Fatshaming of dierenmishandeling? Maneges worstelen met overgewicht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 13:23

Goed dat hier naar gekeken wordt, het gaat toch om het welzijn van het paard die verder niks te zeggen heeft om wie die op z’n rug krijgt. Het is een blijft een delicaat onderwerp, maar zolang dit normaal en vriendelijk word gebracht met uitleg waarom dan is er niks aan de hand en heeft het niets met fatshamen te maken.

Wat ik dan wel moeilijk vind is zodra je een eigen paard hebt dat je dan maar gewoon je goddelijke gang kan gaan. Niemand die er dan beslissingsrecht over heeft…

Zo’n richtlijn van combinatie BMI en absoluut gewicht wat de Mill Ranch dus blijkbaar doet vind ik persoonlijk nog niet eens zo’n slecht idee. Dat lijkt me in verhouding voor de meeste mensen ook het eerlijkst.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 13:47

troi schreef:
Volkomen redelijk maar tis toch een lastige boodschap.
Hier zie ik nog best wat stevige meiden/ dames (soms ook met lichte mentale beperking) voor wie paardrijden de enige haalbare sport is en die dan toch maar op een stevige fjord of haf worden gehesen, met wat extra dekjes eronder voor meer demping, en die zo een uurtje iets van beweging krijgen.

Sneu voor het paard maar uit een soort van compassie met de persoon gebeurt het dan toch.
Ik vind daar wat van

Ook meegemaakt dat persoon die door handicap veel te zwaar was, bij een gehandicapten manege mocht rijden. Maar dat was kort voor men na ging denken over de gevolgen van overgewicht van de ruiter voor een paard.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 13:48

Memories schreef:
Goed dat hier naar gekeken wordt, het gaat toch om het welzijn van het paard die verder niks te zeggen heeft om wie die op z’n rug krijgt. Het is een blijft een delicaat onderwerp, maar zolang dit normaal en vriendelijk word gebracht met uitleg waarom dan is er niks aan de hand en heeft het niets met fatshamen te maken.

Wat ik dan wel moeilijk vind is zodra je een eigen paard hebt dat je dan maar gewoon je goddelijke gang kan gaan. Niemand die er dan beslissingsrecht over heeft…

Zo’n richtlijn van combinatie BMI en absoluut gewicht wat de Mill Ranch dus blijkbaar doet vind ik persoonlijk nog niet eens zo’n slecht idee. Dat lijkt me in verhouding voor de meeste mensen ook het eerlijkst.

Maar dat is met alle huisdieren zo.
De hamster die te hard knuffelt word, of juist nooit.
De hond die dagelijks een blokje van 5 minuten krijgt.
Het paard dan 23/7 binnen staat. Noem het maar op.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 13:49

MyWishMax schreef:
office schreef:
Ik weet niet zeker of een lang lichaam echt fijner is voor een paard qua balans houden.

Vet heeft een vertraagde beweging. Paarden kunnen er zelfs last van hebben als de amazone geen goede sportbh aanheeft blijkt uit onderzoek. Het gaat niet alleen om gewicht, maar dus ook hoe het lichaam verdeeld is. Vet heb je geen controle over in beweging, spieren wel of iig een stuk meer

Dan kan je alsnog te zwaar zijn en ja ook te lang. Maar dan moet je echt heel flink lang zijn om ze uit balans te halen, terwijl een sportbh dus al invloed heeft op een paard. Zelfs als het gewicht van de amazone ruim binnen de grens valt.

En helaas, dan kan je nog heel goed kunnen rijden, maar het blijft dus wel invloed hebben op het paard wat ook echt meetbaar is. Dus ja, rijvaardigheid is van belang, maar de stelling dat paard minder last heeft van mee zittende zwaardere ruiter is dus al lastig, want er zal altijd een deel niet mee kunnen komen en juist achter de beweging aan komen. Dat is meer van belang bij eigen paarden. Bij manegedieren heb je gewoon al veel sneller niet die goed meezittende ruiter.

Plus dat je uit moet gaan van egzond gewicht van het paard. Als die zelf te zwaar is kunnen ze dus al een lager percentage maar dragen. En daar gaat het ook vaak fout. Een dikke pony of paard waarbij uitgegaan wordt van 20%, terwijl je daar dus juist een lager percentage aan zou moeten houden.

heb je een link naar dat onderzoek?
Die ken ik nog niet :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 13:52

Het is ook best een lastig onderwerp, ik ken amazones die eigenlijk te zwaar zijn maar wel heel fijn in de beweging mee zitten en passende paarden hebben en ook mensen die statistisch gezien niet te zwaar zijn maar toch het paard in de weg zitten. Hoe soepel iemand is en hoe een paard dressuurmatig loopt en wat voor een rug een paard heeft spelen daarbij ook allemaal een rol.

