[BE]Limburgse wolf heeft pony’s in het vizier: al 7 dieren doodgebeten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 00:05

Hutcherson schreef:
Wat gaan deze wolven eten als de ponies op zijn en mensen geen nieuw vee aan durven schaffen?

Schapen, geiten, alpacas, Lama's wild, huisdieren, koeien, ezels, mensen...

Niet per se in die volgorde

Hutcherson

Re: [BE]Limburgse wolf heeft pony’s in het vizier: al 7 dieren doodgebeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 00:20

Vind het vooral spannend dat de roedels uitbreiden elk jaar en dat die nieuwe wolven na 2 jaar hun eigen territorium gaan hebben en daar ook de boel slachten etc etc.
Ik bedoel de herten, ponys en schapen zijn op gegeven moment op. Zeker in dit tempo. De alpacas komen denk ik ook niet echt in grote getalen voor. En dan? Kinderen? Ik denk dat er eerst een kind werkelijk gedood moet worden voordat afschieten een optie wordt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:53

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:01

Uit de reacties daar

Gvd!!!!! Woest word ge hiervan! Mensen die ik zo goed ken, die zo van hun paarden houden. Hun sportpaard dat rustig zijne oude dag kon slijten. Nog altijd kerngezond! Dat dan zo aan zijn einde moet komen.... geholpen bij het inslapen. Eigenaars kapot van verdriet!! Eerst schapen dan waren het pony's, makkelijke prooi zegt hopeloos! Grote paarden pakken ze niet, nee nee.... kijk hier maar eens Loos! En de politiek? Wanneer gaan ze handelen???? Eerst nog ne mens pakken zeker? Oh nee dat doen ze niet....kijk maar in Nederland. Gewoon SCHANDALIG wat hier allemaal gebeurt!! Heel veel sterkte aan dit gezin. Zoveel verdriet.....

Karen_enter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:15

Ik zit te huilen van schrik en onmacht, weer zo dicht bij ons. Het is gewoon een lotje trekken en hopen dat je eigen paard en die dag niet bijzit. Na je werk in angst terugkomen thuis om je paarden hopelijk heel te zien staan in de weide? Sorry maar zo kan ik niet functioneren. Morgen maar weer een dag aan de omheining werken, die ik nooit volledig wolfproof krijg aangezien ik grens aan buren en andere weides. Wat een nachtmerrie

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:19

Het begint gewoon de spuigaten uit te lopen.

En wolfwerend raster... Er is op fb een filmpje waar een wolf moeiteloos over een wolfwerend raster (schapennet 1m20 hoog) springt.
Hoe moet je een omheining dan wolfwerend maken? En wat met meerdere hectares en huurweides (kan me voorstellen dat niet iedere weidebaas die kosten wil maken) ?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:23

En wat te denken als een wolf eenmaal binnen is?
Ze springen, ze graven, ze spannen samen om zoveel paniek bij dieren te veroorzaken dat de dieren wel door de omheining gaan.
Hebben ze ook geen last van het stroom.

En bovenal de baat is groter dan de last voor een wolf.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:26

Ik heb zo te doen met de eigenaars. Ik kan wel meehuilen. Wij wonen ook in wolvengebied en mijn paarden zijn mijn vriendjes. Ik mag er niet aan denken dat ze zo aan hun einde komen.

En dan moet je telkens zo’n onzin aanhoren in de media. “Ze vallen geen paarden aan”. Doe toch niet belachelijk!
1 roedel in Limburg. Laat me niet lachen.
We worden afgedreigd en voorgelogen ja.
Ach, ik ben gewoon woest.

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:32

Je kunt dat beest niet tegenhouden met de omheiningen die Loos zo graag verkoopt. Het helpt niets. Deze weide van dit grote paard ligt ongeveer 150 meter van onze weides. Dit is ook een straat verder dan waar de IJslander eerder dit jaar is gepakt en waar de wolf al enkele keren is gezien. Het is de looproute vermoed ik. Wij hebben de shet binnen en komt enkele uren per dag buiten direct voor het raam als we thuis zijn. Ons oudje gaan we nu ook binnen zetten als we van huis gaan en we hebben gister een jaarling naar huis gehaald die op het moment niet helemaal goed loopt. Die paarden zijn dan makkelijker het slachtoffer natuurlijk. Schandalig dat het zo moet. De groen mannen rijden al drie dagen bij ons door de straat en gaan het militair terrein op. Daar hebben ze weer nieuwe omheining gezet met schapen erin. Dat heb ik zelf gezien want ik kom erdoor als we naar onze paarden gaan. Toen ik ze stapvoets door de straat zag rijden heb ik alle paarden naar binnen gehaald. Ze weten exact waar die beesten lopen en zijn maar als te blij dat beest te kunnen volgen. Ik erger mij dood aan de wolven spotters die hier met een lach op hun gezicht door de straat richting met militair slenteren... Wat een sensatie zoekers terwijl ze weten wat voor vreselijks die wolven aanrichten steeds weer opnieuw -:(-

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:34

Je zou ze met plezier aan een boom binden, kunnen ze hun wolfjes van dichtbij bewonderen.

