Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
Elisa2 schreef:Ja eens, alleen ik zou zeggen..begin met goede standfoto's van de hengsten plus een verslagje van de plus, minpunten, nafok en rontgenolgische eisen.

Elisa2 schreef:Ja, dat klopt en straks is er geen 'Gelderse" meer bij het KWPN die vrij is van Jazz bloed, een hengst die in allerlei opzichten nooit bij het fokdoel van het Gelders paard heeft gepast. Ze hadden beter wat kritischer naar zichzelf kunnen kijken.
Ik ben heel erg benieuwd naar jouw Frederiksborger x Gelders! Ik vindt dat dus heel interessant qua bloedspreiding omdat dit veel beter bij het fokdoel past. Ik denk dat het KGPS nog wel meer gaat groeien. Ik vindt de website zelf trouwens wel heel duidelijk qua hengsten, 3 registers afhankelijk van de bloed eis/ percentage waar ze geregistreerd worden. Wellicht is deze inmiddels wat bij gewerkt?
Voor het professionele zou er misschien ook wat toevoegingen mogen komen, of de hengsten rontgenlogisch gekeurd zijn. Cijfers voor de gangen, karakter en goede standfoto's etc.
Elisa2 schreef:Jawel, https://www.kgps.nl/
Tweede kopje onder "hengsten" verdeeld in drie registers. Hier onder het kopje Klassiek: https://www.kgps.nl/hengsten/klassiek/
Even de naam van de hengst aanklikken.
Ben het voor de rest helemaal met je eens, en ik denk niet dat het heel duur hoeft te zijn als je het gewoon goed aanpakt. Mooie standfoto op het harde en wat bewegingsfoto's/ fimpjes van de keuring. Ze laten voldoen aan de rontgelogische eisen voor de keuring. Maar ik denk zelf dat dit nog wel kan komen naarmate het stamboek groeit.

Elisa2 schreef:Interessante post Cheytjuh, aansprekende hengst ook die frederiksborger hengst.
Ik denk dat ze bij het KWPN te smal kijken, dat even vooropgesteld maar ook qua karakter. Een hengst als Charmeur, daar snap ik heel goed van dat het type past. Maar het gezegde: "Charmeur geeft gezeur" past dan weer totaal niet in de GP paarden fokkerij qua karakter. Ik denk dat het Gelders paard naast het type vooral veelzijdig en braaf moet blijven, nuchter. Want dat is de reden waarom mensen vaak voor een Gelderse gaan en ook sommige TP hengsten zijn denk ik inmiddels te heet gefokt om nog bij dat doel te passen. Dus een paard voor de hele famillie, die voor de wagen kan, een sprongetje kan maken, een dressuurproef kan lopen en braaf en ontspannen in het bos loopt.
Dan, wat er nu doorverwezen is..die bonte, dat is eigenlijk hetzelfde verhaal vindt ik als de hengst van deze openingspost. Wat is daar Gelders aan? Alleen Henkie zit er in en voor de rest is het allemaal ander bloed.
Daarnaast mis ik de types die gewild zijn voor de wagen, de zwartblessen. Zoals Nando en Ahoy ze gaf met hele fijne karakters.
En ze zouden beter een hengst als Deifeld king van de Landhorst kunnen erkennen. 91% echt Gelders bloed en Grand Prix dressuur. https://www.facebook.com/reel/549526961176163
Elisa2 schreef:F_T schreef:Wtf is er gebeurd net de Geldersen waar ik ooit zo fan van was?
Het lijkt onderhand wel de temu versie van kwpn te worden
![]()
Hier moet ik even om lachen.![]()
Hm dat is inderdaad vreemd Jan, ik heb er zowel op de laptop als op de telefoon geen problemen mee.