Miss_Mii21 schreef:ruitje schreef:Boeiend topic!
Waar ik benieuwd naar zou zijn is wat dit doet met de gezondheid van de moeder, zeker als die weer drachtig is en nog melk geeft.
En wat dat dan weer doet met de ontwikkeling van het ongeboren veulen.
Dus je maakt de moeder wéér drachtig, terwijl ze nog geen jaar geleden een veulen heeft gehad? Dat lichaam moet toch herstellen. Dat kan toch niet als ze nog melk geeft aan een veulen dat nu bij haar is.
Waarom maak je haar dan weer drachtig, wil je zwakke veulens moet je zeker door blijven fokken ten koste van de moeder.
Gaat het?

Als we de natuur volgen, is een merrie elk jaar drachtig EN loopt er een veulen aan de voet.
Heel veel fokkers fokken ook elk jaar. Wij doen dat ook, met soms een jaar gust ertussen. Dat doen we vooral als we denken te zien dat een dracht een merrie veel heeft gekost. En soms, kost het zogen een merrie ook veel. Vooral grotere hengstveulens heb ik echt heel veel energie zien wegnemen bij moeder op 6 maanden. Dan moest je onwijs bijvoeren omdat de merrie lichamelijk uit te laten houden.
Dus dat het beter is voor het veulen wat aan de voet loopt, daar ben ik zeker over uit.
Maar het is toch een boeiende materie wanneer bijvoorbeeld het veulen aan de voet dus 2 keer zo goed ontwikkeld, maar de merrie een enorme slijtage slag maakt en het veulen erin ook?
Dan weet je dus welke overwegingen je maakt( en dat kan dan dus ook de overweging zijn om de 2 jaar te dekken, of het veulen er dan met 8 maanden af te halen) .
Het veulen heeft niet alleen recht op optimale groei, de merrie ook op optimaal herstel en een nieuw veulen ook op optimale groei. Allemaal boeiende factoren i.m.o. waar ik geen waarde oordeel over heb, ik vind het super boeiend deze nieuwe onderzoeken!