KNHS Lanceert Hobby Horse Club Nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 09:24

Dan begrijp je nog steeds niet wat is zeg.
Het is leuk. Het is leuk. Het is leuk.
Had ik al gezegd dat het leuk is? Volgens mij wel.
De KNHS heeft genoeg op haar bordje. Gebruik geen KNHS paardensport geld voor een (speelgoed) evenement.
Een evenement wat leuk is, had ik dat al benoemd? Geloof ‘t wel.

Edit; als er een paardensport organisatie zich mee "moet" gaan bemoeien, lijkt mij de FNRS een betere partij. Immers, als de insteek is; iedereen -ook zij die geen pony kunnen betalen- moet iets met pony's kunnen doen, is het publiek van de KNHS niet de doelgroep. Dan is de doelgroep de manege-meisjes die wellicht eens in de week of eens in de twee weken een les rijden. En wat heeft de KNHS in al haar wijsheid besloten? Om de FNRS af te stoten. Dus het contact met de basis is verbroken. Slimme zet KNHS.
Ik denk dat het hele hobby horse gebeuren van de KNHS een verkrampte poging is om die fout enigszins goed te maken.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 09:41

Muronia schreef:
Ik zal wel te nuchter zijn hiervoor maar ik zie totaal niet wat rondhuppelen met een stok tussen je benen met paarden te maken heeft.

Precies! Zet een konijnen koppie op die stok of welke dier soort dan ook en je hebt weer een 'nieuwe' 'sport.

Bewegen met een bezemsteel tussen je benen noem je het Heksen Festival ofzo
Werkelijk KNHS waar zijn jullie mee bezig.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 09:44

Elisa2 schreef:
Ook een mooie manier voor mensen met een laag inkomen om toch wat affiniteit en aansluiting te vinden tot hippisch Nederland.

Maar hoe vind je aansluiting met hippisch Nederland dmv Hobby Horse? Ben daar oprecht benieuwd naar.

Daar gaat de geloofwaardigheid van de KNHS, come on zeg. Zie dat ze ook wedstrijden gaan organiseren. Ben benieuwd wanneer de jury-opleidingen van start gaan en of ze daar jury's voor kunnen vinden :n gekkenwerk
Gaan ze ook werken met B en doorstromen met 10 winstpunten naar het L? Kijkend naar de inschalingstabel mag je straks als je met je Hobby Horse M start, L2 starten met een heus echt paard
:):)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 09:45

Autumnn schreef:
Elisa2 schreef:
Ook een mooie manier voor mensen met een laag inkomen om toch wat affiniteit en aansluiting te vinden tot hippisch Nederland.

Maar hoe vind je aansluiting met hippisch Nederland dmv Hobby Horse
? Ben daar oprecht benieuwd naar.

Daar gaat de geloofwaardigheid van de KNHS, come on zeg. Zie dat ze ook wedstrijden gaan organiseren. Ben benieuwd wanneer de jury-opleidingen van start gaan en of ze daar jury's voor kunnen vinden :n gekkenwerk
Gaan ze ook werken met B en doorstromen met 10 winstpunten naar het L? Kijkend naar de inschalingstabel mag je straks als je met je Hobby Horse M start, L2 starten met een heus echt paard

Niet. Als je geen geld hebt voor pony rijles, krijg je dat ook niet na een HH evenement.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 09:47

Elisa2 schreef:
DuoPenotti schreef:
Voor nu... en willen ze ook een start kaart en zoveel innen per georganiseerde wedstrijd?

Maar wat is daar mis mee? Hoe meer leden de KNHS heeft hoe goedkoper het kan worden voor de al bestaande leden. Ook de KNHS moet rond kunnen komen zodat niet steeds alles duurder hoeft te worden. Dan is het toch innovatief om op deze laagdrempelige manier nieuwe leden te werven?

Sorry hoor geloof je zelf toch niet: KNHS en goedkoper worden????

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 09:51

Autumnn schreef:
Elisa2 schreef:

Maar hoe vind je aansluiting met hippisch Nederland dmv Hobby Horse? Ben daar oprecht benieuwd naar.

Door de jonge dames en heren te betrekken bij paarden evenement. Dat is al heel lang aan de gang hoor. Ook voor den KNHS zich daar mee bemoeide.
Ik ben ze al tegen gekomen op een eventing wedstrijd, bij Kristy Snepvanger en op Horse Event youth liepen ze massaal mee.
En die zullen heus niet allemaal gaan paardrijden straks. Maar de stap naar paardrijden en de stap naar de KNHS maak je wel alvast kleiner als je elkaar al kent. Of zoals de KNHS nu doet: al lid bent.
Ze gaan misschien eerder al eens op zoek naar een verzorgpony of bijrijdpaard. Zullen toch eens gaan kijken op de lokale manege etc. En ondertussen hebben ze al de nodige echte paarden voorbij zien komen.

daarbij is mijn ervaring dat ze in hun eigen beleving al aangesloten ZIJN. Ze hebben óók een paard.
Gelukkig heeft de jeugd iets meer fantasie dan wij }>

Wij zijn ook ooit met speelgoedauto's begonnen. En zo'n pop waar je het haar van kon knippen. Of een speelgoed keukentje.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 21-07-25 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 09:53

Ik vind het ook niet bij de KNHS thuis horen.
Het is prima dat het er is, en het mag zeker meer aandacht krijgen maar niet via de KNHS.
KNHS krijgt de huidige taken al niet eens goed rond gebreid, waar het fiasco van de wel/niet door naar het NK viertallen van de week weer een goed voorbeeld van was.

