Dier&Recht vraagt om verbod op paardenzweep

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:30

pol013 schreef:
Dat afkeuren en nooit meer willen heeft voor mij slechts een flinterdun verband met het verbieden van een zweep.
één keer blazen en het verband is weg.

Dit is dan ook niet in reactie op de openings post maar op reactie van het bericht van Veronica

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:50

Dier&Recht vraagt om verbod op paardenzweep, lees ik in de OP

ach, vragen staat vrij, toch!!

het is aan de branche zelf hoe men leert om te gaan met "hulpmiddelen",

kijk hoe er in de diverse continenten met paarden wordt omgegaan, daar ligt voor de FEI nog veel werk, en zolang daar geen eenheid is - over de verschillende continenten - maak ik me niet zo druk om dit soort "oprispingen", het is aan de branche zelf.

Laat onverlet dat ik vind dat hulpmiddelen - mits nodig - correct gebruikt worden en niet om je eigen onkunde/onvermogen om een paard goed op te leiden te verbloemen
dat geldt overigens nationaal en internationaal, en in elke discipline, op elk niveau.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:51

Amber_anne schreef:
Veronica2 schreef:
Nee, ik heb geen filmpje gezien waar meerdere olympische ruiters hun paarden afranselden.

https://www.reddit.com/r/Equestrian/com ... the/?tl=nl

https://youtu.be/46B4OcLFLoI?si=St4FH7hEjKuhPORE

Deze twee zijn beide nog recentelijk groot in het nieuws geweest

Oh zulke filmpjes bedoel je. Maar dit bedoelde ik ook, want in deze gevallen helpt het slaan niet en is er geen resultaat in deze filmpjes. Over CD is al genoeg bediscussieerd en het is tijd om het in het verleden te laten. Maar bij het voorbeeld van Ryan vind ik het wel dat wat daar gebeurd al heel erg voorbij is aan wat je normaliter zou doen als je paard niet op je hulp reageert.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:09

Die filmpjes: ik krijg er echt koude rillingen van en kan ze niet uit kijken. Wij hebben de situatie eens in het echt meegemaakt waarbij een instructrice op een van de paarden wilde zitten tijdens een les en het paard ervan langs gaf (het dier wist niet meer wat de bedoeling was of welke kant hij op moest). We hebben toen een verhitte discussie gehad (niet mijn stijl normaalgesproken).

Nooit, maar dan ook nooit meer! Dat het zweepgebruik aan banden moet worden gelegd is me destijds al wel duidelijk geworden. De vraag is: wie gaat dat controleren? En hoe? Want ook in onze situatie: de mensen waar we kwamen om te lessen staan prima bekend en bewijs dan maar eens dat het achter gesloten deuren er soms raar aan toegaat. Helaas geen filmpje want op zo'n moment denk je daar niet aan: je staat in eerste instantie perplex en wordt daarna boos.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:05

BoktVerlaten schreef:
(En oprechte vraag voor de menners…..kun je uberhaupt zonder zweep mennen?)

Ja dat kan. Hij staat bij mij meestal in de houder, en voorwaarts gaat gewoon op de stem.

Maar als ik op een smalle weg met een diepe greppel ernaast een loei van een vrachtwagen tegenkom, wil ik toch wel even met de zweep (zoals onder het zadel met mijn buitenbeen) de rechterkant kunnen begrenzen. En dat is dan gewoon de zweep tegen de flank van mijn paard houden, verder niets. En dat heb ik echt wel eens nodig, want anders heeft ze tóch de neiging uit te wijken. Wat ook logisch is, weet dat paard veel dat die vrachtwagen wel ruimte houdt...

Elisa2

Re: Dier&Recht vraagt om verbod op paardenzweep

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:11

Het kan inderdaad, maar mensen vergeten nog weleens dat een paard ten alle tijden voorwaarts kunnen houden in gevaarlijke situaties vriendelijker is dan paard te laten verongelukken.

Als ik aan de hand wandel op de weg neem ik ook de zweep mee, zodat als mijn paard iets eng vindt hij niet de weg op springt naar het midden toe als er net een auto aan komt. Begrenzing dus en voorwaarts houden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:11

BoktVerlaten schreef:
hahahatsjoe schreef:
Idioten -O-

Hier moet ik even om lachen, in combi met je onderschrift #doeslief :)

Maar hier even los van….ik lees allemaal berichten van hoe men de zweep “goed” gebruikt. Ik lees dat iemand een zachte tik liever ziet dan onnodig veel been geven….Als dat allemaal lees, mag van mij de zwwep verboden worden. Als je meer tijd in de training steekt, zou je dan echt niet zonder kunnen?
(En oprechte vraag voor de menners…..kun je uberhaupt zonder zweep mennen?)

