Rob en zijn 43 pony's moeten verhuizen na conflict met de gemeente

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:26

Elisa2 schreef:
Saga schreef:
Voor zover ik begrijp, vangt hij vooral pony's op waar iets mee is, scheef hoefje, krom rugje, of die gezond bij de slacht terecht komen.
Ik snap niet dat mensen hier iets slechts van kunnen maken. :o

Ik snap het ook oprecht niet..

En volgens mij had hij ook gewoon het geld en de ruimte, totdat de gemeente zich ermee ging bemoeien nav een klacht van een buur.

Nee, hij wist al bij de start dat hij deze activiteit niet op deze locatie mocht doen. Hij had dus niet de ruimte.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:26

ook voor 40 shetlanders heb je een vergunning nodig.
En ja ik denk ook dat het hem daar wringt.

Maar omdat hij goede dingen doet mag dat volgens sommige?
Of hoe moet ik dat zien?

Heel nobel paarden redden, maar zorg ook dat je je toko in orde hebt.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:36

DuoPenotti schreef:

Of hoe moet ik dat zien?

Nee hoor .. hij heeft ook toegegeven dat hij fout zit qua vergunning en dat dit stom is van hem en daarvoor probeert hij een oplossing te zoeken. De beste man is niet perfect maar geeft zn fout toe en heeft de beste bedoelingen en probeert het goed op te lossen …

Een andere locatie waar hij wel een vergunning kan krijgen zou dan toch een goede oplossing zijn ?

Een andere oplossing is de man de boete geven en alles afpakken en de pony’s naar de slacht .. maar wie is daarmee geholpen ?
De buren ? De man ? De kinderen of de pony’s ?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Rob en zijn 43 pony's moeten verhuizen na conflict met de gemeente

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:38

Een andere locatie zou imo zeker een goede oplossing zijn :j. Mét vergunningen, papieren en verzekeringen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:42

sassy, ik bedoel meer de mensen die zeggen dat het allemaal maar moet kunnen.

Een andere locatie, dan moet je iets hebben waar vee weg gaat maar nog wel een vergunning op zit.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:59

Saga schreef:
Voor zover ik begrijp, vangt hij vooral pony's op waar iets mee is, scheef hoefje, krom rugje, of die gezond bij de slacht terecht komen.

En daar ga je dus al. Dát is geen goede daad. Die gezond bij de slacht komen is wel een ander verhaal.

Het is echter nooit een goede daad om iets, iemand of een dier te redden die je niet kan onderhouden. Financieel, huis, noem maar op. Dat is van de wal in de sloot.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:18

Ik vind dat niet per definitie een niet-goede daad.
Als zo'n dier pijn heeft natuurlijk wel, maar als het puur cosmetisch is en zo'n diertje verder nog wat jaren pijnloos kan leven, waarom dan niet?

Ik reageer puur op de mensen die zeggen dat hij dingen framed en zieltjes wint, etc.
Dat hij daar bij die plek weg moet, vind ik niet gek.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:25

Sassy4barrel schreef:
DuoPenotti schreef:

Of hoe moet ik dat zien?

Nee hoor .. hij heeft ook toegegeven dat hij fout zit qua vergunning en dat dit stom is van hem en daarvoor probeert hij een oplossing te zoeken. De beste man is niet perfect maar geeft zn fout toe en heeft de beste bedoelingen en probeert het goed op te lossen …

Een andere locatie waar hij wel een vergunning kan krijgen zou dan toch een goede oplossing zijn ?

Een andere oplossing is de man de boete geven en alles afpakken en de pony’s naar de slacht .. maar wie is daarmee geholpen ?
De buren ? De man ? De kinderen of de pony’s ?

