[BE] Moeraskoorts (EIA) vastgesteld in Lokeren, paard ingeslapen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:41

Popstra schreef:
Nouja als ze geen symtomen hebben en enkel drager zijn dan is dat best zuur natuurlijk.
Ik moet er ook niet aan denken

Een drager kan wel alsnog ziek worden. En de ziekte ook doorgeven. Dus je zou ze dan in quarantaine moeten houden, wat best lastig is op de gemiddelde pensionstal, lijkt me.

Art_Ificious

Re: [BE] Moeraskoorts (EIA) vastgesteld in Lokeren, paard ingeslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:57

Hoe zit dat dan met paarden die drager zijn van droes?
Die houdt men toch ook niet apart van andere paarden, of wel?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:59

Ik lees ook dat er zo moeilijk een vaccin voor dit virus te maken is omdat het nogal veranderd (denk aan Covid) en het mag nú geen zoönose zijn, dat kan het wel worden. Net als dat de overdraagbaarheid kan veranderen (bijv. airborn) of wél door bijv. mensen verspreid kan worden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:00

Art_Ificious schreef:
Hoe zit dat dan met paarden die drager zijn van droes?
Die houdt men toch ook niet apart van andere paarden, of wel?

Daarom is dat ook zo moeilijk de wereld uit te krijgen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:37

Verschil tussen EIA en droes is de status van de ziekte.

Droes heeft geen officiële status, EIA is een lijst E ziekte en daarmee meldingsplichtig.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:48

Charaz schreef:
Dit zijn geen gezonde dieren! Daarbij is het erg besmettelijk voor andere paarden dus zonder vaccin is dat de enige optie.

Zijn mensen die het herpesvirus wat koortslip veroorzaakt dan ook niet gezond? Want dat is in mijn ogen wel een beetje hetzelfde. Wel drager, je kunt het wel in bepaalde periodes overdragen, maar je bent echt wel gewoon gezond.

Met droes mag je overal gewoon komen, geen meldingsplicht, je zou feitelijk gewoon met een paard met droes op wedstrijd kunnen of de wedstrijd door laten gaan op een stal met droes.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:52

Blij dat ik niet de enige ben die dit moeilijk vind.Best traumatisch als ze een paard in laten slapen met een vechtende en gillende eigenaar er naast.
Hier is dus die registratie plicht voor.En voor alles wat nog gaat komen met de opwarming van de aarde.
Ik lees dat ze na een jaar symptoomloos verder kunnen leven.En soms amper symptomen hebben tijdens de uitbraak van de ziekte.
Dus …soort corona? De een gaat dood de ander niest drie keer.En onmogelijk om alle gevallen te vinden en de ziekte te stoppen.
Het houd me nogal bezig :D

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:10

Ik herinner me een geval van een Moeder-overste van een klooster (in Nederland), een bejaarde non, die de gezonde kloosterkippen niet wilde laten ruimen. Die waren niet ziek maar ergens in de buurt was vogelgriep vastgesteld en daarom moesten alle kippen in de omgeving dood. Zij verzette zich zo tegen de "ruimers" dat de politie erbij kwam en zij in de cel kwam.De kippen werden alsnog gedood. Het zou dus kunnen gebeuren dat je in de gevangenis komt als je je zou verzetten tegen het doden van je paard.Ik maak me hier wel zorgen over ja.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:15

Lekker werken voor een veearts ook..gezonde ponies van kleine kinderen dood spuiten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:20

Al is het ruimen nu* van een paard bij een positieve EIA (Equine Infectious Anemia) test niet altijd verplicht, het is gewoon vaak wel de meest voorkomende en aangeraden paardwaardige praktijk.
Positieve paarden moeten permanent in quarantaine (minstens 200 meter van andere paarden) en zie dat maar eens te vinden of daar te komen als je niet meer met dat paard mag reizen c.q. de weg op mag.

*'Nu' kan bij meervoudige/grote uitbraken dus ook maar zo per wet veranderd worden in een verplichting idd net als bij de vogelpest.
Dáár is nu ook een vaccin voor beschikbaar, al is dat meer om verspreiding op grote schaal te voorkomen/vermijden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:29

In heel veel landen komt die ziekte toch al voor? Nooit gehoord dat daar grootschalig getest en geruimd wordt? Als ze dat gaan doen dan wordt dat zo'n beetje het einde van het paardenbestand.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:31

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:31

Het ruimen bij vogelgriep (en MKZ) had wel andere motieven, natuurlijk (economische). Dat is bij paarden niet het geval.

Juist om massaal afmaken te voorkomen lijkt het me goed te zorgen dat de ziekte hier niet verder om zich heen grijpt, toch?

office

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:47

Het is al in België en Nederland blijkbaar.En ik ben nogal gehecht aan mijn dieren.
Ik mag het vast niet hardop zeggen maar een fijn paard is waardevoller dan sommige mensen .En dat dan zo maar dood spuiten ?
Soort corona tweedeling gaat dit worden in de maatschappij .