Dus jij vindt vaker en harder trappen vriendelijker dan een klein tikje met de zweep achter het zadel?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:14

Moska schreef:
Moet de vraag dan niet anders gesteld gaan worden dan? Dat het misbruik van welk middel dan ook verboden moet worden. En dan ook in de zin van: strenger gestraft? En handhaving op het verbod tot het houden van dieren plus sneller ingrijpen?

En een mentaliteitsverandering op dit gebied bewerkstelligen en dat we mensen er op gaan aanspreken als het niet door de beugel kan? Dus ook de toezichthouders een groter mandaat geven indien nodig (ben niet bekend met wat ze momenteel mogen en kunnen)

Beste post van dit topic wat mij betreft. +:)+

Ik denk dat dit inderdaad is wat er moet gebeuren, ik zie gelukkig op dit moment nauwelijks misbruik van de zweep maar als ik het wel zie grijp ik zeker in.

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:40

Er zijn mensen die zweepgebruik juist fijn vinden. :+ . Maar ga er vanuit dat die zelf aan kunnen geven tot hoe hard er geslagen mag worden.

Voor paarden geldt dat niet, en daar zal de drager van het aanwijsstokje dan ook zorgvuldig mee om moeten gaan. Toch is het aanwijsstokje een prettig hulpmiddel bij (jonge) paarden als verlengstuk van je arm. dus NIET als slaginstrument.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:31

De topictitel klopt niet.
Het verbod is op slaan met de zweep. Niet een verbod op de zweep.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:51

In het reglement NDR drafsport staat:

HET GEDRAG TIJDENS DE DRAVERIJ
Artikel 36
I Het gebruik van de zweep is uitsluitend toegestaan ter correctie van het
paard in een situatie waarin de veiligheid van mens en dier in gevaar
komt. Beide handen van de rijder moeten daarbij aan de afzonderlijke
leidsels blijven om het paard richting te geven. Elke andere vorm van
gebruik van de zweep is verboden en zal worden bestraft. Bij het
meevoeren en corrigeren mag de zweep niet buiten de aanspanning worden
gebracht.

Het is voorts verboden:
a. met gebruik van hand(en) correcties uit te voeren, waarbij het
paard wordt aangeraakt;
b. met gebruik van benen/voeten correcties uit te voeren, waarbij
contact wordt gemaakt met het paard;
c. met behulp van de leidsels het bit op ruwe wijze in/door de mond
te bewegen;
d. het paard met de leidsels aan te sporen, waaronder het onder de
staart doorhalen;
e. zeer dieronvriendelijke handelingen te plegen;
f. ieder ander gebruik of wijze van meevoeren van de zweep anders dan
in de aanhef van dit lid 1 beschreven

Er staan forse geldstraffen op het gebruik van de zweep tegen het paard. Dus ook het slaan met de leidsels (wat je overigens in bijna elke (cowboy) film ziet met paarden) of het bit door de mond heen flossen.

Prima regeling.
Laatst bijgewerkt door janouk op Vandaag, 15:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:53

Elisa2 schreef:
Moska schreef:
Moet de vraag dan niet anders gesteld gaan worden dan? Dat het misbruik van welk middel dan ook verboden moet worden. En dan ook in de zin van: strenger gestraft? En handhaving op het verbod tot het houden van dieren plus sneller ingrijpen?

En een mentaliteitsverandering op dit gebied bewerkstelligen en dat we mensen er op gaan aanspreken als het niet door de beugel kan? Dus ook de toezichthouders een groter mandaat geven indien nodig (ben niet bekend met wat ze momenteel mogen en kunnen)

Beste post van dit topic wat mij betreft. +:)+

Ik denk dat dit inderdaad is wat er moet gebeuren, ik zie gelukkig op dit moment nauwelijks misbruik van de zweep maar als ik het wel zie grijp ik zeker in.

Maar hoe zien jullie dat dan voor je? Hoe moeten ze dat gaan controleren? Er zijn nu al stewards op wedstrijden die bepaalde ruiters niet durven aan te spreken. En thuis, op prive stallen? Trainings stallen?

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:59

Ik geloof wel meer in 1 keer duidelijk doorkomen nadat je iets gevraagd hebt ipv 10 klooien. Paarden zijn onderling ook wel erg duidelijk naar elkaar. En wat hierboven beschreven wordt dat een zweep juist ernstige onveilige situaties kan voorkomen, ben ik het ook mee eens.
En wat is het verschil tussen een zweepslag, een harde schop met sporen, zagen met het bit.. tis denk ik vooral monitoren van menselijk gedrag en dat wordt een hele klus.

