Btw omhoog voor pony en paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Re: Btw omhoog voor pony en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 17:22

dus je mag je bont en blauw investeren in een paard (d.m.v. het dier goed op te leiden, goed voeren e.d.) maar als je er iets aan verdient om je hobby te kunnen onderhouden willen ze plotseling weer vangen? Dit is het allerbelachelijkste!

Maar er zit wel een voordeel aan vast: Als paarden een luxe midden worden, vallen ze buiten de agrarische sector, of ze gaan tenminste een uitzonderingspositie vormen. En daar kunnen we dan van profiteren als er weer eens een uitbraak van een ziekte onder het veel is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 17:34

ranna schreef:
Hè hè, eindelijk! De euro gaat eindelijk vallen!!!
Handig hè, chippen van paarden onder het mom, zo handig in geval van diefstal terwijl er niets eens 1 database is waar alles geregistreerd staat.

LOL... mijn paard is gechipt en verkocht en staat bij mijn weten nog op mijn naam bij het KWPN geregistreerd - krijg tenminste nog steeds IDS binnen. Krijgen we dat gezever ook weer....

krie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 17:46

In Belgie is de BTW op paarden/pony's al zolang ik me kan heugen 21 %.......

ruiterinrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 18:04

Wij hebben ook een paardje, ben idd ook gek op hem, zou hem ook niet willen missen. Dat maakt hem echter geen eerste levensbehoefte, zulke pathetische uitspraken maak je jezelf imo niet geloofwaardiger mee in eventuele discussies.

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 18:22

ruiterinrust schreef:
Wij hebben ook een paardje, ben idd ook gek op hem, zou hem ook niet willen missen. Dat maakt hem echter geen eerste levensbehoefte, zulke pathetische uitspraken maak je jezelf imo niet geloofwaardiger mee in eventuele discussies.

Ik ben het hier niet helemaal mee eens.
Het is voor sommigen wel degelijk een "soort" eerste levensbehoefte.
Maar zoals al werd gezegt valt er over te discuseren.

Ik weet dat sommige mensen voor hun paard leven.
Vooral mensen met een depressie zien vaak hun paard als ontspanning en vaak kunnen ze niet zonder.
Deze mensen leven echt letterlijk en figuurlijk voor hun paard en zien zonder een paard het leven niet zitten.

Maar natuurlijk kan over alles gediscureerd worden.

Maar ik vind het wel ronduit belachelijk dat ze nu op steeds meer dingen belasting willen heffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 18:27

Stalgeld zal dan ook wel flink stijgen
brokken enz worden dan duurder.

paarden belasting komt echt wel
Lekker makkelijk door de chip

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 18:32

krie schreef:

Ik betaal gewoon belasting in Nl en mijn expaard staat ook nog in Nl geregistreerd - ik denk dat ik dus gewoon mee kan dokken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 18:40

dus ik mag gewoon mee balen

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 18:42

Urielle schreef:
krie schreef:

Ik betaal gewoon belasting in Nl en mijn expaard staat ook nog in Nl geregistreerd - ik denk dat ik dus gewoon mee kan dokken.

Tuurlijk niet jij bent toch niet meer de eigenaar?
En waarschijnlijk zal het meeste gaan om stalgeld,hooi,stro,voer enz enz.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 18:52

ik-weet-niet-meer-wie stelde dat er ook paardenbelasting geheven zou gaan worden op basis van de chip - en dan heb ik dus een probleem en met mij denk ik nog meer exeigenaren dus ik ben heel benieuwd hoe ze dat dan op gaan lossen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 18:57

runningkawa schreef:

Gelukkig kan ik voor brokken altijd nog even de grens over

Jeaninee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 20:15

Echt ronduit belachelijk! laat ons onze hobby ook hebben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 20:16

wendytjeG schreef:
runningkawa schreef:

Gelukkig kan ik voor brokken altijd nog even de grens over

is het daar goedkoper dan?
ben ook zo in Belgie of Duitsland

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 20:22

Ik zou me ondanks de " geruststellende" mail hier van het pvee wel degelijk zorgen maken.
Bron: insider min van lnv verklaart dat de pvee op zoek is naar nieuwe doelgroepen, hun inkomsten nemen af doordat de agrarische sector in nederland een slechte toekomst heeft. En waar moet dat ledengeld etc en het inkomstenverlies op verhaalt worden, juist makkelijkst is in de paardensector.
Overigens laat ik deze insider even onderzoeken in welke mate en in welke hoedanigeid dit zal gaan plaatsvinden. Want het ambtelijke wereldje kennende ze draaien altijd om de brei heen.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 20:36

gabrycha schreef:
Ik zou me ondanks de " geruststellende" mail hier van het pvee wel degelijk zorgen maken.
Bron: insider min van lnv verklaart dat de pvee op zoek is naar nieuwe doelgroepen, hun inkomsten nemen af doordat de agrarische sector in nederland een slechte toekomst heeft. En waar moet dat ledengeld etc en het inkomstenverlies op verhaalt worden, juist makkelijkst is in de paardensector.
Overigens laat ik deze insider even onderzoeken in welke mate en in welke hoedanigeid dit zal gaan plaatsvinden. Want het ambtelijke wereldje kennende ze draaien altijd om de brei heen.

