Aanval op paarden in Dwingeloo

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 20:12

Als je even bij12 checkt kom je tot de conclusie dat 95% van alle gemelde aanvallen door wolven zijn gedaan. Die 5% geen resultaat of hond betreft in 99% van de gevallen schapen. Verschillende pony’s die in de regio gedood zijn betrof het ook bewezen wolven. De veronderstelling dat deze verwondingen veroorzaakt zijn door een wolf is dan ook behoorlijk realistisch. De reden dat dna test door bij12 zo lang duurt is ook logisch, gezien het feit dat aantal aanvallen alleen maar toeneemt, dan loopt de wachtlijst ook steeds op....

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 20:32

Sanet schreef:
germie schreef:
Zonder raster zeiken mensen als er wel wat gebeurt. Daarom zou ik die wel nemen.

Mensen zeiken toch wel. Goed raster, geen goed raster, 24/7 buiten, niet 24/7 buiten :j

Op de foto of film; photoshop of niet gevaarlijk genoeg want je had tijd om je telefoon te pakken.
Niet op de foto of film; Waarom niet?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 09:41

Even een update: Na veel hectiek en onrust in de afgelopen 2 weken heb ik besloten mijn paarden weg te halen uit Dwingeloo. Ik weet dat de wolf overal kan opduiken, maar ze gaan nu naar een omgeving waar het vele malen minder is, en op een pensionstalling, waardoor er ook veel meer controle is.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 10:05

journee schreef:
Als je even bij12 checkt kom je tot de conclusie dat 95% van alle gemelde aanvallen door wolven zijn gedaan. Die 5% geen resultaat of hond betreft in 99% van de gevallen schapen. Verschillende pony’s die in de regio gedood zijn betrof het ook bewezen wolven. De veronderstelling dat deze verwondingen veroorzaakt zijn door een wolf is dan ook behoorlijk realistisch. De reden dat dna test door bij12 zo lang duurt is ook logisch, gezien het feit dat aantal aanvallen alleen maar toeneemt, dan loopt de wachtlijst ook steeds op....

De aanvallen door "hond" kan ook door vervuilde dna proef komen, als de eigenaar zelf honden heeft rondlopen, dan is er kans dat dna van de eigen hond op de paarden terecht komt, en de test vindt dat. Dan telt de aanval meteen niet meer als wolven aanval, al is er wel degelijk een wolf bezig geweest.
Podcast Geleidewolf legt het uit.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 10:26

Zoolgangster schreef:
journee schreef:

De aanvallen door "hond" kan ook door vervuilde dna proef komen, als de eigenaar zelf honden heeft rondlopen, dan is er kans dat dna van de eigen hond op de paarden terecht komt, en de test vindt dat. Dan telt de aanval meteen niet meer als wolven aanval, al is er wel degelijk een wolf bezig geweest.

Dan is die kans ook vrij groot bij mijn paarden..

Ik mocht inderdaad ook de tas enz van de taxateur niet aanraken omdat ik honden heb.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 10:38

Popstra schreef:
Wat duurd dat dna onderzoek toch achterlijk lang zeg!

Vier tot zes weken is normaal, ook bij DNA van mensen. Er kan een spoedonderzoek uitgevoerd worden, maar dat kost meer geld en wordt alleen gedaan bij schade aan landbouwhuisdieren (vanwege de bedrijfsbelangen).

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 10:58

Sodeletuut schreef:
Even een update: Na veel hectiek en onrust in de afgelopen 2 weken heb ik besloten mijn paarden weg te halen uit Dwingeloo. Ik weet dat de wolf overal kan opduiken, maar ze gaan nu naar een omgeving waar het vele malen minder is, en op een pensionstalling, waardoor er ook veel meer controle is.

Dat is een zeer verstandige beslissing! Want ik weet vrijwel zeker dat die wolven naar je paarden zouden terugkomen met mogelijk nog veel ernstigere gevolgen.

tienus63

Re: Aanval op paarden in Dwingeloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 11:17

Ik vind het een dapper besluit. Maar ook een heftig besluit.
Van je paarden in de buurt te hebben, naar je paarden elders stallen. En aangezien dat buiten wolvengebied is, betekent dat je extra reistijd hebt om met ze bezig te gaan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 12:17

Zoolgangster schreef:
journee schreef:

Zie datum Someren 3-3
Wolf gezien maar schaap gedood door een hond....tuurlijk.
Er aan gesnuffeld of aan gegeten na gedood door de wolf is logischer.

[ Video ]
[ Afbeelding ]

Net als hier in maart.
De wolf gezien en gefilmd.
Schaap gedood door hond.
Nooit een andere keer een schaap gedood en net dan...maar wel hond.

Dan is het of een hybride, of een erf hond die er aan heeft gezeten.

Dus de lijst die femke hier plaatste is echt veel langer.... maar ja dat kunnen we dan weer niet bewijzen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 12:30

Sodeletuut schreef:

Groot gelijk.
Je moet je er toch een beetje gerust bij kunnen voelen.
En dat is op de ene plek toch meer dan op de andere momenteel

Sodeletuut

Re: Aanval op paarden in Dwingeloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 13:20

Dank jullie wel!
Ja, inderdaad nu meer reistijd, maar ik heb het ervoor over! En het is dicht bij mijn werk, dus dat scheelt wel, dan kan ik het combineren. Maar het gaat me zo enorm veel rust geven!