Wat betreft de Olympische ruiters en vooral ook de eigenaren van al die paarden, zowel die ze zelf rijden als van mensen die zij trainen. Denk dat daar ook meer verantwoordelijkheid ligt over welke paard geschikt is voor de sport. Ik had bij die filmpjes ook het idee dat paarden iets moesten doen waar ze geen zin in hadden en deze dieren een groot incasseringsvermogen hebben 'verkegen'. Die hebben er geen lol in maar moeten dan zo nodig. Mis dan gewoon accepteren dat dat paard niet geschikt is voor de sport. Kunnen bewegen is 1 ding maar dier moet er ook lol in hebben. Dit zag er niet uit alsof ze een slechte dag hadden.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:07

@Popstra: dat zal dan mede voort moeten komen uit de mentaliteitsverandering. Het een kan niet zonder het andere. En beginnen op de plekken die je wel kunt handhaven.

En het aanspreken van mensen zou normaal moeten worden. En heb je dan een grote mond of staak je het verkeerde gedrag niet? Dan volgt uitsluiting.

Dit gaat natuurlijk nooit in één keer of heel snel lukken, maar als we dit nu verspreiden als een olievlek, dan moet er toch iets blijven plakken?

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 28 min geleden

Elisa2 schreef:
Oh pfft gaan we weer..

Welke 'experts' zijn er gevraagd?

Je haalt me de woorden uit de mond.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 26 min geleden

dierenfan schreef:
Handig met mennen om dat zonder zweep te doen. Ermee slaan is zeldzaam nodig maar de zweep dient voor zoveel meer dan slaan. Onder het zadel zelden zweep mee tenzij horzels actief zijn

Juist! Ook hier een menner en mijn ponys zijn voor de duvel niet bang voor zwepen. Ook niet op de keuring.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 24 min geleden

Anna79 schreef:
Van het mennen wil ik afblijven maar menig afgestompte manegepony krijgt een flinke tik met een dressuurzweep welke flinke striemen kan veroorzaken. En ja dat vind ik erg, ook dat de beestjes afgestompt (depressief) raken.
Maar om daarvoor zwepen af te schaffen...
Dat kan allemaal een hoop genuanceerder

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 22 min geleden

Marjo schreef:
Ik gebruik een zweep nooit om het paard wat ik rijd mee te slaan. Soms een kriebel achter je been, maar eigenlijk gebruik ik hem vooral om honden van m'n paard af te houden bij een buitenrit, of automobilisten verplichten meer afstand te nemen...

Dusja, verbiedt de zweep als slagmiddel, maar verbiedt de zweep aub niet compleet... Dat ding is soms echt wel handig.

Klopt!!!
Ook hier honden en automobilisten op afstand houden en als ik rijd gebruik ik een lange dressuurzweep om mijn linkerbeen te vervangen, die hangt er namelijk maar bij en kan ik niet eens bewegen.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 20 min geleden

Elisa2 schreef:
troi schreef:
Maar dit is natuurlijk wel waar:
"Belonen is een veel positievere manier van trainen dan straffen”, aldus Pesie. “Die manier van trainen is al veel langer gangbaar bij andere diersoorten en werkt ook goed bij paarden. Maar dat vergt wel een cultuurverandering in de ruitersport, met openheid voor nieuwe inzichten, aangepaste regelgeving en een overgang naar diervriendelijkere trainingsmethodes.”

Bij honden vinden we training met de krant of vliegenmepper schandalig (was 20 jaar geleden nog doodnormaal) maar bij paarden wordt jonge kinderen op maneges nog geleerd om met zweep te rijden. En dat is eigenlijk best wel gek

Alles valt of staat met hoe die zweep gebruikt wordt dat kan positief of negatief. Een tikje achter het zadel (zachtjes) is soms vriendelijker dan flink been geven.

Paard voorwaarts kunnen houden ten alle tijden is belangrijk voor de veiligheid.

Ik weet niet hoe manege ruiters ermee rijden daar is wellicht nog verbetering in mogelijk.

En kritisch kijken naar hoe de zweep gebruikt wordt is natuurlijk altijd goed. De zweep is niet bedoeld om keihard mee te slaan. Werkt ook helemaal niet in mijn ogen aangezien de meeste paarden daar (terecht) alleen maar door in de weerstand gaan.

Heel goed verwoord, top

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 13 min geleden

Benfan schreef:
Ben het niet helemaal met hun on-eens. Ik heb bij mijn vorige pensioen stal een kennis gehad die zo hard sloeg dat mijn paard er van schrok. Er mag dus zeker wel gekeken worden naar HOE een zweep gebruikt word. Want jezus fiets hell, er zitten genoeg mensen tussen die denken dat ie stuk moet.

En ik stond eens, heel lang geleden op een stal waar springpaarden werden afgericht.
Die vent had een bullenpees, mooi in leergenaaid, zo dik als 2 vingers en daar roste hij zijn (zeer intelligente) merrie mee af zogauw hij opsteeg nog voor hij in de bak rond ging.
Meer als eens had het arme dier dikke zwellingen in de flank.
Tot op de dag van vandaag een bloedhekel aan die vent, die ik gelukkig nooit meer zie.