Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
StalNollie schreef:UBN hond is ander UBN dan paard tenminste ik heb UBN hond op huisadres en UBN paard op ander adres omdat weiland niet bij mijn huis is.
StalNollie schreef:Maar dat klopt alsnog niet want ik heb UBN maar mijn paarden staan daar niet in de buurt
Uiteraard houd ik thuis bij welke weide ze staan maar staan dus niet in de buurt van het UBN nummer
Ibbel schreef:Formeel moet je voor ieder perceel weiland een UBN aanvragen. Als je die weilanden huurt, moet je je paarden op het UBN van de verhuurder zetten. Iedere keer als je ze verweidt moet je van het ene naar het andere UBN schuiven.
Ibbel schreef:StalNollie schreef:Maar dat klopt alsnog niet want ik heb UBN maar mijn paarden staan daar niet in de buurt
Uiteraard houd ik thuis bij welke weide ze staan maar staan dus niet in de buurt van het UBN nummer
Formeel moet je voor ieder perceel weiland een UBN aanvragen. Als je die weilanden huurt, moet je je paarden op het UBN van de verhuurder zetten. Iedere keer als je ze verweidt moet je van het ene naar het andere UBN schuiven.
tienus63 schreef:Toevallig zocht ik ons UBN nummer een week of drie geleden op.
Mei ‘23 merrie in laten slapen en haar aangemeld bij rendac op ons UBN nummer.
Was toen niet nodig zei men, maar ik had hem toch, dus noteer die maar bij de melding met als transpondernummer en stamboeknummer.
Drie weken geleden stond onze dode merrie nog gewoon geregistreerd als levend wezen op ons Ubn nummer.
Net als ons tweede paard, die we in juli ‘23 verkocht hebben.
Ik had er niet aan gedacht om hem af te melden omdat hij aangemeld zou op de pensionstal van de nieuwe eigenaar.
Beide dieren alsnog afgemeld met respectievelijk de sterfdatum en verkoopdatum.
Van het verkochte paard wist ik de exacte verkoop datum (vertrekdatum) niet meer, toen kreeg ik eerst melding overlap van verblijfplaatsen oid.
Exacte datum opgezocht en toen kon de wijziging wel verwerkt worden.
Met afvoer van vee is het zo dat de boer waar de kalveren/dieren geboren zijn moet melden dat hij de dieren verkocht heeft en welke verhandelbaar cq transporteur ze heeft meegenomen en bedrijf wat de kalveren aanvoert, moet ze ook weer aanmelden.
De vee verzamelplek hoefde niet gemeld te worden. Maar dat kan inmiddels wel weer anders zijn.
Enfin sinds medio ‘23 geen UBN-plichtige dieren meer.
tienus63 schreef:Toevallig zocht ik ons UBN nummer een week of drie geleden op.
Was toen niet nodig zei men, maar ik had hem toch, dus noteer die maar bij de melding met als transpondernummer en stamboeknummer.
Drie weken geleden stond onze dode merrie nog gewoon geregistreerd als levend wezen op ons Ubn nummer.
Ik had er niet aan gedacht om hem af te melden omdat hij aangemeld zou op de pensionstal van de nieuwe eigenaar.
Van het verkochte paard wist ik de exacte verkoop datum (vertrekdatum) niet meer, toen kreeg ik eerst melding overlap van verblijfplaatsen oid.
Met afvoer van vee is het zo dat de boer waar de kalveren/dieren geboren zijn moet melden dat hij de dieren verkocht heeft en welke verhandelbaar cq transporteur ze heeft meegenomen en bedrijf wat de kalveren aanvoert, moet ze ook weer aanmelden.
De vee verzamelplek hoefde niet gemeld te worden. Maar dat kan inmiddels wel weer anders zijn.
tamary schreef:tienus63 schreef:Toevallig zocht ik ons UBN nummer een week of drie geleden op.
UBN is verbonden aan eigenaar van de dieren. Je kan meerdere UBN's hebben voor 1 perceel, als daar dieren van meerdere eigenaren lopen.
RVO die I&R doet is een andere instantie dan Rendac die enkel kadaverdienst is. Nee, de Rendac kan en mag (iets met geen belemmeringen maken voor mensen om hun dier te laten ophalen, want angst voor boetes bij foutje of geen oormerk/chip/etc.), niks met oormerken, chipnummers of UBN.
DuoPenotti schreef:Ja. Zijn ook al diverse topics over geweest.
Maar kom je niet op bokt.
Zit je niet bij een rijvereniging oid waar mensen er over praten, heb je een probleem.
Want niemand die je daar dan op wijst.
[VN] Strengere controle op naleving I&R-plicht in 2023
Brainless schreef:tamary schreef:UBN is verbonden aan eigenaar van de dieren. Je kan meerdere UBN's hebben voor 1 perceel, als daar dieren van meerdere eigenaren lopen..
UBN is gekoppeld aan de eigenaar van het perceel/adres.
Als jouw paard bij mij staat komt hij op mijn UBN te staan.
juval schreef:ben je daar echt zeker van? in mijn beleving is een UBN gebonden aan een adres, en niet aan een eigenaar. Stel je hebt een pensionstal met 50 verschillende eigenaren, dan heb je echt geen 50 UBN nummers.