Angstige momenten voor Bokker met paard en hond vanwege wolf

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 20:37

Hhilde schreef:
Wat kun je eigenlijk wél doen tegen een wolf als je alleen op buitenrit bent? Of is het advies eigenlijk om niet meer (alleen) op buitenrit te gaan?

Daar ben ik ook benieuwd naar….

Deze bokker liep naast haar paard volgens mij, vraag me in beide gevallen af wat je zou moeten doen

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 20:50

Pallatin schreef:
Hhilde schreef:
Wat kun je eigenlijk wél doen tegen een wolf als je alleen op buitenrit bent? Of is het advies eigenlijk om niet meer (alleen) op buitenrit te gaan?

Deze bokker liep naast haar paard volgens mij, vraag me in beide gevallen af wat je zou moeten doen

Is denk ik heel moeilijk want wat ze heeft gedaan is al meer als de meesten kunnen doen zonder dat het paard schrikt.
Stel eens voor dat je paard schrikt en je een stukje meetrekt .. dan heb je die wolf in je rug hangen

Celebi

Re: Angstige momenten voor Bokker met paard en hond vanwege wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 20:55

Bi-zar. Snap werkelijk niet dat het al zo ver heeft weten te komen met aanvallen en pogingen tot. Wie het ook heeft ingestuurd: het is onwijs goed dat dit verhaal gedeeld is! Ook anoniem. Er moet echt snel iets gebeuren want het loopt echt de spuigaten uit zo..

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 21:00

Pallatin schreef:
Hhilde schreef:

Volgens de experts: paard met z'n hoofd richting de wolf draaien en langs afstappen :')
Gelukkig is een paard geen vluchtdier maargoed.

Als een wolf dichtbij is, is wegdragen niet het beste idee omdat je dan juist het jacht instinct activeert. Ik denk ook schreeuwen maar je zult vooral je handen vol hebben aan je paard.
Zie jij in de verte een wolf die je jullie nog niet bewust gepost heeft, zou ik wel nog weg galopperen.

Zijn er al voorvallen geweest met ruiter + paard? Dus echt stalken, serieus dichtbij komen etc? Nog niet toch?
Ik denk in dit verhaal dat de wolf vooral gefocust was op hond.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 21:03

Nyaleti schreef:
Pallatin schreef:

Volgens de experts: paard met z'n hoofd richting de wolf draaien en langs afstappen :')

Als een wolf dichtbij is, is wegdragen niet het beste idee omdat je dan juist het jacht instinct activeert. Ik denk ook schreeuwen maar je zult vooral je handen vol hebben aan je paard.
Zie jij in de verte een wolf die je jullie nog niet bewust gepost heeft, zou ik wel nog weg galopperen.

Zijn er al voorvallen geweest met ruiter + paard? Dus echt stalken, serieus dichtbij komen etc? Nog niet toch?

Volgens mij wel eerder 1 of 2 maar durf ik niet met zekerheid te zeggen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 21:04

@Kim, wat maakt dat je het verslag van deze ervaring in twijfel trekt?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 21:08

Ibbel schreef:
KimD schreef:
Ik heb het over diegene die de ervaring heeft, die trek ik in twijfel omdat er teveel puzzelstukken missen in dit zogenaamde gedetailleerde verhaal. Dat vind ik discutabel, niet meer, niet minder. Verder ben ik een beelddenker en zag inderdaad direct zo voor me als beschreven.

En jij denkt dat iemand na zo'n ervaring een objectief gedetailleerd en compleet verhaal kan vertellen, wat dan ook nog eens exact genoteerd wordt door iemand? Dream on...

Dat zeg ik niet, maar iemand die op mij reageert... Blijkbaar is dit verhaal al 'heel duidelijk en feitelijk kort nadat het gebeurt is'.

Als dit heel feitelijk en duidelijk genoeg is en we aan de hand hiervan een mening mogen vormen dan blijf ik bij mijn eerste reactie. Er missen voor teveel stukken in de puzzel om het geloofwaardig te vinden, en aangezien dit als nieuwsbericht gedeeld wordt, mag ik dat best benoemen.

