FNRS, LTO teleurgesteld openbaarmaking bedrijfsgegevens paardenhouders

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 18:29

Dees schreef:
Elisa2 schreef:
Bijzonder dan dat zij de ervaringen hebben dat openbaarheid van deze gegevens leidt tot een toename aan incidenten..

Ergens klopt er dus iets niet in jouw logica Dees. Maar goed, mensen die er geen last van hebben/ krijgen zullen zich altijd moeilijker kunnen verplaatsen.

Als er bij iemand iets aan de logica niet klopt, dan is het wel bij jou in bovenstaande quote.

Dus VOORDAT er openbaarheid is gegeven, heeft men al ERVAREN dat openbaarheid leidt tot een toename aan incidenten.

Bijzonder.

Ik ben dat 'koedie-koedie' voor boerengevoelentjes wel een beetje zat eigenlijk. Er zijn gewoon teveel beesten en die schijten teveel. Ik sta er 100% achter dat daar wat aan gedaan wordt.
De winst die over de rug van die beesten wordt verdiend, blijft helemaal binnen de keten hangen. Kennelijk moet de overlast van die productie maar nationaal gedoogd worden en mag daar vooral helemaal niets van gevonden of aan gedaan worden, terwijl het wel alle andere landsbelangen op slot mag zetten.

Nogmaals, het gaat om BEDRIJVEN. Niet om iemand zijn particuliere hobbyschaapjes. Hou op boerenBEDRIJVEN als iets anders te zien dan BEDRIJVEN. Het is niets anders.

If they can't stand the heat, they should get out of the kitchen.
BEDRIJVEN mogen onder een vergrootglas liggen wanneer zij overlast voor anderen veroorzaken.

Je beseft je zeker wel dat je ook hier mensen tegen hun schenen schopt met je boute uitspraken!?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 18:53

Dat is nou net de kern van het probleem. Het gaat niet om mensen, het gaat om bedrijven. Dat is puur zakelijk.

Alle mensen hebben bestaansrecht, maar bedrijven niet per se. Als blijkt dat er bedrijven moeten sluiten, dan is dat zo.

Maar zover is het nog lang niet. Dit topic gaat over openbaarheid van bedrijfsinformatie in relatie tot emissies en uitstoot. Prima als dat openbaar wordt. Laat de journalistiek zijn werk doen
Laatst bijgewerkt door Dees op 11-10-25 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Dedikley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 18:58

Elisa2 schreef:
Was dat maar waar...

Tientallen boeren melden intimidatie door 'voornamelijk dierenactivisten' https://share.google/LEaDryLQMbBCBjd2v

Bel Erik Arendse van de VPRO, of Argos misschien nog geinteresseerd is in een reportage over Vereniging Milieu Offensief, wat daar van over is of hoe die is voortgezet :D

Reportages later weer offline halen als het toch niet bleek te kloppen, daar zitten ze daar bij de VPRO niet zo mee.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 19:12

Dees schreef:
Dat melden ze ook al voordat de gevraagde informatie met journalisten is gedeeld.

'Tientallen'... op de hoeveelheid boerenbedrijven in dit land? En wat voor soort bedrijven hebben dan last van die dierenactivisten? Me dunkt dat dit die massa-varkensfabrieken zijn. Niet dat ik acties van dierliefhebbers goedpraten, maar die varkensvleesfabrikanten hebben mijn sympathie niet.

De plaatselijke melkveehouders hier hoor je nooit over dieractivisten.

Het zou een goed idee zijn om het containerbegrip "boer" eens minder te gebruiken en als we een bepaald soort bedrijf bedoelen, dan niet 'boer' gebruiken maar gewasteler, melkveehouders, pluimveehouder etc.
Dat zou een heleboel misverstanden gaan voorkomen.

Dat ben ik heel erg met je eens Dees, het containerbegrip 'boer' dekt heel veel zaken toe. Want natuurlijk denkt iedereen dan aan een leuk bedrijf met een leuk gezin waar de kinderen de kalfjes aaien en de koeien overdag in de wei lopen. Terwijl dat maar het topje van de ijsberg is.

