Paardenziekte slaat toe in West-Europa

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 18:26

Voor degenen die mijn bericht op medisch niet gelezen hebben: ik kreeg vandaag een telefoontje dat een excollega, die haar paarden in Zandvliet (bij Antwerpen) had staan, haar beide paarden verloren heeft aan deze ziekte !
De paarden zijn in 10 uur tijd zo danig afgetakeld (verlamd) dat ze ze in heeft moeten laten slapen. Ik heb haar nog niet gesproken, als ik moed heb verzameld dan zal ik haar bellen (wat zeg je tegen iemand die je niet zo heel erg goed kent....van wie je niet wist dat ze paarden had Huilen , en die ze juist allebei heeft verloren!) Degene die mij belde heeft zelf ook 4 paarden in die buurt staan en ziet haar nog dagelijks, ik zal sowieso een kaartje sturen. Zij waarschuwde dus die andere collega (en vriendin van mij) dat ze haar paarden binnen moest halen!

Ik wil haar graag spreken omdat ik er weinig vertrouwen in heb dat bijvoeren voldoende is! Het gaat er bij mij niet in dat een paard, in de wei, dat bijgevoerd wordt, niet eens een hapje van dit of dat neemt !
Wie heeft er tegenwoordig nog zoveel land dat hun paarden totaal niet bijgevoerd hoeven te worden ???? dan moet je een hectare of 10-15 bezitten !

Ik vermoed dat mijn paarden voorlopig niet zoveel in de wei zullen komen

Rayorgy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 19:05

Maar wat heeft het voor zin nu nog je pony of paard binnen te zetten, het word net winter, net gaat alles dood en moet je hem bijvoeren. Hij eet toch nauwlijks in de winter van het weiland toch?! o.o

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 19:50

het is klote zeg !! lijkt erg op wat mijn pony heeft gehad ! jammer dat er nog niet zo heel veel van bekend is ! over hoe lang de incubatie tijd is enzo !! mijn pony heeft dus op het land gestaan... en een maand daarna is het mis gegaan..

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 19:52

F*ck Scheve mond
Waarom bestaan zulke ziektes toch Verdrietig

ramiNAncy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 20:59

ik woon in berendrecht, dat ligt naast zandvliet. ik heb mijn paard nu op een stukje in het weiland staan waar geen gras op staat of paddestoelen en ze kan nog in de stal, alleen is da omheining van dat stukje niet met electriciteit afgezet Verward vorige keer hadden we dat ook gedaan en is er ertegen beginnen leunen en dan hong de draad door en is ze erover gesrpongen Verward zou ik ze mss beter op een manege gaan zetten, achter een paar jaar op de wei, gaat ze dit dan nog aankunnen??
iemand een ideetje??
groetjes ramina en nancy

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 21:07

Het zat er eigenlijk al aan te komen...

Koeien, varkens, kippen ensow zijn al aan de beurt geweest...dus nu blijkbaar de paarden Huilen Verdrietig

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 22:34

is er geen kans om dit overdag te krijgen als je paard in de wei staat? of is hier niets over bekent, zijn er entingen tegen of iets dergelijks?

mijn paard staat overdag vrijwijl de hele dag op de wei tot dat het donker is.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 22:36

ben ik nou zo ongeveer de enige die het niet geloofd dat je paard veel minder kans heeft om het te krijgen als die snachts binnen staat Verward

EstherSi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 23:03

komt dit alleen bij jonge paarden en veulens voor?

of is er ook een mogelijkheid dat dit volwassen paarden treft?
een paard van een vriendin is op d'r knieën gevallen laatst, toen ze over de weg stapte, ze storte zomaar in. dat paard staat wel 24/7 op het land.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 23:15

mensen alle paarden gewoon, iedereen praat maar over jonge paarden en paddestoelen, maar het is gewoon niet zeker wat het is, het beste dat je kunt doen is binnenhouden of in paddock. enkel snachts binnenhouden is niet genoeg en extra bijvoeren als ze buitenstaan zou ik ook niet vertrouwen.

