Beruchte Twentse dierenbeul opgepakt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

henk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 06:08

FlairS schreef:
Anya schreef:
Enschede is klein hoor... Die naam is snel genoeg door heel de stad bekend. Die vertoont zich helemaal nergens meer.

Dat ging met ,,onze,,Sjoerd net zo.Binnen een paar uur was bekend in bijna heel Noord Holland wie hij was en waar hij woonde. Hij heeft het niet leuk meer in de omgeving.Jammer dat Pistolen Paultje net overleden is Sigaar

weweten waarschijnlijk al waar hijwoont Lachen

vandaag voorpagina van de telegraaf!!
door Jan Colijn
ENSCHEDE, dinsdag
De politie heeft met de aanhouding van een 49-jarige Enschedeër vrijwel zeker de beruchte ‘Beul van Twente’ ontmaskerd, die al jarenlang vele tientallen dieren in die regio op gruwelijke wijze heeft toegetakeld.

De Enschedeër heeft tijdens de eerste rechercheverhoren bekend verantwoordelijk te zijn voor meerdere incidenten. De stichting Zinloos Geweld tegen Dieren wil de zaak nu aangrijpen om een proefproces aan te spannen, waardoor gedupeerde eigenaren van mishandelde dieren voortaan smartengeld kunnen eisen van de dader.
De ‘Beul van Twente’ zaait al sinds 2000 dood en verderf op het Twentse platteland. Vele tientallen paarden, pony’s en schapen werden door de dierenbeul bewerkt, waarbij onder meer met een scherp voorwerp in de geslachtsdelen werd gestoken. In totaal gaat het om bijna 60 gevallen, waarvan een achttal met dodelijke afloop. De laatste twee jaar ging de dader zelfs zover dat hij als een soort trofee delen van de mishandelde dieren bruutweg afsneed en meenam.
Sinds 2002 werken drie rechercheurs van het Caballo-team (Spaans voor paard) permanent aan de zaak. De verdachte is uiteindelijk buiten heterdaad aangehouden. Volgens woordvoerder Harrie Holslag is de politie ‘De Beul’ via een combinatie van factoren op het spoor gekomen. Zo zijn er onder meer zogenoemde profilers ingeschakeld, die een profielschets opmaakten: ,,Via technisch- en tactisch onderzoek in combinatie met de honderden tips die we binnenkregen, hebben we deze verdachte weten te achterhalen.”
Volgens Holslag overheerst opluchting binnen het korps over de arrestatie: ,,Vooral vanwege de impact die deze mishandelingen hebben gehad in de regio en dan met name bij de eigenaren van de dieren en hun kinderen.” De politie gaat er vooralsnog vanuit dat de man niet buiten de grenzen van Twente heeft toegeslagen.
Ook Henk ten Napel, voorzitter van de stichting Zinloos Geweld tegen Dieren, toonde zich gisteren blij verrast. ,,Dit is natuurlijk heel goed nieuws”, aldus Ten Napel, die de stichting oprichtte nadat zijn eigen paard werd gemolesteerd. De stichting, die zelfs een burgerwacht formeerde, zal nu echter niet worden ontbonden: ,,Vooral omdat we zo langzamerhand een landelijke functie hebben. En aangezien er in ons land helaas regelmatig dieren worden mishandeld, is er voor ons nog werk genoeg.”
De stichting wil deze affaire nu aangrijpen om een proefproces te beginnen tegen de ‘Beul van Twente’. Daarmee wil ze jurisprudentie uitlokken, waardoor eigenaren van mishandelde dieren voortaan in aanmerking kunnen komen voor smartengeld, zogenoemde shockschade. Volgens de bekende advocaat mr. Robert Speijdel, die optreedt als raadsman van de stichting, is het een juridisch novum dat wordt geprobeerd smartengeld op een dierenbeul te verhalen: ,,Als dit lukt dan zou dat voor de toekomst betekenen dat eigenaren van mishandelde dieren voortaan een claim bij de verdachte neer kunnen leggen.”
Volgens mr. Speijdel gaat het daarbij om een bedrag vanaf circa 500 euro: ,,Dat kan oplopen tot enkele duizenden euro’s, afhankelijk van hoe gehecht iemand aan een dier was. Daarbij kun je je voorstellen dat er onderscheid te maken valt tussen bijvoorbeeld een paard en een schaap.”
LPF-Kamerlid Joost Eerdmans is zeer blij dat de politie waarschijnlijk de ‘Beul van Twente’ heeft weten aan te houden. „Dat is een hele grote vangst en hopelijk komt er nu een einde aan die reeks van afschuwelijke strafbare feiten”, aldus Eerdmans, die een Kamermeerderheid achter zich heeft weten te krijgen voor het verhogen van de straffen op dierenmishandeling. „Voor deze man gelden de verhoogde straffen nog niet mocht hij worden veroordeeld. Maar ik hoop dat hij wel tbs opgelegd krijgt, want het gaat hier om een hele zieke meneer.”

