[BE] Wolven doden twee pony’s in België

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Re: [BE] Wolven doden twee pony’s in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 23:44

Ik vind het zo moeilijk om risico inschatting te doen. Ik zit niet in dat dorp maar wel een stukkie verderop, niet afgelegen en de paarden staan achter ons huis. De buurman achter onder heeft een wolfwerende omheining en haalt zn dieren binnen in de avond. Als er onrust ontstaat bij de paarden slaan de honden aan (zelfs als 1 paard ligt te snurken).
Ik denk dat ik de track maar wel weer af ga sluiten in de nacht. Dan blijft de paddock en de stal beschikbaar. Heb eerder dit jaar het al lastiger gemaakt om onder de draden door te glippen en 5 draden stroom. Het is gelukkig ook vrij dichtbegroeit aan de bosrand. Volgende maand komt er in onze voortuin een tuinhek om mensen en hun honden uit onze tuin te houden maar hopelijk kiezen eventuele wolven en ander wild een ander adres omdat het niet een easyfix is.
Als ik mn stal zou afsluiten dan moet ik mn hele schuur aanpassen want die is open van voren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 07:52

Sterkte voor jullie allemaal :knuffel:

Ik heb mijn paarden ook in de nacht op stal.
Heb ze enkele jaren 24/7 gehad met een prachtig vernieuwde schuilstal.

Door omstandigheden kwamen ze toen tijdelijk in de nacht naar binnen.

En toen ze daarna weer 24/7 buiten konden zat er de wolf die op 5km hier vandaan volwassen koeien verwonden en dode.
En dichterbij ook schapen.

Hij ging ook over 8 draden stroom. 150 hoog.

Mijn illusie dat grote paarden veilig zijn en dat mijn 160 hoog hekwerk hem tegen zouden houden was daarmee direct voorbij.

Dat beest is er gelukkig niet meer.
Maar had al eerder een nieuwe verwacht.

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 08:17

Ja het is echt zuur. Je gunt je paarden gewoon dat ze zelf kunnen kiezen waar ze staan. En ook dat ze op warme dagen ‘s nachts ook op de wei kunnen lopen.
Maar ik moet er niet aan denken dat ze levend opgegeten zouden worden |(

Ik sta nu alle dagen op zodra zon op is om ze eruit te laten en in de avond laat ik ze nog lang op stuk achter mijn huis. Dat durf ik nog wel in de avond. Maar tijdens de nacht durf ik pas als deze wolvin en liefst de rest van de roedel er niet meer is

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 09:37

Ik vind zelfs de ochtenden eng, vanmorgen moest ik om 7 uur de paarden los laten, en dat vond ik enorm spannend.
Savonds vind ik ook spannend, maar dan is mijn man meestal nog bezig in zijn loods, inclusief harde herrie muziek :') dus dat durf ik wel.

Maar wat een ellende zeg en het wordt alleen maar erger.

Wij wonen echt aan de bosrand, nu staat er wel mais maar toch, ik vind het gewoon eng om savonds/snachts door mijn weide te lopen, dat is toch absurd?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 11:59

Mais lijkt me juist een goede schutplek voor die wolven. Dat gaat hen niet tegen houden vrees ik.

@Hutscheron, komen er dan zomaar mensen met honden je voortuin in? Hoe associaal zijn die.

Mijn paarden staan zelf in Lummen, maar Beringen-Paal is vlakbij en daar waren in 2023 nog aanvallen geweest.
Het verbaasd me ergens wel dat er nog geen roedel/wolf gevestigd is in Lummen, hier is namelijk ook best wel wat natuur. Maar van mij mogen ze nog heel lang wegblijven, ondanks ik wel grotere paarden heb (+1m50) ik kan aan mijn omheining niet veel aanpassingen doen, dan moet ik alle palen gaan vervangen.

Toen ik destijds Merho nog had was ik ook bang hem aangevallen aan te treffen. Die kon namelijk niet vlot meer rechtstaan als hij gelegen had.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 13:00

DuoPenotti schreef:
Sterkte voor jullie allemaal :knuffel:

Ik heb mijn paarden ook in de nacht op stal.
Heb ze enkele jaren 24/7 gehad met een prachtig vernieuwde schuilstal.

Door omstandigheden kwamen ze toen tijdelijk in de nacht naar binnen.

En toen ze daarna weer 24/7 buiten konden zat er de wolf die op 5km hier vandaan volwassen koeien verwonden en dode.
En dichterbij ook schapen.

Hij ging ook over 8 draden stroom. 150 hoog.

Mijn illusie dat grote paarden veilig zijn en dat mijn 160 hoog hekwerk hem tegen zouden houden was daarmee direct voorbij.

Dat beest is er gelukkig niet meer.
Maar had al eerder een nieuwe verwacht.

Zit jij niet akelig dichtbij het gebied waar nu de pony-vreter zit? Of vergis ik me?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 13:15

Dat valt nog mee.
Vogelvlucht een 30km.

Die andere die toen veel heeft gedood zat wel in onze gemeente.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 14:20

@Artificious: jaa mensen lopen gewoon mijn voortuin in en das echt duidelijk te onderscheiden van de straat. Tis een keurig gazonnetje maar blijkbaar de perfecte plek om je hondje zijn behoefte te laten doen vanwege gebrek aan groen in de buurt. En begin voorjaar kwam een vrouw met haar kind de voortuin door om bij de heg te gaan roepen naar de paarden. Kind kwam zelfs op driewieler totaan de heg. Dat is dik 30m de voortuin door!

Ik ga ze toch maar weer in de paddock zetten ipv ook op de track. Vanmorgen toen ik wakker werd en keek zag ik ze niet. Dan slaat het me toch even om het hart. Dus gelijk cameras gecheckt en stonden ze te slapen op de track. Kwamen gelukkig spoedig naar binnen maar brrr..