Het voelt vooral als een grote cashgrab.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 09:55

Autumnn schreef:
Elisa2 schreef:

Zo juist besloten om Manege/rijvereniging De Bezemkast te beginnen. 25 bezemstelen gekocht en bij de kringloop en action pluche beesten gekocht, nog even onthoofden en kop op de bezemsteel zetten.
Het gratis buurt speelveldje vlakbij is de perfecte plek voor de huppel wedstrijden.(oh ja, ook aan veiligheid gedacht, EHBO mevrouw gevonden die kan helpen bij struikel en val partijen)
Wat de kosten betref kijk ik eerst wat de KNHS doet en ga daar lekker 50% onder zitten.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 09:56

c_alsemgeest schreef:
Het is prima dat het er is, en het mag zeker meer aandacht krijgen maar niet via de KNHS.
KNHS krijgt de huidige taken al niet eens goed rond gebreid, waar het fiasco van de wel/niet door naar het NK viertallen van de week weer een goed voorbeeld van was.

Daar moeten ze óók aan werken. Maar daarnaast moeten ze naar de toekomst kijken. En de jeugd is de toekomst. het is ook hun verantwoordelijkheid om na te denken over de paardensport voor wanneer wij er al lang en breed klaar mee zijn. Zijn er dan nog nieuwe paardensporters?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 09:58

Ik denk dat het andersom gaat. Je gaat pony rijden, dan ga je lid worden van de FNRS. Als je een verzorg pony hebt, en je mag B starten, ga je lid worden van de KNHS.
Of ga jij eerst lid worden van de schaatsbond en dan je eerste schaats les boeken?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 09:59

pol013 schreef:
c_alsemgeest schreef:

Daar moeten ze óók aan werken. Maar daarnaast moeten ze naar de toekomst kijken. En de jeugd is de toekomst. het is ook hun verantwoordelijkheid om na te denken over de paardensport voor wanneer wij er al lang en breed klaar mee zijn. Zijn er dan nog nieuwe paardensporters?

De toekomst van de KNHS hoort imo in de paarden sport te zitten, waar al genoeg voor te doen is op termijn.
Zeker als je kijkt naar welzijn en modernisering van de sport.
Daar is veel tijd en aandacht voor nodig om dat te ontwikkelen.

Niet in stokpaardjes.
Als je al te weinig tijd hebt om je huidige zaken op orde te houden moet je er imo niet iets bij nemen, zeker niet als het zo ver buiten je eigen basis ligt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 09:59

pol013 schreef:
c_alsemgeest schreef:

En dan eerst de FNRS afstoten en nu met HH Beginnen? Laat me niet lachen. Wat een non-beleid zeg.
De basis ligt bij de FNRS niet bij HH.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 10:00

Anne_GTI schreef:
Mooi voor bij de Bixie inderdaad. En tot maximaal 12 jaar lijkt me prima. Dat vind ik voor Bixie nog te oud eigenlijk. Dat is na 10 jaar echt wel klaar.

De menners naar de dinsdag is natuurlijk heel gek. Dat hoort op zaterdag.

Waarom een maximum leeftijd? Laat die mensen lekker hun hobby doen. De menners (en eventers) drijven helaas al jaren het onderspit. Terwijl het de prettigste mensen zijn om mee te werken.

Daarom noem ik het incasseren, Elisa. Over de rug van het woordje "paard" lekker hengelen. Er wordt niet eens de kans gegeven aan een individuele partij om zoiets op te zetten.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 10:15

DuoPenotti schreef:
@Pol

Zeker, de lol en de hobby, ik vind dat ook mooi.
De laagdunkende termen van met die bezem rond rennen hoeft van mij ook niet.

Maar... bij de KNHS, die daar weer eens aan moet verdienen, nee, dat ook niet.
Laat de plaatselijke manege het fijn organiseren.
Ook daar is de stap naar echt paardrijden ook veel groter.
Als ze dat al niet doen, denk hett vaak wel een uurtje in de week en de rest lekker oefenen met het stokpaard.

Als de plaatselijke manege het organiseert kunnen ze zelfs nog een prijs eraan vasthangen als een gratis les oid. Hoe leuk is dat!

Vind het overigens niet echt prettig om het denigrerende taalgebruik te lezen. Die jongens en meiden die aan hobby horsing doen zijn fysiek echt bizar sterk. Ik doe niet na met zo'n rechte rug die oefeningen te laten zien, of zo hoog te springen. Vind het een beetje kinderachtig dat er zo neerbuigend naar wordt gekeken :o

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 10:20

Ik gebruikte de woorden "Rondrennen met een bezemsteel tussen je benen" cynisch in de context van de KNHS "laagdrempelig toegang tot de paardensport" of woorden van gelijke strekking. Niet ten aanzien het springen of spelen zelf.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 11:54

denisesilver schreef:
DuoPenotti schreef:
@Pol

Zeker, de lol en de hobby, ik vind dat ook mooi.
De laagdunkende termen van met die bezem rond rennen hoeft van mij ook niet.