Tancreda4

Re: Beruchte Twentse dierenbeul opgepakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 07:39

Sammm schreef:
En nou wil ik wel eens weten waarom dat zwijn dat gedaan heeft. Stoom uit je oren

Denk dat er geen zinnige reden uit kan komen, of excuus. Van mij mogen ze hem gelijk afrantselen...
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 12-04-05 07:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 07:41

Wat vreselijk jammer overigens dat die verhoogte straffen nog niet voor hem gelden overigens Boos!

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 08:39

En we maken er een feestje van dat hij nu eindelijk is gepakt.. *o/*

nu kunnen we tenminste de paarden weer met een gerust hard buiten laten staan deze zomer Haha!

Maar ja wat zou hij krijgen, die kerel is knetter gek, TBS...
Hopelijk gaat de Nederlandse wetgeving hier geen procedure fouten maken net zoals bij die ALI.. Want dan doe ik ze wat... Rechtvaardigheid }>

Yunyah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 09:15

NathalieW schreef:
Dan ben je toch echt Ziek in je hoofd als je zoiets doet!!!

Dat hoop ik maar, dat hij ziek in zijn hoofd is. Het is pas echt erg als iemand zoiets bewust doet! Ik ben ook doodsbenauwd geweest om mijn paarden buiten te laten, heb er zelfs nog kalmeringsmiddel voor geslikt omdat ik niet kon slapen Ziek hopelijk gebeurt het nu niet meer...

organisator

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 09:34

Ook ik ben benieuwd waarom?
En voor welke zaken was hij verantwoordelijk.

BV ook die van Hoogezand Drachten etc etc
Of praten we hier echt alleen over Twente

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 09:35

In ieder geval heeft hij die in Vroomshoop op het geweten heb ik begrepen

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 09:41

eindelijk!
afmaken dat soort!
je bent ziek in je hoofd als je dat die arme beestjes aan kan doen Boos!

danifur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 09:42

Yunyah schreef:
NathalieW schreef:
Dan ben je toch echt Ziek in je hoofd als je zoiets doet!!!

Dat hoop ik maar, dat hij ziek in zijn hoofd is. Het is pas echt erg als iemand zoiets bewust doet! Ik ben ook doodsbenauwd geweest om mijn paarden buiten te laten, heb er zelfs nog kalmeringsmiddel voor geslikt omdat ik niet kon slapen Ziek hopelijk gebeurt het nu niet meer...

idd.. dat hopen we dus maar!
t zal hem wel een kick geven Boos!
gestoord gewoon!

dola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 09:50

Laten ze hem maar voor de rest van zijn leven opsluiten Boos!

organisator

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 09:53

Beter nog de beweegreden
Profiel van zo iemand
Maak er een studie van

En laten we zien of we dan er van kunnen leren en andere potentiële daders kunnen herkennen of op kunnen sporen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 10:50

Wat een opluchting zeg...
Ik mag hopen als hij geen zware straf krijgt dat hij uit de buurt kan blijven van dierenliefhebbers Haha!

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 11:33

Wat een opluchting, eindelijk!
Opsluiten? Martelen lijkt me een beter idee.. Ja

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 11:42

Het is een grote opluchting om te horen dat deze persoon eindelijk opgespoord is.

Het is heel erg dat een land als Nederland wat betreft dierenrecht zich nog in de middeleeuwen lijkt te bevinden (overigens bijna overal ter wereld).
Uiteraard wil je deze persoon van alles toewensen en komen gedachten als de doodstraf invoeren in je hoofd op, maar laten we niet vergeten dat het de Nederlandse overheid is die verantwoordelijk is dat dit soort zieke mensen geen echte straf (TBS met dwangverpleging) opgelegd krijgen.
Iemand die ziek is (hoe verschrikkelijk het ook is wat hij/zij gedaan heeft) hoort door de overheid tegen zichzelf in bescherming genomen te worden.

