Xander schreef:De vraag doet zich dan voor: wat is Gelders. De plaatjes van een Ot van Wittenstein en een Domburg en zijn zoon Baronet zijn toch zeker wel Gelderse paarden of dan toch Gronings ? In de jaarboeken van de VLN uit de periode vóór L'Invasion blijkt denk ik dat de Groninger en Gelderse paarden heel dicht bij elkaar zaten, afgezien van de Oldenburger hengsten die hebben geleid tot een grote verzwaring van het Groninger paard.
En ja dan de grote Oregon en zijn voorouders Kurassier, Nubert Ebert, toch meer Gronings dan Gelders lijkt me. Verwarring alom ?
Dat klopt allemaal. Maar dan hebben we het over de periode van voor 1930. Domburg is in 1917 geboren in het noorden. Net als de Ebert/Nubert lijn. Het verschil is van na 1925 tot de jaren 50 toen het warmbloedpaard werd omgevormd. De VLN periode is van voor 1925, daarna is het GPS afgesplitst. In een van mijn eerste reactie in dit topic heb ik al gemeld dat de Groniger en het gelderse paard zeer nauw verwant zijn. Rond 1900 was het fokdoel gelijk.
Als je Domburg en Gambo (geb 1927) naast elkaar zet dan heb je het echt over twee totaal verschillende types. Domburg was welliswaar een zwaar type warmbloed maar echt veel luxer dan Gambo. Gambo kon niet echt bewegen (zouden we nu zeggen). Een goede stap dat wel maar matig draven en er zijn gelegenheden in het openbaar geweest waar hij weigerde in galop te gaan. Gambo had een zeer braaf karakter. Ik heb foto's waar hij met kinderen op zijn rug staat. (een hengst! Doen we met Jazz denk ik niet.) Zijn kinderen waren paarden die zeer goed op het land bruikbaar waren. iedereen kon er mee werken.
Domburg kon heel goed bewegen. Gelderse paarden waren minder mak.
L'Invasion is van na die tijd. L'Invasion is een in Frankrijk geboren Normandische voshengst (mei 1944 geboren donkergoudvos) en werd in eerste instantie niet goed ontvangen in Groningen. Veel te licht, hitten fokken. (hij gaf wel hele goede resultaten bij de groninger merries) In gelderland werd hij met open armen ontvangen. L'Invasoin stond (voor die tijd) in het rijpaard type.
Ook Oregon is van na 1950 alleen komt hij geheel uit de toen al veel lichtere gelderse fokkerij. Kurassier is inderdaad van Nubert maar ook Nubert stond toen al in het gelderse fokgebied en in het toen Gelderse type. Bovendien komt kurassier uit een Gelderse moederlijn. kurassier stond erom bekent dat hij paarden gaf met ver vooruitgrijpende hog gangen.
Dus geen verwarring. (alleen over een korte periode misschien) misschien alleen te weinig eenduidigheid over het fokdoel nu, voor wat berteft het gelderse paard nu. Er moet een bredere bloedbassis komen dat is duidelijk. Maar hoe houden we dat gelderse type vast zonder een onbruikbaar over te houden? Misschien inderdaad maar weer eens kijken bij het Groninger stamboek. Wie weet staat daar in het noorden wel weer een hengst die helemaal in dat mooie Gelderse type staat.