JIM neemt ponyrace onder de loep na kritiek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 17:22

Ik vind het een goede zaak dat erover nagedacht is en dat er stappen voor volgend jaar zijn genomen. Ik heb het altijd zo idioot gevonden dat de standaarduitrusting voor kids op winkelsites dat naast een cap, rijbroek en rijlaarsjes, standaard het zweepje in de set moet zitten. In de huidige wereld waar paardvriendelijkheid voorop staat, vind ik dat kinderen niet (standaard) met zweepjes uitgerust moeten worden. Sporen vind ik ook onnodig voor kinderen. Net wat er eerder gezegd wordt als de pony's willen, gaan ze vanzelf wel!

amaniblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 18:05

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 18:07

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: JIM neem ponyrace onder de loep na kritiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 18:10

Ja, zo ken ik het ook.
Dat is toch harstikke leuk zo!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 19:48

Ja zo is het leuk, al lijken die kinderen wel heel groot door het staan in de beugels haha.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 21:37

Hoewel je het keurig omschrijft cursebreaker en later ook wel wat nuance toevoegt wil ik toch wel nog wat op reageren.

je schrijft dat 'mensen niet kritsich kunnen kijken', maar lijkt dat vervolgens wel te koppelen aan het feit dat die mensen jouw mening niet delen en DUS niet kritisch zijn.

Ik heb wel degelijk kritisch gekeken naar de video. Me afgevraagd of ik het beeld te veel romantiseerde oid. Of ik het plezier van de kinderen meer op waarde schatte dan dat van de ponies. Hoe ik de verhoudingen zag. Wat mijn eerste reactie was. En als ik er langer over nadacht? Als ik dit zou moeten toelichten richting een buitenstaander? En kwam vervolgens voor mij tot de conclusie dat ik dit door de beugels vond kunnen. Heel serieuze afwegingen maar wél een andere conclusie dan jij. Dat kan echt prima.

Vind ik dat dit nog veel beter wordt als sporten en zweep thuis blijven voortaan? Absoluut.

Vind ik dat die ponys hier onrecht is aangedaan? Nee dus.
Ja, paarden zijn heel gevoelig én niet van suiker. Af en toe eens ruig doen hoort prima bij heel natuurlijk gedrag. Zacht zijn en eens ruig zijn sluiten elkaar daarbij absoluut niet uit. Ze kunnen prima binnen dezelfde samenwerking en met evenveel liefde en samenwerking.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 23:03

Als mijn kind zo met haar pony was omgegaan vroeger, kreeg ze een week huisarrest.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 23:22

pol013 schreef:
Hoewel je het keurig omschrijft cursebreaker en later ook wel wat nuance toevoegt wil ik toch wel nog wat op reageren.

je schrijft dat 'mensen niet kritsich kunnen kijken', maar lijkt dat vervolgens wel te koppelen aan het feit dat die mensen jouw mening niet delen en DUS niet kritisch zijn.

Ik heb wel degelijk kritisch gekeken naar de video. Me afgevraagd of ik het beeld te veel romantiseerde oid. Of ik het plezier van de kinderen meer op waarde schatte dan dat van de ponies. Hoe ik de verhoudingen zag. Wat mijn eerste reactie was. En als ik er langer over nadacht? Als ik dit zou moeten toelichten richting een buitenstaander? En kwam vervolgens voor mij tot de conclusie dat ik dit door de beugels vond kunnen. Heel serieuze afwegingen maar wél een andere conclusie dan jij. Dat kan echt prima.

Vind ik dat dit nog veel beter wordt als sporten en zweep thuis blijven voortaan? Absoluut.

Ja, paarden zijn heel gevoelig én niet van suiker. Af en toe eens ruig doen hoort prima bij heel natuurlijk gedrag. Zacht zijn en eens ruig zijn sluiten elkaar daarbij absoluut niet uit. Ze kunnen prima binnen dezelfde samenwerking en met evenveel liefde en samenwerking.

Ik heb het ook wel wat generaliserend geschreven, maar ik begrijp ook zeker dat dit minder zwart/wit is en ik bedoel er ook niet mee dat iemand met een andere mening niet kritisch is of kan zijn en dat die mening er ook niet mag zijn omdat hij anders is als de mijne- als dat zo overkomt is dat niet mijn bedoeling geweest. Het is meer gesproken in het grote geheel; een beeld wat me opvalt de laatste jaren en ook zeker hier op Bokt onder de paarden mensen, dus niet alleen mensen buitenaf op social media die vaak snel extreme dingen roepen, wanneer topics als deze opduiken waarin paardrijden/de sport ter discussie staat. Dat is uiteindelijk een interpretatie van mij en het is soms idd ook maar net hoe iemand dingen leest en daar conclusies uit trekt natuurlijk. Maar dat ‘beeld’ heb ik er de laatste jaren wel van gekregen. En dat kan idd iemand terecht vinden of ook niet natuurlijk. Uiteraard zijn er altijd mensen wie wel genuanceerder erin kunnen staan, wel meer open staan voor kritiek en eventueel wel anders naar dingen kunnen kijken uiteindelijk, aan beide ‘kanten’ om het zo maar even te noemen. Want ik denk dat niemand hier wil dat paardrijden per definitie gestopt moet worden. En hopelijk dat daar ooit de oplossing ergens ligt, in het midden.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 13:37

