Wie lust wat paardenmelk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 14:16

Helina0611 schreef:
ik wil dit even zeggen over de uitspraak van S. het klopt dat de veulens gefokt worden voor de paarden melk ik heb zelf ook gezien dat de veulens hhet er erg goed hebben en echt verkocht worden. de meeste veulens merries worden fok merries en de hengsten ruinen etc gaan in de verkoop ze zijn niet duur hebben inentingen gehad kunnen in gereden worden en zijn heel lief worden wel in een groep op gegroeit en hebben mijlen langen groene gras velden om elke dag op te grazen. ze zijn heel lief. de oudere merries kunnen als ze wat ouder zijn met pensioen ze gaan dan op het weiland met de andere paarden. ook gebeurt het dat ze naar een rust huis gaan. OK dan! OK dan! OK dan! ik vind het echt geweldig dat zo iets bestaat want in ben er eigenlijk wel trots op dat er dieren bestaan die een brouwseltje maken waar mensen een goede reactie op geven tegen bv exeem groetjes franca *LOL*

keep one dreaming, paarden paradijs bestaat niet je ogen er voor sluiten helpt niet.Een groot deel van de veulens krijgen echt een ticket richting Italie helaas enkele reis.

mel_kreeft

Woonplaats: Warwick University (en in de vakanties in Sassenheim)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 22:16

ik heb ook wel eens ergens iets gelezen over paarden melk. dat het onwijs duur is en je het alleen maar kan krijgen als de merrie drachtig is (obviously). daarom is het dus zo duur, je kan het gewoon niet het hele jaar hebben ... dus als het veulen eenmaal geboren is en ze de melk van de moeder hebben, dan gaan die veulens zoals silvana zo mooi zei "met een ticket richting italie, enkele reis".

zappa_sweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 22:17

k lus het niet...ik heb het is geprobeert bij de paardenmelkerij...
en heb ook een pony gemolken...en 1 dag mee gemaakt hoe ze dat allemaal doen..!!is egt leuk howr!!!!!!!

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 15:24

Ik heb afgelopen weekend een veulen van een paardenmelkerij gekocht, het is daar inderdaad zoals Helina0611 schrijft alle dieren zien er prima uit en zijn vriendelijk in de omgang, zij hebben zelfs een aantal goede KWPN-fokmerries lopen die door goede hengsten gedekt worden die uitgezocht worden door degene die de veulens al voor de geboorte koopt, de merries worden gemolken zolang zij een veulen aan de voet hebben, lijkt me sterk dat ze veulens waarvoor dure dekgelden zijn betaald voor de vleesprijs naar Italie verkopen!

toscana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 21:14

mellietjuh schreef:
ik heb ook wel eens ergens iets gelezen over paarden melk. dat het onwijs duur is en je het alleen maar kan krijgen als de merrie drachtig is (obviously). daarom is het dus zo duur, je kan het gewoon niet het hele jaar hebben ... dus als het veulen eenmaal geboren is en ze de melk van de moeder hebben, dan gaan die veulens zoals silvana zo mooi zei "met een ticket richting italie, enkele reis".

Een drachtige merrie geeft geen melk hoor de melkproductie komt pas op gang als het veulen geboren gaat worden inverband met bist... En paardemelk is lekker en gezond. Werkt bijzonder goed voor mensen die darm problemen hebben bv de ziekte van crohn of colitus ulcarosa. En niet overal gaat het er zo toe als jij daar beschrijft hoe meer alleen worden de veulens vlugger gespeend.

Sanne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 21:31

ik moet binnenkort aan de paardenmelk en dan voor een langere tijd.. ik moet het nemen of eigenlijk uitproberen van de dokter omdat ik darmproblemen heb en we verder nog niks gevonden hebben..ik ben bang dat ik het niet lust omdat ik ook niet van gewone melk houd maar ik houd het er maar op dat het een medicijn is en dat ik er beter van word.. Lachen en ik weet niet precies hoe het allemaal zit met de veulens enzo.ik hoop dat dat verder wel goed zit..

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 18:16

Het smaakt wateriger en heel zoet Lachen
Hopelijk helpt het.

Weet iemand of je het kunt bewaren?Invriezen of zoiets of moet het eerst behandeld worden.
En in wat voor porties wordt het gedronken?
Kim heeft nog heel wat melk.Wie,weet als het veulen eraf,zou ik kunnen blijven melken,toch?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 10:03

je kan het invrezen, je krijgt het meestal zelfs ingevroren aangeleverd in bakjes (potjes) van een kwart liter.

Ik heb op een paardenmelkerij gewerkt.

De veulens die daar geboren worden gaan niet naar de salamifabriek in Italië.
Ze worden hier opgefokt, of ze gaan naar Oostenrijk naar de alm om uit te zwaren als ze daar oud genoeg voor zijn en worden dan al dan niet beleerd verkocht.

Ze worden zelfs gekeurd, hier of in Oostenrijk, dus er zitten nog papieren bij ook.

Dekhengsten worden bij het stamboek geleased, ieder seizoen een andere, zodat er geen inteelt ontstaat.

Dit geldt voor deze melkerij, die met Norikers werkt, hoe het bij andere bedrijven gaat, weet ik niet.

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 12:55

ok Thanx.

Helina0611

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 09:20

paardenmelk word in gevroren gelevert. en de paarden gaan echt niet naar italie want die hengsten zij goed gekeurt en als ze het alleen maar voor de paarden melk zouden doen zouden ze echt niet van die achtelijk hoge bedragen vragen voor 1 dekking. er word niet alleen met de eigen hengsten gedekt maar er komen zelfs ook paarden uit hetr buitenland om te laten dekken. als ze de paarden niet kwijt kunne raken dan blijven ze daar want er is echt genoeg ruimte en voor elk die is er echt wel plaats f komt er een plaatsje vrij.
ik heb mee gemaakt dat er een merrie dood ziek was en dat ze het veulen wat ze in haar buik had niet mee wilde laten sterven dus bleef die merrie nog leven en zo dra het veulentje geboren werd zou ze een spuit je krijgen. de moeder had geen last van haar verwonding dus was het ook niet zielig voor haar. het veulen is met de had op gegroet en zo zie je ook een andere kant van het verhaal groetjes franca

Clinnn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 15:15

Kimmes schreef:
Het smaakt wateriger en heel zoet Lachen
Hopelijk helpt het.

ow, ik dacht dat het eerder zuur was.

debsoleino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 19:07

ik vind het wel lkkr!