Springruiter Christian Kukuk onder vuur om rollkür

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:41

Elisa2 schreef:
Ja dit is geen rollkur, het is slofmisbruik..

Paarden die zichzelf in de borst zouden bijten bij rollkur is natuurlijke complete onzin..alsof ze hun mond uberhaupt zover open krijgen met bit en neusriem. :+

Er zijn wel paarden die zich naar de borst happen vanwege een of andere reden, maar echt bijten heb ik ook nog nooit gezien. Toch wel raar dat het op die manier in een nieuwsbericht staat.
Heeft iemand een link naar het filmpje?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:58

Veronica2 schreef:
Elisa2 schreef:

Paarden die zichzelf in de borst zouden bijten bij rollkur is natuurlijke complete onzin..alsof ze hun mond uberhaupt zover open krijgen met bit en neusriem. :+

Er zijn wel paarden die zich naar de borst happen vanwege een of andere reden, maar echt bijten heb ik ook nog nooit gezien. Toch wel raar dat het op die manier in een nieuwsbericht staat.

Ik denk dat dat stuk als aanvulling bedoeld is, en niet refereert naar het filmpje. Waar niet op te zien is dat het paard in de borst bijt.

Oehlala

Re: Springruiter Christian Kukuk onder vuur om rollkür

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:08

eerder in het topic staat een link.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:10

Erg naar om te zien voor het paard maar waar ik me nog meer over verbaas is dat er dan ook werkelijk niemand iets van zegt die daar aanwezig is? Allemaal plotseling geen verstand meer van wat wel en niet kan of omdat het een bekende ruiter is dan is ineens maar oké? Waar zijn de mensen van de wedstrijd zelf?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:16

waar was de FEI steward in deze!!!

Er gaat dus helemaal niets veranderen, we praten,schrijven,vinden.......... we drinken een glas en laten alles zoals het was.
Bizar zoals we het paard inzetten, business as usual. Voor wie is het nog sport!! ;)
Laatst bijgewerkt door mce op Gisteren, 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:18

Het is schrikbarender hoe die loopt dan enkel met slof rijden. Erg aardig is het zeker niet en ook niet nodig..
Als het dier zonder rad loopt, ook wel duidelijk dat t geen goed doet dus..

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:24

Elisa2 schreef:

_San87_ schreef:
Veronica2 schreef:

Ik denk dat dat stuk als aanvulling bedoeld is, en niet refereert naar het filmpje. Waar niet op te zien is dat het paard in de borst bijt.

Het staat er als uitleg over rollkur en het lijkt om het aan te dikken, maar het is dus nogal onzin.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:31

Veronica2 schreef:
_San87_ schreef:

Het staat er als uitleg over rollkur en het lijkt om het aan te dikken, maar het is dus nogal onzin.

Echt bijten heb ik ook niet gezien, dus dat lijkt inderdaad aangedikt.

Overigens denk ik niet dat het niet zou kunnen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:37

het is in dit filmpje niet van toepassing, maar als paarden echt extreem ongelukkig zijn, bijten ze zich wel degelijk in de borst, tot bloedens toe. Dan wordt het net zo'n soort stereotiep gedrag als bijv weven of kribbebijten. Ik heb dit overigens nog maar 2 keer in mijn leven gezien en dat was bij een manegepaard.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:39

Oehlala schreef:
het is in dit filmpje niet van toepassing, maar als paarden echt extreem ongelukkig zijn, bijten ze zich wel degelijk in de borst, tot bloedens toe. Dan wordt het net zo'n soort stereotiep gedrag als bijv weven of kribbebijten. Ik heb dit overigens nog maar 2 keer in mijn leven gezien en dat was bij een manegepaard.

Dat betwist denk ik niemand. Het gaat om in de borst bijten tijdens rollkür.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:42

mce schreef:

Er gaat dus helemaal niets veranderen, we praten,schrijven,vinden.......... we drinken een glas en laten alles zoals het was.
Bizar zoals we het paard inzetten, business as usual. Voor wie is het nog sport!! ;)

Dat eerste vind ik een heel terechte vraag.
maar de rest:

Mwah, één zwaluw maakt nog geen zomer?

Ik kan het niet onderbouwen. Maar ik heb juist het idee dat de algemene trend is: meer regels én meer ingrijpen op die regels.

Dus het dikgedrukte gaat me wel wat ver op basis van dit incident. 'Niets veranderen? én geen verwachting op veranderingen in de toekomst' vind ik een erg zwartgallig beeld op de paardenwereld/ fei.
Laatst bijgewerkt door pol013 op Gisteren, 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:43

mce schreef:

Eens.
Waarom, waarom, waarom???!!!!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:47

pol013 schreef:
mce schreef:

Dat eerste vind ik een heel terechte vraag.
maar de rest:

Mwah, één zwaluw maakt nog geen zomer?

