Wielrenner gewond na ongeval met paard in Mijdrecht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Re: Wielrenner gewond na ongeval met paard in Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 16:06

Tja, als ze bellen is het niet goed, als ze roepen is het niet goed, als ze niets zeggen is het ook niet goed. Benen stil houden (en dus vertragen), niet goed, want maakt geluid. Remmen dito.

Kijk ik snap de frustratie maar die is wel wederzijds. Je kan het als wielrenner niet goed doen, hoe netjes je het ook probeert.
Want natuurlijk zijn er asociale fietsers, maar er zijn ook sociale fietsers. Net als bij alle andere groepen weggebruikers eigenlijk.

Ik fiets en rij al 35+ jaar. En merk al die jaren al dat het moeilijk is tussen beide groepen.

Beetje begrip en verdraagzaamheid zou van beide kanten goed zijn en sieren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 16:29

Natuurlijk kun je het wel goed doen, het is echt geen rocket science. Voldoende afstand houden en niet heel stilletjes en snel achter een paard opduiken en dan ineens bellen. En niet inhalen als daar niet voldoende ruimte voor is maar afremmen. Voila, zo simpel kan het zijn.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 17:21

Elisa2 schreef:
Natuurlijk kun je het wel goed doen, het is echt geen rocket science. Voldoende afstand houden en niet heel stilletjes en snel achter een paard opduiken en dan ineens bellen. En niet inhalen als daar niet voldoende ruimte voor is maar afremmen. Voila, zo simpel kan het zijn.

En dat moet je maar weten dan als fietser.
Ja ik doe het ook beide al 30+ jaar, en ik heb idd nooit problemen met paarden ( ik fiets dan ook nooit in groepen groter dan 3 ) maar je kan als fietsen ontzettend je best doen en dan nog is het verkeerd.
Paarden zijn ook wel echt heel complexe verkeersdeelnemers.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 19:19

Elisa2 schreef:

Deels met je eens maar zie jij die grote groep fietsers maar eens duidelijk te maken hoe ze met paarden om moeten gaan op de weg.
Voor ons paardenmensen hier op bokt is het duidelijk genoeg, helaas zijn er veel meer mensen die niks met paarden hebben, ze vaak zelden of nooit tegen komen etc.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 07:53

Lusitana schreef:
Op een baan kunnen ze alleen rondjes rijden en niet trainen voor een tour.
Je kunt dan ook wel zeggen dat paarden alleen in de manege mogen blijven.
Ze hebben beide recht op de openbare weg, maar moeten wel gewoon rekening houden met andere weggebruikers en wielrenners moeten voor zich uit kijken en anticiperen ipv naar beneden kijken en gewoon verwachten dat er niets in hun pad is.
Zeker als je heel hard gaat is het anticiperen belangrijk omdat je niet echt op het laatste moment kunt remmen of uitwijken.
Ik vind ook dat de clubs ze aan moet leren om je van een afstand al te groeten, dan hoort het paard dat er iemand aankomt die ongevaarlijk is.
Als ik ze aan zie komen doe ik dat zelf al en dan groeten ze terug en dat helpt, ook als ik met de honden loop bv.
Maar het blijft een lastige combinatieop de weg wielrenners en dieren.

Die vergelijking zou opgaan als ik de berm gebruikte als mijn persoonlijke renbaan en niet zou remmen als ik andere weggebruikers tegen kom. Want ik train daar eigenlijk ook voor mijn eigen koers (eventing) en dat kan ik ook niet op een baan.....

maar het verschil zit hem dus (zoals je daarna aangeeft) in het rekening houden met. Dus ga ik NIET in volle galop een wandelaar voorbij. Omdat mij dat een stukje controle/tijd om te anticiperen ontneemt en de andere weggebruiker angst aan kan jagen.