Ik denk dat we alle energie die deze kwaadheid oproept beter kunnen richten naar de overheid zodat die achterlijke wetten eens worden aangepast en een dier niet meer als voorwerp gezien wordt

Op het moment dat dit is aangepast kun je namelijk meteen alle dierenleed aanpakken zoals ook de broodfokkers etc.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 12:03

OK dan! Whoosh!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 12:05

Ik snap ook niet de opluchting van de mensen over dat hij is opgepakt.
Hij zal toch te laag gestrafd worden en dan kan hij daarna weer vrolijk verder gaan met martelen.
En TBS, ach, we hebben al gezien dat dat ook al niet zoveel voorstelt in dit land. Hij zal dus nog 1000den kansen krijgen om in de herhaling te vallen. En dat zal hij ook doen! Want hij is ziek in de kop en dat gaat niet over.

Het proefproces voor smartegeld heeft ook geen zin. Als hij geen geld heeft, kan hij niets betalen. En inderdaad, de wet moet veranderen en dieren zien als wezens met intrinsieke waarde, niet als voorwerpen.

mylano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 12:10

Anya schreef:
interessant.. laat Enschede nu maar één iemand met die achternaam hebben in het telefoonboek

Ik heb misschien ergens wat gemist.... maar ik zie geen naam van de dader Verward

Hihi, net op de radio gehoord dat "de Beul" diverse claims aan z'n broek gaat krijgen... Geweldig nieuws! maar je zult natuurlijk zien dat hij een "kale kip" is....

Maar het allerbeste nieuws is dat ie gepakt is natuurlijk... Pfff! Enne, Desiree... Politie weet nu iig wie het is!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 12:11

Opluchting in de zin van... Je weet wie het is! Mocht het nog eens gebeuren staan ze bij hem op de stoep... Het zoeken is voorbij.

lucienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 12:50

Eindelijk hebben ze die gek, hoop dat hij lang mag zitten,
maarja dat zal wel weer niet Boos! .
Ik heb gister weer een aantal beelden van de door deze gek mishandelde pony's en paarden
op tv gezien. echt te triest
om naar te kijken, het was gewoon misselijkmakend.

Ronnoz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 13:48

Ah, ik zie dat iemand WEL op de voorpagina heeft kunnen posten... dit is mij niet gelukt (maar mijn topic op AM van een uur eerder is wel op slot... Scheve mond ) Tong uitsteken

Bonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 13:49

Gelukkig
Het paard op de foto staat nu op onze manege, een heel lief paard
Sommige mensen ook bah verschrikkelijk
Ik ben blij dat ze dierenbeul opgepakt is
En ben benieuwd wat zijn straf is?

henk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 20:17

Morgen op de voorpagina van de telegraaf Haha! henk Knipoog

Met foto Reinier van Willigen.

door Jan Colijn
ENSCHEDE, woensdag
De 49-jarige R.K. uit Enschede, die door justitie wordt gezien als de beruchte ‘Beul van Twente’, is een voormalig tbs-patiënt, die in het verleden is veroordeeld wegens pedofilie.

