Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
troi schreef:Volkomen redelijk maar tis toch een lastige boodschap.
Hier zie ik nog best wat stevige meiden/ dames (soms ook met lichte mentale beperking) voor wie paardrijden de enige haalbare sport is en die dan toch maar op een stevige fjord of haf worden gehesen, met wat extra dekjes eronder voor meer demping, en die zo een uurtje iets van beweging krijgen.
Sneu voor het paard maar uit een soort van compassie met de persoon gebeurt het dan toch.
Ik vind daar wat van
Memories schreef:Goed dat hier naar gekeken wordt, het gaat toch om het welzijn van het paard die verder niks te zeggen heeft om wie die op z’n rug krijgt. Het is een blijft een delicaat onderwerp, maar zolang dit normaal en vriendelijk word gebracht met uitleg waarom dan is er niks aan de hand en heeft het niets met fatshamen te maken.
Wat ik dan wel moeilijk vind is zodra je een eigen paard hebt dat je dan maar gewoon je goddelijke gang kan gaan. Niemand die er dan beslissingsrecht over heeft…
Zo’n richtlijn van combinatie BMI en absoluut gewicht wat de Mill Ranch dus blijkbaar doet vind ik persoonlijk nog niet eens zo’n slecht idee. Dat lijkt me in verhouding voor de meeste mensen ook het eerlijkst.
MyWishMax schreef:office schreef:Ik weet niet zeker of een lang lichaam echt fijner is voor een paard qua balans houden.
Vet heeft een vertraagde beweging. Paarden kunnen er zelfs last van hebben als de amazone geen goede sportbh aanheeft blijkt uit onderzoek. Het gaat niet alleen om gewicht, maar dus ook hoe het lichaam verdeeld is. Vet heb je geen controle over in beweging, spieren wel of iig een stuk meer
Dan kan je alsnog te zwaar zijn en ja ook te lang. Maar dan moet je echt heel flink lang zijn om ze uit balans te halen, terwijl een sportbh dus al invloed heeft op een paard. Zelfs als het gewicht van de amazone ruim binnen de grens valt.
En helaas, dan kan je nog heel goed kunnen rijden, maar het blijft dus wel invloed hebben op het paard wat ook echt meetbaar is. Dus ja, rijvaardigheid is van belang, maar de stelling dat paard minder last heeft van mee zittende zwaardere ruiter is dus al lastig, want er zal altijd een deel niet mee kunnen komen en juist achter de beweging aan komen. Dat is meer van belang bij eigen paarden. Bij manegedieren heb je gewoon al veel sneller niet die goed meezittende ruiter.
Plus dat je uit moet gaan van egzond gewicht van het paard. Als die zelf te zwaar is kunnen ze dus al een lager percentage maar dragen. En daar gaat het ook vaak fout. Een dikke pony of paard waarbij uitgegaan wordt van 20%, terwijl je daar dus juist een lager percentage aan zou moeten houden.
Memories schreef:Wat ik dan wel moeilijk vind is zodra je een eigen paard hebt dat je dan maar gewoon je goddelijke gang kan gaan. Niemand die er dan beslissingsrecht over heeft…
Cambionn schreef:Oh ik neem je niks kwalijk hoor. Ik ben door medicatie ook zwaar aangekomen en heb daar tegen in moeten afvallen (medicatie is chronisch). Dat is echt geen pretje. Ik postte het meer omdat er in topics over dit onderwerp ook altijd mensen zijn die denken dat lange mensen nooit meer zouden mogen paardrijden met zulke regels omdat die altijd meer wegen en gebruikte jouw post om op in te haken, maar dat het was niet per se tegen jou in bedoeld. Maar dat was idd niet helemaal duidelijk van mij uit. Excuses.
60 zou voor mij ook wel erg dun zijn overigens, maar volgens de dokter mijn min. Ik was vroeger 70 en dat was mooi. Iets dunner zou wellicht kunnen, ben na een operatie waarbij ik geen vast voedsel mocht wel eens 65 geweest en dat was ook nog wel prima, maar denk dat 60 wel wat te veel/weinig van het goede is. Helaas naast de medicatie ook geen begin 20 meer en begin ik dat te merken, blijf nu beetje hangen op 75. Iets meer vet dan ik zou willen, maar het is nog gewoon prima dus we doen het er maar mee.