Maar manages zouden gewoon duidelijke richtlijnen moeten hanteren, en dat kan die 90 kg zijn..ongeacht dan de bouw van een persoon.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 13:57

Memories schreef:

Klopt wel maar

a. buiten je invloedssfeer. En bij je manege paarden icm klanten is het binnen je invloedssfeer.
b. een manege paard krijgt eenmalig of één keer per week er mee te maken en kun je er dus niet fatsoenlijk op te trainen. Een eigen paard kun je op spreekwoordelijk bootcamp sturen om de marges op te rekken door middel van training.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 14:02

Cambionn schreef:
Oh ik neem je niks kwalijk hoor. Ik ben door medicatie ook zwaar aangekomen en heb daar tegen in moeten afvallen (medicatie is chronisch). Dat is echt geen pretje. Ik postte het meer omdat er in topics over dit onderwerp ook altijd mensen zijn die denken dat lange mensen nooit meer zouden mogen paardrijden met zulke regels omdat die altijd meer wegen en gebruikte jouw post om op in te haken, maar dat het was niet per se tegen jou in bedoeld. Maar dat was idd niet helemaal duidelijk van mij uit. Excuses.

60 zou voor mij ook wel erg dun zijn overigens, maar volgens de dokter mijn min. Ik was vroeger 70 en dat was mooi. Iets dunner zou wellicht kunnen, ben na een operatie waarbij ik geen vast voedsel mocht wel eens 65 geweest en dat was ook nog wel prima, maar denk dat 60 wel wat te veel/weinig van het goede is. Helaas naast de medicatie ook geen begin 20 meer en begin ik dat te merken, blijf nu beetje hangen op 75. Iets meer vet dan ik zou willen, maar het is nog gewoon prima dus we doen het er maar mee.

Ik merk trouwens tussen 80 en 75 al wel echt verschil in het rijden. Beide wil wel, maar met 75 ben ik toch net wat soepeler enkan ik makkelijker mee bewegen. Meer dan 80 klim ik niet op een paard, dus van toen ik daarboven was weet ik de invloed niet uit eerste hand maar vermoed niet dat het er beter van wordt.

Haha ik had het niet negatief opgenomen hoor het is een goed onderwerp om over te praten, want het is allemaal niet zo zwart wit. Ik heb laatst nog gereden op een sportieve grote Noriker (daar hebben we er gelukkig genoeg van hier). Ik vind zelf mijn zwembandje irritant, omdat ik gewoon 48 jaar lang gewend ben geweest dat er niks zit, maar ik vond het niet beperken qua bewegelijkheid tijdens het rijden. Er moet alleen geen 5kg bij komen, want dan gaat het me beperken.

Ik zal me er helaas ook bij neer moeten leggen, want voorlopig kan ik niet meer sporten. Bij mij is het mijn reuma medicatie en zowel de reuma als de om de hoek wachtende menopauze gaan niet meer weg, dus ik zal het ermee moeten doen. Maar goed wij zijn duidelijk beiden geen mensen die kostte wat kost met teveel gewicht op een paard willen zitten. Ik zou me daar echt niet fijn bij voelen. Krijg wel vaker te horen o joh dat kan best, maar bij twijfel niet doen zeg ik dan.

Ingeborgx

Re: Fatshaming of dierenmishandeling? Maneges worstelen met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 14:15

Je vraagt nu nu toch wel af hoe een ridder met vol harnas op zijn strijdros ten strijde kon rijden :D

Voor een bedrijf kan ik het prima begrijpen dat er een max gesteld wordt, maar daarna is het gewoon gezond verstand gebruiken. Het ene paard is niet de ander. De ene is sterker dan de ander.....

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 14:20

Ingeborgx schreef:
Je vraagt nu nu toch wel af hoe een ridder met vol harnas op zijn strijdros ten strijde kon rijden :D

Voor een bedrijf kan ik het prima begrijpen dat er een max gesteld wordt, maar daarna is het gewoon gezond verstand gebruiken. Het ene paard is niet de ander. De ene is sterker dan de ander.....

Dan moet je je verdiepen in de middeleeuwen, de verschillende gebruikte paarden en het nut van een harnas.
Plus, mensen waren een paar koppen kleiner dan nu.