En de grootste grap vind ik: intervallen zijn één van de beste manieren van trainen. Dus juist even terug schakelen en weer tempo maken is een goed onderdeel van je training..... Dus waarom dat ze dat niet inzetten als ze een andere verkeersdeelnemers tegen komen......

En for the record: ik zorg er voor dat je het heel vaak goed doet als fietser. Er is voor mijn paarden niets, maar dan ook helemaal niets eng aan een wielrenner, wat ze ook uitvreten. Ik reken dat absoluut tot mijn verantwoordelijkheid.
Maar als er ineens een aanhanger voorbij komt met 3 meter wapperend plastic/ de buren ineens een op hol geslagen emoe in de wei hebben rennen; kunnen ze wel 1 of 2 passen in een richting zetten die ik niet voorzien had. En om die reden is een tikkie afstand en snelheid minderen gewoon goed voor hun eigen gezondheid.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 06-10-25 07:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 07:56

CharleyT schreef:
Elisa2 schreef:

Deels met je eens maar zie jij die grote groep fietsers maar eens duidelijk te maken hoe ze met paarden om moeten gaan op de weg.
Voor ons paardenmensen hier op bokt is het duidelijk genoeg, helaas zijn er veel meer mensen die niks met paarden hebben, ze vaak zelden of nooit tegen komen etc.

Dat is helaas zo :j

Misschien is het handig om meer bewustwording te creeren, bijvoorbeeld viral laten gaan hoe een wielrenner het beste een paard kan benaderen nav dit ongeluk ofzoiets.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 14:36

Hier kunnen die groepen wielrenners ook niet omgaan met gezinnen met kinderen die fietsen, of gezinnen die wandelen, mensen die met de hond lopen enzo.

Dat is geen kwestie van niet weten hoe om te gaan met paarden, maar vooral geen rekening houden met anderen. Want ze drukken die kleine kinderen ook bijna van de weg af de sloot in. En dat leert iedereen toch, hoe onvoorspelbaar kleine kinderen zijn en dat je afstand moet houden in het verkeer. En andere fietsers worden afgesneden en uitgescholden als die keurig hand uitsteken om af te slaan of stil gaan staan omdat afslaan niet kan. Auto's krijgen een klap ergens omdat ze iemand voorrang geven die dat heeft. Of ze duwen gewoon door waar zij geen voorrang hebben en de auto wel.

Want als het echt alleen educatie zou zijn zouden wij ook met veel meer andere weggebruikers problemen hebben. Tuurlijk komt er wel eens iemand te dicht langs of doen wat anders wat niet heel handig is, maar dat is echt 1 op de 10 keer ofzo. De groepen wielrenners is 10 op 10. Terwijl de 1, 2 of 3 wielrenners weer horen bij die 1 op 10 en dus maar af en toe een 'gevaarlijke' situatie. Net zo vaak als een scooter bijvoorbeeld. Eigenlijk zoals het normale verkeer. De meeste doen het oké, soms een verkeerde inschatting en soms een aso. Alleen ook in de auto heb ik het vaakst 'last' van die grotere groepen wielrenners als het gaat om alle regels aan laars lappen en gevaarlijk gedrag

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 14:55

En de grote groepen bejaarden op fietstocht :D
Das vergelijkbaar met de wielrenners: de weg is van ons en hebben overal voorrang :P

_O-

Nee zonder dollen, met je eens MWM

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 16:50

Die hebben wij niet :') maar goed ook zo te lezen haha. Wel groepen bejaarden die op zondagochtend met rollator aan het hangen zijn maar die worden heel blij van de paarden haha

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 11:33

@pol013 over welke vergelijking heb je het in hemelsnaam?
Er is niets in mijn post dat iets zegt wat anders is dan wat jij zegt.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 20:17

Sunnda schreef:
Lusitana schreef:
Ze hebben beide recht op de openbare weg, maar moeten wel gewoon rekening houden met andere weggebruikers en wielrenners moeten voor zich uit kijken en anticiperen ipv naar beneden kijken en gewoon verwachten dat er niets in hun pad is.
Zeker als je heel hard gaat is het anticiperen belangrijk omdat je niet echt op het laatste moment kunt remmen of uitwijken.
Ik vind ook dat de clubs ze aan moet leren om je van een afstand al te groeten, dan hoort het paard dat er iemand aankomt die ongevaarlijk is.
Als ik ze aan zie komen doe ik dat zelf al en dan groeten ze terug en dat helpt, ook als ik met de honden loop bv.
Maar het blijft een lastige combinatieop de weg wielrenners en dieren.

