Jaarlijkse heffing ingevoerd voor UBN-registratie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Estera

Re: Jaarlijkse heffing ingevoerd voor UBN-registratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 08:59

Ik begrijp hier niets van. Ik heb 2 paarden aan huis en geen UBN. Moet ik deze dan nu wel aanvragen en de 2 paarden registreren? Officieel dan.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 09:10

Estera schreef:
Ik begrijp hier niets van. Ik heb 2 paarden aan huis en geen UBN. Moet ik deze dan nu wel aanvragen en de 2 paarden registreren? Officieel dan.

Ja

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 09:24

Dat had al gemoeten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 09:27

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 09:27

StalNollie schreef:
UBN hond is ander UBN dan paard tenminste ik heb UBN hond op huisadres en UBN paard op ander adres omdat weiland niet bij mijn huis is.

UBN is gekoppeld aan adres. Op één adres kan je maar één UBN hebben. Ik heb mijn paarden en honden op hetzelfde UBN want ik heb de paarden aan huis (en de honden uiteraard ook)

Maw, een honden UBN is gewoon precies hetzelfde als een paarden, koeien, schapen of geiten UBN. En als je ze allemaal op hetzelfde adres hebt staan, staan ze allemaal op 1 en hetzelfde UBN.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 09:29

StalNollie schreef:
Maar dat klopt alsnog niet want ik heb UBN maar mijn paarden staan daar niet in de buurt
Uiteraard houd ik thuis bij welke weide ze staan maar staan dus niet in de buurt van het UBN nummer

Formeel moet je voor ieder perceel weiland een UBN aanvragen. Als je die weilanden huurt, moet je je paarden op het UBN van de verhuurder zetten. Iedere keer als je ze verweidt moet je van het ene naar het andere UBN schuiven.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 09:34

Ibbel schreef:
Formeel moet je voor ieder perceel weiland een UBN aanvragen. Als je die weilanden huurt, moet je je paarden op het UBN van de verhuurder zetten. Iedere keer als je ze verweidt moet je van het ene naar het andere UBN schuiven.

Je hoeft pas na 30 dagen het UBN te veranderen. Dus niet iedere keer als je verweidt.

Ben ik nu de enige die die 20 euro niet zo'n drama vindt? Het moet toch ergens vandaan komen. Enige is dat veel mensen volgens mij denken dat ze als paardeneigenaar ook paardenhouder zijn. De tekst is soms wat verwarrend. Het gaat over paardenhouders met UBN die dit moeten betalen.

Overigens is die registratie wel redelijk drama, ik doe het voor iemand anders, maar ik zit elke keer zo te prutsen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 09:53

Toevallig zocht ik ons UBN nummer een week of drie geleden op.
Mei ‘23 merrie in laten slapen en haar aangemeld bij rendac op ons UBN nummer.
Was toen niet nodig zei men, maar ik had hem toch, dus noteer die maar bij de melding met als transpondernummer en stamboeknummer.
Drie weken geleden stond onze dode merrie nog gewoon geregistreerd als levend wezen op ons Ubn nummer.
Net als ons tweede paard, die we in juli ‘23 verkocht hebben.
Ik had er niet aan gedacht om hem af te melden omdat hij aangemeld zou op de pensionstal van de nieuwe eigenaar.
Beide dieren alsnog afgemeld met respectievelijk de sterfdatum en verkoopdatum.
Van het verkochte paard wist ik de exacte verkoop datum (vertrekdatum) niet meer, toen kreeg ik eerst melding overlap van verblijfplaatsen oid.
Exacte datum opgezocht en toen kon de wijziging wel verwerkt worden.

Met afvoer van vee is het zo dat de boer waar de kalveren/dieren geboren zijn moet melden dat hij de dieren verkocht heeft en welke verhandelbaar cq transporteur ze heeft meegenomen en bedrijf wat de kalveren aanvoert, moet ze ook weer aanmelden.
De vee verzamelplek hoefde niet gemeld te worden. Maar dat kan inmiddels wel weer anders zijn.