Maar er zit natuurlijk wel het een en ander krom. Ik moet noodgedwongen een KvK hebben, omdat ik anders (bijna letterlijk) geen schaap meer mag houden. Daardoor word ik nu geconfronteerd met een heleboel zaken, zoals deze, waar ik als hobbyist toch niet zo heel veel mee te maken heb ...

Nienke1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 19:16

En hoe vaak gehruIk jij je auto? Neem je het vliegtuig? Rijd jij elektrisch of anders?

Corona heeft dacht ik ons ook geleerd dat de uitstoot niet alleen door bedrijven komt
Vreemd genoeg hoor je daar niemand meer over
Dees schreef:
Persoonlijk, ik vind dat het tijd wordt dat we boerenbedrijven gaan zien voor wat ze zijn: bedrijven.
Met bedrijfsvervuiling. Waarbij de lasten voor rekening van heel Nederland komen, maar de winsten voor de bedrijven zelf zijn. Terecht dat anderen daar wat van vinden en journalisten hier onderzoek naar doen. Die veestapel, of beter de stront van die veestapel, houdt veel voortgang in NL immens tegen.
Laatst bijgewerkt door Muiz op 12-10-25 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verbeterd

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 20:17

Dees schreef:
Het niet uitsluitend een boerending dat er mensen wonen op het adres waar het BEDRIJF gevestigd is.

Deze uitvraag gaat niet over het resultaat van het uitstrijkje van de vrouw des huizes he? Het gaat om data over de BEDRIJFSVOERING. En dan niet eens om de financiële cijfers. Dus in welke opzicht is de privacy dan in het geding? Ik zie het probleem niet. Maar misschien zie ik het niet omdat ik niet verblind ben door eigen belang.

Wanneer je je stikstof op orde hebt, heb je ook niets te vrezen van eventueel bezoek.

Zeg je nou dat ik verblind ben door eigen belang? Welk belang dan? Do tell :)

Je eerste zin en je laatste zin zijn volgens mij een Whataboutism. Maar ik kaats hem even terug: als er geen kans is dat je activisten in je tuin krijgt, heb je niks te vrezen van het openbaar maken van gegevens.

Dus misschien ben ik verblind, of kan jij je gewoon niet zo goed inleven in een ander.

Geeft niet, dat kan ook niet ieder MENS :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 21:14

Nienke1979 schreef:
En hoe vaak gehruIk jij je auto? Neem je het vliegtuig? Rijd jij elektrisch of anders?

Corona heeft dacht ik ons ook geleerd dat de uitstoot niet alleen door bedrijven komt
Vreemd genoeg hoor je daar niemand meer over
Dees schreef:
Persoonlijk, ik vind dat het tijd wordt dat we boerenbedrijven gaan zien voor wat ze zijn: bedrijven.
Met bedrijfsvervuiling. Waarbij de lasten voor rekening van heel Nederland komen, maar de winsten voor de bedrijven zelf zijn. Terecht dat anderen daar wat van vinden en journalisten hier onderzoek naar doen. Die veestapel, of beter de stront van die veestapel, houdt veel voortgang in NL immens tegen.

Nee, natuurlijk niet..en de meesten die zo tegen boeren ageren eten wel gewoon hun hamburger en gebruiken hun zuivel. Ik vind het altijd zo hypocriet.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 23:59

ruitje schreef:

O dus als ik het niet met LTO eens ben, ben ik dus niet MENS genoeg om me in te leven.

Tja.

Maar oké, ik WIL me ook helemaal niet inleven in lieden die blijven hangen in de slachtofferrol.

Er is teveel mest in Nederland. De veestapel moet krimpen. Aangezien die BBB minister met geen oplossing kan komen (volstrekte incompetentie), gaat de journalistiek op onderzoek uit en vraagt gegevens op die de overheid (weer die BBB minister) niet wil delen.
Sneu dat LTO dan "teleurgesteld" is dat de overheid wordt gedwongen de data te delen, en dat sommigen hier ook zo teleurgesteld zijn. Maar het moet anders en die verandering lukt kennelijk niet zoals het tot nog toe is gegaan.

