Het was een heel mooi, sereen moment met mijn paard in de zon, heel puur en ik ben heel blij met de uitkomst van deze foto
Ik zag dat ik een aantal stemmen heb mogen ontvangen, superleuk en bedankt daarvoor! Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Het was een heel mooi, sereen moment met mijn paard in de zon, heel puur en ik ben heel blij met de uitkomst van deze foto
Ik zag dat ik een aantal stemmen heb mogen ontvangen, superleuk en bedankt daarvoor! oji schreef:Gefeliciteerd Quir, Nickenik en Tenno! Alledrie prachtige foto's.
Ik vind de discussie best lastig. Waar trek je de grens. Bijna alle nabewerkingsprogramma's werken tegenwoordig met AI eronder, zodat ook het verscherpen, contrast toevoegen etc vaak een AI component heeft. Je kan dus niet zomaar zeggen, AI is niet toegestaan.
Dingen toevoegen, tja bij Photoshop als je bv net een hoefje mist, kan photoshop die met AI genereren. Is dat ook over de grens? Je kunt dan zeggen, had je beter op je compositie moeten letten met het nemen van de foto, maar dan zou je ook niet meer mogen uitsnijden in mijn ogen, wat toch algemeen geaccepteerd is. Wat is het verschil tussen een hoefje toevoegen of een mens op de achtergrond wegpoetsen? Het is beide manipulatie van het oorspronkelijke beeld.
Ik denk dat er in het verleden bij deze wedstrijd ook heus wel een lucht oid vervangen is hier en daar als een verder prachtige foto een uitgebeten lucht had. Wat is het verschil van een mooie lucht toevoegen ten opzichte van een grasrandje of een boom toevoegen? Wanneer is nabewerking teveel? Dat is in mijn ogen smaak. Die vervangen luchten komen ook vaak gewoon uit lightroom, photoshop, luminar pakketten en zijn lang niet altijd luchten die zelf gefotografeerd zijn. Of een zonnetje en zonnestralen op de achtergrond toevoegen?
In mijn ogen ben je als fotograaf beeldmaker. Het beeld is jouw creatie, wat jij aan de wereld wil tonen. Technieken worden steeds uitgebreider en er komen steeds meer mogelijkheden om een beeld te maken. Maar ja een foto die volledig door AI is gegenereerd, wil je ook niet in een fotowedstrijd. Waar ligt de grens en hoe houdt je dat objectief en meetbaar?
Hoe gaan andere meer officiële fotowedstrijden zoals bv National Geographic etc hier mee om?
Maar goed, voor nu waren er geen extra regels en dan vind ik het een beetje jammer als mensen de winnende foto met dit soort dingen naar beneden gaan halen. Het is een prachtig beeld en heeft gewoon met een ruime meerderheid aan de stemmen gewonnen. Dus gewoon petje af Quir!
AdemoJoey schreef:Ik vind het heel leuk dat dit weer georganiseerd is en er zoveel gestemd is! Vorig jaar kreeg ik het voor het eerst mee en dit jaar heb ik heel bewust geprobeerd een originele foto te maken (wat dus spontaan mijn paard zijn oog werd). Ik ben geen fotograaf, heb de foto gewoon met mijn Samsung telefoon gemaakt en heb alleen de kleine lensflare via diezelfde telefoon weggehaald en ben zoooo trots op deze foto! Leuke is dat veel mensen denken dat ik de foto van zijn oog van voren heb genomen, maar ik heb de foto van achteren genomenHet was een heel mooi, sereen moment met mijn paard in de zon, heel puur en ik ben heel blij met de uitkomst van deze foto
Ik zag dat ik een aantal stemmen heb mogen ontvangen, superleuk en bedankt daarvoor!
Prima2Donna schreef:Ik moet zeggen, als ik had geweten dat er zo veel aan "gepoetst" was, had ik waarschijnlijk niet op de foto van Quir gestemd.

oji schreef:Ik vind het een beetje sneu dat mensen nu gaan roepen...als ik dat had geweten.
Quir heeft gewoon een beeld ingediend dat aan de dit jaar geldende regels voldoet. Het beeld is gewoon beoordeeld op wat je ziet en daarmee heeft zij gewoon eerlijk gewonnen.
oji schreef:Ik vind het een beetje sneu dat mensen nu gaan roepen...als ik dat had geweten.
Quir heeft gewoon een beeld ingediend dat aan de dit jaar geldende regels voldoet. Het beeld is gewoon beoordeeld op wat je ziet en daarmee heeft zij gewoon eerlijk gewonnen.
Mars schreef:oji schreef:Ik vind het een beetje sneu dat mensen nu gaan roepen...als ik dat had geweten.
Nou precies.
Team heeft al aangegeven naar de regels te gaan kijken voor de toekomst. Voor nu heeft Quir gewoon aan de geldende regels voldaan. Stop dan met drammen over AI en zeuren om het origineel.
Doe volgend jaar weer mee en wie weet heb je dan zelf de winst te pakken.
foxy80 schreef:Mondy schreef:Het doet niks af aan het prachtige veulen van Quir ! Heel eerlijk had die de toegevoegde dingen sowieso niet nodig, ook ivm het sowieso prachtige uitzicht daar.
Welk uitzicht? Boom, water en gras zijn toegevoegd.
Quir schreef:Bedankt voor alle stemmen!MarlonNaldo schreef:Gefeliciteerd
Wel onwijs jammer dat een foto met een grote AI bewerking toegelaten word en wint.
Het is geen chatgpt of iets dergelijks. Wel het water onderin met t gras en de boom toegevoegd in photoshop en verder natuurlijk ook bewerkt in photoshop/lightroom. Storende dingen in de achtergrond weg gehaald en zo.