Ingeborgx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 14:28

Dan moet je je verdiepen in de middeleeuwen, de verschillende gebruikte paarden en het nut van een harnas.
-------------------------------------------------------------------

Laten we AI het ons eens voor rekenen: De uitrusting van een middeleeuwse ridder zal 25 à 30 kg gewogen hebben. Dat maakte de ridder nog net beweeglijk genoeg om te paard te gaan, te knielen en een paard te bestijgen. Bedenk dat de mensen in die tijden een stuk kleiner waren, zodat je er met 90 à 100 kg voor ridder en uitrusting wel bent. Was beweeglijkheid belangrijker dan bescherming dan droeg de ridder een lichtere uitrusting, terwijl ook de welstand van de ridder een rol speelde. Ze waren lang niet allemaal rijk.

Tja....

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 14:32

Dat ze er mee ten strijde trokken is één ding, maar of die paarden de belasting eigenlijk wel aankonden is natuurlijk een tweede :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 14:33

DuoPenotti schreef:
MyWishMax schreef:
Vet heeft een vertraagde beweging. Paarden kunnen er zelfs last van hebben als de amazone geen goede sportbh aanheeft blijkt uit onderzoek. Het gaat niet alleen om gewicht, maar dus ook hoe het lichaam verdeeld is. Vet heb je geen controle over in beweging, spieren wel of iig een stuk meer

Dan kan je alsnog te zwaar zijn en ja ook te lang. Maar dan moet je echt heel flink lang zijn om ze uit balans te halen, terwijl een sportbh dus al invloed heeft op een paard. Zelfs als het gewicht van de amazone ruim binnen de grens valt.

En helaas, dan kan je nog heel goed kunnen rijden, maar het blijft dus wel invloed hebben op het paard wat ook echt meetbaar is. Dus ja, rijvaardigheid is van belang, maar de stelling dat paard minder last heeft van mee zittende zwaardere ruiter is dus al lastig, want er zal altijd een deel niet mee kunnen komen en juist achter de beweging aan komen. Dat is meer van belang bij eigen paarden. Bij manegedieren heb je gewoon al veel sneller niet die goed meezittende ruiter.

Plus dat je uit moet gaan van egzond gewicht van het paard. Als die zelf te zwaar is kunnen ze dus al een lager percentage maar dragen. En daar gaat het ook vaak fout. Een dikke pony of paard waarbij uitgegaan wordt van 20%, terwijl je daar dus juist een lager percentage aan zou moeten houden.

heb je een link naar dat onderzoek?
Die ken ik nog niet :)

Ik ga even zoeken! Had hem ooit opgeslagen, omdat die zo boeiend was, maar kwijt geraakt natuurlijk. Want die was juist zo boeiend, omdat het dus niet over gewicht ging, maar de invloed en beweging van vet van borsten. Gewoon iedereen met borsten en geen goede sportbh, allemaal gaven ze reacties bij het paard op de metingen, omdat het toch heel anders beweegt als spier enzovoorts. (Maar dat zie je al als je een amazone ziet rijden die duidelijk geen of geen goede aanheeft, flink bedeeld is en gaat doorzitten. Iedereen kent dat beeld wel toch ;) )

Maakt niet dat iemand die te zwaar is door spieren wel ineens zou mogen rijden, maar wel dat spieren iets ander effect hebben. Te zwaar voor dat paard blijft te zwaar. En dat het niet alleen iets is om over na te denken als je te zwaar bent voor dat paard, maar dus altijd. Ook als je ruim binnen de marge valt.
Maar dus ook wel weer dat hoe goed je ook kunt rijden, het wel van invloed is en bij gelijk gewicht maar verschil in lengte de ene dus wel meer effect heeft op het paard als de ander. Ik zou dan benieuwd zijn naar een onderzoek waarbij alle ruiters binnen de marge vallen, maar er wel verschil in aanwezigheid van vet is. Maar dat zou je bijna op hetzelfde paard moeten testen en dan heb je wel weer dat de ruiter qua rijden ook invloed heeft dus hoe goed kan je het dan onderzoeken?

Er zijn zoveel nuances naast het stuk wanneer je te zwaar bent voor dat ene paard. Maneges moeten algemene regels maken, maar zulke onderzoeken zijn wel heel interessant, vind ik. Na het lezen heb ik meteen meer sportbh's gekocht toen. Ik reed altijd al met, maar heb nog wat meer en andere aangeschaft haha

Keebish

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 14:34

Ingeborgx schreef:

Moeilijke vergelijking; Enerzijds was paardenwelzijn toen anders dan nu en werden paarden doelbewust ingezet en niet, zoals nu, voor plezier. Anderszijds, ridderlief was waarschijnlijk gemiddeld 1.60 :+

Gezond verstand gebruiken is heel lastig, aangezien iedereen een andere maat van 'gezond verstand' heeft. Als ik kijk naar mijn stal waar ongeveer 100 paarden en 100 eigenaren staan, heeft iedereen het paardenwelzijn enorm hoog in het vaandel staan. En toch zie ik sommige stalgenoten dingen doen met hun paarden, waarbij ik toch wel vraagtekens zet. Zal andersom ook wel zo zijn, overigens.