Ik vind een ruiter op je rug hebben nou niet echt te vergelijken met natuurlijk gedrag.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 14:09

pol013 schreef:

Ja, ik vind ook dat je je pony best vooruit mag slaan en schoppen. Want in de natuur krijgen ze van een soortgenoot ook wel eens een optater.

Je snapt hoop ik zelf ook wel dat dit appels met peren is? Ik hoop ook oprecht dat je het anders bedoelt dan het nu overkomt?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 15:23

Tiggs schreef:
Ik vind een ruiter op je rug hebben nou niet echt te vergelijken met natuurlijk gedrag.

Nee? Terwijl paarden echt al eeuwen gedomesticeerd zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 16:35

Elisa2 schreef:
Tiggs schreef:

Nee? Terwijl paarden echt al eeuwen gedomesticeerd zijn.

Dit argument snap ik niet, wat bedoel je precies?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 16:41

Nee, ik vind hobby dus ook niet te vergelijken met noodzakelijk werk door een dier.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 17:19

Wat is noodzakelijk werk dan? Dat is toch ook niet natuurlijk?

Of vind je het vriendelijker dat paarden vroeger de hele dag in een molentje dezelfde rondjes liepen dan dat ze gereden worden?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 19:55

Elisa2 schreef:

Of vind je het vriendelijker dat paarden vroeger de hele dag in een molentje dezelfde rondjes liepen dan dat ze gereden worden?

Ook niet, maar vroeger op het land en voor transport kon je het nog noodzaak noemen. De luxe om naar dierenwelzijn te kijken was er toen simpelweg niet.
Maar dat betekent toch niet dat je niet kritisch moet zijn?
En anders moeten we wat mij betreft ook niet verbaasd of verontwaardigd zijn als de paardensport aan banden wordt gelegd.

Over rondlopen in een molentje: stapmolens vind ik ook niet kunnen. Zorg gewoon dat je paard lekker naar buiten kan.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 21:46

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 22:57

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 08:54

Tiggs schreef:
Elisa2 schreef:

Ook niet, maar vroeger op het land en voor transport kon je het nog noodzaak noemen. De luxe om naar dierenwelzijn te kijken was er toen simpelweg niet.
Maar dat betekent toch niet dat je niet kritisch moet zijn?
En anders moeten we wat mij betreft ook niet verbaasd of verontwaardigd zijn als de paardensport aan banden wordt gelegd.

Over rondlopen in een molentje: stapmolens vind ik ook niet kunnen. Zorg gewoon dat je paard lekker naar buiten kan.

Ik zeg nergens dat men niet kritisch mag zijn, maar jij stelde zelf dat een ruiter sowieso niet natuurlijk is. Maar dat is een paard voor transport, in de mijnen, in ouderwetse molens e.d. gebruiken ook niet. Daar ging mijn vergelijking om.

Paarden van nu hebben het al enorm veel beter dan toen gelukkig, mogen we nog steeds kritisch blijven kijken. Zou alleen niet doorslaan er in.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 11:41

_San87_ schreef:
pol013 schreef:

Ja, ik vind ook dat je je pony best vooruit mag slaan en schoppen. Want in de natuur krijgen ze van een soortgenoot ook wel eens een optater.

Je snapt hoop ik zelf ook wel dat dit appels met peren is? Ik hoop ook oprecht dat je het anders bedoelt dan het nu overkomt?

nee San, zo plat hoef je hem helemaal niet te slaan. Ik heb hier al veel meer woorden aan besteed dan zo een ongenuanceerde conclusie van jou.

Jij zegt schoppen en slaan. Ik zie flapperen en klapperen.
Zoals je tijdens een spelletje ook wat handtastelijker naar elkaar toe kunt worden en een leuke tijd kunt hebben.
En ja, ook zoals mijn paarden tijdens spel uithalen, lekker in elkaar happen en elkaar half omver lopen en het daarbij heel gemoedelijk en gezellig hebben.

Zelfs mijn hyper sensitieve merrie kan lekker lomp spelen met de mannen hier soms. Zonder dat ze boos wordt. Waar ze normaal heeeeel precies is hoe de andere paarden haar mogen benaderen, kan ze op andere momenten echt heel veel van ze hebben. En dat lijken ze onderling prima te snappen en in orde te vinden.