Westnijlvirus komt onze kant op

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Re: Westnijlvirus komt onze kant op

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 10:04

Nou je kan tegenwoordig voor elke scheet verkeerd wel gaan enten!
Leuk verdien model wel

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 10:39

Helemaal eens met Elisa en Popstra. Als het echt nodig is wil ik best enten maar ik vind tegenwoordig dat er bij mens en dier veel te veel geprikt wordt. Dus ik wil graag eerst beter inzicht over wat wel/niet nodig is. Rhino enting 2x per jaar vind ik dus veel te vaak bovenop de influenza enting. Ik heb een pssm-er dus dan kun je dit soort dingen sowieso niet zomaar doen zonder dat dat gevolgen heeft.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 10:42

Er zijn nog geen eens paarden met het wn virus beetje overdreven om dan te gaan enten lijkt me.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 10:59

Ik lees graag mee. Mijn nieuwe paard heeft de basis entingen niet eens op orde, is het dan verstandig om tijdens de 2 volgende entingen die ze nog moet krijgen een keer WN mee te pakken? Of is dat te heftig i.c.m. de entstoffen die ze nu gaat krijgen om alles weer op peil te brengen? De eerste enting is 5 weken geleden gezet.

office schreef:
Er zijn nog geen eens paarden met het wn virus beetje overdreven om dan te gaan enten lijkt me.

Maar ze kunnen elkaar niet besmetten hè. Het komt van de stekende insecten en in België is er al een paard ingeslapen door de gevolgen van westnijl. Wil je dan wachten tot het je paard is overkomen en jezelf dan voor je kop kunnen slaan?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 11:49

Ik ben gaan vaccineren tegen WNV toen er in de regio waar ik woon, mensen besmet bleken te zijn die zelf niet in het buitenland waren geweest.
Dat betekent dus dat er besmette vogel(s) ik mijn regio moesten rondvliegen.

Dat was het moment dat ik dacht, ik ga mijn paard maar eens vaccineren tegen deze ziekte.

Ik heb dus niet gewacht op een eerste ziek paard.

Al is er nog niet zo lang geleden een paard net over de grens bij Duitsland wel ziek geworden en even in beeld van onze overheid geweest, omdat het paard weliswaar in Duitsland stond, maar een Nederlandse dierenarts had en die Nederlandse dierenarts had bloed opgestuurd naar de GD in Deventer en toen die positief testte, kwam die melding dus naar de NVWA.
Omdat het paard niet in Nederland stond, is de casus aan de Duitse collega's overgedragen en is er dus officieel in Nederland nog steeds geen ziek paard geweest, maar dicht(er)bij komt het wel.

https://www.gddiergezondheid.nl/nl/Actu ... -Nederland

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 11:56

Er zijn inderdaad wel al besmette mensen en vogels in Nederland, dus ja voor mij was dat wel genoeg om te gaan enten. Ik woon met mijn paarden in het bos dus aan muggen ontkomen we echt niet. Ik wilde niet hoeven denken, had ik maar... De enting heeft voor alle vier geen nadelige gevolgen. Ik ent WN in het voorjaar en influenza in het najaar. Rhino ent ik dan weer niet omdat mijn paarden niet in contact komen met andere paarden.

Mijn dierenarts geeft aan dat ze steeds meer paarden hier in de regio ent.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 13:48

Rhino ent ik dan juist weer niet.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 15:06

Ik ben gaan enten nadat een paard bij een vorige stal waar ik destijds stond overleed aan hersenvliesontsteking. Bij mijn weten grootste kans dat het veroorzaakt wordt door Westnijl, maar werd zoals alles op die stal ontkent en in de doofpot gestopt. Dus ik zou niet te snel roepen dat het in NL nog niet voorkomt.