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:35

Inderdaad Lukasje... Het is om misselijk van te worden. Geen greintje empathie hebben die mensen |o

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:43

Ik wordt er ook niet geruster op.
Ik heb een jaarling en een 4 jarige.
Die jagen wel mijn hond de wei uit en mijn 4 jarige staat sinds vandaag weer op ijzers, maar een wolf is toch wat anders vermoed ik.

De bossen van Leopoldsburg (militair domein kamp Beverlo) zijn op 22km. Voor een wolf is die afstand makkelijk te overbruggen.
Oudsbergen is wat verder, 40km.

Misschien toch stillaan onze omheining ook aanpakken voor als ze toch onze kant op zouden komen.
Of de weidebaas vragen of er een winterpaddock gemaakt mag worden met een hogere omheining en apart stroomapparaat zodat er zeker voldoende stroom op staat. En anders een omheining naast de bestaande omheining plaatsen.

Nadeel is dat als ze niet via de buitenomheining zouden kunnen, ze wel nog via het dak van de stal de wei in kunnen springen. Het dak is aan 1 kant lager bij de grond omdat de grond afhellend is.
Stroomdraad aan het dak maken is wel mogelijk. Maar hoeveel km draad heb ik dan al niet, hethuidige stroomapparaat (via netstroom) zou 20km aankunnen, heeft nu lang niet zoveel km omheining en toch niet genoeg stroom (max 3000 geeft de meter aan).

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:48

Er is een petitie gestart in België

Citaat:
De PETITIE, blijven delen en tekenen mensen, tussenstand nu is 4500 !!!

VANDAAG is een belangrijke dag, laat ons social media WAP-kleuren.

Voor mensen die graag in hun sportclub of regio, lokale markt de petitie op PAPIER wil, sturen we een PDF door of een bundel lege petitiebladen op. doe een mail naar wolvenactieplan@gmail.com of PB naar de pagina.

https://www.petities.com/wap-petitiewol ... =web_share

UW HANDTEKENING MAAKT HET VERSCHIL. SAMEN MOETEN WE OPSTAAN.

https://www.facebook.com/wolvenactieplan

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:51

Petities zijn leuk, maar hebben ze ooit al iets uitgehaald?

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:20

Art_Ificious schreef:
Ik wordt er ook niet geruster op.
Ik heb een jaarling en een 4 jarige.
Die jagen wel mijn hond de wei uit en mijn 4 jarige staat sinds vandaag weer op ijzers, maar een wolf is toch wat anders vermoed ik.

De bossen van Leopoldsburg (militair domein kamp Beverlo) zijn op 22km. Voor een wolf is die afstand makkelijk te overbruggen.
Oudsbergen is wat verder, 40km.

Misschien toch stillaan onze omheining ook aanpakken voor als ze toch onze kant op zouden komen.
Of de weidebaas vragen of er een winterpaddock gemaakt mag worden met een hogere omheining en apart stroomapparaat zodat er zeker voldoende stroom op staat. En anders een omheining naast de bestaande omheining plaatsen.

Nadeel is dat als ze niet via de buitenomheining zouden kunnen, ze wel nog via het dak van de stal de wei in kunnen springen. Het dak is aan 1 kant lager bij de grond omdat de grond afhellend is.
Stroomdraad aan het dak maken is wel mogelijk. Maar hoeveel km draad heb ik dan al niet, hethuidige stroomapparaat (via netstroom) zou 20km aankunnen, heeft nu lang niet zoveel km omheining en toch niet genoeg stroom (max 3000 geeft de meter aan).

Ik geloof niet dat stroom of een wolf werend hek de wolf gaat tegenhouden. Dat hebben we nu vaak genoeg gezien. De wolven die hier in Oudsbergen zitten zie ik niet snel vertrekken. Ze blijven zelfs in dezelfde straal van 2 km lopen. In de nacht maar ook overdag. Misschien als de jong straks alleen op pad gaan dat het een ander verhaal wordt. Ik hoop eerlijk gezegd dat iemand het leg heeft om dat beest eigenhandig op te ruimen. Al vermoed ik dat ik lang kan blijven hopen :Y)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:23

Naya en haar jongen waren toch opgeruimd? De dader hebben ze nooit gevonden.
Dat kan nu toch net zo lijkt me? :Y) (toen stonden er ook al wildcamera's)

