Luchtballon landt vlakbij Fjordenhouderij, mag dat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 23:07

haha1995 schreef:
bij ons loopt een route boven het land ,dus de paarden zijn het gewend en kijken gelukkig al niet op of om van de ballonnen.Wel zijn ze een keer in mijn hooiland beland,daar was ik minder gecharmeerd van,een fles wijn vergoed niet de schade die ik toen had aan mijn land wat op punt stond gehooid te worden...

Een route voor ballonnen bestaat helemaal niet. Die dingen varen met de wind mee en kunnen dus nooit een vaste route hebben.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 23:35

DuoPenotti schreef:
En hier bij de buren herten dodelijk gewond door een hopper.

En daar zijn de buren zelf achteraan gemoeten.
Gelukkig had ik de paarden net binnen.

En paar jaar terug herten en andere dieren van andere buurman in paniek.
Dat is waneer ik die ene man heb gesproken dat hij maar een kruis door ons land moest zetten.

Die begon ook nog te zeveren over dat ze dat recht hadden.
Toen heb ik hem even verteld dat hij niet moet liegen en de rechter al eens anders heeft verklaard.

Hier is veel land mais, aardappelen enz. Misschien relatief weinig gras in vergelijking met het noorden misschien?

Hier in de buurt had een fokker drachtige merries die behoorlijk schrokken.
En dan met een flesje wijn aankomen.
En ja, die balonnen hadden wel degelijk een bepaalde route, we zagen ze regelmatig in die riching vliegen. Tegenwoordig blijven ze wat verder weg, hebben blijkbaar toch wel geleerd van hun fouten, en de boze veehouders. :Y)

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 05:29

Ze weten natuurlijk wel waar ze opstijgen en hoe de wind staat.... Dus ze weten echt wel hoe ze ongeveer varen.

En als ze vaak op dezelfde plek opstijgen en die plek is vlak bij jouw wei zullen ze vaak overvliegen

Alja

Re: Luchtballon landt vlakbij Fjordenhouderij, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 05:32

Bij bovenstaande geval is het de eerste keer in 10 jaar tijd dat ze landen in dat weiland en overvliegen doen ze hier ook bijna nooit….

En tja overlast, mijn pony’s waren gewoon hooi aan het eten…..

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 06:14

Anomien schreef:
Bij ons lande er ook altijd wel 1 per jaar in het land.

Qua schade viel het enorm mee. Ook kwamen ze met een cadeau aan, al waren het niet altijd mooie cado’s maar goed.vriendelijk waren ze wel. Wij gaven (achteraf als ze er waren) dan ook toestemming.

Als het land voor het eerst geland werd, kwamen ze in de avond nog de weide dopen en mocht je een borreltje komen doen. Ook leuk

Tot een van de passagiers ook haar familie liet volgen in de volgauto en die dan weer een klein keffertje losliet. Die werd gegrepen door die van ons. Zijn territorium.

Wij wisten dat hij dit deed bij kleine keffertjes. Maar hij kwam niet van het erf af en wij hadden dit niet aan zien komen ( we waren elders op het terrein, bezig met de beesten) bij bezoek met honden ging hij het hok in.

Dus wij zaten met een dure dierenarts rekening. En ho maar dat ze dit zelf op wilde pakken.

Toen was de lol er wel van af

Hoe krom ook, wettelijk gezien ben je aansprakelijk voor de schade die jouw hond aanricht, of dit nu op het eigen terrein is geweest of niet... Maar ik moet eerlijk zeggen dat als ik de eigenaar van het kleine hondje was geweest ik zelf had betaald. Ze heeft de hond zelf zonder toestemming losgelaten. Ze had hem ook even in de auto kunnen laten zitten en het eerst vragen

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 08:47

pillow schreef:
haha1995 schreef:
bij ons loopt een route boven het land ,dus de paarden zijn het gewend en kijken gelukkig al niet op of om van de ballonnen.Wel zijn ze een keer in mijn hooiland beland,daar was ik minder gecharmeerd van,een fles wijn vergoed niet de schade die ik toen had aan mijn land wat op punt stond gehooid te worden...

Een route voor ballonnen bestaat helemaal niet. Die dingen varen met de wind mee en kunnen dus nooit een vaste route hebben.

Ze hebben een vaste opstijg plek in het dorp naast ons...aangezien ze blijkbaar met een bepaalde wind opstijgen ,drijven ze bij ons over...dus dan krijg je een soort van route..die dingen zijn niet totaal onbestuurbaar en over het algemeen weten de meeste ballon vaarders wel wat ze doen, behalve als ze in mijn hooi landen .

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Luchtballon landt vlakbij Fjordenhouderij, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 09:34

Nou ja, technisch gezien zijn ze wel onbestuurbaar. Als de wind opeens draait, dan kun je daar niet tegenin.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 09:43

Ibbel schreef:
Over het algemeen weten de piloten vrij goed waar ze welkom zijn en waar niet. Die informatie is onderling bekend. Dus als het even kan, landen ze op een weiland waar ze al weten dat de boer niet met de dubbelloops klaar staat. Dus als ze boer X onderweg op de route hebben, en niet zeker weten of boer Y en Z een kilometer verderop positief zijn, dan landen ze gewoon eerder, ook al was het gas nog niet op. Hebben ze genoeg gas om voorbij onbekende boer Y en Z te varen, en weten ze dat een kilometer dáár achter ook weer een weiland is waar ze welkom zijn, dan varen ze door.
Door de vaarhoogte te varieren kan een klein beetje gestuurd worden, omdat de wind in lagere luchtlagen soms net wat anders waait dan op grotere hoogte. En zo kan over het algemeen redelijk goed uitgemikt worden om te landen waar men welkom is.

En zoveel schade doet een busje met een aanhanger om de ballon en de mand op te pikken nu ook weer niet.
Vaak wordt de ballon ook net op 'druk' gehouden en een half metertje van de grond en de mand met een paar man er in naar de rand van het weiland getrokken (waarbij de passagiers dus mogen werken voor de kost door de mand te sturen). En dan hoeft dat busje al helemaal niet het land in.

Het gaat gewoon meestal goed. We hebben net in Barneveld weer het ballonfiesta achter de rug, en voor zover ik gehoord heb zijn er geen boze grondeigenaren geweest. Integendeel, de meesten vinden het gewoon prachtig.

Ze landen ook wel eens naast mijn land, en ik heb er totaal geen last van (en de paarden ook niet)

Wij zijn een keer met een ballon meegeweest en kregen een zelfde uitleg.
Meestal gaat het volgens mij ook wel prima. Ik heb er een licht positief beeld aan over gehouden.

Maar dat kleine beetje random blijft toch wel spannend. Je paarden zullen maar door de omheining gaan of zichzelf beschadigen.
Tot nu toe vinden mijn paarden het helemaal prima. Ook als ze aardig laag over komen. Maar ik snap de dame uit de OP dus ook wel.

"onze" balonvaarder was duidelijk goed op de hoogte van de plekken waar hij geen gedoe zou krijgen met landen. Hij was op de hoogte van de eigendomssituatie en of er wel of niet koeien liepen/ nog een snede vanaf moest. Duidelijk dat ze goede contacten hadden lokaal.
Ook was hij duidelijk alert op de reactie van dieren. En zo zou het ook moeten denk ik.

Voor mij was het in ieder geval goed om eens rustig met een piloot te praten. Ik was ook altijd wat achterdochtig en bezorgd. Maar sinds ik gezien heb hoe het (ook) kan, kijk ik wat vrolijker naar die ballonnen die hier over komen.