Dat water niet dieper mag zijn dan 30cm, tja dat wist ik niet, ik dacht 40cm namelijk, maar geef toe dat ik het fout zal hebben. Des al niet te min kan je paard niet zien hoe diep het is.
Tuurlijk staan de paarden te trappelen om te beginnen. Wat is er nou leuker dan crossen voor een paard? Volgens mij is er bijna niks wat dat evenaaard. Dat geef ik direct toe, ik heb het zelf gezien, en ook gemerkt aan mijn paarden als ze de benen eens flink mogen strekken in het bos (zonder hindernissen uiteraard). Maar een paard denkt niet vooruit aan de gevolgen van een slechte afloop. Het is leuk, tot het niet meer leuk is zo simpel is dat. Het is aan ons om hun plezier er in te houden, en imo doen we daar te weinig aan. Dwz de hindernissen zijn nog steeds gevaarlijk.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 16:40

Sherwoord, waarop baseer jij nu dat die hindernissen te gevaarlijk zijn. Je geeft zelf aan een aantal dingen niet te weten en ik weerleg een aantal van je beweringen, maar je blijft terug komen 'ja maar, het is zo gevaarlijk'. Dat is ook niet echt beargumenteerd discussieren.

De diepte van het water is een detail, dat geef ik meteen toe, maar leg me eens uit waarom een paard moet kunnen zien hoe diep het is? Daar gaat het toch niet om? Het gaat erom dat je er veilig in kunt landen. Ik ben trouwens oprecht benieuwd naar die namen, en als je ze op Eurosport hebt gehoord, bevestigt dat wat mij betreft alleen de vooroordelen van de media, niet de waarde van zo'n sprong. Je mag ze wat mij betreft ook omschrijven, meestal weten wij de echte namen dan wel, al zegt die watersprong waar je het over had mij niets.

Als voorbeeld van een watersprong in het M (zondag Ysselsteyn): hindernis van circa 1.10 en een kleine meter breed, kleine galopsprong, waterinsprong van ca een meter hoog, meter of 1 door het water, uitsprongetje en meteen erachter een smal sprongetje van 30 cm hoog op een oplopende helling. Klinkt asociaal moeilijk, Pablo en ik gingen er (in ons M debuut!) fluitend doorheen. Ergens stond een in-uit die voor ons (nu nog) te moeilijk was, en daar rijd je dan het alternatief.

Ken je trouwens de begrippen breekbomen en breekpennen?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 16:43

Natuurlijk is de kans op een ongeluk in de eventing groter dan in de dressuursport maar eventingpaarden worden gemiddeld wel een stuk ouder dan dressuurpaarden.

Het is triest dat dit gebeurt is maar ik weet zeker dat deze paarden een heel mooi leven gehad hebben.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 17:33

sherwood, je geeft net zelf toe dat de paarden het leuk schijnen te vinden. Als dat paard het leuk vindt om te doen en jij zorgt ervoor dat je paard zo min mogelijk risico loopt, wat is dan uiteindelijk het grote probleem. Dan zorg je er namelijk voor dat het voor zowel jou als voor je paard leuk blijft. Ongelukken gebeuren nou eenmaal, dat zeg je zelf ook en de afweging van risico tegenover plezier, die maakt iedere ruiter voor zich. Het feit dat jij het er niet mee eens bent wil niet zeggen dat het dan ook slecht is.

Wat dat vingertje wijzen betreft, dat is meer een vergelijking, om duidelijk te maken dat paarden over het algemeen niet ongelukkiger worden van eventing dan van bijvoorbeeld dressuur(in mijn geval).

daantjuhhhJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 18:04

hyppolyte schreef:
sherwood, je geeft net zelf toe dat de paarden het leuk schijnen te vinden. Als dat paard het leuk vindt om te doen en jij zorgt ervoor dat je paard zo min mogelijk risico loopt, wat is dan uiteindelijk het grote probleem. Dan zorg je er namelijk voor dat het voor zowel jou als voor je paard leuk blijft. Ongelukken gebeuren nou eenmaal, dat zeg je zelf ook en de afweging van risico tegenover plezier, die maakt iedere ruiter voor zich. Het feit dat jij het er niet mee eens bent wil niet zeggen dat het dan ook slecht is.