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:50

office schreef:
https://www.knmvd.nl/paard-positief-getest-op-eia/

Lees dan..het dier stond al enkele jaren ! In Nederland .Dus een tweede geval.

Dit was een geval in Nederland van dit voorjaar, niet van nu.

Dus ik weet niet precies wat je met een tweede geval bedoelt?

Het geval uit dit topic stond in Lokeren, België, niet in Nederland.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:52

office schreef:

Dit paard kwam volgens het artikel oorspronkelijk uit Oost-Europa. Waar deze ziekte endemisch schijnt te zijn. In mijn jeugd in de vorige eeuw werden er heel veel paarden uit Oost-Europa geimporteerd. Ik heb zelfs op hen leren rijden op een Nederlandse manege. Tegenwoordig zie je die import niet veel meer, nu komen ze eerder uit Spanje.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:57

Marije_jiplover schreef:
office schreef:

Dit was een geval in Nederland van dit voorjaar, niet van nu.

Dus ik weet niet precies wat je met een tweede geval bedoelt?

Het geval uit dit topic stond in Lokeren, België, niet in Nederland.

Dan is dit toch een tweede besmet dier alleen in een ander Europees land.Zo zeldzaam is het dus niet meer.Nederland is dus zelfs officieel niet meer eia vrij vanaf dit voorjaar.
Wist ik niet namelijk dat lijkt me ook wel voor pagina nieuws dan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:00

office schreef:
Het is al in België en Nederland blijkbaar.En ik ben nogal gehecht aan mijn dieren.
Ik mag het vast niet hardop zeggen maar een fijn paard is waardevoller dan sommige mensen .En dat dan zo maar dood spuiten ?
Soort corona tweedeling gaat dit worden in de maatschappij .

Voor corona werd gelukkig nog niemand doodgespoten! Maar ik ben het met je eens dat ook een paard niet zomaar gedood zou mogen worden. Ik zou volledig door het lint gaan! |(

office

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:02

Ja heel naar idee dan krijg je echt spannende verhalen want mensen gaan echt proberen hun dieren weg te halen van “besmette “locaties.
Een oud paard zou ik misschien makkelijker in laten slapen als een jonger dier.Maar misschien ook niet als je een dier al 20 jaar heb .
(Ik bedoelde meer dat mensen voor en tegen het inslapen zijn en dat je dan dus dezelfde reacties kan verwachten als in de Corona discussie. )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:45

_San87_ schreef:
Juist om massaal afmaken te voorkomen lijkt het me goed te zorgen dat de ziekte hier niet verder om zich heen grijpt, toch?

Precies en dat doe je vooral door DA-monitoring en lab-testen.
En om 'verdwenen' paarden tegen te gaan hebben we tegenwoordig dus dat handige registratiesysteem I&R met de UBN-nummers. Ook vast niet 100% waterdicht, maar de overheid komt er een heel eind mee.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:01

DubbelFun schreef:
_San87_ schreef:

Precies en dat doe je vooral door DA-monitoring en lab-testen.
En om 'verdwenen' paarden tegen te gaan hebben we tegenwoordig dus dat handige registratiesysteem I&R met de UBN-nummers. Ook vast niet 100% waterdicht, maar de overheid komt er een heel eind mee.

Daarom heb ik dat verplichte chippen altijd gewantrouwd. Alhoewel het volgens mij wel het aantal paardendiefstallen heeft verminderd, dat was dan een gunstige nevenwerking.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:07

Zoals iemand al aangaf in het gestolen fjorden topic..worden dieren zelden gecontroleerd op chip.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:15

En van de eerste chips is bekend dat ze konden gaan 'wandelen' en er zijn mensen die beweren dat je chips ook onklaar kunt maken.

Het lijkt mij sowieso dat er op wedstrijden bij de te starten paarden een uitleesmoment is (of is dat al zo??)
En dat er bij aankoop/verkoop een moment is dat de chip uitgelezen wordt zodat alle partijen weten het juiste paard voor zich te hebben.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:18

Het moeten inslapen van een paard is natuurlijk een van de ergste dingen voor een eigenaar, maar je wilt toch ook niet degene zijn die een dodelijke ziekte laat verspreiden die dan duizenden andere paarden overlijden? Het is lastig dat je zo'n dier niet een humaan leven kunt geven in quarantaine, maar ik vind het ook erg egoïstisch dat jouw paard wel (humaan) in leven moet blijven, ook al er daardoor (indirect) nog velen meer kunnen, of mogelijk, zullen, overlijden.

Edit: Dubbelfun. Op wedstrijden wordt meestal niet gecontroleerd. Vaak alleen op kampioenschappen. Bij een keuring, en daardoor meeste verkopen, wordt de chip wel uitgelezen (als het volgens de regels gaat)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:33

@bowo: dank voor de opheldering vwb uitlezen chip.

De eerste alinea is mooi verwoord en ook zoals ik er in sta.