Aangepast Hippiadeprogramma op donderdag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 09:09

Alja schreef:
raket schreef:
Zag dat de KNHS ook reacties verwijdert onder berichten.
Heel bijzonder.

Klopt iemand had best onaardig gereageerd op faye die in de b kampioen was geworden.

Dan vind ik het meer dan netjes dat ze het hebben verwijdert.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 09:22

Voor degene die zich wel wagen aan het kijken via horse and country tv, los van de discussie over de warmte, ik krijg elke paar seconde dat laden-tekentje te zien. Aan mijn instellingen ligt het niet.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 09:45

Even alvast een disclaimer: ik heb het afgelopen weekend/dagen geen seconde nagedacht over de hippiade. Ik was met heel andere dingen bezig. Dus ik heb even geen oordeel over wat mijn keuze geweest zou zijn in een deze situatie. Ik ben even niet voor of tegen.

Maar in een eerder topic schreef ik mijn persoonlijke checklist voor dit soort situaties al eens op. Omdat er toen een korte discussie volgde over wel of niet rijwind in de trailer heb ik toevallig afgelopen week deze aanvullende opnamen gemaakt. Die heel duidelijk laat zien dat er wel degelijk (flinke) rijwind is in een rijdende! (zie opmerkingen over files) trailer. Zie de voorpluk.

Uit persoonlijke ervaring:
Als je je oordeel velt aan de hand van deze checklist:

- je paard normaal fit door warme dagen heen komt
- Als je paard goed gewend is op de trailer en het geen tot weinig stress oplevert om in de trailer te staan
- de trailer voldoende open kan staan tijdens het rijden
- het klusje wat verwacht wordt van hem ruim binnen de marge valt van het het paard normaliter aankan (conditioneel en mentaal).
- het paard op locatie uit de trailer gehaald kan worden en niet in de blakende zon hoeft te wachten (want dan heb je geen rijwind meer en wordt het wel snel warm in dat ding)
- je een voldoende kundige persoon bij het paard hebt/ jij dat zelf bent die kan inschatten of het paard zich goed voelt en voldoende zelfvertrouwen heeft om in geval van echte twijfel alsnog de missie af te breken en je dat kunt accepteren
- je redelijkerwijs niet hoeft te verwachten dat je muurvast komt te staan in een file
-je voldoende water meeneemt om zo nodig te koelen
- je je paard van voldoende (vochtrijk) ruwvoer kunt voorzien vooraf/tijdens
- je weet of je paard drinkt op verplaatsing of hoe je het paard kunt motiveren om te drinken
- De begeleider van je paard/jijzelf weet hoe te handelen bij de onverhoopte situatie van oververhitting (koelen koelen koelen koelen)

Wat daarnaast meespeelt: is als er enige tijd gewenning is vs de allereerste warme dag.

Ik heb het vaker gedaan. En de paarden zijn er altijd topfit uit gekomen. Zowel tijdens als nadien. En ik hoef me daar echt geen vervelend gevoel over te laten aanpraten door een ander.

Dan moet je niet te veel gaan tornen aan de voorwaarden uit je die lijst. Je moet niet doorgaan bijvoorbeeld als je paard duidelijke stress of ongemak vertoont. Je moet niet je paard in de zon in de trailer laten staan voor een half uur etc. etc etc

Aan de andere kant: als het heel veel twijfel en onrust geeft op jouw speciale dag kun je je afvragen of je er echt zin in hebt. Ik vind het namelijk altijd wel een extra verantwoordelijkheid. Je moet wel scherper blijven en het is minder ontspannen. Dus ik kies er ook vaak genoeg voor om het niet op te zoeken omdat ik daar geen zin in heb.

ivy_power89Jarig

Re: Aangepast Hippiadeprogramma op donderdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 09:53

Dat de knhs berichten verwijderd onder een bericht van winnaars snap ik wel.

