Wat mijn paard Star (donkerbruin Nederlands trekpaard ruin van 4 jaar) afgelopen vrijdag is overkomen geloof je echt niet !! Hij stond in het weiland langs de Vecht bij Ommen met zijn evenbeeld Udo, samen een fantastisch span voor de wagen. Waarschijnlijk 's morgens heel vroeg is hij met zijn linkerachterhoefijzer (ze waren net een week beslagen) achter de ketting van zijn weidehalster blijven haken. Aan de afdrukken in het gras te zien is dat vlak bij het schrikdraad met prikkeldraad langs het water gebeurd. Kennelijk heeft hij daar liggen worstelen om los te komen, is daarbij in het schrikdraad gekomen en daar met zijn 800 kilo dwars doorheen gerold, precies tussen twee paaltjes door. Buiten het schrikdraad loopt de kant direct schuin af naar de Vecht... Kennelijk heeft hij zijn hoofd niet meer boven water kunnen krijgen en is direct verdronken. Mijn buurman, bij wie hij in het weiland stond, ontdekte's morgens om half negen dat een van mijn twee paarden weg was en heeft direct alarm geslagen, maar toen was het al dik te laat! Met een bootje hebben we de rivier afgezocht en honderd meter verderop zag ik hem drijven, met zijn hoofd onder water en zijn hals in een vreemde bocht naar rechts. De brandweer heeft hem er later uitgetakeld, nadat hij naar het Ommerkanaal was gesleept en om 3 uur is hij door de Rendac opgehaald... Ik vid het heel erg en snap niet dat zoiets kan gebeuren!!
Ludovicus
Geplaatst: 08-11-04 21:42
Wat mijn paard Star (donkerbruin Nederlands trekpaard ruin van 4 jaar) afgelopen vrijdag is overkomen geloof je echt niet !! Hij stond in het weiland langs de Vecht bij Ommen met zijn evenbeeld Udo, samen een fantastisch span voor de wagen. Waarschijnlijk 's morgens heel vroeg is hij met zijn linkerachterhoefijzer (ze waren net een week beslagen) achter de ketting van zijn weidehalster blijven haken. Aan de afdrukken in het gras te zien is dat vlak bij het schrikdraad met prikkeldraad langs het water gebeurd. Kennelijk heeft hij daar liggen worstelen om los te komen, is daarbij in het schrikdraad gekomen en daar met zijn 800 kilo dwars doorheen gerold, precies tussen twee paaltjes door. Buiten het schrikdraad loopt de kant direct schuin af naar de Vecht... Kennelijk heeft hij zijn hoofd niet meer boven water kunnen krijgen en is direct verdronken. Mijn buurman, bij wie hij in het weiland stond, ontdekte's morgens om half negen dat een van mijn twee paarden weg was en heeft direct alarm geslagen, maar toen was het al dik te laat! Met een bootje hebben we de rivier afgezocht en honderd meter verderop zag ik hem drijven, met zijn hoofd onder water en zijn hals in een vreemde bocht naar rechts. De brandweer heeft hem er later uitgetakeld, nadat hij naar het Ommerkanaal was gesleept en om 3 uur is hij door de Rendac opgehaald... Ik vind het heel erg en snap niet dat zoiets kan gebeuren!!
anka
Geplaatst: 08-11-04 21:51
nou wat erg... als mij zoiets overkwam volgens mij sprong ik ook zo in de vecht als ik zo mijn dier moest aantreffen
Jenbuc
Geplaatst: 10-11-04 19:31
anka schreef:
nou wat erg... als mij zoiets overkwam volgens mij sprong ik ook zo in de vecht als ik zo mijn dier moest aantreffen
idd dat zou ik dus ook doen.
ook bij het verhaal van dit topic, ik had ook bij die fries gebleven. maar is het niet verplicht om een mes bij je te hebben? want je snijd de strengen door en je paard kan geloof ik al weg.....
ik kom uit belgie en vorig jaar is er bij ons ook en enkelspan in het kanaal geraakt en het paard is ook verdronken.
De menner was alleen wat niet echt verstandig is er moet minstens iemand anders mee zijn. Dit gebeurde omdat de menner op straat loslopende ontsnapte paarden zag en de paarden wou helpen terug in de weide steken. Hij is dus van zijn koets gestapt om te helpen en zijn span alleen gelaten en een beetje teveel vertrouwen in het paard gehad wat hem fataal is geworden.
Ik men ook en vind het zo al gevaarlijk om langs een kanaal te rijden maar sommige koetstochten worden gereden langs een kanaal ik ben dan ook niet op mijn gemak.
Eén ding ik zou toch wel tenminste proberen en in het water springen om mijn paard te bevrijden. Paniekhaken los en het schoftje losmaken dan is gans de boel los. Of als die niet gaat dan kan je dus ook nog paniekhaken los en dan de hollandse lichtogen en de rugriem losmaken die is meerdere stappen maar mss iets beter. Ofwel doorsnijden maar ik denk nie dat dit sneller gaat je moet maar eens proberen van sterk tuig door te snijden.