Karen_enter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:29

Jinthe2 schreef:
Je kunt dat beest niet tegenhouden met de omheiningen die Loos zo graag verkoopt. Het helpt niets. Deze weide van dit grote paard ligt ongeveer 150 meter van onze weides. Dit is ook een straat verder dan waar de IJslander eerder dit jaar is gepakt en waar de wolf al enkele keren is gezien. Het is de looproute vermoed ik. Wij hebben de shet binnen en komt enkele uren per dag buiten direct voor het raam als we thuis zijn. Ons oudje gaan we nu ook binnen zetten als we van huis gaan en we hebben gister een jaarling naar huis gehaald die op het moment niet helemaal goed loopt. Die paarden zijn dan makkelijker het slachtoffer natuurlijk. Schandalig dat het zo moet. De groen mannen rijden al drie dagen bij ons door de straat en gaan het militair terrein op. Daar hebben ze weer nieuwe omheining gezet met schapen erin. Dat heb ik zelf gezien want ik kom erdoor als we naar onze paarden gaan. Toen ik ze stapvoets door de straat zag rijden heb ik alle paarden naar binnen gehaald. Ze weten exact waar die beesten lopen en zijn maar als te blij dat beest te kunnen volgen. Ik erger mij dood aan de wolven spotters die hier met een lach op hun gezicht door de straat richting met militair slenteren... Wat een sensatie zoekers terwijl ze weten wat voor vreselijks die wolven aanrichten steeds weer opnieuw -:(-

Wij wonen dichtbij elkaar, Jinthe... Wij hebben toch maar een 'veiligere' paddock in onze omheining gemaakt. De bedoeling was voor snachts uiteraard maar nu begint dat rotbeest ook overdag te moorden. Wij krijgen niet alles wolfproof, hebben buren en aanliggende tuinen etc. Geen beginnen aan.

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:39

Bij ons is het ook geen beginnen aan Karen. We hebben 4,5 hectare in gebruik aangrenzend aan het militair terrein, 2 hectare thuis en een paar km verder ook nog 2 hectare. Is geen beginnen aan want je zou dan alleen maar aan het maaien zijn. Daarbij is al gebleken dat het niet werkt. Ik denk dat je in deze omgeving gewoon 'geluk' moet hebben dat ze je paarden voorbij lopen. De lol gaat er zo wel vanaf. Mensen moeten de hond straks in de auto laten en in het centrum uitlaten omdat het hier op de boeren buiten niet veilig is 8)7

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:51

Niet enkel de hond, kindlief en jezelf ook.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:59

Lukasje schreef:
Niet enkel de hond, kindlief en jezelf ook.

Dit. Ik zei het in het andere topic ook al.

Ons idyllische plekje aan de bosrand is niet meer zo idyllisch met schapen, 2 pony’s, veulen op komst en 2 kleine kinderen…

Ik ga met angst savonds de dieren doen.
In het donker durf ik eigenlijk al niet meer naar achter.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:30

Ik mag het echt niet zeggen of denken, maar ik hoop heel diep van binnen dat er een kind van iemand met veel macht hierin flink wordt aangevallen. Zou het afschuwelijk vinden voor het kind maar ik denk echt dat er eerst zoiets gruwelijks moet gebeuren voordat de wolven effectief geremd gaan worden. Ons vee (ondanks dat ze onderdeel van ons gezin zijn en we er echt slecht van slapen) is slachtoffer en dat is blijkbaar niet erg genoeg. De wolf'expert' van agentschap Natuur en Bos loopt gruwelijk achter de feiten aan (mensen moeten wolfwerende hekken plaatsen van minimaal 1.20m en dan garandeerd hij dat het vee veilig is, ondanks de video van de springend wolf. De wolf komt in de nacht, of niet... De wolf laat grote paarden links liggen, ohnee toch niet) en het crisisoverleg was gisteren en afschieten is nooit een optie want dan komt er een wolf terug? Hoe is me een vraagteken want kwestie van de roedel afschieten klaar...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:05

Als dat gebeurd is het waarschijnlijk de schuld van het kind..had het daar niet moeten lopen.

Mensen zijn zo hardleers en baggataliseren alles wat betreft de wolf.

Ik voel mee met iedereen waar de wolven nu zo actief zijn, hier is het nu relatief "rustig" maar ik weet hoe het is om iedere dag met angst en beven te moeten leven.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:30

Is het rustig rondom Lunteren qua pony’s nu Elisa? Ik heb wel gehoord over een pony in Ede die is gepakt. Maar die mensen wilden geen melding maken. Dus dat is niet bekend gemaakt.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:51

Wat we te horen krijgen is een fractie van wat gebeurt.
Indien we de media moeten geloven, gaat het ook om 1 ouderpaar met enkele welpen, en dus 1 roedel. Oja, en mss nog een enkeling. Die enkeling hebben ze “in het leven” moeten roepen omdat anders zichtmeldingen niet meer klopte.
Dat was jaren geleden bij de intrede van de eerste wolven ook zo. Toen was er zogezegd enkel Naya en haar partner, terwijl er toen buiten die partner nóg 3 mannelijke wolven rondliepen. Kwamen er zichtmeldingen binnen die geen steek hielden, want er werden op verschillende plekken wolven gesignaleerd, wat niet overeenkwam met het “officiële “ aantal. Toen werd plots bekend gemaakt dat er nog een tweede mannelijke wolf was. Over de andere werd opnieuw gezwegen.
En zo lag er 2 jaar geleden in het bos hierachter ook een wolvin met welpen. Nooit wat van verschenen in de media.
Echt, het wolvenaantal is in Belgisch Limburg hoger dan wat ze bekend maken.