Ibbel schreef:Over het algemeen weten de piloten vrij goed waar ze welkom zijn en waar niet. Die informatie is onderling bekend. Dus als het even kan, landen ze op een weiland waar ze al weten dat de boer niet met de dubbelloops klaar staat. Dus als ze boer X onderweg op de route hebben, en niet zeker weten of boer Y en Z een kilometer verderop positief zijn, dan landen ze gewoon eerder, ook al was het gas nog niet op. Hebben ze genoeg gas om voorbij onbekende boer Y en Z te varen, en weten ze dat een kilometer dáár achter ook weer een weiland is waar ze welkom zijn, dan varen ze door.
Door de vaarhoogte te varieren kan een klein beetje gestuurd worden, omdat de wind in lagere luchtlagen soms net wat anders waait dan op grotere hoogte. En zo kan over het algemeen redelijk goed uitgemikt worden om te landen waar men welkom is.
En zoveel schade doet een busje met een aanhanger om de ballon en de mand op te pikken nu ook weer niet.
Vaak wordt de ballon ook net op 'druk' gehouden en een half metertje van de grond en de mand met een paar man er in naar de rand van het weiland getrokken (waarbij de passagiers dus mogen werken voor de kost door de mand te sturen). En dan hoeft dat busje al helemaal niet het land in.
Het gaat gewoon meestal goed. We hebben net in Barneveld weer het ballonfiesta achter de rug, en voor zover ik gehoord heb zijn er geen boze grondeigenaren geweest. Integendeel, de meesten vinden het gewoon prachtig.
Ze landen ook wel eens naast mijn land, en ik heb er totaal geen last van (en de paarden ook niet)
Wij zijn een keer met een ballon meegeweest en kregen een zelfde uitleg.
Meestal gaat het volgens mij ook wel prima. Ik heb er een licht positief beeld aan over gehouden.
Maar dat kleine beetje random blijft toch wel spannend. Je paarden zullen maar door de omheining gaan of zichzelf beschadigen.
Tot nu toe vinden mijn paarden het helemaal prima. Ook als ze aardig laag over komen. Maar ik snap de dame uit de OP dus ook wel.
"onze" balonvaarder was duidelijk goed op de hoogte van de plekken waar hij geen gedoe zou krijgen met landen. Hij was op de hoogte van de eigendomssituatie en of er wel of niet koeien liepen/ nog een snede vanaf moest. Duidelijk dat ze goede contacten hadden lokaal.
Ook was hij duidelijk alert op de reactie van dieren. En zo zou het ook moeten denk ik.
Voor mij was het in ieder geval goed om eens rustig met een piloot te praten. Ik was ook altijd wat achterdochtig en bezorgd. Maar sinds ik gezien heb hoe het (ook) kan, kijk ik wat vrolijker naar die ballonnen die hier over komen.