Ik kan het niet onderbouwen. Maar ik heb juist het idee dat de algemene trend is: meer regels én meer ingrijpen op die regels.

Dus het dikgedrukte gaat me wel wat ver op basis van dit incident. 'Niets veranderen? én geen verwachting op veranderingen in de toekomst' vind ik een erg zwartgallig beeld op de paardenwereld/ fei.

Met de versoepeling van de bloedregel in het achterhoofd, vind ik dit helemaal niet zo zwartgallig, eigenlijk.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:21

Oehlala schreef:

De enige plek waar ik het gezien heb, was bij zo'n koetspaard ergens in een binnenstad, maar ik weet niet of dat paard extreem ongelukkig was.

Viavia heb ik dat filmpje gevonden en even bekeken, ik vind dat beestje nog aardig naar de loodlijn toe lopen, maar het is wel onduidelijk wat de ruiter nou precies aan het doen is. Rollkur nee, dom paardrijden is het wel.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:07

mce schreef:

Wat zijn dan de regels die hij overtreedt? Er staat dat een slofteugel gebruikt mag worden... staat er ook dat dat per se in combinatie moet zijn met een normale teugel?

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:10

meggiemeg schreef:
Erg naar om te zien voor het paard maar waar ik me nog meer over verbaas is dat er dan ook werkelijk niemand iets van zegt die daar aanwezig is? Allemaal plotseling geen verstand meer van wat wel en niet kan of omdat het een bekende ruiter is dan is ineens maar oké? Waar zijn de mensen van de wedstrijd zelf?
Geen aanval, maar hoe moet je dit als toeschouwer doen? Wat zou jij hebben gedaan als je erbij had gestaan?
En wie luistert naar je? Ik denk dat je eerder wordt weggezet als wappie van de bitloosbrigade dan dat men je serieus neemt.

Het hele beeld is gewoon zo raar.
Hoe nonchalant hij daar rijdt, alsof het heel normaal is om zo te rijden.
Laatst bijgewerkt door Saga op Gisteren, 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:21

Iris82 schreef:
mce schreef:

Wat zijn dan de regels die hij overtreedt? Er staat dat een slofteugel gebruikt mag worden... staat er ook dat dat per se in combinatie moet zijn met een normale teugel?

geen vraag of er regels overtreden worden, heeft de steward er melding van gemaakt of is het alleen weer openbaar door filmpjes van derde.
Laatst bijgewerkt door mce op Gisteren, 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:48

Iris82 schreef:
mce schreef:

https://tack.fei.org/equipment/1555c7c4-2804-44a7-aa61-2681507009aa?discipline=25c22543-ebe2-4b13-b167-117a5c56773f

De Jumping regels hebben hier geen specifieke regel voor, maar de voorbeeld foto op deze pagina geeft wel een beeld van hoe ze gebruikt moeten worden.
Ik denk dat het helaas duidelijker zou moeten zijn.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:05

Als ik het filmpje zo bekijk dan is hij niet aan het losrijden voor een proef, maar het lijkt meer op een trainingsmoment met dit paard. Sommige ruiters halen paarden er meer keren per dag uit op het wedstrijdterrein en zeker op de dagen dat een paard geen proef loopt.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:13

een slofteugel is een hulpmiddel en dat mag je niet op officiële wedstrijden gebruiken, lijkt me simpel genoeg

in geen reglement is iets terug te vinden dat je een trensteugel mag vervangen door een slof, mag er wel bij,

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:23

bij het springen mag je wel een slofteugel gebruiken, sowieso tijdens opwarming en prijsuitreiking, alleen niet als enkele teugel.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:29

Wellicht met trainen tijdens de wrdstrijd het wel mag.

Wij mogen tijdens het trainen op show ook hulpteugels en neusriem gebruiken. ( reining)

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:31

Popstra schreef:
Wellicht met trainen tijdens de wrdstrijd het wel mag.

Wij mogen tijdens het trainen op show ook hulpteugels en neusriem gebruiken. ( reining)

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:38

is juist, hulpmiddelen zijn toegestaan

maar daar gaat het nu niet om. Kukuk rijdt - zoals omschreven in O P - alleen op een slofteugel zonder trensteugel en dat is niet toegestaan. *D
Laatst bijgewerkt door mce op Gisteren, 19:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:40

Ah o.k, ik weet de regels bij springen niet