Leuk bedacht, maar als ruiter ga je stappen als je anderen weggebruikers tegenkomt, als wielrenner ga je echt niet remmen. Dan gaat je tijd eraan.
Ik heb vroeger zelf aan wielrenner gedaan, daarom ook mijn mening..en dat is in niets vergelijkbaar met autorijden, paardrijden etc.
Als je het al wilt vergelijken, dan is het autoracen, maar dan buiten de baan.

...dus als wielrenner rem je ook niet voor rood licht, want dan gaat je tijd er aan?

Wat een BS-excuus, je gaat de openbare weg op, dan heb je rekening te houden met mede-weggebruikers. Of je nu op een racefiets zit, of met je paard voor je endurance aan het trainen bent. :')

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 20:46

Mijn schoonmoeder is jaren terug eens op de eerste hulp beland, nadat ze door een groep wielrenners werd ingehaald terwijl ze zelf ook op het fietspad fietste.
Een van de wielrenners, niet aan kop van de groep, nam het bochtje om haar heen zo krap dat hij tegen haar stuur aan beukte en haar letterlijk ondersteboven fietste.

Het is dus niet alleen bij paarden dat wielrenners niet goed weten in te schatten hoeveel ruimte iemand inneemt en hoeveel ruimte je dan extra in calculeert om eromheen te sturen.

Met kleine groepjes wielrenners (max 3) heb ik nooit problemen.
Ik rijd paard in de omgeving van de Posbank, ook een geliefd wielren traject.
En ik moet het bos in over een asfaltweg die gedeeld wordt met ruiters, wandelaars, met of zonder kleine kinderen, met of zonder hond, fietsers en lokaal bestemmingsverkeer (er zijn een paar huizen in het bos waar de bewoners en hun bezoek met de auto heen mogen). En het is een stuwwal, dus de ene kant op gaan de wielrenners niet zo hard, maar naar beneden des te harder.

Ik heb er wel eens een tegen een grote hond zien aanrijden en over de kop zien slaan.
Sec genomen had de hond op de plek van aanrijding niet meer los mogen lopen, maar 10 m opzij nog wel. De eigenaar was bezig de hond aan te lijnen, toen een flinke groep (8-10 zeker) wielrenners pittig hard naar beneden kwam sjezen, over het wildrooster heen en dat geluid had de hond getriggerd en was de hand vd baas ontsnapt en liep ineens tussen de groep.

Ja, hond had niet meer los mogen lopen, maar groep wielrenners kwam gigantisch hard naar beneden gereden, over een wegversmalling met wildrooster en hekken aan beide zijden ernaast voor o.a. ruiters.
En dat is daar gewoon gevaarlijk.
De volgende keer is het geen onterecht los lopende hond, maar een plots overstekend wild zwijn dat schrikt, een IJslander die daar in het natuurgebied loopt, of een kind dat plots oversteekt omdat het aan de andere kant van de weg een mooie paddestoel o.i.d. ziet.

Mijn paard is echt niet snel onder de indruk en heeft een vreselijk goed afgestelde wildradar, die ook afgaat op wandelaars, hardlopers en fietsers/wielrenners. Hij heeft ze dus altijd al veel eerder gezien en schrikt dan niet meer als ze vlakbij zijn. Mijn geluk, want zeker in groepen wielrenners kijken de meeste renners niet verder dan het achterwiel van hun voorganger, althans, de groepen die ik hier tegenkom, zie ik vooral gefocust op hun voorganger er zeker niet op de omgeving waar ze rijden.