Richtlijnen hebben is dus enorm goed, omdat dat 'gezonde verstand' dus zo verschillend is bij iedereen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 14:36

Ingeborgx schreef:

Gewoon welzijn van paarden niet zo belangrijk vinden.

Gelukkig zijn we meegegaan met de tijd en vinden we niet alleen dingen slecht die per direct grote consequenties hebben en slecht voor het paard zijn, maar ook dingen die op langere termijn slecht zijn.
Dat gezond verstand gebruikt lang niet iedereen of iedereen heeft er een ander idee bij. En inschatten welk paard echt sterker is zijn de meeste ook niet goed in, dat wordt gewoon maar gegokt en vaak zodat het in het voordeel van diegene zelf is.
Juist het dierenleed laat zien dat richtlijnen nodig zijn, niet alleen op dit vlak trouwens.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 14:37

Het is eigenlijk jammer dat er niet meer maneges inzetten op het mennen. Ik heb ooit het geluk gehad eens mee te mogen op de kar bij een vakantieadresje en ook te mogen sturen. Snap dat het kostbaar is en dat je niet met acht man in de baan rond kan rijden, maar het zou het mennen veel populairder maken, en mensen die te zwaar zijn om te rijden toch met paarden bezig laten zijn.

Knikmops57

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 14:38

Ondanks dat een gevorderde ruiter/amazone fijn meezit, blijft het gewicht op de rugwervels hetzelfde….
En een heel simpel en kort door de bocht, ik vind het gewoon geen gezicht.
Dan maar zien of de mensport een optie is.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 14:38

Heb je daar AI voor, wikipedia bestaat ook nog steeds.

https://en.wikipedia.org/wiki/Horses_in_the_Middle_Ages

Stukje naar beneden scrollen en daar wordt tekst en uitleg gegeven.
Paarden waren te goed om te gebruiken tijdens gevechten dus werden ze gespaard.

Ook wordt er uitleg gegeven hoe zwaar een harnas is en hoe groot ongeveer de paarden waren.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 14:59

Snippergroen schreef:
Dat ze er mee ten strijde trokken is één ding, maar of die paarden de belasting eigenlijk wel aankonden is natuurlijk een tweede :)

Dat waren ook geen fragiele paardjes, maar meer richting koudbloed.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 15:02

CrazyCat schreef:
Snippergroen schreef:

Dat waren ook geen fragiele paardjes, maar meer richting koudbloed.

Ze hadden allerlei types hoor. Niet alleen maar koudbloedachtig. Alleen konden ze toen niet onderzoeken of de dieren geblesseerd raakten door alles wat ze deden. Laat staan onderzoeken of het jaren later nog voor problemen ging zorgen.

Ingeborgx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 15:09

Paarden houden bedrijfsmatig kan en mag ook aan regels verbonden zijn, kan ook redelijk zwart en wit opgesteld worden, je kan een keuze maken als klant en zoals eerder vermeld mennen is ook erg leuk!

Wanneer aan privé situaties regels gesteld gaan worden, dan wordt het best wel een dure en moeilijke klus om dit goed te bewoorden en om te zetten in wet. Je moet het controleren, beboeten berechten etc. En voordat het gewicht van de ruiter aan de order komt denk ik dat er wel serieuzere zaken zijn.

Ik rij een Arabier, klassiek model en die kan best wel wat hebben. Ik zal ook nooit voor een modern type gaan want dat wordt hem niet meer. Gelukkig ben ik van een normaal postuur en gewicht Y)(^)

En voor alle dames in de overgang....het gaat er allemaal weer vanaf als je ouder wordt. Gewoon lekker doorgaan en gezond leven!

