Marktplaatsdrama: dressuurtopper blijkt cornage te hebben

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 08:51

sasja0705 schreef:
Ik ben ja nu van het iets oudere semester en uit Duitsland maar ik heb als kind al de 5 "Gewährsmängel" geleerd - Dus verborgen gebreken waarna -als ontdekt- je de koop direkt mag ontbinden.
Vroegaaah waren keuringsrappporten ja nog niet zo populair.
Cornage was er een ervan.

Bestaat/bestond dat in NL niet ?

Wat ik ook niet snap: stage 4, de ergste dus - als koopster het paard dus echt een tijdje in alle gangen gereden heeft, dan had ze dat dus moeten horen.

En wat ik nog minder snap, dat een cobtract opgesteld wordt met Niveau B en die dan aangepast naar Niveau Z.

Het is toch een behoorlijk verschil tussen het laagste en het hoogste Niveau

Ik ben wellicht wat jonger, maar dit zegt mij vrij weinig...

Anyhow... ik ben ook bloednieuwsgierig waarom het B-niveau veranderd is naar Z-niveau...
Elk paard kan Z lopen, dat is beslist geen hogere wiskunde voor een beetje een handige ruiter. Dus ik kan daarin de verkoper prima volgen dat die het daarmee eens is.
Maar wat is in vredesnaam de reden dat een koper dit ineens wil aanpassen? Heeft de koper dan toch al iets opgemerkt?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 08:58

Joke65 schreef:
Wat is lichte cornage?

Cornage is verlamming van de stembanden van het paard. Bij inspanning gaan ze dus “fluiten”

Het is een rot gehoor, maar het is wel duidelijk hoorbaar tijdens inspanning. Ik weet alleen niet hoe men dit als licht of zwaar classificeert.
Laatst bijgewerkt door Tallie1979 op 25-07-25 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 09:01

Bij lichte cornage zit er een lichte vernauwing, hoor je wel iets maar niet heel erg..hoe zwaarder het wordt hoe erger de vernauwing en hoe meer je het hoort en hoe minder 'lucht" een paard krijgt en dat zal dus grotere invloed hebben op de inspanning en prestatie. Hoe erger de vernauwing, hoe zwaarder de classificatie denk ik.

Overigens worden er in Duitsland nog wel cornage operaties uitgevoerd.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 25-07-25 09:02, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 09:01

Tallie1979 schreef:
Joke65 schreef:
Wat is lichte cornage?

Corkage is verlamming van de stembanden van het paard. Bij inspanning gaan ze dus “fluiten”

Het is een rot gehoor, maar het is wel duidelijk hoorbaar tijdens inspanning. Ik weet alleen niet hoe men dit als licht of zwaar classificeert.

de mate van stemband verlamming

Klasse 0 (Gezond): Geen asymmetrie, normale stembanden.
Klasse 1 (Licht): Lichte asymmetrie, stemband kan nog volledig naar buiten.
Klasse 2 (Matig): Duidelijke asymmetrie, stemband kan niet volledig naar buiten.
Klasse 3 (Ernstig): Continue asymmetrie, stemband kan niet meer naar buiten bewegen.
Klasse 4 (Verlamd): Volledige verlamming van de stemband, kan niet meer bewegen.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 09:02

Moraal van het verhaal?

Ook een domme/onervaren koper mag je niet inpakken met mooie praatjes.

In vind het een goede uitspraak. Hoeveel mensen worden niet min of meer bedrogen bij hun eerste paardenaankoop? Een flink deel daarvan keert vervolgens de paardenwereld de rug toe. Jammer.

Trouwens, de verkoper heeft haar paard gewoon terug.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 09:02

Citaat:
Maar wat is in vredesnaam de reden dat een koper dit ineens wil aanpassen? Heeft de koper dan toch al iets opgemerkt?

Ik neem aan dat het met het gebruiksdoel van de koper te maken heeft. Die heeft gevraagd of het paard geschikt is om Z mee te rijden. De verkoper heeft dit (blijkbaar) beaamd en de koper wil dit vervolgens ook in het contract vermeld zien. Op zich een verstandige aanpassing.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 09:03

_/-\o_
koend schreef:
Moraal van het verhaal?

In vind het een goede uitspraak. Hoeveel mensen worden niet min of meer bedrogen bij hun eerste paardenaankoop? Een flink deel daarvan keert vervolgens de paardenwereld de rug toe. Jammer.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 09:03

En als het nu ook een domme onervaren verkoper was die echt werkelijk meende dat de gradaties tot 10 gingen.
Dus 2 dezelfde flappies wat dat betreft.

Of was de verkoper een handelstal? Is dat belend?

henshem

Re: Marktplaatsdrama: dressuurtopper blijkt cornage te hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 09:04

In de uitspraak staat dat niet uitmaakt of beiden gedwaald hebben of alleen de koper. De uitkomst is hetzelfde.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 09:06

DuoPenotti schreef:
de mate van stemband verlamming

Klasse 0 (Gezond): Geen asymmetrie, normale stembanden.
Klasse 1 (Licht): Lichte asymmetrie, stemband kan nog volledig naar buiten.
Klasse 2 (Matig): Duidelijke asymmetrie, stemband kan niet volledig naar buiten.
Klasse 3 (Ernstig): Continue asymmetrie, stemband kan niet meer naar buiten bewegen.
Klasse 4 (Verlamd): Volledige verlamming van de stemband, kan niet meer bewegen.