Dat zeggen kennissen van de vrijgezelle K., die wordt verdacht van de spraakmakende reeks van tientallen dierenmishandelingen in de regio Twente. Gisteren hebben zich 25 eigenaren van mishandelde dieren gemeld die nu in een proefproces smartengeld tegen de Enschedeër gaan eisen.
De omwonenden van het appartementje van K. in de volkswijk Deppenbroek zijn ontsteld dat hun buurman de gevreesde ‘Beul van Twente’ blijkt te zijn. ,,Dat hij geen lieverdje was, is hier algemeen bekend. Voordat hij hier zo’n acht jaar geleden kwam te wonen, is hij veroordeeld voor ontucht met kleine kinderen en heeft hij in de tbs-kliniek in Rekken gezeten”, aldus een achterbuurvrouw, een van de weinige omwonenden met wie K. wel eens contact had.
De Enschedese weet te vertellen dat K. ooit een relatie met een vrouw heeft gehad: ,,Maar de laatste jaren kwamen er uitsluitend nog mannen bij hem over de vloer. Hij deed daar altijd wat geheimzinnig over, maar volgens ons had hij tegenwoordige meer een voorkeur voor mannen.” K. leidde een teruggetrokken bestaan: ,,Hij zei altijd vriendelijk goedendag, maar bemoeide zich met vrijwel niemand. Wel had-ie altijd een enorme grijns op zijn gezicht. Een lachende vagebond, vond ik het.”
De man doet er volgens buurtbewoners verstandig aan zijn gezicht nooit meer in Deppenbroek te laten zien. ,,Iemand die op zo’n lafhartige manier onschuldige dieren afbeult… hij wordt meteen gelyncht. Geen twijfel mogelijk”, zegt een buurman.
K. woont op slechts enkele kilometers van de rand van Enschede, vlakbij het gebied waar de meeste dieren werden toegetakeld. Een auto heeft hij niet, maar K. reed veelvuldig rond op een gammele racefiets. Als schoonmaker werd hij vaak ’s middags opgehaald om in ploegen te werken, waarna hij ’s avonds weer werd thuisgebracht.
Zijn directe buurman schrok vrijdagochtend in alle vroegte wakker toen K. van zijn bed werd gelicht. ,,Vanaf half vier hoorde ik vervolgens drie uur lang een enorm gestommel naast me. Het leek wel of ze de boel aan het behangen waren.”
Het afgelopen weekeinde bouwde de recherche een soort partytent rond de duplexwoning voor uitgebreid technisch onderzoek. ,,Ze waren onophoudelijk met compressors bezig om een chemisch goedje te spuiten. Verder haalden ze tientallen dozen met spullen uit het huis.” Van de dierenbeul was onder meer bekend dat hij delen van de gedode dieren sneed een meenam als een soort trofee.
De omwonenden melden dat R.K. samen met twee obscure vrienden, die veelvuldig bij hem over de vloer kwamen, even verderop een volkstuintje had. Dit complex ligt in het epicentrum van de mishandelingen.
Voorzitter Henk ten Napel van de stichting Zinloos Geweld Tegen Dieren valt bijna van zijn stoel als hij de achtergronden van ‘De Beul’ hoort: ,,Hij voldoet exact aan de profielschets zoals wij die hadden opgesteld. Hij moest wel vrijgezel zijn aangezien hij meermalen besmeurd met bloed moet zijn thuisgekomen. Sterker, zijn huisje ligt hemelsbreed slechts 50 meter vanaf de flat waarvan wij vermoedden dat hij zou wonen.”
Ten Napel meent dat de dierenmishandelingen niet het werk kunnen zijn van één persoon, daarbij verwijzend naar K.’s vrienden: ,,Er zijn volwassen paarden toegetakeld. Die dieren moeten óf zijn gedrogeerd óf hij heeft handlangers gehad.”
De politie gaat er vooralsnog vanuit dat ‘de Beul’ in zijn eentje opereerde. ,,Al houden we de mogelijkheid open dat er meerdere personen bij betrokken zijn”, aldus zegsman Harrie Holslag.
Intussen hebben zich gisteren 25 eigenaren van mishandelde dieren gemeld die in een proefproces een vorm van smartengeld – zogenoemde shockschade – op K. willen verhalen. Advocaat mr. Robert Speijdel: ,,Dat is een juridisch novum. Als het lukt, betekent dat voor de toekomst dat eigenaren van mishandelde dieren een schadeclaim bij een veroordeelde dader kunnen indienen voor geleden emotionele schade.”

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 20:25

Ik ben zo blij dat die man zn identiteit nu eindelijk aan het licht is gekomen, dat laatste artikel Henk, goed te lezen..Hij vergreep zich dus eerst aan kinderen en later aan dieren, meestal andersom.
Ben benieuwd of die troffeeen nog gevonden worden in de tuintjes als hjet niet al weggerot is..maar vooral of hij samengewerkt heeft.

henk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 20:28

Kimberley77 schreef:
Ik ben zo blij dat die man zn identiteit nu eindelijk aan het licht is gekomen, dat laatste artikel Henk, goed te lezen..Hij vergreep zich dus eerst aan kinderen en later aan dieren, meestal andersom.
Ben benieuwd of die troffeeen nog gevonden worden in de tuintjes als hjet niet al weggerot is..maar vooral of hij samengewerkt heeft.

Ik heb net een bericht ontvangen dat zijn huis beklad is met rode verf Bloos

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 20:42

henk schreef:

.....Dat zeggen kennissen van de
vrijgezelle
K.....

Wat een toevoegende info, lijkt me logisch dat niemand met zo'n mafketel een relatie aangaat...