Ik ben heel benieuwd waar de journalistiek mee gaat komen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 07:39

Dees schreef:
ruitje schreef:

O dus als ik het niet met LTO eens ben, ben ik dus niet MENS genoeg om me in te leven.

Tja.

Maar oké, ik WIL me ook helemaal niet inleven in lieden die blijven hangen in de slachtofferrol.

Er is teveel mest in Nederland. De veestapel moet krimpen. Aangezien die BBB minister met geen oplossing kan komen (volstrekte incompetentie), gaat de journalistiek op onderzoek uit en vraagt gegevens op die de overheid (weer die BBB minister) niet wil delen.
Sneu dat LTO dan "teleurgesteld" is dat de overheid wordt gedwongen de data te delen, en dat sommigen hier ook zo teleurgesteld zijn. Maar het moet anders en die verandering lukt kennelijk niet zoals het tot nog toe is gegaan.

Goh, als ze het anders willen kunnen ze beter beginnen met een ander beleid vanuit de regering voor bedrijfsvoering, vergunningen etc.
Maar o... wacht even, daar gaat het helemaal niet om. Stikstof wordt alleen maar in kaart gebracht om te gebruiken als wapen en om stikstof rechten e.d te kunnen kopen zodat die ene snelweg wel aangelegd kan worden of die ene woonwijk wel gebouwd mag worden.

De boeren de schuld geven is ook het meest makkelijke:

De ammoniakemissies moeten omlaag, maar deze twee bedrijven hebben de ruimte om nog veel meer uit te stoten | Pointer | KRO-NCRV https://share.google/I5vnfwS7BUzyEmkd3

Van der Wal: stikstofbeleid hoeft niet helemaal op de schop - Nieuwe Oogst https://share.google/p91zYrbKMM3bGWmAj

Dees

Re: FNRS, LTO teleurgesteld openbaarmaking bedrijfsgegevens paardenhouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 08:26

De berichten van Nieuwe Oogst zijn van de sector zelf en bestaan 100% uit doelredenaties. Dat houdt enige vooruitgang alleen maar tegen.
Pointer is op zich best goede journalist.

Als je denkt dat de VEEHOUDERS onder de boeren, niet de oorzaak zijn van 50% van de huidige stikstofproblematiek.... dan heb je de afgelopen 5 jaren echt je kop in het zand gestoken.

Het is een En-En verhaal. Ook industrie en scheepvaart moet inbinden met vervuiling. Particulieren kunnen een steentje bijdragen door minder zuivel en vlees te consumeren, minder plastic spullen te importeren en minder fossiele brandstoffen te verbruiken.

Maar die veestapel moet ook omlaag. Substantieel omlaag.

Dit topic gaat daar niet over. Dit gaat om het recht van de burger om toegang te hebben tot overheidsinformatie. En toevallig betreft het dan nu informatie over boerenbedrijven.
Ik vind het een goede zaak dat die informatie wordt vrijgegeven op basis van die WOO en kijk uit naar wat de journalistiek ermee zal doen.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 09:42

Laten we lekker vlees uit het buitenland importeren, ja :+

Maar inderdaad- off topic

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 09:45

Dit is toch geen milieu en stikstof topic? Dit topic gaat over een WOO-beslissing. Jammer dat het verzandt in een pro / tegen boeren discussie.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 09:55

Dees, ben jij altijd zo akelig in een discussie of kun je ook nog enigszins normaal doen, man man, je bent net een stampende kleuter zo.
Je ongenoegen over boeren zit je schijnbaar erg hoog, maar je hoeft hier echt niet te gaan schreeuwen en mensen te behandelen of ze het achterend van een koe zijn.

Helaas zijn de piekbelasters in dit verhaal niet de grote megastallen of de grote veehouders, maar treft dit vooral de kleinere boer, die met zijn bedrijf naast een natura 2000 gebied ziet. En met de komst van de wolf komen er straks enkel maar meer natura2000 gebiedjes. De versnipperde natuur zorgt oa voor de vele piekbelasters.