PS Gelukkig hebben ze voor maatje E en up, ook een lekkere sport BH's _/-\o_

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 15:22

Snippergroen schreef:

Bovendien reden ridders niet 14 uur per week met harnas op in een dressuurles mee. In de winter waren geen gevechten (ook geen tournooien), en in de zomer tijdens de jachtdroegen ze geen harnas. Veel ridders hadden meerdere paarden die ze afwisselend in de strijd bereden en een groot deel van de strijd deden ridders niet eens mee.
https://mackenziekincaid.com/writing/ho ... 20at%20all.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 15:31

Hier staat een stuk over de cavalerie en de fokkerij van de destriers op het beter kunnen dragen van lasten:
https://www.graafschap-middeleeuwen.nl/ ... de-ridder/

Volgens het stuk op Wikipedia waren ze maar "14 to 15 hands", en geen trekpaard types, maar andere bronnen schatten een grootte van 16 hands en dieren van het type Iers trekpaard. Belangrijkste verschil met de reguliere paarden destijds, was de gedrongen bouw met sterke rug en de manier waarop ze getraind werden:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Destrier

Verschillende type middeleeuwse paarden:
https://katboniface.wordpress.com/2015/ ... -of-types/

Lastige van de geschiedenis is dat er veel aan interpretatie wordt overgelaten. Maar ik denk dat we wel kunnen stellen, dat met de onderzoeken van tegenwoordig, we het welzijn van de paarden veel beter kunnen waarborgen dan destijds. Het is interessant om terug in de tijd te kijken, maar niet veel meer dan dat.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 17:51

Goed dat dit steeds meer wordt gedaan. Je moet ergens een grens trekken en dat de ene manege de grens anders heeft liggen dan de andere is hun goed recht als het omwille van de gezondheid van hun paarden is.

En als je dan super kunt rijden, atletisch bent maar te zwaar, is dat gewoon jammer maar helaas. Ze moeten ergens een grens trekken.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 19:09

Snippergroen schreef:

Dat waren toch ook hele andere tijden. Dierenwelzijn was wel 1 van de laatste zaken waar men zich in die tijd druk over maakten. En zeker niet over het totaalgewicht van Ridder plus bepantsering.

Dat was toen totaal geen issue. Ik kan me het haast ook niet voorstellen dat iemand zich daar in de middeleeuwen mee bezig hield. Al denk ik wel dat we ons er tegenwoordig misschien soms iets te druk over maken. Maar goed, het is natuurlijk wel iets om rekening mee te houden hoeveel een paard kan dragen.

Er lijkt ook zoals wel vaker in de paardenwereld totaal geen overeenstemming te bestaan over welk gewicht nu bij welk type paard past.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 19:28

Onali schreef:
Ingeborgx schreef:

Full plate harnassen bestonden niet eens in de middeleeuwen. Late middeleeuwen begonnen ze met de beginnen van full plate, maar dan hebben we het over losse onderdelen. De volledige harnassen zijn een tijdperiode later ;) . En er zijn genoeg harnassen die gemaakt waren voor mannen van 1,80m, dus compleet ongewoon was het niet.

Overigens is "ridder" een eretitel voor iemand die tot de ridderorde behoort, en die hoeft helemaal geen harnas te dragen (kan wel). Niet elke ridder is een krijgsheer, en lang niet elke krijgsheer (en andere titels voor vechters) is een ridder. Veel legers waren bijv. huurlingen in die tijd.

Maar dat ter zijde, een full plate harnas weegt "maar" zo'n 20kg (gedragen op shouders en heup, vergelijkbaar met huidige militaire rugzakken) en is verassend flexibel (je kan erin gymnasticeren), dus aan zich valt het mee. Enkel jousting armour weegt meer (en wordt dus altijd gebruikt om te laten zien hoe zwaar het wel niet is), maar dat wordt slechts korte tijd gebruikt en het hele doel daarvan is stijf op je paard blijven zitten.

Maar afgezien van dat bepaalde dingen niet zo zwaar zijn als men nu vaak denkt, dingen niet zo continue gedaan werden als men vaak denkt (want je draagt een harnas bijv meestal ook niet de hele rit, ze hadden meestal gewoon karren mee met spul tijdens gevechten en doen het op locatie aan), de krijgsheren bijzonder fit waren en vaak enorm veel rijervaring hadden voordat ze zo het gevecht in gingen, en er geen alternatieven waren in de oorlog wat een bepaalde nood geeft (en nood breekt wet. Waar we nu autos, tanks, helicopters, en noem maar op hebben), werd er nogal anders omgegaan met dierenwelzijn en was er daarnaast minder kennis op dat vlak. Inmiddels weten we beter.

Zo, kunnen we nu weer stoppen met de "maar 500+ jaar terug deden ze het ook" wat bij elk gewichtstopic terug komt 8)7 ?

EDIT: leuke linkjes denisesilver! Ik weet meer van harnassen, vechtechnieken en algemene cultuur in middeleeuwen en renaissance dan de paarden specifiek dus daar stond ook voor mij best leuk spul in.