Enfin sinds medio ‘23 geen UBN-plichtige dieren meer.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 10:07

Ibbel schreef:
StalNollie schreef:
Maar dat klopt alsnog niet want ik heb UBN maar mijn paarden staan daar niet in de buurt
Uiteraard houd ik thuis bij welke weide ze staan maar staan dus niet in de buurt van het UBN nummer

Onjuist echt heel onjuist
Je hebt als houder 1 UBN daar staan de paarden op
Als je van weiland wisselt moet je dit thuis bijhouden met het perceel nummer. En mijn weilanden liggen kms uit elkaar maar heb alsnog maar 1 UBN. Dit is hoe het moet en niet per perceel, maar per houder

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 10:22

En weidt je je paarden op gehuurd land, dan moet de eigenaar van dat land jouw paarden registreren op zijn UBN nummer. Of een UBN nummer aanvragen.
Al ligt die weide tegen jouw erf of perceel aan en woont de eigenaar van dat gehuurde land bij wijze van spreken in hartje Amsterdam en houdt zelf geen enkel dier, dan dient hij jouw paard te melden.
Ik vraag me af hoe het zit qua vee-eenheden als een hoekje land huurt van een boer en je weidt daar je paarden op.
Volgens mij tellen jouw paarden mee in zijn mest boekhouding. En dat zal dan ten koste gaan van zijn eigen maximum aantal te houden vee-eenheden.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 10:31

Ik heb er juist wel moeite mee, het is ambtenaren aan het werk houden . Verwacht er verder niks van behalve dan dat het ieder jaar duurder wordt en controles ( Helaas de ervaringen vanuit andere ubndieren)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 10:31

tienus63 schreef:
Was toen niet nodig zei men, maar ik had hem toch, dus noteer die maar bij de melding met als transpondernummer en stamboeknummer.
Drie weken geleden stond onze dode merrie nog gewoon geregistreerd als levend wezen op ons Ubn nummer.
Ik had er niet aan gedacht om hem af te melden omdat hij aangemeld zou op de pensionstal van de nieuwe eigenaar.
Van het verkochte paard wist ik de exacte verkoop datum (vertrekdatum) niet meer, toen kreeg ik eerst melding overlap van verblijfplaatsen oid.

Met afvoer van vee is het zo dat de boer waar de kalveren/dieren geboren zijn moet melden dat hij de dieren verkocht heeft en welke verhandelbaar cq transporteur ze heeft meegenomen en bedrijf wat de kalveren aanvoert, moet ze ook weer aanmelden.
De vee verzamelplek hoefde niet gemeld te worden. Maar dat kan inmiddels wel weer anders zijn.

Afmelden moet je altijd zelf doen.
Rendac kan niet afmelden.

En bij verkoop of verhuizen moet zowel de nieuwe houder aanmelden als de vertrekkende houder afmelden.

Het is altijd een handeling van 2 kanten, de een meldt af, de ander meldt aan.

Afmelden bij dood of naar een slachthuis moet je dus ook altijd zelf doen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 10:56

Je zou toch verwachten dat stamboeknummer bij Rendac gekoppeld zijn met systeem RVO.
Een dood kalf moet gemeld worden met of het oornummer van het kalf indien het een doodgeboren kalf betreft moet je het oornummer van de moeder doorgeven.
Net als iedere dode koe, schaap, varken, ieder dier moet met unieke I en R nummer bij Rendac aangemeld worden.
Tevens meld je de (dood)geboorte in het management systeem bij de moeder koe, zodat eventuele koeherkenning in de melkstal en voerstysyeem weet wat de bijzonderheden van de moeder koe zijn.
Melk aftappen voor biest voor het kalf, eventueel melk apart houden als koe uierontsteking krijgt en behandeld wordt met antibiotica en pijnstilling, de hoeveelheid krachtvoer kan opbouwen etc.
Zelfde geldt natuurlijk voor melken in een robot.
Maar dat systeem is niet perse gekoppeld aan RVO.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 11:10

Er zijn wel paardenmanagementsystemen, maar die worden vnl gebruikt door grote handels/exportstallen.

En of die dan gekoppeld zijn aan RVO durf ik niet te zeggen.
Maar wanneer je een koe voor dood afmeldt via je management systeem zit er een koppeling naar RVO en daardoor wordt die bij RVO afgemeld.

Wanneer je die koppeling niet hebt, moet je alsnog zelf een dode koe afmelden bij RVO.

En dat moet dus bij een paard ook, of via een gekoppeld managementsysteem als je die hebt, óf via je eigen inlog bij RVO.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 11:17

Nee paard staat op pension, dus die staat idd niet op mijn UBN.
Maar voor de honden moest dit wel, ivm nieuw europees paspoort. En daar mag ik nu dan leuk elk jaar geld voor betalen.. Terwijl ik niet fok, niets ermee doe, het zijn gewoon, huisdieren ...
Toch weer jammer, zucht hahaha

xxxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 11:30

UBN is gekoppeld aan adres. Op één adres kan je maar één UBN hebben. Ik heb mijn paarden en honden op hetzelfde UBN want ik heb de paarden aan huis (en de honden uiteraard ook)

Maw, een honden UBN is gewoon precies hetzelfde als een paarden, koeien, schapen of geiten UBN. En als je ze allemaal op hetzelfde adres hebt staan, staan ze allemaal op 1 en hetzelfde UBN.[/quote]