Een oud stalgenoot heeft het meegemaakt dat ze op de hierboven genoemde weg naast haar paard liep, hand aan de teugel, minder dan 50 cm ruimte tussen paardenhoofd en mensenlijf en een wielrenner presteert het om tussen haar en haar paard door te rijden? En de weg is geen fietspad, het is een weg van ca 1,5 auto breed. En ze liep ook niet op het midden van de weg.
Als zij de teugel niet had losgelaten had hij zichzelf over de kop gelanceerd.

Dus ja, wij ruiters hebben ook een rol in veilig weggebruik met onze paarden, naar het overige verkeer toe.
Maar de gemene deler onder heel veel wielrenners is wel dat zij zich de weg toe eigenen, ongeacht wat er voor ander verkeer zich ook op die weg begeeft.

Dat gezegd hebbende, hoop ik dat de betreffende wielrenner niet al te erg gewond is en er weer snel bovenop is, want ook wens niemand problemen met hun gezondheid toe.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 08:41

Lusitana schreef:
@pol013 over welke vergelijking heb je het in hemelsnaam?
Er is niets in mijn post dat iets zegt wat anders is dan wat jij zegt.

Deze
Citaat:

en dat vind ik dus alleen een vergelijking als die paarden dan ook in galop door het verkeer gaan.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 08:43

En voor de duidelijkheid: Dit is mijn standaard van verkeersmakheid. https://www.instagram.com/p/DO0hrj4guNe/
en dan nóg kom ik soms wielrenners tegen die me doen fronsen bij hun gevoel van lijfbehoud. Dat is oprecht best knap.

Wat marije dus ook zegt: wandelende kinderen, bejaarden op fietsen en honden aan de lijn zijn net zo gevoelig voor kleine bewegingen die grote gevolgen hebben als je snelheid en afstand op een snelle fiets niet bewaakt.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 11:05

Ik heb met mijn vorige paard op een stal gestaan waar in de directe omgeving de locale wielervereniging vaak oefenwedstrijden en trainingsritten hield met groepen van vaak wel 15-30 wielrenners. Ik woon in poldergebied, dus hele grote gebieden met geasfalteerde wegen buiten de bebouwde kom maar weinig gemotoriseerd verkeer behalve veel trekkers en vrachtwagens.
9 van de 10 keer deden ze dit onaangekondigd en zonder vergunning, en dan doemde er tijdens een buitenritje ineens zo’n enorme groep wielrenners op, die vaak nog aan het oefenen waren met waaiers rijden en dat soort dingen ook. Denk qua gebied aan vrij brede (dijk)wegen (auto en vrachtwagen/trekker passen naast elkaar) maar met hele smalle zachte ‘bermen’ en aan weerskanten diepe sloten.
Ik ben zó vaak uitgescholden, ‘opflikkeren met die k***rknol’ was bijvoorbeeld een veelgehoorde voor ze je met 40-50 km/u voorbij suisden met de hele groep. Dit paard was EXTREEM verkeersmak, maar van wielrenners kreeg hij de zenuwen, vooral nadat hij een keer toen er een hele groep voorbij kwam vol is gemept door een wielrenner die vond dat we niet ver genoeg aan de kant gingen en zich er tussendoor perste. Nee ik ga mijn paard niet de 30 cm ‘berm’/bagger tussen de weg en de sloot insturen, een misstap en we liggen er in.
Sindsdien heb ik niet zo heel veel geduld meer met wielrenners :=

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 11:08

Wow, dan zou je toch echt de zweep meenemen om die gasten te meppen?

