Charlotte Dujardin emotioneel bij rentree tijdens London International

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 22:44

Veronica2 schreef:
Wat je hier zegt is pure speculatie en je maakt intens gemene gevolgtrekkingen over situaties waar je heel erg weinig vanaf weet. Je bent niet alleen kortzichtig en veroordelend, terwijl je afgaat op 1 filmpje van jaren geleden van iets meer dan een minuut lang.
Bonita_Bon schreef:
Mijn ass dat ze dit voor het eerst deed, ze heeft weet ik veel hoeveel paarden hoe hard geslagen. Als je zag met hoeveel gemak en nonchalance ze het deed op het bewuste filmpje
Bonita_Bon schreef:
CharleyT schreef:

Hier kan ik me 100% bij aansluiten. Wat een kortzichtige haatdragende en op aannames gebaseerde reactie Bonita B. Bah bah.

Hier moet ik heel hard om lachen, ik ben kortzichtig en haatdragend omdat ik iemand veroordeel die ZICHTBAAR op een duidelijk filmpje een paard achter elkaar bovenhands (en zij hands) slaat met een longeerzweep.

Het ging erom dat jij speculeerde dat ze dat soort dingen vaker had gedaan en je deed alsof je dat zeker wist. Daar ging het om, over het bestaande filmpje heeft echt niemand meer vragen.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 22:56

Van mij mag zulk gedrag een levenslange ban krijgen, het kan me eigenlijk niet zo veel schelen of ze kan of wil veranderen. We weten nogsteeds niet hoe ze nu thuis traint, Maargoed dat vind ik ook van helgstrand, en ieder die als professional betrapt wordt op het grof mishandelen van een paard.

Ik vind het oprecht bizar dat iemand die zo los kan gaan op een paard alleen sorry hoeft te zeggen met een we zullen het niet meer doen zonder uitleg waarom ze het wel gedaan hebben. In die zin is de paardenwereld veel te tolerant naar dit soort gedrag, er gebeurd eigenlijk vrij weinig met ruiters die hun paarden pittig mishandelen, sterker nog, we halen ze niet eens van hun voetstuk af. Of dat nu in de western, spring of dressuur gebeurd. Moet je kijken naar de cult die zich nog scharen achter ruiters als Helgstrand, Dujardin en dergelijke.

Zulk buitensporig geweld komt ook nooit uit het niks, zeker niet op een vreemde stal in het openbaar met een paard van een klant.

Zullen hier zat mensen zijn die een paard wel eens een mep hebben verkocht, maar ik mag toch hopen dat 98% niet in staat is om zulk smerig gedrag te vertonen op een dier wat je lief hebt. Plaats je eens in haar schoenen, je paard voor je en hij doet niet wat je wil en besluit dan om als een wilde op hem in te gaan slaan zonder dat hij een vluchtroute heeft en in zichtbaar paniek is en er dan ook nog om lachen. Ze aarzelde niet eens.

Ik heb echt wel eens gehad dat mijn paard echt even niet doet wat ik van haar vraag, het is nog nooit in mijn opgekomen op haar in te gaan slaan.

Gnome

Re: Charlotte Dujardin emotioneel bij rentree tijdens London International

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 22:58

Ze kan dan wel onder een vergrootglas liggen maar hoe dan precies? Die gaat natuurlijk nooit meer toestaan dat iemand ook maar iets kan filmen tijdens een training etc. Echt 0,0 garantie dat ze niet weer zoiets doet. 3 jaar geleden wist toch ook niemand dit?

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 23:11

Als je zo makkelijk de zweep hanteert, is er in ieder geval iets zeer grondig mis met je. Het mishandelen van een paard op deze manier, daar gaat een glijdende schaal aan vooraf. Eerst wordt een enkele mep gewoon gevonden en uiteindelijk wordt dit zonder schroom toegepast. Het feit dat ze zo ver is gekomen dat dit voor haar drempeloos handelen is, wijst voor mij wel op een bijzonder waarde en normen patroon wat betreft omgaan met paarden.
Iedereen mag haar “sorry” genoeg vinden en vinden dat ze een tweede kans verdient. Maar ik vind het gedrag onaanvaardbaar en een dergelijk ernstig gedrag staat zelden op zich zelf. Er zijn onderzoeken genoeg gedaan naar gedrag en psyche van de dierenmishandelaar. Maar schijnbaar gaat dat allemaal niet meer op als je een beroemde amazone bent met genoeg volgelingen…..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 08:11

Dat paard was niet in paniek, die was totaal niet onder de indruk van de zweep..niet om het goed te praten want ik vind het ook walgelijk gedrag. Ik zag vooral een paard die het gevraagde niet kon en zich mentaal afgesloten had. (en terecht) en een dier wat niet geschikt (meer) was voor het gevraagde.