Wintu schreef:
KimD schreef:
Ik zet zéér zeker niet iedereen in dezelfde hoek, dat doe je zelf met je 'we' uitspraak. 'We' dikken het aan, wie is 'we'? :=

Ik heb het over diegene die de ervaring heeft, die trek ik in twijfel omdat er teveel puzzelstukken missen in dit zogenaamde gedetailleerde verhaal. Dat vind ik discutabel, niet meer, niet minder. Verder ben ik een beelddenker en zag inderdaad direct zo voor me als beschreven.

Edit: Kabayo schrijft dat ze snapt dat ik eraan twijfel, ze schrijft niet dat ze zelf pertinent niet geloofd in het verhaal...

Ik ben partij geen wolf, jij zegt dat de geen wolf mensen de boel aandikken, dan zeg ik wij, dat is niet een generalisatie, generaliseren is dat wanneer jij zegt dat al die mensen het aandikken. Een anders gezegd, ik generaliseer niet als ik zeg dat we hier allemaal bokkers zijn, ik generaliseer als ik zeg dat alle bokkers dom en onwetend zijn.

Dat zeg ik niet, ik zeg dat ik me dat afvraag. Dat is geen bewering, of feit.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 21:09

Zowel in binnen -als buitenland zijn er ruiters achtervolgd door een of meerdere wolven.
Ik denk als je de zoekfunctie in de diverse wolventopics gebruikt, ze vrij gemakkelijk terug te vinden zijn. Overzicht van de topics staat in de openingspost van dat topic.

Tip voor de zoekfunctie, vrijwel altijd wordt de provincie in Nederland aangeduid en de buitenlandse gevallen worden (B) België (D) Duitsland, (I) Italië etc aangeduid, maar vaak staat het land ook wel in de tekst genoemd.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 21:09

De reactie van Kim is precies waarom ik me op facebook niet meer meng in de discussies. Dingen zijn niet waar, nooit gebeurd, of je eigen schuld. Enorm frustrerend!

Nyaleti schreef:

...dan denk ik dat ik het eerst sneuvel...mijn pony is niet zo veilig als ik bij spanning afstap, als in ken je dat programma 'Ik Vertrek'? :=

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 21:10

Ik begrijp nog niet wat jij dan puzzelstukjes vind in of aan het verhaal.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 21:14

Zou zo'n wolf nou door het paard of door de hond zijn aangetrokken? Waar zou hij het het eerst op gemunt hebben? Ik weet niks van wolven (in Den Haag lopen ze nou eenmaal niet) maar loop wel regelmatig alleen op de Veluwe. Ik ben benieuwd hoe je zo'n beest kunt verjagen als hij in je buurt komt.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 21:15

Ik vind het eng dat je dus niet even weg kan kijken, want je wilt natuurlijk ook je dier in de gaten houden. Dit is dan een wolf, maar ja, hoe los je het op met meerdere en wat als ze niet allemaal in je gezichtsveld staan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 21:16

Nyaleti schreef:
Pallatin schreef:

Jawel, ook in NL zijn er al ruiters achtervolgd waarbij paarden soms in paniek zijn geraakt.

Buurvrouw van me is ook achtervolgd te paard in de Hoge Veluwe. Gelukkig raakte haar paard niet in paniek en is ze gewoon blijven stappen en is er niks gebeurd.

Laatst ook nog helaas de menpony in Putten die in paniek raakte toen de wolf in de buurt was en een hartaanval kreeg en stierf.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 21:18

In Duitsland die 2 ruiters die waren gevolgd door een wolf maar daar werd het niet- geloofwaardig genoemd omdat de vrouw tijd had het te filmen met haar telefoon..