Je hoeft het niet eens te zijn met de beslissing van de knhs, maar iemand zijn of haar blijdschap verzieken vind ik echt iets anders. Het is echt niet erg om af en toe op je handen te blijven zitten ipv de toetsenbord hero uit te hangen

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 09:54

ivy_power89 schreef:
Dat de knhs berichten verwijderd onder een bericht van winnaars snap ik wel.

Je hoeft het niet eens te zijn met de beslissing van de knhs, maar iemand zijn of haar blijdschap verzieken vind ik echt iets anders. Het is echt niet erg om af en toe op je handen te blijven zitten ipv de toetsenbord hero uit te hangen

Ja vind ik ook
Het gebeurde ook bij een 10 jarig meisje ofzo en dat is wel erg sneu!

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 09:56

Als de KNHS deze berichten niet onder de posts van/over winnaars wilde hebben dan hadden ze de reactie mogelijkheid onder de aankondiging van het 'hitteprotocol' misschien open moeten laten staan.

De reacties zullen misschien niet netjes zijn, maar vind het meer dan begrijpelijk dat mensen hun mening richting KNHS duidelijk willen maken.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 11:30

Pol, die lijst is natuurlijk goed en wel, maar ik denk niet dat veel mensen alle checks kunnen zetten, laat staan kunnen zetten zonder vooroordeel, omdat ze toch eigenlijk wel heel erg graag mee willen doen met de hippiade. De KNHS had zelf verstandig moeten zijn. Zoals hier al eerder is gezegd; met wateroverlast kan het wel verzet worden. Helemaal van een instantie die zich neerzet als zijnde met hart voor het paardenwelzijn, vind ik het ronduit walgelijk, dat ze de hippiade deze week door hebben laten gaan. Dan gaat het je als organisatie enkel om geld.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 12:03

denisesilver schreef:
Pol, die lijst is natuurlijk goed en wel, maar ik denk niet dat veel mensen alle checks kunnen zetten, laat staan kunnen zetten zonder vooroordeel, omdat ze toch eigenlijk wel heel erg graag mee willen doen met de hippiade. De KNHS had zelf verstandig moeten zijn. Zoals hier al eerder is gezegd; met wateroverlast kan het wel verzet worden. Helemaal van een instantie die zich neerzet als zijnde met hart voor het paardenwelzijn, vind ik het ronduit walgelijk, dat ze de hippiade deze week door hebben laten gaan. Dan gaat het je als organisatie enkel om geld.

Idd. Plus die rijwind is leuk voor het idee, maar is gewoon pokke warm. Vind je het zelf lekker in de auto als je airco kapot is en de ramen wel open? En ja, ik heb het zelf een keer getest in de trailer en wagen. Wel heel kort want het is niet lekker. Dus nee, begrijpen dat mensen dat hun geliefde dier zoiets aan doen zal ik nooit. :D

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 12:13

Die rijwind is prima. Ik vind het zelfs lekkerder dan airco..
Maaar niet een hele dag of heel lang.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 12:26

Ik rijd met mijn kia van 2008 op rijwind naar huis van het werk ('s ochtends vaak geen last van de warmte). Ik kies er ook voor om met 30 graden niet naar kantoor te gaan, want boven de 25 graden is het op rijwind al bijna niet te harden in die auto. Is gewoon warme lucht wat wordt geblazen. Ik rijd alleen snelweg, maar moet over knooppunt Hooipolder. Ik kan je vertellen dat je aan rijwind geen zak hebt, als je onder de 60 km/u rijdt. En dat is dus al bij 25 graden, laat staan bij 30 of 35 graden. Onverantwoord :n

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 12:54

Dit is gewoon onder geen beding goed te keuren. Gewoon niet.
Met deze temperaturen rij je alleen naar de kliniek als er echte noodzaak is! Geen andere activiteiten.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 15:21

Alja schreef:
raket schreef:
Zag dat de KNHS ook reacties verwijdert onder berichten.
Heel bijzonder.

Klopt iemand had best onaardig gereageerd op faye die in de b kampioen was geworden.