Dus als je die veestapel omlaag wilt, dan kom je bedrogen uit, want de meeste megastallen met hun moderne toestanden die heb je er niet mee.
Nederland van het slot, tja, dan moeten de gemeenten niet boerderijen gaan opkopen voor stikstofruimte om daar de komst van een grote griekse zuivelfabrikant mee mogelijk te maken, die ook nog eens 2.5 miljoen liter water verbruikt. Dat is allemaal nog al krom.

Info over boerenbedrijven ok, maar dat kan ook per gebied en zonder dat er naam en toenaam bij hoeft. Die activisten kalken nu de straten al vol, stiekem dat dan weer wel. Ik dacht dat privacy een groot goed was hier in Nederland, maar schijnbaar enkel tot dat ze er een stok inzien om mee te slaan.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 09:58

MarlindeRooz schreef:
Dit is toch geen milieu en stikstof topic? Dit topic gaat over een WOO-beslissing. Jammer dat het verzandt in een pro / tegen boeren discussie.

Tuurlijk is het dat wel, dat is toch de reden van deze WOO beslissing.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 09:59

Dees schreef:
Het niet uitsluitend een boerending dat er mensen wonen op het adres waar het BEDRIJF gevestigd is.

Deze uitvraag gaat niet over het resultaat van het uitstrijkje van de vrouw des huizes he? Het gaat om data over de BEDRIJFSVOERING. En dan niet eens om de financiële cijfers. Dus in welke opzicht is de privacy dan in het geding? Ik zie het probleem niet. Maar misschien zie ik het niet omdat ik niet verblind ben door eigen belang.

Wanneer je je stikstof op orde hebt, heb je ook niets te vrezen van eventueel bezoek.

Mijn bedrijf mag openbaar worden. Hoe ik de paarden hou enz.
Misschien moeten we ook maar adressen openbaar maken van de mensen achter de WOO en of WOB of ministers enz als het toch allemaal niet zo erg is!

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 10:05

Dedikley schreef:
Er is al veel meer om te doen geweest, het gaat LTO er om dat de WOO wordt afgeschaft, maar in dit bericht wordt ook verwezen naar manegebedrijven, en FNRS. De breedtesport zullen we maar zeggen. Daar waar kinderen kunnen leren paardrijden en sommige mensen hun paarden stallen-en anderen lieden buiten de deur trachten te houden. Dat weten FTM, NRC en Omroep Gelderland ook wel. Die zijn niet geheel achterlijk.

Dit klopt dus niet deze conclusie en waarom klopt het niet, het antwoord staat in je eigen post, zo krijg je dus misvattingen in de wereld.

Citaat:
Dat argument was de hoofdreden waarom LTO tegenstander is van openbaarmaking van de informatie die in deze rechtszaak aan de orde is.
En het is de reden waarom LTO – samen met POV en Vee & Logistiek Nederland – pleiten voor aanpassing van de Woo. Daarin staan we niet alleen. Zelfs de Autoriteit Persoonsgegevens heeft zich kritisch uitgelaten over de wijze waarop binnen de Woo persoonsgegevens worden verstrekt die door de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) worden beschermd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 13:13

Wintu schreef:
Dees, ben jij altijd zo akelig in een discussie of kun je ook nog enigszins normaal doen, man man, je bent net een stampende kleuter zo.
Je ongenoegen over boeren zit je schijnbaar erg hoog, maar je hoeft hier echt niet te gaan schreeuwen en mensen te behandelen of ze het achterend van een koe zijn.

Helaas zijn de piekbelasters in dit verhaal niet de grote megastallen of de grote veehouders, maar treft dit vooral de kleinere boer, die met zijn bedrijf naast een natura 2000 gebied ziet. En met de komst van de wolf komen er straks enkel maar meer natura2000 gebiedjes. De versnipperde natuur zorgt oa voor de vele piekbelasters.

Dus als je die veestapel omlaag wilt, dan kom je bedrogen uit, want de meeste megastallen met hun moderne toestanden die heb je er niet mee.
Nederland van het slot, tja, dan moeten de gemeenten niet boerderijen gaan opkopen voor stikstofruimte om daar de komst van een grote griekse zuivelfabrikant mee mogelijk te maken, die ook nog eens 2.5 miljoen liter water verbruikt. Dat is allemaal nog al krom.