Maar..als je vaak bij het losrijden kijkt van de wat bekendere ruiters, ook achter de schermen. Bij hengstenshows e.d en op hun eigen stal dan zijn er toch wel tekenen te zien over hoe zij met hun paarden omgaan hoor. Ik kan er in ieder geval meestal vrij veel info uit halen. Nu is dit natuurlijk lastiger te zien bij internationale ruiters maar ik ga er wel vanuit dat het gedrag van zo'n persoon terecht onder een vergrootglas ligt en mensen dus eerder geneigd zijn om te filmen en scherper op te letten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 11:05

Maar een moordenaar mag dus ook geen tweede kans meer krijgen?
Ik denk dat het goed is dat wij geen rechters zijn. We hebben dit te accepteren. Kennelijk mogen mensen van sommigen geen tweede kans krijgen. Ik denk niet dat hier sprake is van een psyche van een dierenmishandelaar, maar dat het per ongeluk op een soort van glijdende schaal gekomen is. En ja, dat is nu hopelijk tot een halt geroepen.
Goed is het niet, ik praat het ook niet goed, maar het is wel heel gemakkelijk om te zeggen dat als iemand iets fout doet dat die altijd fout is. Want dat is wat je dan feitelijk zegt. Dat geldt dus ook voor iedereen die eens een fout gemaakt heeft. Dus ook wat je als kind deed wat niet mocht.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 11:14

Eens met Germie en toch merk ik dat ik niet onbevangen kan kijken naar deze mevrouw.

Akimbootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 13:34

Veronica en Charlie T : weleens gehoord van het topje van de ijsberg ? Ik vind de speculaties echt niet ongepast. Er is 1 filmpje en al is het 4 jaar geleden ik kan niet geloven dat dit eenmalig is. Wat gebeurt er allemaal wat we niet zien. En inderdaad, Charlotte staat er absoluut ontspannen bij. Ze komt gewoon weer terug en over een jaartje is iedereen het vergeten. Marco Borsato ( waar rook is is vuur ? Volledig onschuldig ? ook zijn gedrag bij the Voice? Of gewoon de beste advocaten ? ) wordt ook weer gewoon op de radio gedraaid en plant nieuwe optredens. Mensen vergeten en er worden heel veel nieuwe kansen gegeven en vaak ook weer misbruikt. Maar dan ook wel mijn vraag : wie, als paardenhouder heeft nooit in zijn leven een zweep gebruikt ? Zeker is er verschil in erop los slaan en een enkele corrigerende tik bij een gevaarlijke situatie maar… Dier en Recht is terecht aan het ageren tegen het slaan van paarden. Bij andere dieren is het absoluut not done, bij paarden best normaal eigenlijk.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 14:16

Ik snap niet helemaal waarom MB erbij moet worden gehaald?
Die is vrijgesproken en niet gestraft door een rechtbank of officieel orgaan, waarom zou hij niet gedraaid mogen worden?
Rare vergelijking.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 15:05

Akimbootje schreef:
Veronica en Charlie T : weleens gehoord van het topje van de ijsberg ? Ik vind de speculaties echt niet ongepast. Er is 1 filmpje en al is het 4 jaar geleden ik kan niet geloven dat dit eenmalig is. Wat gebeurt er allemaal wat we niet zien. En inderdaad, Charlotte staat er absoluut ontspannen bij. Ze komt gewoon weer terug en over een jaartje is iedereen het vergeten. Marco Borsato ( waar rook is is vuur ? Volledig onschuldig ? ook zijn gedrag bij the Voice? Of gewoon de beste advocaten ? ) wordt ook weer gewoon op de radio gedraaid en plant nieuwe optredens. Mensen vergeten en er worden heel veel nieuwe kansen gegeven en vaak ook weer misbruikt. Maar dan ook wel mijn vraag : wie, als paardenhouder heeft nooit in zijn leven een zweep gebruikt ? Zeker is er verschil in erop los slaan en een enkele corrigerende tik bij een gevaarlijke situatie maar… Dier en Recht is terecht aan het ageren tegen het slaan van paarden. Bij andere dieren is het absoluut not done, bij paarden best normaal eigenlijk.