Maar dit is al de 3e locatie waar hij weg moet omdat de bestemming niet juist is. Hoe vaak wil hij deze truc nog uithalen dan? Hier het verzoek om donaties uit 2020:
https://www.voorschotensekrant.nl/nieuw ... -de-slacht

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:39

Ik heb altijd een beetje moeite met 'redden van de slacht'. Alsof dat in West-Europa zo'n drama is. Natuurlijk liever niet, maar zoals hij de beestjes blijft opkopen verandert er natuurlijk helemaal niks.
Daarom heb ik moeite met dit soort opvangen.
Heb je er nou zelf de middelen voor en de plek, dan is het ook weer anders. Maar wat hij doet, daar kan ik niet echt helemaal achter staan... Wat dan nu voor hem het alternatief is, ja dat is lastig.

Overigens heeft hij al contact met PZB. Zij gaan mogelijk helpen met tijdelijke huisvesting en evt herplaatsen van een aantal pony's.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:49

Hij schrijft dat die stallen er al langer dan 20 jaar staan.
Ik denk dat hij een van de vele is die dan denken dat een illegale stal ineens legaal wordt.
Maar dat is niet zo.

En dat dit al speelt sinds 2021.
Elke keer denkt hij komt wel goed.
Maar een instantie die kijkt of de diertjes er goed bijstaan is anders dan de instantie die kijkt of het mag met de milieuvergunning.
Dus hij had sinds die tijd ook heel wat uit kunnen zoeken en zijn veestapel heel wat kleiner kunnen laten worden.

En ik heb het vaker gezegd, na de varkens, kippen en koeien, komen ook de paarden aan de beurt.
Vele geloven het niet.
Maar het is voor de wet ook gewoon een vervuilend schijtend dier.
En ja we hebben een papieren stikstof probleem. En vraagt iemand dan te handhaven, dan kan een gemeente niet anders.
Hoe zuur ook.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:12

DuoPenotti schreef:
En ik heb het vaker gezegd, na de varkens, kippen en koeien, komen ook de paarden aan de beurt.
Vele geloven het niet.
Maar het is voor de wet ook gewoon een vervuilend schijtend dier.

Maar dat staat hier los van. Als jouw buren ineens een discotheek op de 1e verdieping van hun woonhuis oprichten, met alle geluidoverlast, verkeersbewegingen en alcoholschenkingen erbij, wil je ook dat de gemeente optreedt. Want het woonhuis heeft niet de juiste bestemming voor een discotheek. Dat is wat hier ook speelt, los van stikstof of mest.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:16

Nee dat niet.
Dat heeft niets met stikstof te maken.

Dit wel.
Want ga je meer dan 6 paarden (ponies zijn er wat meer) houden dan weer wel.

Voor 40 pony's en 20 geiten komt de stikstof en mest wet en die hele toestand er wel bij kijken.

Dan ben je gewoon agrarisch bezig.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:37

_San87_ schreef:
Elisa2 schreef:
Wie zegt dan dat hij geen papieren heeft om les te geven?

Ik, want hij heeft geen (actieve) instructeurslicentie.

Dat maakt niets uit, actief staat deze alleen als er bijscholingen gevolgd worden. Maar verzekeringstechnisch is een instructeursdiploma gewoon altijd geldig. Mits behaald bij de daarvoor geaccrediteerde instanties.

Ben het verder eens met Sassy barrel. En als het al de derde keer is..ja dan mag hij weleens achter de oren gaan krabben.

Verder, er staat zoveel bij de slacht..een eigenaar die zeker wilt weten dat een dier geslacht wordt, die blijft er bij.
Voor de rest zijn het vaak ongewilde dieren, helemaal prima als die een tweede kans krijgen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:49

Saga schreef:

Ik zeg helemaal niet dat hij fokt.

Het gaat om in het algemeen dat er nogal wat pretveulens gefokt worden en als de schattigheid eraf is en als ze gespeend worden willen ze er weer vanaf en komen zo meestal op de markt of bij de slacht terecht.

Het is niet wat men bedoeld met wat je zegt dat je niet snapt dat mensen hier iets slechts van maken.

Het gaat erom dat hij het financiel niet dragen kan en er ook niet de ruimte voor heeft en toch hiermee doorgaat met ze te kopen of te “redden” en ook tig geitjes etc.
En hij wist heel goed dat hij weg moest en dan vraagt hij om donaties zodat hij zijn hobby/ liefhebberij kan gaan voortzetten, dat kan toch niet.