Ah, thanks! :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 09:09

Niqui schreef:
Citaat:

Ik neem aan dat het met het gebruiksdoel van de koper te maken heeft. Die heeft gevraagd of het paard geschikt is om Z mee te rijden. De verkoper heeft dit (blijkbaar) beaamd en de koper wil dit vervolgens ook in het contract vermeld zien. Op zich een verstandige aanpassing.

Maar wat is nu daadwerkelijk het verschil tussen B en Z?
Elk paard kan je naar het Z krijgen, een beetje een handige ruiter heeft dat zo voor elkaar. Wat al meerdere mensen zeggen, geen hogere wiskunde.

Echter wordt het wel een stuk lastiger met zo'n cornage classificering, want dat gaat dit paard conditioneel niet opredden, om 6 minuten de kracht te bewaren voor een Z proef.

En dus vraag ik me af; Vanwaar ineens die wijziging?
Het geeft namelijk mijns inziens ook al aan dat de verkoper te goeder trouw heeft gehandeld en inderdaad (zij het een beetje dom) niet wist dat de schaal tot 4 liep.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 09:12

Nouja..ik heb paarden gekend met een zwaardere vorm van cornage die gewoon Z liepen. Volgens mij kan het dus wel..mits de training er op aangepast wordt en wordt het daarna pas moeilijker. Als het niveau hoger wordt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 09:13

koend schreef:
Moraal van het verhaal?

Tot dat je zelf een paard verkoopt en je als gevolg van deze zaak die dan dient als jurisprudentie (kan dat bij een kort geding?) door een zeikende Gerda je paard moet terugnemen en er ook nog een smak geld achteraan mag gooien.

Ik hoop dat de verkoper in beroep gaat tegen deze uitspraak. Want ik krijg een beetje het gevoel dat die juist genaaid is. Ik zal niet ontkennen dat er veel mensen worden bedrogen in de paardenwereld, maar er zijn ook wel een hoop Gerda's en Karen's in dit wereldje die het wat mij betreft niet hoeven over te nemen, want dat zijn minstens zulke grote boeven als je het mij vraagt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 09:14

Ik zei op pagina 2 ook al dat eigenlijk elk paard het Z kan halen. Dus is dan elk paard een dressuurtopper?

Misschien kan het paar wel geopereerd worden, maar dan is het ook weer een tijdje uit de running, er zitten risico's aan vast en voor 12.000 euro mag je wel een perfect gezond paard verwachten toch?

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 09:16

Of verkoper heeft willen ‘afdwingen’ dat dit paard het niveau samen met haar kon behalen. Geen idee. Ik kom ze overigens ook nog wel eens tegen op wedstrijd. Misschien geen klasse 4, maar wel duidelijk hoorbaar.

Maar dan nog; al verkoop je een subtoppaard aan een gemiddelde ruiter, dan is het nooit vanzelfsprekend dat de nieuwe combinatie ook dat niveau behaald. Een paard is zo goed als de ruiter die je erop zet. Ik ken genoeg paarden die onder de nieuwe combinatie amper een L proef met winst doorkomen. Ligt niet aan de kwaliteit van het paard. Dus tja, geen idee waarom zo’n aanpassing in het contract is gemaakt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 09:16

Elisa2 schreef:
Nouja..ik heb paarden gekend met een zwaardere vorm van cornage die gewoon Z liepen. Volgens mij kan het dus wel..mits de training er op aangepast wordt en wordt het daarna pas moeilijker. Als het niveau hoger wordt.

Hoe kan een paard een zwaardere vorm van cornage hebben dan een vastgestelde klasse 4? Ofwel een volledig verlamde stemband?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 09:18

germie schreef:
Ik zei op pagina 2 ook al dat eigenlijk elk paard het Z kan halen. Dus is dan elk paard een dressuurtopper?

Misschien kan het paar wel geopereerd worden, maar dan is het ook weer een tijdje uit de running, er zitten risico's aan vast en voor 12.000 euro mag je wel een perfect gezond paard verwachten toch?

In deze tijd? Nee hoor, allang niet meer :')

Goed bewegen, braaf, talent? Nee daar betaal je wat meer voor...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 09:20

Janine1990 schreef:
Elisa2 schreef:

Hoe kan een paard een zwaardere vorm van cornage hebben dan een vastgestelde klasse 4? Ofwel een volledig verlamde stemband?

Dat zeg ik nergens :)

Ik bedoel paarden met een zwaardere vorm, gewoon die je echt duidelijk hoort. Ik heb het nergens over klasses. ;)

Wil alleen aangeven dat ze ook met een zwaardere vorm van cornage Z kunnen lopen.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 09:22

Citaat:
Elk paard kan je naar het Z krijgen, een beetje een handige ruiter heeft dat zo voor elkaar. Wat al meerdere mensen zeggen, geen hogere wiskunde.

