[IT] Italië overweegt verbod op paardenslacht en verkoop paardenvlees

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sintara

Re: [IT] Italië overweegt verbod op paardenslacht en verkoop paardenvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 12:28

Inderdaad slechte zaak, dat zal veel dierenleed geven. Ik zou inderdaad eerder een import verbod van levende slachtdieren invoeren.
Vang je daar alles mee weg? Nee. Maar het is een duidelijk signaal vooral de mensen die het als verdienmodel doen

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 14:37

Treurige toestanden zeg. Paarden geven hun leven en vriendschap en vertrouwen aan mensen en moeten uiteindelijk zo goedkoop mogelijk afgedankt worden. :(

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 14:42

anjali schreef:
Treurige toestanden zeg. Paarden geven hun leven en vriendschap en vertrouwen aan mensen en moeten uiteindelijk zo goedkoop mogelijk afgedankt worden. :(

Liever dat dan zo goedkoop mogelijk ergens achteraf genadebrood eten. Kwaliteit van leven voorop zetten en er dus voor kunnen kiezen om bij veranderende omstandigheden zo'n leven te beindigen voordat het een onprettig wegstopsel verhaal wordt voor de krant heeft nog steeds de voorkeur en ik hoop ook voor elk ander verantwoordelijk paardeneigenaar.

Ideaal wereldbeeld is mooi streven, maar de realiteit geeft niks om je emoties.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 15:08

Zolang een paard een prijswinnaar is, wordt hij bejubeld en is zijn eigenaar dol op hem. Zogauw hij onbruikbaar wordt door leeftijd of blessures is de liefde weg. En dan is zijn onderhoud ineens te duur.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 15:13

En dat is dus de realiteit die de optie slacht open houden noodzakelijk maakt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 15:18

anjali schreef:
Zolang een paard een prijswinnaar is, wordt hij bejubeld en is zijn eigenaar dol op hem. Zogauw hij onbruikbaar wordt door leeftijd of blessures is de liefde weg. En dan is zijn onderhoud ineens te duur.

Ik ben het wel met je eens hoor.
Zie de hoeveelheid; "met pijn in mijn hart" 20+ paarden staan.

In de sport mogen ze 500 per maand of meer kosten.
Daarna nog geen € 220, meer bij bijvoorbeeld van de Kruis.

En dat soort paarden zal een dierenarts nog niet inslapen, maar zullen ze nu dan wel naar de slacht gaan?
Eigenlijk denk ik dat het een heel ander segment nog is

Stripe000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 15:19

Inderdaad Anjali! Mensen zijn wreed.
Waarom wordt er zoveel gefokt met dieren waarvan de veulens alleen bij uitzondering een goed huisje kunnen krijgen?
Grootse deel is overschot en belanden de handel en uiteindelijk naar de slacht.
Waarom blijven fokken met dieren dieren waarvan de nakomelingen weinig kans maken op een goede baas? Er wordt in dit topic gevreesd voor het “ overschot” wat moeten we daarmee als ze niet verkocht worden, dan zou slacht het beste zijn .
Zorg en dan voor dat er geen overschot is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 15:29

Als er enkel op bestelling gefokt zou worden, kom je genetische basis tekort, of dan moet je met embryo's gaan knutselen.
Paard als noodvoedselvoorziening / diervoer naast de hoofdfunctie van huisdier en sportpartner vervult een heel belangrijk stuk voedselzekerheid voor mensen en andere huisdieren. Zonder afzet opties buiten sport (en nee sport is geen garantie op goede plek, net zo min als hobby dat is), en dus opties qua afzetmarkt zou de hele fok an sich niet meer aantrekkelijk zijn. En hoewel sommigen dat misschien goed vinden, is de optie dier voor vleesproductie en de optie overschot gewassen opeten een belangrijke component van genoeg voedselproductie voor mensen, want bij een goede oogst heb je nog steeds een afzetmarkt.
Dat niet iedereen geschikt is om voor een levend wezen te zorgen veranderd daar niks aan.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 08:06

anjali schreef:

Deze 2 zaken hebben zo ongeveer niks met elkaar gemeen.

Je kunt ook én er eeuwig goed voor zorgen én er voor kiezen om ze te slachten als het einde de beste keuze is.

Of je moet er van uitgaan dat inslapen zoveel beter is. Dood zijn ze beide, welke keuze je ook maakt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 08:12

Zo zie ik het ook, als ze toch ingeslapen moeten worden om wat voor een reden dan ook dan is de slacht ook prima want dan kan het lichaam nog opgegeten worden. In theorie kan ik zo alleen niet denken voor mijn eigen paarden, dus die worden wel ingeslapen. :o

Stripe, dat is toch niet zo meer? Gezien het aanbod van paarden en de vraag tegenwoordig. Denk alleen dat fokkers wel kritisch moeten kijken naar karakter en gezondheid. En mensen zelf naar hun management en rijderij om paarden niet kapot te rijden. En geen kapotte paarden met 'pijn in het hart' de handel in sturen maar verantwoordellijkheid nemen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 08:25

pol013 schreef:
anjali schreef:

Deze 2 zaken hebben zo ongeveer niks met elkaar gemeen.