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 23:19

Pppfff alweer 2 stakkers die het niet gehaald hebben. Wanneer zijn ze precies gestorven? Vandaag of gisteren? Het is zo moeilijk juiste info te verzamelen. Goh ik vind het zo erg voor de eigenaar Huilen

Citaat:
ben ik nou zo ongeveer de enige die het niet geloofd dat je paard veel minder kans heeft om het te krijgen als die snachts binnen staat

Ik vind het ook vreemd dat er een verschil is tussen door de dag en s'nachts buiten.
Maar het is gewoon een feit dat tot nu toe alle slachtoffers s'nacht buiten stonden. het kan ook toeval zijn. Die van mij komen nu in ieder geval niet meer dan 4 uur per dag de wei op en goed doorvoed.

Citaat:
komt dit alleen bij jonge paarden en veulens voor?

of is er ook een mogelijkheid dat dit volwassen paarden treft?
een paard van een vriendin is op d'r knieën gevallen laatst, toen ze over de weg stapte, ze storte zomaar in. dat paard staat wel 24/7 op het land.

Lees aub het topic daar Knipoog staat al vaak in dat de ziekte weinig verschil maakt in leeftijden. Paarden van alle leeftijden kunnen het krijgen. Oudere en jongere paarden alleen nog sneller.

Citaat:
Quinzy ik wist niet dat jij ook in Belgie woonde? Zie het nu maar pas!

Idd ik ben ook een Belg Bokkertje *LOL*

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 09:42

LiSSy schreef:
ben ik nou zo ongeveer de enige die het niet geloofd dat je paard veel minder kans heeft om het te krijgen als die snachts binnen staat Verward

Ik geloof het in ieder geval wel...... mij is meer dan 25 jaar geleden al geleerd dat je een paard met nat weer niet 's-nachts en in de vroege ochtend buiten moet zetten. En het was toch echt een Nederlandse boer die mij vertelde dat als je het wel doet je de kans loopt dat je paard(en) zonder aanleiding heel erg ziek worden en binnen een dag sterven.

Waarom denken jullie dat ze ooit stallen zijn gaan bouwen?

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 10:13

Er is nog niets bewezen (voor zover ik weet) dat het iets met paddestoelen te maken heeft. Er kan wel een schimmel zitten in het gras, maar dat is daarom niet persé een paddestoel geloof ik.
In Wuustwezel zijn er ook enkele gevallen geweest, en ja, een van die gevallen was een 2-jarige die 24/7 buiten stond...

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 12:14

ik heb gisteren 2 verslagen gelezen van unief in luik, de gevallen in 2001 en de gevallen in 2oo3-2004

het gaat niet alleen om jonge paarden.. nattuurlijk is het wel logsich dat meer jonge paarden gestroffen worden omdat die meer op de wei lopen (zitten nog niet in het werk)

doorsnee kenmerken van slachtofferpaarden zijn paarden die niet (meer )werken of occasioneel uitgehaald worden voor wandelingen.. weeral duidt dit op 100% op de wei lopen en omdat ze niet werken niet of weinig bijvoeren.

90% van de gevallen die het kregen kregen niks bijgevoerd, de andere 10 enkel hooi (waarschijnlijk te weinig)

in de studie van 2001 ging het vooral om fjorden en halfingers en andere ponyrassen, maar nogmaals, dat is omdat sportpaarden en dressuurpaarden eerder op stal gehouden worden en dat fjorden en andere ponys wintervast zijn. (de studie in 2003- duidt op allerhande rassen, andalusiers tot ijslanders en halfbloeden)

het besluit is simpel Bloosf je houdt je paarden idd op stal tot zeker begin december, of je houdt ze op een wei waar ze ONBEPERKT (zo goed en zo kwaad het kan nattuurlijk) hooi kunnen eten en bijgevoerd worden met echt krachtvoer. zodat ze vanzelf niet uit honger gaan vreten aan allerhande rommel...

wij geven onze 3 paarden (die alle3 diet echt werken) geplette gerst bij, worden ze niet overenergiek van maar zo hebben ze wel krachtvoer bij.

meer kan je echt niet doen denk ik...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 13:49

Ik weet dat in Groot Britannie en Scandinavie regelmatig "Grass sickness"voorkomt. De verschijnselen die ik lees in een Engels Boek over paardenziekte lijkt veel op de verschijnselen waar ik tot nu toe over gelezen heb.
Ik zal eens kijken op internet of ik hier iets over kan vinden.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 13:52

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 13:57

@acilon, over hoeveel gevallen spreken we hier ?