Maar... bij de KNHS, die daar weer eens aan moet verdienen, nee, dat ook niet.
Laat de plaatselijke manege het fijn organiseren.
Ook daar is de stap naar echt paardrijden ook veel groter.
Als ze dat al niet doen, denk hett vaak wel een uurtje in de week en de rest lekker oefenen met het stokpaard.

Als de plaatselijke manege het organiseert kunnen ze zelfs nog een prijs eraan vasthangen als een gratis les oid. Hoe leuk is dat!

Vind het overigens niet echt prettig om het denigrerende taalgebruik te lezen. Die jongens en meiden die aan hobby horsing doen zijn fysiek echt bizar sterk. Ik doe niet na met zo'n rechte rug die oefeningen te laten zien, of zo hoog te springen. Vind het een beetje kinderachtig dat er zo neerbuigend naar wordt gekeken :o

Fysiek in conditie ja, mee eens. Maar.... het heeft geen fluit met paarden! sport en KNHS te maken. Een stok met toevallig een paardenhoofdje erop gezet is nog geen paard/pony.
Meer iets voor de turnbond als vrije oefening op de mat bijv.

denisesilver

Re: KNHS Lanceert Hobby Horse Club Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 12:19

Die kinderen gaan echt niet rondlopen met een konijnenkop op een stok, dus ik denk dat het echt wel te maken heeft met de liefde voor paarden, maar ik denk niet dat een KNHS er iets van doen zou moeten hebben. Eerder een FNRS als nevenactiviteit, of een aparte bond. Ik denk dat de turn/atletiekbond er ook niet op zit te wachten.

Azmay

Re: KNHS Lanceert Hobby Horse Club Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 12:27

Ik kan het fout hebben maar ze lopen toch gewoon dressuur en springproeven? Hoezo heeft dat niets met paardensport te maken dan?

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 12:29

Ze kunnen zich beter focussen op de sport betaalbaarder maken, zorgen dat er maneges blijven bestaan en het geen elitesport wordt dan een Hobby Horse clubje oprichten.

Wie betalen dit clubje in eerste instantie? De nieuwe app en het werk dat erin zit? De leden van de KNHS.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 12:33

Oh wat is het toch een slechte ontwikkeling dat we (jonge) kinderen stimuleren om meer te bewegen en hier plezier uit te halen door ze officiële wedstrijden aan te bieden en de kans geven lid te worden van een échte paardensportfederatie. Dit moeten we echt afbranden natuurlijk, want we kunnen niet hebben dat kinderen uit alle gezinnen iets met paarden kunnen doen natuurlijk!

/s

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 12:34

Er zijn al allerlei bedrijven vanuit de paardensportartikelen actief mee bezig ook, op Horse Event Youth staan veel kramen die spullen verkopen. Het is er nu eenmaal, het is al best groot geworden. Of de KNHS hier goed aan doet heb ik geen mening over, maar ik vind het eigenlijk wel heel kinderachtig om er zo denigrerend over te doen…

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 12:34

Marjo schreef:
Oh wat is het toch een slechte ontwikkeling dat we (jonge) kinderen stimuleren om meer te bewegen en hier plezier uit te halen door ze officiële wedstrijden aan te bieden en de kans geven lid te worden van een échte paardensportfederatie. Dit moeten we echt afbranden natuurlijk, want we kunnen niet hebben dat kinderen uit alle gezinnen iets met paarden kunnen doen natuurlijk!

/s

wie zegt dit??

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 12:56

Azmay schreef:
Ik kan het fout hebben maar ze lopen toch gewoon dressuur en springproeven? Hoezo heeft dat niets met paardensport te maken dan?

Nieuwflash! Paardensport doe je met een hond konijn kat paard of pony

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 12:57

DuoPenotti schreef:
Marjo schreef:

/s

wie zegt dit??

Wat is het toch een belachelijk iets, dat niet lezen. Woorden verdraainen.
Simpele versie
HH is Leuk. Gezond. Grappig. Het is rondrennen met speelgoed.
Het is geen paardensport.
Er moet geen geld van een PAARDEN sportbond naar een speelgoed toestand.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 12:58

rien10 schreef:
Azmay schreef:

Nieuwflash! Paardensport doe je met een hond konijn kat paard of pony

Je gaat echt compleet voorbij aan het feit dat kinderen heel goed kunnen 'doen alsof'. En voor een kind wiens ouders geen geld hebben voor paardrijlessen, is dit een prachtig initiatief. Dan kan dit best toegevoegd worden onder het kopje 'paardensport'.

Dat jij het geen paardensport vindt, dat mag natuurlijk. Maar, kijk dan gewoon lekker de andere kant op en laat deze kinderen actief bezig zijn met hun vorm van de paardensport ;)