Wees dan ook helemaal vrouw en betrek carl Hester ook want die heeft samen gewerkt met haar. Als dit het topje van de ijsberg is kan hij dat niet gemist hebben.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 15:06

Ze zegt dat het niet meer zal gebeuren, bedoelt ze dan dat ze zal zorgen dat haar trainingen niet meer gefilmd kunnen worden? ~~}>

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 15:26

Monique1963 schreef:
Ze zegt dat het niet meer zal gebeuren, bedoelt ze dan dat ze zal zorgen dat haar trainingen niet meer gefilmd kunnen worden? ~~}>

Nou dit.. Uit 't zicht ben je nog steeds veilig van vergrootglazen. Net als hiervoor.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 15:29

Gnome schreef:
Monique1963 schreef:

Nou dit.. Uit 't zicht ben je nog steeds veilig van vergrootglazen. Net als hiervoor.

Net zoals iedereen toch? Wie zegt dat de rest er niet op los mept? Wie zegt dat bokkers er niet op los meppen maar hier heilig boontje spelen? Dat weet je niet…
Dan moet je iedereen uitsluiten om paarden te houden als je denkt dat er wat achter gesloten deuren gebeurd
En om bokkers uit die droom te halen dat het zelden gebeurd en de paarden wereld een grote ponykamp is… vermoedelijk is de goedgekeurde vader van jou eigen paard ook wel gemept als 3 jarige omdat die niet wou lopen aan de longe. Dus hoe je het went of keert, iedereen houdt dierenmishandeling in stand zolang je dieren houd
En als je echt denkt dat dit onzin is moet je misschien even een aantal jaar mee gaan lopen bij grote massale trainingsstallen. Daar zit tijdsdruk achter en het liefste lopen die hengsten binnen 2 weken vanuit de opfok aan de bijzet. Het is een illusie als je denkt dat dat lief gebeurd

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 15:41

Toch kan dat prima zonder buitensporig geweld oid te gebruiken. Jonge groene paarden zijn makkelijk op te leiden door kundige personen.

Ik vind een tik geven op het juiste moment ook echt iets anders dan afranselen of blijven slaan. Wat gebeurde op deze video.

Een tik is niet direct mishandeling (mits er niet heel hard geslagen wordt natuurlijk). Die tik krijgen ze in een kudde ook van een soortgenoot.

Verschil is of er eerlijk met een paard omgegaan wordt of niet. Of dat er frustraties op gebotvierd worden oid.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 15:45

Elisa2 schreef:
Toch kan dat prima zonder buitensporig geweld oid te gebruiken. Jonge groene paarden zijn makkelijk op te leiden door kundige personen.

Ik vind een tik geven op het juiste moment ook echt iets anders dan afranselen of blijven slaan. Wat gebeurde op deze video.

Een tik is niet direct mishandeling (mits er niet heel hard geslagen wordt natuurlijk). Die tik krijgen ze in een kudde ook van een soortgenoot.

Verschil is of er eerlijk met een paard omgegaan wordt of niet. Of dat er frustraties op gebotvierd worden oid.

Uiteraard kan dat. Dat zou het streven moeten zijn. Feit is gewoon dat meerendeel van de grote stallen met tijdsdruk er eerder een ram op geven dan er tijd voor nemen het dier wat aan te leren. En dan komt alles uit de kast. Ook trainingstallen gezien die werken met varkenprikkers omdat de paarden in de freeze gingen. Of peper wordt letterlijk in de anus gestopt zodat ze lopen met pit. Of in kettingen om de benen zodat die hoger gaan of in de schoenen. En ik kan je helaas vertellen dat het niet om 1 stal gaat.
Het is gewoon een illusie te denken dat dit echt heel weinig gebeurd in de paardenwereld.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 15:49

Oh nee hoor, ik ken de Tuiger en Hackney stallen wel waar jij het nu over hebt. Schoenen, kettingen en peper komen allemaal daar vandaan.

En het stukje qua tijdsdruk, hoe ze met de paarden omgaan wisselt. Maar ze zullen geen tijd hebben om ze drie maanden te laten wennen eerst nee. Alleen is de vraag of dat direct mishandeling is?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 15:50

Elisa2 schreef:
Oh nee hoor, ik ken de Tuiger en Hackney stallen wel waar jij het nu over hebt. Schoenen, kettingen en peper komen allemaal daar vandaan.

En het stukje qua tijdsdruk, hoe ze met de paarden omgaan wisselt. Maar ze zullen geen tijd hebben om ze drie maanden te laten wennen eerst nee. Alleen is de vraag of dat direct mishandeling is?

Ik zie zulke stallen er net zo op meppen zoals Charlotte deed. Dus ja..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 15:52

Dan is het duidelijk en misschien belangrijk om een melding te doen?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 15:54

Elisa2 schreef:
Dan is het duidelijk en misschien belangrijk om een melding te doen?