Echter wordt het wel een stuk lastiger met zo'n cornage classificering, want dat gaat dit paard conditioneel niet opredden, om 6 minuten de kracht te bewaren voor een Z proef.

En dus vraag ik me af; Vanwaar ineens die wijziging?
Het geeft namelijk mijns inziens ook al aan dat de verkoper te goeder trouw heeft gehandeld en inderdaad (zij het een beetje dom) niet wist dat de schaal tot 4 liep.

Ja, dan kan je ook aanvoeren dat een onervaren koper niet weet dat een handige ruiter elk paard naar de Z krijgt. Een onervaren koper weet zeer waarschijnlijk ook niet wat cornage inhoudt.

Allemaal veronderstellingen. We weten het niet. Wat we inmiddels wel weten is dat er allerlei informatie ontbreekt.
Laatst bijgewerkt door Niqui op 25-07-25 09:30, in het totaal 3 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 09:22

Ik heb er vroeger 1 bijgereden die L springen liep.
Die was ook heel goed hoorbaar, maar geen idee welke klasse die behoorde.
Betreft conditie kwam die prima rond. Alleen die liet de balken niet liggen.
En ik weet dat Annemarie Hulsman hem daarna nog even heeft gereden en dat zal wel rond Z niveau zijn geweest.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 09:24

Inmiddels staat (denk ik) dit paard op facebook te koop. Hij loopt Z2 en heeft geen last van de cornage en moet nog steeds 12.000 kosten. De video die erbij staat is zonder geluid...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 09:26

Elisa2 schreef:
Dat zeg ik nergens :)

Ik bedoel paarden met een zwaardere vorm, gewoon die je echt duidelijk hoort. Ik heb het nergens over klasses. ;)

Wil alleen aangeven dat ze ook met een zwaardere vorm van cornage Z kunnen lopen.

Oooh, ik dacht dat je een zwaardere vorm bedoelde dan dit paard heeft :P

Maar in het verlengde van wat jij zegt... In de uitspraak lees ik alleen dat de koper 'paardenarts.nl' heeft geraadpleegd. Er is geen aanvullend onderzoek geweest (of geëist door de verkoper) om te bewijzen dat het Z niet meer mogelijk is.

Gezien de koper al niet eens wist wat cornage was, en pas na de koop verder is gaan zoeken, betwijfel ik over het Z überhaupt haalbaar was met een gezond paard :') Maar dat terzijde...
Ik vraag me dan ook af of zo iemand het vermogen heeft om een management voor dit paard op te zetten dat de weg naar het Z kan faciliteren. Dat is een stuk lastiger dan het paard opleiden naar het Z...

En vraag me alleen al daarom af of die wijziging in het koopcontract niet geheel bewust is toegepast...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 09:30

Nee haha, die wijziging vind ik zelf ook vreemd en zelf lijkt me dat de koper ook niet echt aan de onderzoeksplicht heeft voldaan bij aankoop. Maar goed, ik ben geen jurist.

Als het het paard is wat LittleRoosie beschrijft dan loopt ie dus als Z2, ik weet niet hoe oud hij is maar in deze markt is E12.000,- voor een Z2 paard al niet heel veel. Dus daar had ook al wel een belletje kunnen gaan rinkelen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 09:31

Niqui schreef:
Citaat:

Ja, dan kan je ook aanvoeren dat een onervaren koper niet weet dat een handige ruiter elk paard naar de Z krijgt. Een onervaren koper weet zeer waarschijnlijk ook niet wat cornage inhoudt.

Allemaal veronderstellingen. We weten het niet. Wat we inmiddels wel weten is dat er allerlei informatie ontbreekt.

Een onervaren koper dient toch naar mijn idee wel de basis te kennen van wat een paard kan mankeren. Die weet ook hoe een paard dient te klinken in het rijden en daarop aan te slaan. Of bij gebrek aan deze kennis een ervaren persoon mee te nemen.
Daar kan een rechter naar mijn idee wel wat mee in de overweging over de uitspraak.
Dat een onervaren koper niet weet dat het Z haalbaar is voor elk paard, is niet iets dat een rechter mee kan nemen, is een stuk minder belangrijk.

Maar ik ga heel erg goed op alle veronderstellingen :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 09:32

Elisa2 schreef:
Nee haha, die wijziging vind ik zelf ook vreemd en zelf lijkt me dat de koper ook niet echt aan de onderzoeksplicht heeft voldaan bij aankoop. Maar goed, ik ben geen jurist.

Als het het paard is wat LittleRoosie beschrijft dan loopt ie dus als Z2, ik weet niet hoe oud hij is maar in deze markt is E12.000,- voor een Z2 paard al niet heel veel. Dus daar had ook al wel een belletje kunnen gaan rinkelen.

Belletje? Man, een enorme kerkklok als dat inderdaad het betreffende paard is.

Maakt het nog een vreemdere wijziging in het contract...