Eindelijk iemand die het doorheeft!!!

Leert de bevolking dan nooit? Ik kan er niet over uit, alsof mensen niet voor zichzelf kunnen denken! Altijd maar klakkeloos aannemen dat wat een instantie of overheid voorschrijft of beweert de waarheid is?
Vind het echt zo vreselijk naïef!

Zoals in mijn eerdere post al stond raken ze bij het PVE inkomsten kwijt die weer aangevuld moeten gaan worden.
Wees niet bang met elkaar, ze weten de paardeneigenaar wel te vinden want er zijn daar een heleboel ambtenaren die graag werk en inkomen willen houden. Dus vinden ze nog wel meer manieren om geld bij ons weg te halen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 20:54

runningkawa schreef:
is het daar goedkoper dan?
ben ook zo in Belgie of Duitsland

Hier vlak over de grens in Duitsland in ieder geval wel

Applelove

Woonplaats: Kapsone's..? Hoe bedoel je..? Het is gewoon een feit dat IK beter ben dan JIJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 21:02

we zijn gewoon allemaal genaait met die chip, ze zeggen diefstal om er later weer geld mee te verdienen

Paarden zijn voor een Manege houder wel degelijk een levensbehoefte zonder die paarden komen er geen klanten zonder klanten geen inkomsten gevolg failiet.

Voor de gewone paardenhouder, dus als je er niet je geld mee verdiend is het geen "echte" levensbehoefte, je hebt het paard niet nodig om fruit/groente of de melk mee rond te brengen.

Ja de hobby kan je zo duur maken als je zelf wilt, maar de lessen die je neemt (bijvoorbeeld een manege ruiter) zijn al duur. Hier kan je niks aan doen, een goed passend zadel e.d wil je toch hebben

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 22:02

Het wordt steeds beter hier in Nederland we komen er wel het ergste is nog ik heb een zoontje van 7j en tegen wat voor een absurde situatie's komt hij terecht
Ik vindt het allemaal te triest voor woorden en konden we er maar is met z'n allen maar wat aan doen!
Misschien een topic hier over openen met een soort van ideeen bus
En deze dan maar eens doorsturen naar onze vrienden in Den Haag...

groetjes....

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 22:25

ranna schreef:
gabrycha schreef:
...................

Eindelijk iemand die het doorheeft!!!

Leert de bevolking dan nooit? Ik kan er niet over uit, alsof mensen niet voor zichzelf kunnen denken! Altijd maar klakkeloos aannemen dat wat een instantie of overheid voorschrijft of beweert de waarheid is?
Vind het echt zo vreselijk naïef!

Zoals in mijn eerdere post al stond raken ze bij het PVE inkomsten kwijt die weer aangevuld moeten gaan worden.
Wees niet bang met elkaar, ze weten de paardeneigenaar wel te vinden want er zijn daar een heleboel ambtenaren die graag werk en inkomen willen houden. Dus vinden ze nog wel meer manieren om geld bij ons weg te halen.

Als jullie mij hiermee bedoelen...; don't shoot the messenger!!!

Ik denk, en denk dat al vanaf het moment dat ze het verplicht in wilden voeren, dat zoiets als dit er al aan zat te komen. Zal ook vast ooit gebeuren dat hogere BTW en een Paardenbelasting ingevoerd wordt. Dat was een van mijn eerste gedachten toen het chippen verplicht werd. Maar wanneer dat komt.... en van wie... komen we vast vanzelf achter

Maar desondanks, voor degenen die het wilden weten, zijn mijn paarden gechipt. Al vanaf dat het kon, en niet nu ze het verplicht stelden. Het was mijn eigen keuze om te chippen. Er wordt altijd zo over gedaan van 'nananana ik heb niet gechipt' en alsof alle anderen die wel gechipt hebben dat alleen maar gedaan hebben omdat het moest. Er zijn ook genoeg mensen die het zelf nuttig vonden voor die tijd. Maargoed dat is een andere discussie die hier verder niet thuis hoort en al vaak genoeg gevoerd is.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 22:45

@Merens, geen angst ik shoot helemaal niemand .
En dat je paarden gechipt zijn moet iedereen lekker voor zich weten.

Wat mij wel opvalt is dat mensen vreselijk naïef zijn en niet zelf verder nadenken. Dit had voorkomen kunnen worden. Als niet iedere ruiter een aantal jaren terug aan zijn eigen winstpunten had gedacht en tegen het KNHS had gezegd, middelvinger daar in Ermelo, we doen hier niet aan mee.
Dan had de KNHS dit nooit en te nimmer door kunnen voeren want als er niemand wedstrijden rijdt hebben ze giga inkomstenverlies.

Helaas trapten verreweg de meeste mensen wel in de mooie praatjes en zogenaamde 'verplichting' van het KNHS die later ook de overheid heeft geadviseerd te chippen.