Wij hebben 2 ubn nummers op ons adres

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 12:54

tienus63 schreef:

UBN is verbonden aan eigenaar van de dieren. Je kan meerdere UBN's hebben voor 1 perceel, als daar dieren van meerdere eigenaren lopen.
RVO die I&R doet is een andere instantie dan Rendac die enkel kadaverdienst is. Nee, de Rendac kan en mag (iets met geen belemmeringen maken voor mensen om hun dier te laten ophalen, want angst voor boetes bij foutje of geen oormerk/chip/etc.), niks met oormerken, chipnummers of UBN.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 13:30

tamary schreef:
tienus63 schreef:

UBN is verbonden aan eigenaar van de dieren. Je kan meerdere UBN's hebben voor 1 perceel, als daar dieren van meerdere eigenaren lopen.
RVO die I&R doet is een andere instantie dan Rendac die enkel kadaverdienst is. Nee, de Rendac kan en mag (iets met geen belemmeringen maken voor mensen om hun dier te laten ophalen, want angst voor boetes bij foutje of geen oormerk/chip/etc.), niks met oormerken, chipnummers of UBN.

ben je daar echt zeker van? in mijn beleving is een UBN gebonden aan een adres, en niet aan een eigenaar. Stel je hebt een pensionstal met 50 verschillende eigenaren, dan heb je echt geen 50 UBN nummers.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 13:31

tamary schreef:
UBN is verbonden aan eigenaar van de dieren. Je kan meerdere UBN's hebben voor 1 perceel, als daar dieren van meerdere eigenaren lopen..

UBN is gekoppeld aan de eigenaar van het perceel/adres.
Als jouw paard bij mij staat komt hij op mijn UBN te staan.

Ingeborgx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 13:36

Hallo, ik lees al een tijdje mee. Maar nu ben ik nieuwsgierig of de Duitse Niedersachsische Tierseuchenkasse (TSK) nu het zelfde is als de Nederlandse UBS.

Elk jaar krijg is een digitale melding dat ik mijn dierbestand in het system weer moet updaten, wat resulteert in een rekening met een minimale betaling van 20 euro.

Een paard kost 1,50, als je er 10 hebt dus 15 euro... Kippen, varkens, koeien en andere gevogelte moet je ook melden en die hebben ook een prijskaartje per stuk(1 pauw kost 0,25 euro) . Bij afvoer van overleden paard moet je de TSK nr. opgeven bij de aanmelding. Klinkt als het zelfde....

Als nu ook het UBN gemeld moet worden bij vaccinatie etc. wordt het nog interessant voor ons grens bewoners.... De dierenartsen praktijk is in Nederland, dichtstbijzijnde en komt ook s' avonds :) Is hier al iets over bekend?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 13:40

DuoPenotti schreef:
Ja. Zijn ook al diverse topics over geweest.

Maar kom je niet op bokt.
Zit je niet bij een rijvereniging oid waar mensen er over praten, heb je een probleem.
Want niemand die je daar dan op wijst.

[VN] Strengere controle op naleving I&R-plicht in 2023

Het wordt inderdaad maar heel beperkt bekend gemaakt dat zoiets verplicht is. Zou eigenlijk een tv en radiocampagne voor moeten worden opgezet.

Hoe zit het eigenlijk als je je paarden niet op een huisadres hebt staan. Moet je dan het kadasternummer van het perceel doorgeven of zo?

Edit: maakt het wel weer heel duidelijk hoe gebruiksonvriendelijk en verwarrend de site van de RVO is, als hier zoveel discussie over nodig is om uit te zoeken hoe het allemaal precies zit :roll:
Laatst bijgewerkt door denisesilver op 09-07-25 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 13:46

Brainless schreef:
tamary schreef:
UBN is verbonden aan eigenaar van de dieren. Je kan meerdere UBN's hebben voor 1 perceel, als daar dieren van meerdere eigenaren lopen..

UBN is gekoppeld aan de eigenaar van het perceel/adres.
Als jouw paard bij mij staat komt hij op mijn UBN te staan.

juval schreef:
ben je daar echt zeker van? in mijn beleving is een UBN gebonden aan een adres, en niet aan een eigenaar. Stel je hebt een pensionstal met 50 verschillende eigenaren, dan heb je echt geen 50 UBN nummers.

Dit dus :j

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 13:49

Gauw rekensommetje: 450.000 paarden x 23 euro = 10,4 miljoen euro per jaar.

:$

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 13:51

xRivaldo schreef:

Misschien het topic doorlezen een ideetje? :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 13:52

xRivaldo schreef:

Je betaald per adres, niet per paard.