Had ik toen kunnen doen. Nu bewust al bijna 6 jaar uit de paardenwereld gegaan dus gelukkig nu een ver van m’n bed show. En dan had ik denk ik wel 10 stallen aan kunnen geven. Weet ook niet waar je dat moet aan geven dan
Het is wel de reden geweest dat ik gestopt ben op stallen te werken. Had de tranen in de ogen staan…

Akimbootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 16:52

Vergelijking met Marco Borsato is alleen maar dat mensen snel vergeten en veel kansen geven. En zeker is Carl Hester ook medeplichtig en vrees ik dat vele andere topruiters niet altijd geduldig en vriendelijk hun paarden trainen.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 17:01

germie schreef:
Ik denk dat het goed is dat wij geen rechters zijn. We hebben dit te accepteren. Kennelijk mogen mensen van sommigen geen tweede kans krijgen. Ik denk niet dat hier sprake is van een psyche van een dierenmishandelaar, maar dat het per ongeluk op een soort van glijdende schaal gekomen is. En ja, dat is nu hopelijk tot een halt geroepen.
Goed is het niet, ik praat het ook niet goed, maar het is wel heel gemakkelijk om te zeggen dat als iemand iets fout doet dat die altijd fout is. Want dat is wat je dan feitelijk zegt. Dat geldt dus ook voor iedereen die eens een fout gemaakt heeft. Dus ook wat je als kind deed wat niet mocht.

Vind het toch een wezen verschil tussen een moordenaar die weer de maatschappij in moet ik te leven, en ook die moeten wel iets meer doen dan sorry zeggen

Paardensport is geen mensenrecht of iets, Dujardin kan haar leven heel mooi uitleven zonder ooit nog op een paard te hoeven stappen. Van mij mag iedereen dieren houden of trainen maar als je dan gepakt wordt voor pittige mishandeling is het klaar voor de rest van je leven. :o

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 18:06

alice0cullen schreef:
germie schreef:

Vind het toch een wezen verschil tussen een moordenaar die weer de maatschappij in moet ik te leven, en ook die moeten wel iets meer doen dan sorry zeggen

Paardensport is geen mensenrecht of iets, Dujardin kan haar leven heel mooi uitleven zonder ooit nog op een paard te hoeven stappen. Van mij mag iedereen dieren houden of trainen maar als je dan gepakt wordt voor pittige mishandeling is het klaar voor de rest van je leven. :o

Als ik je goed begrijp ben je als moordenaar beter af dan Charlotte als het om een tweede kans gaat?

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 22:19

germie schreef:

Mijn hoofd is het grotendeels met je eens, mijn hart kan zich niet over dergelijk gedrag heen zetten.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 22:25

Citaat:
Net zoals iedereen toch? Wie zegt dat de rest er niet op los mept? Wie zegt dat bokkers er niet op los meppen maar hier heilig boontje spelen? Dat weet je niet…
Dan moet je iedereen uitsluiten om paarden te houden als je denkt dat er wat achter gesloten deuren gebeurd
En om bokkers uit die droom te halen dat het zelden gebeurd en de paarden wereld een grote ponykamp is… vermoedelijk is de goedgekeurde vader van jou eigen paard ook wel gemept als 3 jarige omdat die niet wou lopen aan de longe. Dus hoe je het went of keert, iedereen houdt dierenmishandeling in stand zolang je dieren houd
En als je echt denkt dat dit onzin is moet je misschien even een aantal jaar mee gaan lopen bij grote massale trainingsstallen. Daar zit tijdsdruk achter en het liefste lopen die hengsten binnen 2 weken vanuit de opfok aan de bijzet. Het is een illusie als je denkt dat dat lief gebeurd

Ik zeg helemaal niks van dit alles dus kalm maar. Ik heb alleen eerder gevraagd hoe jullie dan denken dat het gaat helpen dat ze nu onder een vergrootglas ligt aangezien dit gewoon achter de schermen gebeurde eerder dus mij zegt dat niet zoveel.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 22:27

Kabayo schreef:
Elisa2 schreef:

Uiteraard kan dat. Dat zou het streven moeten zijn. Feit is gewoon dat meerendeel van de grote stallen met tijdsdruk er eerder een ram op geven dan er tijd voor nemen het dier wat aan te leren. En dan komt alles uit de kast. Ook trainingstallen gezien die werken met varkenprikkers omdat de paarden in de freeze gingen. Of peper wordt letterlijk in de anus gestopt zodat ze lopen met pit. Of in kettingen om de benen zodat die hoger gaan of in de schoenen. En ik kan je helaas vertellen dat het niet om 1 stal gaat.
Het is gewoon een illusie te denken dat dit echt heel weinig gebeurd in de paardenwereld.

Als ik zulke dingen lees, hoop ik echt dat de sport de nek om gedraaid wordt. Gadverdamme zeg. Arme dieren.