Stichting ongelijk in zaak over geslachte merries Oostvaardersplassen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

koend

Re: Stichting ongelijk in zaak over geslachte merries Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 21:14

Als je paarden houdt, doe je aan paardenhouderij, wat je hoofddoel ook is.
Het is een complex verhaal, akkoord. Maar als je er paarden bij betrekt dan gaat het OOK om de paarden, daar kan je niet onderuit.

Dan heb je de verdomde plicht om er behoorlijk voor te zorgen.
Met het slachten als laatste optie ga ik trouwens akkoord, liever dat dan dieren die nodeloos afzien.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 21:24

Waarom slachten alleen als laatste optie?

Er worden dagelijks 1,7 miljoen dieren geslacht in Nederland. Waarom zijn die paarden opeens een probleem?

Los van dat ze drachtig zijn natuurlijk. Dat is erg sneu en onnodig. Ik vind na wat onderzoek dat dit ook wel regelmatig gebeurt bij koeien. Dus “gewoon” boeren doen dit ook. En die zijn wel gericht op winst…
https://www.nvwa.nl/nieuws-en-media/nie ... e-runderen

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 22:30

koend schreef:
Het is een complex verhaal, akkoord. Maar als je er paarden bij betrekt dan gaat het OOK om de paarden, daar kan je niet onderuit.

Met het slachten als laatste optie ga ik trouwens akkoord, liever dat dan dieren die nodeloos afzien.

Uiteraard.
Het is alleen nogal wat anders dan paarden houden voor je hobby. Dat is wat ik probeerde over te brengen. Deze dieren hebben een belangrijke functie in het gebied. Ze staan er niet om leuk te zijn. En dat maakt ook dat er andere factoren worden meegenomen in het maken van beslissingen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 08:30

Het probleem is in mijn ogen dat ze niet goed voor die dieren zorgen, er worden inderdaad dieren geslacht maar als een boer zo met zijn dieren om zou gaan zoals SBB doet dan zouden ze dikke vette boetes krijgen.

Ze leven niet in het wild, maar in een omheind gebied en zijn dus gewoon 'gehouden" paarden. Maar ze worden nooit ontwormd waardoor sommige kapot gaan aan worm/ darmproblematiek. Er is geen medische hulp waardoor de dieren lijden. De oogbeschadigingen door die klissen destijds, daar geeft SBB geen zak om. En ze worden zo naar de slager gestuurd wanneer het SBB uitkomt, of ze dan wel of niet drachtig zijn..daar kijken ze echt niet zo aandachtig naar. (hoe ver ze zijn etc.)

Er is dus totaal geen beheer..iets met wel de lusten willen en niet de lasten.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 10:13

Malenka schreef:
koend schreef:

Uiteraard.
Het is alleen nogal wat anders dan paarden houden voor je hobby. Dat is wat ik probeerde over te brengen. Deze dieren hebben een belangrijke functie in het gebied. Ze staan er niet om leuk te zijn. En dat maakt ook dat er andere factoren worden meegenomen in het maken van beslissingen.

Nee, Malenka, dat ze een belangrijke natuurbehoudfunctie hebben, doet niets af van de plicht om ervoor te zorgen.
Mijn ene buurman houdt pony's met een functie van grasmaaier en sjiek decor.
Mijn andere buurman fokt trekpaarden voor de prijskampen en de slacht.
Ik heb paarden voor de hobbysport en ze mij veel plezier verschaffen.
Een vriend is broodfokker van springpaarden.
Een andere heeft paarden voor zijn manege.
Sommige profruiters hebben paarden voor de topsport.

Overal hebben de paarden een functie die de manier van houden mee bepaalt. Die kan best variëren. Het houden van een topsportpaard is anders dan van een natuurgebiedpaard, dat is logisch.
Maar bij iedereen moet de basisverzorging in orde zijn: relatief gezond, relatief goed gevoed, relatief comfortabel.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 10:51

Daar zijn we het gewoon over eens.

Ik merk dat mijn redelijk neutrale houding vaak lijkt over te komen alsof ik niet voldoende geef om het welzijn van de paarden zelf. Maar dat is niet waar. Dat doe ik wel. Ik belicht echter ook de kant van natuurbeheer en het feit dat zaken niet zwart wit zijn. Als je het over een complex systeem hebt kun je simpelweg niet alleen kijken naar 1 aspect daarvan.

Ik denk dat we aardig op een lijn zitten koend.