Wat dat vingertje wijzen betreft, dat is meer een vergelijking, om duidelijk te maken dat paarden over het algemeen niet ongelukkiger worden van eventing dan van bijvoorbeeld dressuur(in mijn geval).

Oke ik zal geen vingertje meer wijzen wil alleen nog dit kwijt.
Is het vor het paard zoveel leuker om te crossen, dan wat ik doe?
Een bos pad mijn paard te laten gaan?
Dat vind mijn paard waarschijnlijk even leuk, toch loopt hij minder risico.
Naar mijn inzicht!

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 19:01

breekbomen en breekpennen zijn mij wel bekend ja.
De sprongen die ik persoonlijk te ver vind gaan zijn oa (even een voorbeeld wat iedereen zich nog voor de geest kan halen) die boten bij de olympische spelen. Vanuit het water over een boot heen, en dan de volgende. Het is goed gegaan moet ik toegeven, maar ik moet er niet aan denken wat er zou zijn gebeurd als er een paard de sprong niet zou hebben gehaald. Daar komt dan weer de ervaring van paard en ruiter kijken, maar een ongeluk zit in een klein hoekje, en bij deze sprongen is dat hoekje niet zo klein meer.
Een andere sprong over een boomstam een afgrond in springen die ook nog eens bergafwaards loopt. 1 misstap en een koprol is niet meer te voorkomen.
Dan die van het water, dat is mij lang bijgebleven, die ik eerder heb beschreven. Die had ook die bijnaam die me deed schrikken.
Dit zijn de hindernissen waar ik op doel. Bij deze hindernissen maken die breekpennen en breekbomen niet zo bar veel meer uit gezien de helling van de grond.overigens heb ik hier niet 1 keer gezegt "ja, maar het is zo gevaarlijk" steeds probeer ik uit te leggen waar ik over struikel, en waar ik het mee eens ben. Feit is dat ik niet de enige ben die sommige sprongen gevaarlijk vind. En de uitleg heb ik dan ook al gegeven.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 19:58

Daantjuhh, je bent hierbij uitgenodigd om het verschil te zien bij mijn paarden als ze gewoon over een pad galopperen en als ze aan het crossen zijn. Dat is een wereld van verschil.

Sherwood, ik heb de OS vorig jaar niet gezien (zat in Ecuador) dus die sprongen ken ik niet. Maar als er bij al die starts helemaal niets is mis gegaan, zou het dan niet kunnen zijn dat het wat minder gevaarlijk is dan jij inschat? Ik weet dat ik de eerste keer dat ik een Z cross liep ook dacht dat dat ondoenlijk was. Inmiddels heb ik wat meer ervaring en kan ik veel beter inschatten wat de echt moeilijke sprongen zijn, en dat zijn vaak niet die massale dingen (want daar heeft iedereen respect voor en die worden secuur aangereden) maar de iele smalletjes die er zo simpel uitzien.

Maaer ik begrijp dat voor jou het gevaarlijke vooral in de dalende landingen zit? Persoonklijk kan ik alleen zeggen dat ik die (en mijn paard) niet moeilijk vinden, zolang je zelf maar zorgt dat je terug blijft en je paard de vrijheid geeft om voor omhoog tekomen zonder dat jij op zijn voorhand zit.

Ik denk dat geen enkele crosser zal ontkennen dat er risico's verbonden zijn aan de sport. Waar ik alleen wel van overtuigd ben, is dat je met goede begeleiding, een goede uitrusting, een eerlijk parcours en een getraind paard deze sport verantwoord kunt beoefenen. En dat is de reden dat ik zo fel in de verdediging schiet, de niet goed geïnformeerde toeschouwer heeft er al snel een handje van (en niemand hoeft zich aangesproken te voelen) om de crossers te verwijten onnadenkend en egoïstisch met hun paarden bezig te zijn. En dat bestrijd ik, juisrt als crosser ben je zo intensief met je paard bezig dat je al heel snel kleine signalen opvangt en leert lezen. Ik denk oprecht dat veel niet-crossers daar nog wat van zouden kunnen leren.