Je kunt ook én er eeuwig goed voor zorgen én er voor kiezen om ze te slachten als het einde de beste keuze is.

Of je moet er van uitgaan dat inslapen zoveel beter is. Dood zijn ze beide, welke keuze je ook maakt.

Ik vind dat een groot verschil. Je stuurt een mens toch ook niet naar de slacht . Als die dood willen kunnen ze eventueel euthanasie krijgen. Slecht voorbeeld want daar zijn ook bezwaren tegen- laat ik dan het voorbeeld hond of kat nemen. Die laat je toch ook netjes euthanaseren bij een DA en niet slachten! Alhoewel dat in Z.O.Azie wel gebeurt (om op te eten) en dat vindt men hier ook slecht.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 08:30

Nou niet slecht, maar wel anders..in India eten ze weer geen koeien.

Mensen zouden eigenlijk ook prima geslacht kunnen worden, vlees geven aan de dierentuin..is de kringloop weer iets meer rond. En het lost gelijk het euthanasie probleem op. :D

Even zonder gekheid, wij mensen maken van alles van de dood maar persoonlijk geloof ik dat dood gewoon dood is en wat er ook met het lichaam gebeurd. Na het inslapen als een paard opgehaald wordt door de Rendac dan wordt het door de shredder gehaald voor bio brandstof. Een lichaam in de natuur vergaat gewoon.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 08:35

Ik heb beiden regelmatig gezien, slacht van paarden en euthanasie en ik heb persoonlijk meer paarden tegen euthanasie zien vechten dan zien vechten of stressen bij het slachthuis.

1 goed gemikte pin door een ervaren slachter op het hoofd van het paard en het paard was weg.

Euthanasie kan heel mooi gaan, met een protocol, eerst een roesje, dan een spierverslapper rustig gaan liggen en dan de laatste stap terwijl het hoofd in je schoot rust.
Maar het kan ook woelig en intens gaan, van een half status van waken en slapen en vechten tegen de spierverslapper en niks rustig gaan liggen.

En dat hoeft dan echt niks te maken te hebben met zuinigheid en te weinig middelen gebruiken.
Ik ken paarden die gedoseerd voor een olifant nog 3x probeerden op te staan.

Dus ja, het woord slacht kan nare gedachten oproepen, maar naar mijn mening gebaseerd op eigen waarnemingen hoeft dat totaal niet de werkelijkheid te zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 08:38

Foute vergelijking idd.
Waar het om gaat is netjes doden, wat er met het schilletje gebeurt na dat punt is enkel voor mensen een emotioneel ding. Dier is dood, die heeft geen last van wat je er verder mee doet.
En zoals ik en anderen al aanhalen hier, het is niet van zelf sprekend dat een DA meewerkt aan euthanasie enkel omdat jij aangeeft dat de ondergrens van kwaliteit van leven is overschreden. Slager heeft veel ruimere marge qua acceptatie om te doden en is daarmee de optie om lijdensweg te voorkomen bij diagnose chronische aandoening of dier op leeftijd die niet kan blijven. Dier dat stuk genoeg is voor de DA om in te slapen is meestal al te ziek (en heeft medicijnen gehad) die slager geen optie maken. Vraag is dan ook of en wanneer de grens van dierwaardig is overschreden als ook DA achter inslapen staat (of net zo hard wanneer de eigenaar er aan toe is en zeker een die slacht geen optie vindt).

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 08:42

Ik vind dit plan op zich een mooie eerste stap naar bewustwording van wat vlees eigenlijk is. Namelijk het lichaam van een dier dat gedood is om op te eten. Hordes mensen zijn zich daar helemaal niet meer van bewust en verbinden het wezen 'dier' niet meer met die lap gekruide of gepaneerde roze vezels op hun bord.

En het feit dat het samengaat met ook geen import meer is een goed plan. Dan heb je niet dat het probleem verplaatst, maar stop je werkelijk datgene wat je wil stoppen, namelijk het opeten van paarden.

Wel vind ik het persoonlijk ontzettend hypocriet, want een paard is voor mij niet anders dan een koe of schaap. Maar goed, dit is dan een eerste stap, wie weet waar we over dertig jaar zijn wat betreft het eten van dieren.