Al die verhalen joh..geen wonder dat bijna iedereen een hekel heeft aan wielrenners.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 11:39

Juut schreef:
[quote sunnda]
Leuk bedacht, maar als ruiter ga je stappen als je anderen weggebruikers tegenkomt, als wielrenner ga je echt niet remmen. Dan gaat je tijd eraan.
Ik heb vroeger zelf aan wielrenner gedaan, daarom ook mijn mening..en dat is in niets vergelijkbaar met autorijden, paardrijden etc.
Als je het al wilt vergelijken, dan is het autoracen, maar dan buiten de baan.

...dus als wielrenner rem je ook niet voor rood licht, want dan gaat je tijd er aan?

Wat een BS-excuus, je gaat de openbare weg op, dan heb je rekening te houden met mede-weggebruikers. Of je nu op een racefiets zit, of met je paard voor je endurance aan het trainen bent. :')[/quote]

Ik reed altijd zaterdag en zondagochtend en als het even kan stop je dan zeker niet voor rood licht..is dat netjes? Nee zeker niet.
Maar dat is wel hoe het altijd ging.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 15:45

Maar dan verwacht je wel dat andere weggebruikers rekening houden met jou, omdat jij jouw sport aan het beoefenen bent?

De tijd van de wielrenner die mijn schoonmoeder ondersteboven reed ging er ook aan.
Maar helaas hebben de verwondingen die hij haar bezorgd heeft er tevens voor gezorgd dat er een proces in het ouder worden in gang werd gezet, dat onomkeerbeer bergafwaarts ging.
Van volledig zelfstandig naar afhankelijk van anderen omdat ze een tijdje haar been niet mocht belasten en dus niet meer zelf kon koken en zichzelf douchen etc etc.
En als je dan eenmaal als 80plusser hulpbehoevend bent geworden en uit je vaste routine gehaald, dan breekt er zoveel af, dat een deel van haar zelfstandigheid definitief is verdwenen, terwijl als die wielrenner gewoon beter gekeken had en wat ruimer om haar heen gestuurd, er niets aan de hand was geweest.

Jouw reactie bevestigt waarom ik de meeste wielrenners redelijk asociale wezens vind.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 15:51

Ho ho, ik doe al heel lang niet mee aan wielrennen en ben het (inmiddels) helemaal eens dat het echt niet kan.

Ik probeer alleen uit te leggen dat al veel eerder iemand de vergelijking maakte over dat paarden dan ook maar op de manege moesten blijven als wielrenners op de baan moeten.
Ik vind dat geen vergelijking omdat je over het algemeen niet op je paard stapt, door het dorp en de polder galopeert met het doel een goede tijd neer te zetten.
Dus gaf ik wat voorbeelden uit mijn 'slechte' verleden als wielrenner om uit te leggen waarom dat geen goede vergelijking is.

Wielrenners horen op een baan wat mij betreft. Juist omdat ik heel goed weet hoe het gaat als je in een groep gaat wielrennen..

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 15:54

Joh, ik stel mijn Garmin zo in dat alles onder 8km p/u niet eens wordt opgenomen als ik fiets. Juist dat het niet ten koste gaat van je tijd, want je zit geregeld achter een niet zo vlot optrekkende auto, een groep oldtimers, andere fietsers en dus ook weleens een paard. Ja, het vervelend als je uit je ritme gaat, maar dat van die snelheid is allang achterhaald. Beetje wielrenner stelt zijn Garmin daarop af en als wij gaan tijdrijden, dan zorgen we voor een route met een brede dijk waar je flink op kunt doorknallen. Dan pak je echt de polderweggetjes niet, waar je veel ander verkeer tegenkomt. Plus dat we zorgen dat we om 8.30 weggaan omdat het dan nog rustig is op de weg.

Ik rijd ook nooit door rood en ga zeker niet blind achter de rest aan bij het oversteken van een rotonde of kruising. Ben gekke Henkie niet :+

Maar het is jammer dat er zoveel mensen negatieve ervaringen mee hebben. Je zou bijna een uurtje spreektijd vragen bij de plaatselijke wielerclubs om dit aan te kaarten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 15:59

Ik kan mij niet voorstellen dat dit niet bekend is bij hun.
Of hebben ze alle geen social media?
Maakt niet uit bij welk onderwerp, gaat het over een wielrenner staan er berichten zoals hier.

