Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
anjali schreef:Treurige toestanden zeg. Paarden geven hun leven en vriendschap en vertrouwen aan mensen en moeten uiteindelijk zo goedkoop mogelijk afgedankt worden.
anjali schreef:Zolang een paard een prijswinnaar is, wordt hij bejubeld en is zijn eigenaar dol op hem. Zogauw hij onbruikbaar wordt door leeftijd of blessures is de liefde weg. En dan is zijn onderhoud ineens te duur.
anjali schreef:Treurige toestanden zeg. Paarden geven hun leven en vriendschap en vertrouwen aan mensen en moeten uiteindelijk zo goedkoop mogelijk afgedankt worden.
pol013 schreef:anjali schreef:Treurige toestanden zeg. Paarden geven hun leven en vriendschap en vertrouwen aan mensen en moeten uiteindelijk zo goedkoop mogelijk afgedankt worden.
Deze 2 zaken hebben zo ongeveer niks met elkaar gemeen.
Je kunt ook én er eeuwig goed voor zorgen én er voor kiezen om ze te slachten als het einde de beste keuze is.
Of je moet er van uitgaan dat inslapen zoveel beter is. Dood zijn ze beide, welke keuze je ook maakt.
anjali schreef:Hingarden schreef:Wat gebeurd er straks met het overschot aan paarden?
De laatste jaren zie je steeds meer paardenslachterijen sluiten.
Dit is absoluut geen goed teken voor de paardenhouderij.
In mijn omgeving zie ik al heel veel problemen bij fokkers die hun veulens niet verkocht krijgen.
En zelf hebben ze ook geen plaats meer in de stal voor een extra veulen/paard.
Waar laat je deze paarden straks?
Het houden van paarden wordt steeds duurder waardoor er veel mensen stoppen met het houden van paarden.
Maar er blijft natuurlijk steeds nieuwe aanwas van veulens/paarden komen.
Ik ben bang dat geen paardenslachterijen gaat betekenen meer paardenleed.
Ik moet bekennen dat ik absoluut tegen levend transport ben van slachtdieren.
Maar ik ben wel een voorstander van slachten. Mits het diervriendelijk gebeurd.
En bij alle paardenslachterijen waar ik tot nu toe met mijn paarden ben geweest ging het allemaal heel netjes en zorgzaam.
Mijn slogan is altijd geweest. “zolang er nog mensen op de wereld zijn die in hongersnood leven, vindt ik het zeer egoïstisch om zo een stuk vlees te vernietigen en niet te gebruiken.”
Het allermooiste zou zijn dat er een rijdende slachterij zou zijn voor paarden, 1 die aan huis komt en daar in alle rust in de vertrouwde omgeving van het paard, het dier uit zijn lijden kan verlossen.
Waarna ze het bijvoorbeeld in de vrachtwagen kunnen fileren en het vlees vervolgens direct kunnen transporteren naar landen waar ze het het meeste nodig hebben.
Maar dat zal waarschijnlijk wegens hygiëne voorschriften nooit realiteit kunnen worden.
Als veulens niet meer verkocht kunnen worden dan zou men beter kunnen stoppen met fokken.
speurneusc schreef:en de prijs aanpassen, paar duizend betalen voor een veulen is absurd
DuoPenotti schreef:speurneusc schreef:en de prijs aanpassen, paar duizend betalen voor een veulen is absurd
2 jaar terug mijn merrie diverse keren laten scannen en insemineren.
Alleen aan dierenarts kosten had ik al 1500 euro.
Helaas niet drachtig, maar anders waren en nog meer kosten gekomen aan de dierenarts bij geboorte.
En later chippen en enten.
En dan heb ik het bedrag van de hengstenhouder ook er nog niet bij zitten.
anjali schreef:DuoPenotti schreef:
Helaas niet drachtig, maar anders waren en nog meer kosten gekomen aan de dierenarts bij geboorte.
Dat klopt natuurlijk. Maar STEL dat jij het veulen dan naar de slacht zou brengen, dan zou je het erin geinvesteerde geld toch zeker niet eruit krijgen! Omdat iemand hier dus zegt dat men veulens niet kwijt kan omdat ze te duur zijn. Ik vind trouwens dat momenteel voor 20-plussers en\of weidemaatjes al fantasieprijzen gevraagd worden. (Dat is eerder mijn doelgroep, geen veulens want ik ben zelf bejaard). Ik wil als koper niet afgezet worden. Ik heb het idee dat er veranderingen bezig zijn in de paardenhouderij vanwege allerlei overheidsmaatregenen t.b.v. "stikstof" waarvoor men de hele veestapel inclusief gezelschapsdieren wil inkrimpen.
DuoPenotti schreef:speurneusc schreef:en de prijs aanpassen, paar duizend betalen voor een veulen is absurd
) TinkerTreas schreef:Ik heb hier 2 stamboek shetlanders staan. Het lijkt me fantastisch om een keer een veulen te fokken met ze. Maar hengstveulens raak je aan de straatstenen niet kwijt, of je moet echt veel kwaliteit hebben. Maar dat weet je niet van tevoren.
Dus ik laat ze niet dekken. Dat doe ik pas als ik ze zeker kan houden, ongeacht het geslacht.