Info over boerenbedrijven ok, maar dat kan ook per gebied en zonder dat er naam en toenaam bij hoeft. Die activisten kalken nu de straten al vol, stiekem dat dan weer wel. Ik dacht dat privacy een groot goed was hier in Nederland, maar schijnbaar enkel tot dat ze er een stok inzien om mee te slaan.

Precies, jij verwoord het hartstikke goed. +:)+

Het is zo simpel en zwart/ wit als vaak gesteld wordt helaas. Ik vind het gesjoemel met de stikstof rechten ook echt heel vies. Als ze daar meer onderzoek naar kunnen gaan doen met deze gegevens dan zou er misschien nog iets positiefs uit kunnen komen.

Dedikley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 00:04

Dees schreef:
ruitje schreef:

Tja.

Ik ook. Teleurstelling is maar een woord, om te gebruiken als je eigenlijk pisnijdig bent, maar het woord- en argumentenspelletje nog steeds een verdienmodel is. Voor de spreekbuizen. Het is goed dat de sector doorgelicht wordt. We zullen zien.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 09:29

je kunt het bedrijf noemen tot je een ons weegt.

Maar een boerderij is wel heeel iets anders dan het gros van de andere bedrijven aan huis.
Veel meer afgelegen, veel ruimer van opzet, volledig toegankelijk vanaf alle kanten, gebouwen zijn niet afgesloten of kunnen niet eens afgesloten worden. Kinderen werken mee of spelen op het bedrijf. En vaker mikpunt van extreme organisaties dan een gemiddeld bedrijf.

Dees en de rechter gooien ze gewoon op 1 hoop. Ik vind het wel degelijk iets anders en begrijp het bezwaar tegen het WOO verzoek wel.

En zoals dees hier ook doet. Je hoeft niet eens iets verkeerds te doen. Mensen gooien een heleboel kreten op een hoop en vinden er dan maar iets van. Stikstof uitstoot en megabedrijf hebben bijvoorbeeld bar weinig met elkaar te maken.

We kunnen ook het gehele gebied rondom eindhoven wel plat schuiven. Alleen de bewoning/bedrijvigheid aldaar stoot al te veel stikstof uit voor het naastgelegen natura 2000 gebied. Of zullen we daar maar iets meer nuance op toepassen?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 09:40

Dees schreef:
De berichten van Nieuwe Oogst zijn van de sector zelf en bestaan 100% uit doelredenaties. Dat houdt enige vooruitgang alleen maar tegen.
Pointer is op zich best goede journalist.

Als je denkt dat de VEEHOUDERS onder de boeren, niet de oorzaak zijn van 50% van de huidige stikstofproblematiek.... dan heb je de afgelopen 5 jaren echt je kop in het zand gestoken.

Het is een En-En verhaal. Ook industrie en scheepvaart moet inbinden met vervuiling. Particulieren kunnen een steentje bijdragen door minder zuivel en vlees te consumeren, minder plastic spullen te importeren en minder fossiele brandstoffen te verbruiken.

Maar die veestapel moet ook omlaag. Substantieel omlaag.

Dit topic gaat daar niet over. Dit gaat om het recht van de burger om toegang te hebben tot overheidsinformatie. En toevallig betreft het dan nu informatie over boerenbedrijven.
Ik vind het een goede zaak dat die informatie wordt vrijgegeven op basis van die WOO en kijk uit naar wat de journalistiek ermee zal doen.

Verkneuter jij je ook als al die actiegroepen die het normaal vinden om zo bij een boer of paardenhouder binnen te dringen( en de zaak op de kop te zetten en dieren te doden door bijv de ventilatie uit te zetten wat toen bij een varkenshouder is gebeurd) of bij een paardenhouder de zaak te bekladden. Wat als jouw privegegevens voor iedereen op straat worden gegooid? Nu kun je je nog lekker achter jouw boktnaam verschuilen. Wie weet zijn er wel mensen die van jou vinden dat je je anders moet gedragen en gaan dan de ruiten bij jou ingooien. En nee dit is niet bedoeld als dreigement maar misschien komt het empatisch vermogen er enigzins mee naar boven want dat is nu niet te vinden.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 09:43

Wintu schreef:

Terwijl al lang bekend is dat er geen peil op te trekken is hoe een boerderij een Natura 2000 gebied beinvloedt en er dus gerekend wordt met onbewezen gegevens. Maar dat mag hier in Nederland.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 12:19

Misschien helpt het als jullie, boerminnende bokkers, iets minder in de emotie gaan zitten.