En memes kun je ook zoveel vinden als wilt.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 16:11

DuoPenotti schreef:
Ik kan mij niet voorstellen dat dit niet bekend is bij hun.
Of hebben ze alle geen social media?
Maakt niet uit bij welk onderwerp, gaat het over een wielrenner staan er berichten zoals hier.

En memes kun je ook zoveel vinden als wilt.

De gemiddelde wielrenner heeft geen paarden in zijn algoritme hoor. :') Dat zijn vooral nog mooiere racefietsen, plekken waar je goed kunt fietsen (Mallorca, mooie bergen etc) en andere fiets gerelateerde dingen. Als je niemand in kennissenkring hebt met een paard, dan weet je je gewoonweg niet hoe en wat. Plus dat als je achterin een groep rijdt, je behoorlijk verrast kunt worden. Je ben afhankelijk van wat degenen voor je roepen en als er dan ineens een andere weggebruiker opdoemt, dan heb je niet veel tijd om te anticiperen. Handig nee, maar wel de realiteit. Gelukkig is het seizoen nu wel aardig over en heb je er tot aan maart/april een stuk minder last van. Ik zal eens polsen bij de KNHS/FNRS of ze niet iets in de communicatie kunnen doen, net zoals die campagne over afstand houden met auto's.

En voor degenen die een wielerclub in de buurt hebben; loop er eens binnen of neem contact op om het gesprek aan te gaan. Het zijn ook maar gewoon mensen he.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 16:19

Maar mijn issue met wielrenners beperkt zich niet tot hun gedrag ten opzichte van ruiters.
Mijn issue met wielrenners is het gedrag van de groepen als zodanig.

Want, zoals hierboven al aangegeven, persoonlijk heb ik weinig last van wat ze doen, maar als ze mijn schoonmoeder aanrijden of keihard de heuvel af racen op een gedeelde weg met heel veel andere kwetsbare verkeersdeelnemers (wandelaars met of zonder kinderen en met of zonder hond, andere fietsers en ruiters) dan vind ik dat gedrag als zodanig onwenselijk.

Zoals ik ook mijn stalgenoten aanspreek als ik ze in het bos een groep wandelaars in galop voorbij zie stuiven, "omdat het zo'n fijn galoppeerpaadje is".
Of dat ze hier in het dorp over een wandelpad rijden en de paarden op dat wandelpad laten schijten.

Dat gedrag vind ik van mijn stalgenoten ook niet wenselijk.
Alleen bij het wielrennen heb ik dan de pech dat ik in een gebied rijd dat veelvuldig gebruikt wordt door wielrenners, vanwege de stuwwallen hier, maar ik echt geen flauw idee heb waar al die groepen wielrenners vandaan komen.
Ik ken geen wielerclub in mijn eigen dorp of in dat waar mijn paard staat, of daar waar mijn schoonmoeder destijds woonde.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 16:59

@Padoertje

ik bedoelde niet perse met paarden.

De negatieve reacties zijn nogal veel uiteenlopender.
En kan mij niet voorstellen dat ze dat niet weten.
Wel dat ze er schijt aan hebben

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 17:34

Wielrenners zijn niet alleen vervelend als je te paard bent. Als fietser, voetganger, automobilist vind ik ze ook bloedirritant. Zéker ook het voorrang pakken met een hele groep waar men het niet heeft, zebrapaden negeren etc. Of geirriteerd bellen en roepen dat ze erlangs willen op weggetjes en paden waar je elkaar al moeilijk passeert en er tegenliggers zijn. Het liefst hebben ze dat je de berm in springt of terplekke oplost in de lucht ofzo :?