Zit er ook een verbod op schieten van dieren bij? Anders is gewoon doodschieten in plaats van slachten of inslapen natuurlijk altijd een optie. Met een beetje rondvragen binnen je kenissenkring kom je snel genoeg bij iemand met een jachtwapen die ook wel door een paardenschedel komt.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 08:49

anjali schreef:
Hingarden schreef:
Wat gebeurd er straks met het overschot aan paarden?

De laatste jaren zie je steeds meer paardenslachterijen sluiten.
Dit is absoluut geen goed teken voor de paardenhouderij.

In mijn omgeving zie ik al heel veel problemen bij fokkers die hun veulens niet verkocht krijgen.
En zelf hebben ze ook geen plaats meer in de stal voor een extra veulen/paard.
Waar laat je deze paarden straks?
Het houden van paarden wordt steeds duurder waardoor er veel mensen stoppen met het houden van paarden.
Maar er blijft natuurlijk steeds nieuwe aanwas van veulens/paarden komen.

Ik ben bang dat geen paardenslachterijen gaat betekenen meer paardenleed.
Ik moet bekennen dat ik absoluut tegen levend transport ben van slachtdieren.
Maar ik ben wel een voorstander van slachten. Mits het diervriendelijk gebeurd.
En bij alle paardenslachterijen waar ik tot nu toe met mijn paarden ben geweest ging het allemaal heel netjes en zorgzaam.
Mijn slogan is altijd geweest. “zolang er nog mensen op de wereld zijn die in hongersnood leven, vindt ik het zeer egoïstisch om zo een stuk vlees te vernietigen en niet te gebruiken.”

Het allermooiste zou zijn dat er een rijdende slachterij zou zijn voor paarden, 1 die aan huis komt en daar in alle rust in de vertrouwde omgeving van het paard, het dier uit zijn lijden kan verlossen.
Waarna ze het bijvoorbeeld in de vrachtwagen kunnen fileren en het vlees vervolgens direct kunnen transporteren naar landen waar ze het het meeste nodig hebben.
Maar dat zal waarschijnlijk wegens hygiëne voorschriften nooit realiteit kunnen worden.

Als veulens niet meer verkocht kunnen worden dan zou men beter kunnen stoppen met fokken.

en de prijs aanpassen, paar duizend betalen voor een veulen is absurd

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 09:39

Dat het zo duur is om een pony te kunnen houden maakt dat er vast wel een groot aantal mensen is dat heel graag een pony of paard had maar het niet kan betalen.
De ‘open-denk-kant’ in mij vind dat stom. We leven maar 1 x, (zowel mens als het paard) maar om geld moet het paard dood en de paardenwens van een mens onbeantwoord blijven.
Nouja ‘tis wat simpel gesteld maar het is gewoon niet zo dat voor het overschot helemaal geen interesse is.

Zelf vind ik het wel opvallend dat ‘over de grens’ toch altijd wat schimmig blijft wat er gebeurt. Naar Italië vanaf de markt in Zuidlaren? Daar eerst de wei op heb ik wel een gelezen. Hoe is de slacht daar geregeld op dierenwelzijn niveau. Is inslapen daar wel een optie of slechts een uitzondering? Is daar veel of weinig verwaarlozing?

Ik denk zelf dat als je het in de breedte goed wil doen, er selectief kan worden geslacht om gaandeweg de voor de slacht gefokte pony’s uit te faseren. Nieuwe aanwas te ontmoedigen. Meer aandacht te geven aan rastypische en doelgerichte fokkerij (sport/gebruik en/of behoud van rassen).
Maar wel de mogelijkheid laten bestaan een paard te schieten als het zover is. Wat hier al beschreven is, euthanaseren is niet altijd persé een betere optie.
Paardenvlees wordt ook in diervoer gebruikt, hoeft niet persé menselijke consumptie.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 09:53

In het verleden is "de Paardenkamp" opgericht omdat velen het ethische probleem zagen van paarden die hun hele leven gewerkt hadden bijv. als karrepaard van een melkboer en als ze dat niet meer konden dan maar naar de slager moesten. En hier konden ze dan van een rustige oude dag genieten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 09:54

speurneusc schreef:

2 jaar terug mijn merrie diverse keren laten scannen en insemineren.
Alleen aan dierenarts kosten had ik al 1500 euro.
Helaas niet drachtig, maar anders waren en nog meer kosten gekomen aan de dierenarts bij geboorte.
En later chippen en enten.

En dan heb ik het bedrag van de hengstenhouder ook er nog niet bij zitten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 10:20

DuoPenotti schreef:
speurneusc schreef:

Helaas niet drachtig, maar anders waren en nog meer kosten gekomen aan de dierenarts bij geboorte.