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 14:48

ik denk dat er zoon 15 a 20 gevalen zijn besproken , maar dat weet ik niet zeker..dit is dus niet een geheel verslag van alle gevallen, maar een duidelijke lijn zie je er wel in.

over grass sickness, daar gaat het eerder over scheuring van de maag of kolieken waar ze aan doodgaan. er komen soms spierverscijhnselen bij , maar die zijn meestal niet de doodsoorzaak.

Lennon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 16:11

Ik weet nog altijd niet goed wat nu het beste is om te doen... Ik heb dus een paard wat absoluut gek wordt als ie binnen moet staan, dus ik vind het zo'n zonde om hem binnen te gaan houden in de stal, terwijl hij eigenlijk heel erg graag buiten is en op stal staat ie dan triestig naar buiten te turen of onrustig rond te draaien (dat is ook de reden dat ik een weide met uitloopstal voor hem heb gezocht). En dan krijg je zulk nieuws...

Voorlopig staat hij nog buiten en wordt hij bijgevoerd (zoals ieder jaar) en het gaat al 3 jaar Ok met hem, dus waarom zou het dit jaar niet goed gaan... Aangezien die ziekte er toch al langer is maar er nu gewoon meer media-aandacht aan wordt gegeven...

Moeilijk allemaal hoor...

Zit je gedeeltelijk je in het achterhoofd te houden niet te panikeren, maar langs de andere kant wil je ook geen risico's nemen...

Stumpertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 17:41

Natalie schreef:
Aangezien die ziekte er toch al langer is maar er nu gewoon meer media-aandacht aan wordt gegeven...

Moeilijk allemaal hoor...

Zit je gedeeltelijk je in het achterhoofd te houden niet te panikeren, maar langs de andere kant wil je ook geen risico's nemen...

Ja, inderdaad, nu lijkt de ziekte heel erg en ernstig enzo, maar die ziekte woedt al langer, alleen nu wordt er opeens heel veel aandacht aangegeven, net zoals ze afgelopen zomer ook bij droes enzo deden.

Maarja, het blijft moeilijk inderdaad.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 18:32

Ik meen me te herinneren dat er vorig jaar 150 paarden in Wallonie aan deze ziekte zijn gestorven, dus zo nieuw is het inderdaad niet. Wat wel nieuw is dat het steeds meer verspreidt!.

Heb nu de beslissing genomen dat mijn paarden morgen in de bak blijven totdat ik met 1 of 2 DA's heb gesproken, dan kijk ik wel verder. Het onderzoek waaar acilon aan refereert is natuurlijk niet representatief (hoezeer ik haar ook dankbaar ben dat ze het verslag hier neerzet OK dan! )

Ik heb net naar mijn "oude werk" gebeld, ze heeft geen dienst, morgen weer, avonddienst gelukkig (want dan is het heel rustig), dan ga ik haar bellen Scheve mond haar collega wist wel te vertellen dat haar paarden aan huis stonden en dat ze daarbij ook stallen had.........waardoor ik geneigd ben te denken dat haar paarden dus waarschijnlijk snachts op stal stonden. Hopelijk weet ik morgen meer......hoewel ik nu natuurlijk al op zie tegen het gesprek !

Neeltje34

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 18:38

Sterkte voor alle mensen die dit mee moeten maken, heel erg. Ach gut

falco_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 19:39

hallo iedereen ,
Mijn pony staat in kontich en staat ook dag en nacht op de wei , maar als ik hem nu in het eerste stuk laat staan, daar staat geen gras op , en 2 uurtjes per dag op de wei met gras. Zou dat kunnen ?? Voor de rest hem bijvoederen met hooi ?? Verward Echt zo eng Huilen Ik wil hem nog niet kwijt hoor !!
Ik woon in belgie in de buurt van antwerpen ...
Hellupp!!!
Groetjes

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 19:44

het lijkt net z'on spookverhaal
maar ze weten nog niet hoe het komt?
raar

Nadjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 19:48

oeps hij stond nog ingelogd op mijn zus ingelogd dus wat net SdaphneS zei heb ik duss gezegd