Maar ja, dat is nakaarten. Helaas, helaas.

Nu is alles op een presenteerblaadje aan de overheid aangeboden en die zullen wel gek zijn als ze daar geen gebruik van maken.

Zoals al eerder gezegd, er zijn ambtenaren die werk en inkomen willen hebben dus ze zullen blijven zoeken naar manieren om ons te 'belasten' op de één of andere manier.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 23:01

Ze hebben net 800 mensen aangenomen bij de belastingdienst. Die moeten daar toch ook iets te doen hebben?
Overigens vind ik wel dat als ik paardenbelasting moet betalen, dat ik ik dan wel wat aftrekposten mag hebben. Les kost geld, trailer kost geld, voer kost geld.
Alles bij mekaar kost dat zoveel dat ik vind dat ik dan wel weer wat terug mag krijgen....................

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 23:05

Je wordt genaaid???
Ja precies en naief-? Het is een regelgeving en ik denk persoonlijk dat je daar niet onderuit komt.
Maar ben geen ambtenaar GELUKKIG

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 23:28

Het 'leuke' is dat Brussel ook meer dan gewone interesse heeft in het chipverhaal van NL. Er is uitgerekend dat ze 35!!! jaar werk hebben om alles te registreren.
Gewoon een kwestie van werk zoeken om werk te houden.

Zijn ze errug goed in, zowel in Den Haag als ik Brusse.

@Scum, aftrekposten hè? Hoop daar maar niet teveel op. Zij redeneren gewoon van: 'jij wil toch zeker zelf een paard, een trailer en lessen? Nou, daar kunnen wij ook wel wat van vangen'.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 23:58

BPM op paarden bij koop als eerste daar een luxe goed.

Dan belasting op paarden. Het zat er inderdaad aan te komen. Vandaar dat ze ons in Nederland die chip door onze ... strot duwde. Allemaal vooraan het productschap en de KNHS, uiteraard hadden die ook wel iemand bij de hand , namelijk de chipfabrikant, wel zo makkelijk, toch? Men was dus weer eens katholieker als de paus. Nu, was dat chippen geen regelgeving en nog steeds niet. Bovendien protesteerden er een paar topruiters die ze nu echt niet konden missen. Ook veel eigenaren van de Amerikaanse rassen weigerden een chip, daar de meeste van hun paarden DNA getest zijn en een DNA profiel bekend is. De KNHS had natuurlijk nog een ander trucje, je mocht geen wedstrijd rijden als je paard niet was gechipt.
Daar de protesten bijna niet meer te overhoren waren en de roep om uitgebreid onderzoek en monitoring naar het gedrag van de chip in een paardenlijf steeds sterker werd, kwam men tot het volgende alternatief. Je mocht bezwaar indienen en dan kon je het ook af met een DNA test. Deze DNA test mocht echter alleen in het Laboratorium van v. Haeringen gedaan worden. Een Nederlands lab. dus. En ja je, raadt het al. Daar staan dus ook de paarden geregistreerd, makkelijk te achterhalen. De DNA testen die dus door een erkend onder staatstoezicht en dus werkend onder GLP (good laboratory practices certificering) lab. in de USA zoals bijv. door de Amerikaanse stamboeken verlangd, zouden niet geldig zijn.
Nee het gaat gewoon om de registratie, zowel door de chip als door de DNA test gedaan in Nederland, simpel. Als ze aan 800 ambtenaren niet genoeg hebben om dat allemaal uit te zoeken, trekken ze gewoon nog een blik open.

Brussel geïntersseerd in belastingheffing? Mag zijn, maar volgens Europese verdragen zijn belastingheffingen, buiten misschien het gelijk trekken van de BTW, nog altijd zaak van het land zelf en niet van de EU.

Als je in het buitenland woont, hoewel je nog geheel of gedeeltelijk belastingplichtig bent in Nederland, val je wel onder de wetgeving van het betreffende land waarin je woont. Waarmee ik bedoel, dat je als ingezeten uitgeschreven bent uit de bevolkingsregisters in Nederland en je vaste woon- en verblijfplaats in het buitenland hebt. Dus kan Nederland nu echt geen belasting gaan heffen op de (luxe)goederen die je in je woonplek bezit.

Als je dus in het buitenland een huis bezit en je hebt daar je vaste woonzit en bent ingeschreven in het bevolkingsregister van dat betreffende land, betaal je daarover in Nederland toch ook geen OZB.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 00:00

wel leuk reclamespotje van de belastingdienst

de belastingdienst gaat uitbetalen.

maarja als ze uit gaan betalen zal er toch ook ergens geld binnen moeten komen dus wij moeten nu extra belasting gaan betalen over onze paarden zodat de belastingdienst kan uitbetalen .

ik vond het reclame spotje eerst wel leuk al die mensen die deuren en ramen sluiten . en dacht hey dat is een keer iets anders maar nu blijkt dat ik er dalijk alleen maar meer geld naartoe mag brengen