Spenen op zes maanden beïnvloedt ontwikkeling hersenen veulen negatief

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 12:30

Miss_Mii21 schreef:
ruitje schreef:
Boeiend topic!

Waar ik benieuwd naar zou zijn is wat dit doet met de gezondheid van de moeder, zeker als die weer drachtig is en nog melk geeft.

En wat dat dan weer doet met de ontwikkeling van het ongeboren veulen.

Dus je maakt de moeder wéér drachtig, terwijl ze nog geen jaar geleden een veulen heeft gehad? Dat lichaam moet toch herstellen. Dat kan toch niet als ze nog melk geeft aan een veulen dat nu bij haar is.
Waarom maak je haar dan weer drachtig, wil je zwakke veulens moet je zeker door blijven fokken ten koste van de moeder.

Gaat het? :(:)

Als we de natuur volgen, is een merrie elk jaar drachtig EN loopt er een veulen aan de voet.

Heel veel fokkers fokken ook elk jaar. Wij doen dat ook, met soms een jaar gust ertussen. Dat doen we vooral als we denken te zien dat een dracht een merrie veel heeft gekost. En soms, kost het zogen een merrie ook veel. Vooral grotere hengstveulens heb ik echt heel veel energie zien wegnemen bij moeder op 6 maanden. Dan moest je onwijs bijvoeren omdat de merrie lichamelijk uit te laten houden.

Dus dat het beter is voor het veulen wat aan de voet loopt, daar ben ik zeker over uit.

Maar het is toch een boeiende materie wanneer bijvoorbeeld het veulen aan de voet dus 2 keer zo goed ontwikkeld, maar de merrie een enorme slijtage slag maakt en het veulen erin ook?

Dan weet je dus welke overwegingen je maakt( en dat kan dan dus ook de overweging zijn om de 2 jaar te dekken, of het veulen er dan met 8 maanden af te halen) .

Het veulen heeft niet alleen recht op optimale groei, de merrie ook op optimaal herstel en een nieuw veulen ook op optimale groei. Allemaal boeiende factoren i.m.o. waar ik geen waarde oordeel over heb, ik vind het super boeiend deze nieuwe onderzoeken!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 12:36

Miss_Mii21 schreef:
ruitje schreef:
Boeiend topic!

Waar ik benieuwd naar zou zijn is wat dit doet met de gezondheid van de moeder, zeker als die weer drachtig is en nog melk geeft.

Dus je maakt de moeder wéér drachtig, terwijl ze nog geen jaar geleden een veulen heeft gehad? Dat lichaam moet toch herstellen. Dat kan toch niet als ze nog melk geeft aan een veulen dat nu bij haar is.
Waarom maak je haar dan weer drachtig, wil je zwakke veulens moet je zeker door blijven fokken ten koste van de moeder.

Het is heel normaal dat een zogende merrie weer drachtig is. Net als vrouwen vroeger ook een kind aan de borst hadden en gewoon weer zwanger waren. Elk jaar baren, achter elkaar.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 12:50

@ruitje, de merrie met acht maand uit de (gemengde) groep halen en het veulen er in laten lopen is dan de beste optie denk ik als ik het zo lees. Dat je twee gemengde groepen hebt, en de merries jaarlijks een maand voor het nieuwe veulen komt omwisselt ofzo.

In de natuur denk ik niet dat een hengst een merrie uit zijn harem bij hengstigheid met rust laat, met alle risico dat een andere hengst haar dekt. Dus dat is met veulenhengstigheid merrie weer drachtig. Als een merrie een heel slechte conditie heeft wordt ze misschien niet drachtig. In de natuur heb je ook meer uitval, dus veulens die ten prooi vallen aan roofdieren ipv elk veulen dat uitgroeit tot volwassenheid. En slechtere merries wellicht ook eerder uitgeselecteerd door roofdieren. Of ziektes. Of slechte voeten en tanden gaandeweg het leven en daardoor kortere levensverwachting.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 12:53

Miss_Mii21 schreef:
ruitje schreef:
Boeiend topic!

Deze reactie geeft wel aan dat de kennis van de natuur rapide afneemt.

Paarden en runderen en gazellen en heel veel andere dieren zijn ieder jaar drachtig, zij zogen hun jongen in gemiddelde jaren, tot ongeveer een 4 weken voor het nieuwe jong komt. Dan moet het lijf namelijk biest produceren. Dieren zijn prima in staat om zowel hun zogende jong als ook hun dragende jong te verzorgen van voedingsstoffen. Het zogende jong eet namelijk ook al (bijna) volledig vegetatie. In drogere jaren kan het zijn dat de melkproductie eerder opdroogt, vanwege het gebrek aan voedingsstoffen.

In de natuur waar veulens geboren worden in het beginnende grasseizoen, zijn (wederom in gemiddelden jaren) meer dan voldoende voedingsstoffen aanwezig. In ons paardenhouden worden er veulens geboren in januari/feb en zo verder, worden ze in het begin veelal op stal gehouden en de moeders hooi gevoerd, en dan nog veelal arm hooi, en daar zie je gewoon veel eerder dat merries te schraal worden met een zogend veulen aan de voet. Dat is toch echt een managementprobleem met structureel 'ondervoede' merries met veulen als gevolg. (de uitzondering daargelaten).

Overigens de discussie mbt mensen, dan zou je ons moeten vergelijken met primaten en niet met paardachtigen.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 16:56

In de natuur discussie vergeten we dan wel even dat er in de natuur ook behoorlijk wat veulens sneuvelen en dat merries ook niet elk jaar drachtig zullen worden ondanks dekken, dus dat het echt niet standaard is dat een merrie elk jaar drachtig is en tegelijkertijd een veulen voedt.

Daarnaast wordt er in de natuur geselecteerd op eigenschappen die het voortplanten en overleven positief beinvloeden, waar onze (sport)paarden heel anders worden geselecteerd. Een lijf van een bijv. groot sportpaard is veel minder energie efficient dan bijv een konik (om even een soort dicht bij de natuur ras te noemen), dus of het voor zo'n type eerlijk is om dezelfde maatlat uit de natuur te gebruiken is wellicht een denkfout van ons als paardenwereld.

Op basis van een onderzoek als dit zou je dus ook als conclusie kunnen trekken, dat als je een merrie hebt die behoorlijk lijdt onder het zogen van een veulen, dat je die dus inderdaad langer leeg laat zodat je de veulens die ze heeft er langer bij kan laten.
Of dat als je een merrie hebt die zo slecht gaat dat ze maximaal 3-6 maanden lactatie aan kan, dat dat wellicht dan geen geschikt fokdier is, met oog op de ontwikkeling van het veulen.
Als je dat soort dieren uit de fokkerij haalt, dan krijg je op ten duur steeds minder merries die dat niet aankunnen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 19:39

Sunnda schreef:
Ben ik de enige die afvroeg hoe het zit met mensenbaby's en de manier waarop wij ze tegenwoordig naar een opvang brengen onmdat mama moet werken?

Ik moet meer denken aan een couveuse.

Sanano

Re: Spenen op zes maanden beïnvloedt ontwikkeling hersenen veulen negatief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 22:17

Ik denk dat het ook wel aan de merrie ligt, onze beide merries hadden er genoeg van toen de veulens zes maanden waren en kregen ook nauwelijks melk meer want dat wouden moeders niet meer hebben. Wel vind ik dat je een veulen samen met andere veulen van de zelfde leeftijd moet laten opgroeien om maar even vergelijken met een kind die speelt toch ook niet alleen.