Laag overvliegende Defensie-helikopter fataal voor hengst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mondy

Re: Laag overvliegende Defensie-helikopter fataal voor hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 11:19

Ik denk dat de omgeving ook knettergek zou worden van meteen meldingen :D
Je krijgt dan ja we gaan nu, nee toch niet, toch wel, toch niet toch morgen, nee toch vanavond .... leuk om je koeien telkens op en neer te moeten brengen.

Ik doe met grote regelmaat mee aan oefeningen en er is niks zo veranderlijk als dat. Je speelt scenario's op waardoor je mooi bedachte plan weer meteen de prullenbak in kan als er iets veranderd. Dan is plan 2, 3 enz weer aan de beurt.

Logisch ook want oefenen waarbij alles vooraf bekend is is nogal onhandig. Dat zijn de conflicten waar de militairen in terecht komen ook niet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 11:40

Ik heb liever een code rood teveel dan te weinig. Zo ook met het KNMI.

Ze hoeven geen code rood te geven als er een stralende blauwe lucht is.
Maar kan de bui hier vallen, of 20 km verder, dan heb ik de waarschuwing graag wel.

Dat zou ik hier ook hebben.
Liever de paarden een keer te vaak binnen dan te weinig.

En ik hoop inderdaad dat ik het woordje nog ben vergeten, maar ben bang van niet.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 11:48

Hier melden ze wel degelijk in welke week ze gaan oefenen met laagvliegen over bewoonde gebieden.
De precieze dag en tijdstip melden is geen doen. Daar hangen teveel factoren vanaf.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 12:39

pol013 schreef:
Pfff ik wordt toch wat zenuwachtig van dit soort berichten.
Wij wonen nu in een gebied waar regelmatig helicopters over vliegen en hebben daar echt 0 last van. Alleen wat herrie. Maar nu wordt het hier (zoals op wel meer plekken in NL) ineens ook laagvlieggebied.
En ik heb géén idee wat de impact daar van gaat zijn.

Kom ik dan straks ook ineens thuis van een werkdag en vind een paard met een gebroken been?
Gaan ze me waarschuwen dat ze in die en die week laag over gaan komen? En wat moet ik dan met die info????? Ze een hele week binnen houden?
"binnen' houden is hier heel relatief. De paarden staan 24/7 buiten. En ik heb wel stallen maar die zijn ook volledig open en zullen zicht en geluid ook niet dempen.
Of gaat het meevallen en zijn alle voorgaande iets hoger overvliegende helicopters voldoende voorbereiding geweest?

Het voelt in ieder geval niet tof.

Bij ons blijven alle paarden er rustig onder, misschien valt het allemaal nog wel mee :)

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 12:41

hoe meer ze oefenen, des te minder reageren de dieren/mensen daarop want dan is het normaal

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 12:45

speurneusc schreef:
hoe meer ze oefenen, des te minder reageren de dieren/mensen daarop want dan is het normaal

Afgelopen week met de navo top hebben 3 dagen lang 2 helikopters bij ons rond gecirkeld. De eerste die over kwam was rennen, dag 3 lagen ze eronder te slapen terwijl ze veel lager vlogen.
Dus inderdaad, als ze regelmatig over komen conditioneert een paard er naar.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 12:46

Cayenne schreef:
Hier melden ze wel degelijk in welke week ze gaan oefenen met laagvliegen over bewoonde gebieden.
De precieze dag en tijdstip melden is geen doen. Daar hangen teveel factoren vanaf.

Mooie missie om dat ook te leren dan....

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 14:12

DuoPenotti schreef:
Cayenne schreef:

Mooie missie om dat ook te leren dan....

Ze hoeven dat helemaal niet te leren :) Communicatie dingen trainen ze wel met dingen die er voor hun echt toe doen.
Helft van de factoren kunnen ze "leren" andere helft niet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 14:15

Ja voor hun toedoen...

Dat zijn wij dus niet.

Dus ja leren dat er meer bestaat blijkt dus nog wel een leermoment te zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 14:19

Wat jammer is, is dat er voorbij wordt gegaan aan het feit dat niet alle paarden er aan kunnen wennen. Als er dan niet gewaarschuwd wordt is het heel lastig. Ze hoeven het niet exact te melden, maar bijv. in die en die week oefenen kan al een boel schelen. Dan zijn mensen er toch meer op bedacht.

Ik zie verder het bashen op defensie ook niet, juist veel begrip dat het voor hun ook moeilijk is om te organiseren allemaal.

En wat betreft de oorlogsdreiging, de meeste mensen willen dit helemaal niet..dat de overheid bepaalde beslissingen maakt wil niet zeggen dat mensen daar dan maar allemaal oke mee moeten zijn.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 14:43

DuoPenotti schreef:
Ja voor hun toedoen...

Dat zijn wij dus niet.

Dus ja leren dat er meer bestaat blijkt dus nog wel een leermoment te zijn.

Dit gaat dus beide kanten op. Leren dat er meer bestaat dan eigen belang/dieren/eigendommen.