Hij speelt het slim hoor en speelt op het gevoel en in de slachtofferrol.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:09

Maar zoals te lezen valt op zijn fb pagina’s, redde hij ze niet direct van de slacht. Hij kocht de pony’s op van de markten en andere handelaren. Want dat was zielig.
Daarnaast liepen hengsten en merries samen een gedeelte voordat het gecastreerd was.

En hij had geen 40 geiten maar 40 bokken. 1 stinkt al laat staan 40 en die nog eens uitbreken wat in de rechtbank stukken te lezen valt continu op de buurman zijn weiland en de pony’s gingen er achteraan.

Dus de buurman had meerdere malen 40 bokken en 43 pony’s over zijn weiland dartelen. Daar is er beklag mee gedaan zoals ik las en dat is uit de hand gelopen naar een rechtzaak waaruit blijkt dat niks op orde is.

Zijn profiel is overigens openbaar dus dit staat openbaar.
Afbeelding

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 47 min geleden

Tja… als een 12-jarig pennymeisje hier een topic opent met de boodschap dat ze een pony / pony’s gered heeft en ze deze niet mag houden van haar ouders, dan gaat toch ook niemand zeggen: nou, dat heb je goed gedaan, we zullen geld doneren zodat je de pony(‘s) toch kan houden. Reacties die er wel komen zijn dan dat er beter nagedacht had moeten worden, het veel kost, je de ruimte moet hebben enz enz. Waarom zou dat van een 12-jarig pennymeisje “verkeerd” zijn en zouden we verwachten dat ze volwassen met zo’n situatie omgaat en is het verkeerd om gelijkaardige bedenkingen te hebben wanneer een volwassen man, die de gevolgen wel zou moeten kunnen overzien, zoiets doet?

“Hij heeft geen geld om een alles weg te halen / het terrein in oorspronkelijke staat te herstellen en op de boetes te betalen”… dat is zelden een argument dat ze aanvaarden. Als je weet dat je niet in orde bent met vergunningen enz, dan weet je ook dat het kan gebeuren dat je boetes krijgt en alles moet weghalen. Daarnaast: zoveel dieren geven voor buurtbewoners echt wel overlast. En ja ik snap dan wel dat er bij veel en herhaaldelijke overlast (wat met zoveel dieren vrijwel onvermijdelijk is) melding wordt gemaakt. Buren hebben ook hun rechten en willen wellicht ook gewoon op hun gemak kunnen wonen. Zij hebben er niet voor gekozen naast iemand te wonen met zoveel dieren….en wie zijn belangen / rechten primeren dan?

En hoe dan ook, als de instanties hier een oogje voor dichtknijpen, waar eindigt dat dan? Wie moet zich dan aan de regels houden en wie niet? In welke situaties moeten ze dan nog allemaal een oogje dichtknijpen?
Je kan niet tegen deze man zeggen: vooruit, omdat je die pony’s gered hebt, moet je je niet meer aan de regels houden en tegelijkertijd tegen iemand anders die ook veel dieren en niet de juiste vergunningen heeft zeggen dat die zich wel aan de regels moet houden.

Als er in dit geval al gedoneerd moet worden om de man zijn hobby in stand te laten houden / verder te laten zetten, moeten we dan niet aan veel meer mensen geld gaan doneren zodat ze hun hobby verder kunnen zetten op exact de manier die zij willen? Want dan gaat er heel veel gedoneerd moeten worden… ik ken meerdere mensen die voor de keuze staan of hebben gestaan wat te doen met hun paard omdat ze door omstandigheden eigenlijk niet meer de financiële middelen hebben of hadden om hun paard te houden. Zo goed als allemaal houden ze het paard toch aan en bieden ze de zorg die nodig is, maar werkelijk niemand gaat daarvoor een crowdfunding starten. Allemaal zoeken ze zelf naar oplossingen, besparen ze op andere zaken.