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 21:21

Of je in zulke klote situaties ook de tijd ff neemt om te filmen ja! :roll:
Dat vind ik pas een vreselijke domme reactie!
Dan dat stuk over een rood jasje maar even niet op reageren.
Mensen die zo lopen te roeptoeteren kun je eigenlijk maar beter negeren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 21:23

Nedersaksen: wolven achtervolgen kinderen op buitenrit - Het onafhankelijke paarden(sport)medium https://share.google/ZLbALDYKNpRntSAUB

Deze dan, twee kinderen op hun pony,s achtervolgd door een roedel. Pony,s in paniek er vandoor.. als er een kind vanaf gevallen was had die het niet na kunnen vertellen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 21:28

Pfoe wat een nare ervaring.

Dat wegkijken terwijl een wolf (of andere dieren) je aanstaren is voor hun een teken dat jij je zwak opstelt, da's dus de reden dat hij ook zijn kans zag dichterbij te komen.

Gelukkig kwamen er nog andere wandelaars.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 21:32

KimD schreef:
Er missen voor teveel stukken in de puzzel om het geloofwaardig te vinden, en aangezien dit als nieuwsbericht gedeeld wordt, mag ik dat best benoemen.

Welke stukken missen er voor jou voor een volledig verhaal?
Wat mis je aan context?

Zonnehoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 21:34

Wat een ontzettend nare ervaring, en wat goed dat het wordt gedeeld.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 21:49

Goof schreef:
KimD schreef:
Er missen voor teveel stukken in de puzzel om het geloofwaardig te vinden, en aangezien dit als nieuwsbericht gedeeld wordt, mag ik dat best benoemen.

Welke stukken missen er voor jou voor een volledig verhaal?
Wat mis je aan context?

Dat vraag ik me ook af.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 21:51

Art_Ificious schreef:
Pfoe wat een nare ervaring.

Dat wegkijken terwijl een wolf (of andere dieren) je aanstaren is voor hun een teken dat jij je zwak opstelt, da's dus de reden dat hij ook zijn kans zag dichterbij te komen.

Gelukkig kwamen er nog andere wandelaars.

Terwijl het advies vanuit de overheid is dat je de wolf niet moet aankijken omdat dat vijandig overkomt. Zo tegenstrijdig allemaal.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 21:52

Bah wat eng..
Vrees dat we dit soort gedoe steeds meer gaan krijgen..
Onbegrijpelijk dat onbegrip en gebagatelliseer ook weer, triest.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 22:03

Sassy4barrel schreef:
In Duitsland die 2 ruiters die waren gevolgd door een wolf maar daar werd het niet- geloofwaardig genoemd omdat de vrouw tijd had het te filmen met haar telefoon..

En als je het niet filmt dan geloven ze het weer niet. Het is nooit goed. :Y)

Madiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 22:09

Waarschijnlijk heel naïef van mij, maar als een wolf een trap van een paard krijgt dan is hij er toch aan? Een tijd geleden rende er een Husky in mijn wei waar 3 paarden in stonden. Het was eigenlijk mooi om te zien hoe mijn grootste/sterkste merrie met één beweging van haar hoofd de andere paarden gebaarde dat ze bij elkaar moesten gaan staan, waarna zij in passage met haar staart in de lucht, rondjes draafde om de 2 andere paarden. Ik heb de hond zelf maar gevangen want naar zn baasje luisterde hij niet en mijn paard was al aan het uithalen. Ik weet, een hond is geen wolf, maar dat paard zou ook een wolf in stukken trappen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 22:12

Madiba schreef:
Waarschijnlijk heel naïef van mij, maar als een wolf een trap van een paard krijgt dan is hij er toch aan? Een tijd geleden rende er een Husky in mijn wei waar 3 paarden in stonden. Het was eigenlijk mooi om te zien hoe mijn grootste/sterkste merrie met één beweging van haar hoofd de andere paarden gebaarde dat ze bij elkaar moesten gaan staan, waarna zij in passage met haar staart in de lucht, rondjes draafde om de 2 andere paarden. Ik heb de hond zelf maar gevangen want naar zn baasje luisterde hij niet en mijn paard was al aan het uithalen. Ik weet, een hond is geen wolf, maar dat paard zou ook een wolf in stukken trappen.

Wat ik hier in de buurt mee krijg, is dat paarden instinctief veel heftiger kunnen reageren op wolven dan honden en in blinde paniek op de kletter gaan..