Dat klopt natuurlijk. Maar STEL dat jij het veulen dan naar de slacht zou brengen, dan zou je het erin geinvesteerde geld toch zeker niet eruit krijgen! Omdat iemand hier dus zegt dat men veulens niet kwijt kan omdat ze te duur zijn. Ik vind trouwens dat momenteel voor 20-plussers en\of weidemaatjes al fantasieprijzen gevraagd worden. (Dat is eerder mijn doelgroep, geen veulens want ik ben zelf bejaard). Ik wil als koper niet afgezet worden. Ik heb het idee dat er veranderingen bezig zijn in de paardenhouderij vanwege allerlei overheidsmaatregenen t.b.v. "stikstof" waarvoor men de hele veestapel inclusief gezelschapsdieren wil inkrimpen.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 11:15

anjali schreef:
DuoPenotti schreef:

Dat klopt natuurlijk. Maar STEL dat jij het veulen dan naar de slacht zou brengen, dan zou je het erin geinvesteerde geld toch zeker niet eruit krijgen! Omdat iemand hier dus zegt dat men veulens niet kwijt kan omdat ze te duur zijn. Ik vind trouwens dat momenteel voor 20-plussers en\of weidemaatjes al fantasieprijzen gevraagd worden. (Dat is eerder mijn doelgroep, geen veulens want ik ben zelf bejaard). Ik wil als koper niet afgezet worden. Ik heb het idee dat er veranderingen bezig zijn in de paardenhouderij vanwege allerlei overheidsmaatregenen t.b.v. "stikstof" waarvoor men de hele veestapel inclusief gezelschapsdieren wil inkrimpen.

Ik woon in Oostenrijk tegen de Italiaanse grens en veel Haflinger en Noriker veulens die niet goed genoeg zijn voor de fok of als rijpaard gaan naar de slacht. Dan kun je zeggen dan moeten ze minder fokken, maar je praat hier over boeren die eigenlijk gewoon fokken voor de slacht en zien het als een geluk als er iets beters bij zit. Die dekken met de hengst van de buurman, veulens gaan naar de alm de hele zomer en in de herfst worden ze verkocht. Waarschijnlijk worden ze net aan ontwormt in het begin, zien niet 1x een hoefsmid en dat was het. Die heb je dus in Nederland ook al zijn het er een stuk minder.

En als je heel eerlijk bent wat is het verschil met een koe? Dat verschil zit in jouw hoofd.

En ook ik heb paarden zien vechten tegen de euthanasie. Ik heb altijd gezegd als mijn paarden nog dierwaardig op de trailer kunnen dan heb ik voorkeur voor het schieten zoals de slager doet boven het injecteren.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 11:55

En bij een kennis ging dat schieten mis, moest het nog een keer...dan is wel stress kan ik je zeggen...

Ik wil het gewoon thuis.
Maar elk die anders wil, voor mij geen discussie, want dat is ook goed.
Als je maar goed bent bij leven en een paard niet laat lijden.
Of je daarna kiest voor euthanasie of slacht maakt mij niet uit. Dat is persoonlijk.

Ja anjali, als iemand hier in Nederland nog geen basisprijs wil betalen, dan vraag ik mij af hoe ze de komende 25 jaar de rest gaan betalen...

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 12:06

DuoPenotti schreef:
speurneusc schreef:

Nou dat… paar duizend euro betalen voor een gezond jong dier waar tijd moeite en geld ingestopt is is meer dan normaal

Want voor een pup betalen mensen zo wel 2000 euro voor, dat vind ik nog absurder eerlijk gezegd (zegt iemand die zelf een hond van 1900 euro heeft :+ )

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 14:37

Ik heb hier 2 stamboek shetlanders staan. Het lijkt me fantastisch om een keer een veulen te fokken met ze. Maar hengstveulens raak je aan de straatstenen niet kwijt, of je moet echt veel kwaliteit hebben. Maar dat weet je niet van tevoren.
Dus ik laat ze niet dekken. Dat doe ik pas als ik ze zeker kan houden, ongeacht het geslacht.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 17:54

TinkerTreas schreef:
Ik heb hier 2 stamboek shetlanders staan. Het lijkt me fantastisch om een keer een veulen te fokken met ze. Maar hengstveulens raak je aan de straatstenen niet kwijt, of je moet echt veel kwaliteit hebben. Maar dat weet je niet van tevoren.
Dus ik laat ze niet dekken. Dat doe ik pas als ik ze zeker kan houden, ongeacht het geslacht.

Vandaag staat er in mijn lokale krant een advertentie van iemand die 2 lieve 7-jarige Shetlanders niet meer kan verzorgen en ze daarom gratis wil weggeven. Dat is wel kras, ik hoop dat ze eraan denkt te controleren of geinteresseerden wel een goed tehuis bieden.