Degene die ik zag feliciteerde het kind. Uitte teleurstelling over het feit dat reacties op de andere berichten waren uitgezet en was vooral kritisch op de datum en toch vaak de hitteproblemen.
Het was niet onaardig, niet verwijtend naar welke deelnemer dan ook.
Wat mij betreft is het nu de reisafstand, verstand van paarden en of je iets anders kunt regelen qua stalling of het paard vriendelijke is om deel te nemen.
Voor een organisatie die de belangen van de basissport in het oog zou moeten houden vind ik dat toch gek.
Dus een onervaren B ponyruiter uit Zeeland (hypothetisch) die mag meedoen kan er vanuit gaan dat als de organisatie het door laat gaan dat het kan.
Die is dan eigenlijk met alle liefde voor het dier toch onverantwoord bezig.
Terwijl haar concurrentie van om de hoek iets doen wat prima kan...
Dan behartig je niet de belangen van de paarden en ruiters uit de basissport.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 15:22

nevica schreef:
denisesilver schreef:
Pol, die lijst is natuurlijk goed en wel, maar ik denk niet dat veel mensen alle checks kunnen zetten, laat staan kunnen zetten zonder vooroordeel, omdat ze toch eigenlijk wel heel erg graag mee willen doen met de hippiade.

Idd. Plus die rijwind is leuk voor het idee, maar is gewoon pokke warm. Vind je het zelf lekker in de auto als je airco kapot is en de ramen wel open? En ja, ik heb het zelf een keer getest in de trailer en wagen. Wel heel kort want het is niet lekker. Dus nee, begrijpen dat mensen dat hun geliefde dier zoiets aan doen zal ik nooit. :D

Oh ja, die was ik nog vergeten. Die werd er de vorige keer ook al bij aangehaald. Ik heb altijd een kapotte airco* én ik kom nog uit de tijd van voor de airco. Ik weet dus prima waar je het over hebt :D Lekker? niet perse. Maar wel zo eerlijk als ik toevallig vergelijkbare omstandigheden heb als mijn paard. Het is niet zo dat ik dan lekker in mijn koelkast van een auto onwetend zit te zijn. En het is een wereld van verschil of de raampjes open kunnen of niet.

Als ik mijn eigen checks niet kan zetten gaan we dus ook niet. Ik kan dat niet voor een ander inschatten. En ik denk dat je dat van de meeste mensen vaak niet weet.

Overigens hoef je het ook niet te begrijpen. Ik weet prima waar ik voor onszelf mee bezig ben. Over andere mensen kan ik niet oordelen. Alleen aangeven hoe ik er over denk en beslissingen neem. En over deze hippiade heb ik eigenlijk helemaal even geen mening. Ik heb me niet verdiept in de omstandigheden.

*omdat ik dat kreng nooit gebruik en hij dan bij die 5 hete dagen ook geen sjoege geeft.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 18:28

Denk dat mensen met professionele stallen wel een vrachtwagen hebben. Fay zal ook met een goede wagen gekomen zijn en eerlijk is eerlijk, echt top pony van Sonke rothenberger en gold stables onder je kont is niet verkeerd en pony is net vijf. Meisje kan knap stukje rijden en voor 5e ? Keer Nederlands kampioen. Knap op die leeftijd .

TurboDi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 10:29

lletam schreef:
Voor degene die zich wel wagen aan het kijken via horse and country tv, los van de discussie over de warmte, ik krijg elke paar seconde dat laden-tekentje te zien. Aan mijn instellingen ligt het niet.

En maar 2 ringen op de livestream :Y) En dan erop zetten dat de hippiade live te volgen is :?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 12:19

TurboDi schreef:
lletam schreef:

En maar 2 ringen op de livestream :Y) En dan erop zetten dat de hippiade live te volgen is :?

Dat was bij Clipmyhorse ook het geval, dan werd ook gezegd dat alles te volgen was. Wat niet het geval was.