Dat iemand anti-stront en anti-vervuiling is, wil nog niet meteen zeggen dat iemand dus anti-boer is en pro inbreukplegende dieractivisten.

Voor mezelf sprekend: spruitjesboeren heb ik echt totaal geen moeite mee.
Niet in elk dorp is een Chinees restaurant nodig, op enig moment zijn er gewoon teveel. Zo zie ik het ook met veehouders en dierproducten voor Nederland.

De winst die gemaakt wordt in de veehoudende BEDRIJVEN is voor hunzelf, maar de overlast die daarvan komt zet een rem op een heleboel andere maatschappelijk (wel) gewenste ontwikkelingen zoals bijv woningbouw en dat mag de belastingbetaler kennelijk maar gaan oplossen.
Bedankt, veehoudende sector. Dan zeg ik als belastingbetalende burger: kappen met dat overschot. Laat de sector maar krimpen. Al die export kan heus wel een flink tandje minder.

Het is een hele goede zaak dat de journalistiek hier oog voor heeft.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 13:01

Wie wenst er woningbouw? Ik niet...dus dat is ook maar betrekkelijk, heb liever een boerderij staan met weide er omheen dan een woonwijk met dito overlast en vervuiling.

Als de export minder wordt heeft dit ook weer gevolgen voor de economie, ben op zich wel voor minder import en export en meer lokaal boeren. Maar ja, de consument eet liever goedkoop uit het buitenland en de vervuiling die dat geeft om het hier heen te brengen, daar hoor je nooit iemand over. Liever wordt er een zondebok aangewezen en dat is de boer.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 13:16

Mestoverschot of zijn de normen veranderd ?

Vervuiling door de koe/stikstof , kom op zeg ....
Ik wens voor iedereen betaalbaar en genoeg voedsel .
Ik was zo een gek om een miljoenenlening aan te gaan om voor sukkels die zelf geen eten kunnen en willen maken te produceren maar krijg er steeds vaker moeite mee.
Ik laat sommige liever honger lijden .....
Ik ga weer voor mijn koeien zorgen en laat het hier bij.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 15:17

Elisa2 schreef:
Wie wenst er woningbouw?

In 1 zin geef jij aan hoe weinig beeld jij hebt over hoe het gaat in Nederland :=
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... e-woningen
en
https://eenvandaag.avrotros.nl/opiniepa ... ken-160706

Daarnaast geef je er ook geen blijk van dat je beseft dat de veehoudende sector van NL goed is voor slechts 1,1% van ons BBP.

Er wordt met een relatief kleine groep mensen in de veehoudende sector heel veel productie gedraaid waarvan het leeuwendeel (>60%) is bestemd voor consumptie in andere landen.
https://www.pigbusiness.nl/artikel/2467 ... er-wereld/

Dat is leuk voor de statistieken, maar nogmaals.... de winst ervan gaat naar de bedrijven zelf, maar kennelijk is het mestoverschot als gevolg van deze bedrijfsactiviteiten een probleem waar de overheid maar een oplossing voor moet vinden en de belastingbetaler mag het maar gaan betalen.

Het mag echt wel een flink tandje minder in NL met de productie van vlees en zuivel. Bijvoorbeeld die 30% krimp in productievee.
Dan blijft er absoluut nog ruim genoeg over voor binnenlandse consumptie en scheelt het kwa stikstof echt enorm. Dat is geen zondeboktheorie, dat is realiteit.

Maar goed, dit topic ging over de openbaarmaking van bedrijfsgegevens via de WOO. En daar sta ik achter. Het was geen pro-boeren of anti-boeren topic.