Ik merk trouwens tussen 80 en 75 al wel echt verschil in het rijden. Beide wil wel, maar met 75 ben ik toch net wat soepeler enkan ik makkelijker mee bewegen. Meer dan 80 klim ik niet op een paard, dus van toen ik daarboven was weet ik de invloed niet uit eerste hand maar vermoed niet dat het er beter van wordt.
Ingeborgx schreef:Je vraagt nu nu toch wel af hoe een ridder met vol harnas op zijn strijdros ten strijde kon rijden![]()
Voor een bedrijf kan ik het prima begrijpen dat er een max gesteld wordt, maar daarna is het gewoon gezond verstand gebruiken. Het ene paard is niet de ander. De ene is sterker dan de ander.....
DuoPenotti schreef:MyWishMax schreef:Vet heeft een vertraagde beweging. Paarden kunnen er zelfs last van hebben als de amazone geen goede sportbh aanheeft blijkt uit onderzoek. Het gaat niet alleen om gewicht, maar dus ook hoe het lichaam verdeeld is. Vet heb je geen controle over in beweging, spieren wel of iig een stuk meer
Dan kan je alsnog te zwaar zijn en ja ook te lang. Maar dan moet je echt heel flink lang zijn om ze uit balans te halen, terwijl een sportbh dus al invloed heeft op een paard. Zelfs als het gewicht van de amazone ruim binnen de grens valt.
En helaas, dan kan je nog heel goed kunnen rijden, maar het blijft dus wel invloed hebben op het paard wat ook echt meetbaar is. Dus ja, rijvaardigheid is van belang, maar de stelling dat paard minder last heeft van mee zittende zwaardere ruiter is dus al lastig, want er zal altijd een deel niet mee kunnen komen en juist achter de beweging aan komen. Dat is meer van belang bij eigen paarden. Bij manegedieren heb je gewoon al veel sneller niet die goed meezittende ruiter.
Plus dat je uit moet gaan van egzond gewicht van het paard. Als die zelf te zwaar is kunnen ze dus al een lager percentage maar dragen. En daar gaat het ook vaak fout. Een dikke pony of paard waarbij uitgegaan wordt van 20%, terwijl je daar dus juist een lager percentage aan zou moeten houden.
heb je een link naar dat onderzoek?
Die ken ik nog niet
Ingeborgx schreef:Je vraagt nu nu toch wel af hoe een ridder met vol harnas op zijn strijdros ten strijde kon rijden![]()
Voor een bedrijf kan ik het prima begrijpen dat er een max gesteld wordt, maar daarna is het gewoon gezond verstand gebruiken. Het ene paard is niet de ander. De ene is sterker dan de ander.....
CrazyCat schreef:Snippergroen schreef:Dat ze er mee ten strijde trokken is één ding, maar of die paarden de belasting eigenlijk wel aankonden is natuurlijk een tweede
Dat waren ook geen fragiele paardjes, maar meer richting koudbloed.
Snippergroen schreef:Dat ze er mee ten strijde trokken is één ding, maar of die paarden de belasting eigenlijk wel aankonden is natuurlijk een tweede
Snippergroen schreef:Dat ze er mee ten strijde trokken is één ding, maar of die paarden de belasting eigenlijk wel aankonden is natuurlijk een tweede
Onali schreef:Full plate harnassen bestonden niet eens in de middeleeuwen. Late middeleeuwen begonnen ze met de beginnen van full plate, maar dan hebben we het over losse onderdelen. De volledige harnassen zijn een tijdperiode laterIngeborgx schreef:Dan moet je je verdiepen in de middeleeuwen, de verschillende gebruikte paarden en het nut van een harnas.Je vraagt nu nu toch wel af hoe een ridder met vol harnas op zijn strijdros ten strijde kon rijden![]()
Plus, mensen waren een paar koppen kleiner dan nu.