Door wie wordt daar aan voorbij gegaan Elisa2 ? Uiteraard zijn er dieren die er niet aan kunnen wennen. Dan kan er ook gezegd worden dat ze of niet op hun plek daar staan (want waarom wel verwachten dat heel defensie er rekening mee moet houden maar zou zelf verhuizen dan niet kunnen bijv)

Mbt oorlogsdreiging hoeven mensen het er zeker niet mee eens te zijn. Hij is er alleen wel. Daar niks mee willen doen is eigen keus, het niet eens zijn met de oefeningen ook. Er zit alleen niks anders op dan het toch te accepteren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 15:00

Wordt hier meerdere malen genoemd dat als ze maar vaak genoeg over komen dat de paarden er wel aan wennen. Oa door Smurffie en Speurneus.

Lijkt me trouwens wel heel bijzonder dat je je paard gedwongen zou moeten verhuizen omdat defensie meer gaat oefenen..ook zo makkelijk enzo.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 15:07

Citaat:
Dan kan er ook gezegd worden dat ze of niet op hun plek daar staan (want waarom wel verwachten dat heel defensie er rekening mee moet houden maar zou zelf verhuizen dan niet kunnen bijv)

Voor de mensen die al in een laagvlieggebied wonen geef ik je gelijk.

Maar er komen ontiegelijk veel gebieden bij.

En verhuis je vandaag, ff Vanuit gaande dat dit zo simpel gaat, zit je bij wijze van morgen weer in een nieuw gebied.

Hier is de veranderde factor defensie.
En ja begrip voor de oefeningen.

Maar het begrip graag ook onze kant op, wij die hier wonen al voordat er een laagvlieggebied was.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 15:11

Een mening hebben is gemakkelijk als het niet je eigen paard is dat afschuwelijk en met doodsangst sterft.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 15:28

Mondy schreef:
Dit gaat dus beide kanten op. Leren dat er meer bestaat dan eigen belang/dieren/eigendommen.

En wat kan een dood paard daar van leren?
Wel fijn dat de eigenaar dan geleerd heeft dat er meer in de wereld is.

Verhuizen is een redelijk ingrijpende klus (+waarheen dan) + defensie breidt nu alleen maar uit. Dit wás geen laagvlieggebied. En presto, nu wel.

Je punten waren allemaal tot daar aan toe als ik zou roeptoeteren: geen laagvlieggebied boven mijn erf.
Dat doe ik niet eens. Maar ik vraag wel: hoe kan in nou omgaan met deze nieuwe situatie.
En jouw antwoord is dus slikken of stikken.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 15:39

Elisa2 schreef:
Wordt hier meerdere malen genoemd dat als ze maar vaak genoeg over komen dat de paarden er wel aan wennen. Oa door Smurffie en Speurneus.

Lijkt me trouwens wel heel bijzonder dat je je paard gedwongen zou moeten verhuizen omdat defensie meer gaat oefenen..ook zo makkelijk enzo.

Hier was het de manier waarop. Ik weet niet of het bewust was, maar de navo top vloog iedere dag wat lager. Maandag gestart met redelijk hoog cirkelen, donderdag avond konden we echt mee kijken in de heli.
Mijn jongste was de eerste paar onder de indruk, de oudere paarden van mijn mini kudde zijn meer gewend en kalmeerde de kudde.
Ik kan mij voorstellen dat gezien dit een hengst was, hij geen kudde had om op terug te vallen en dus de paniek opgelopen is.

Paarden zijn gewoonte dieren, dus ik ben er ergens wel van overtuigd dat je ze kan conditioneren ja. Alleen of je daar de mogelijkheid toe hebt als het slechts af en toe onvoorspelbaar is, of dat ze 1x per jaar een week moeten nemen waarin ze het bijvoorbeeld oefenen door steeds lager te vliegen? Dan kan je daar als eigenaar op inspelen.

Geen idee of wanneer er een laagvlieggebied ergens nieuw komt, een dergelijke trainingsweek te bespreken is hoor :+.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 15:48

Maar waren dat ook Chinooks boven Den Haag?

De trauma is hier ook eens laag over gekomen maar dat maakte weinig indruk.
Maar de chinooks, dat geluid is meer dan geluid, de luchtdruk, je voelt ze gewoon naast horen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 15:57

DuoPenotti schreef:
Maar waren dat ook Chinooks boven Den Haag?

De trauma is hier ook eens laag over gekomen maar dat maakte weinig indruk.
Maar de chinooks, dat geluid is meer dan geluid, de luchtdruk, je voelt ze gewoon naast horen.

Zeker :) chinooks en wat kleinere legerheli's. Trauma vliegt hier zo nu en dan voorbij, politie regelmatig. Deze reageerde ze inderdaad meer op, maar na een paar rondjes was dat klaar.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 16:04

Ah oke.
Ik had in wat ik gezien had de Apaches wel gezien.

Dat zou fijn zijn als ze er rustig aan zouden kunnen wennen :j

Maar ja dat lijkt me nog een stuk moeilijker te realiseren dan een app uitgooien wij gaan morgen/vandaag vliegen.

Maar ja zou wel fijn zijn, zeker

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 16:10

Ja, het is heel triest dat er een paard door dood gegaan is.
Maar ik denk dat het voor een deel ook pure pech is.

Ik heb juist de ervaring dat veel paarden nauwelijks reageren op het gevlieg van defensie.

Ik had een keer een Chinook die over de boomtoppen ineens boven de bak hing waar ik les had.
Ik was afgeleid, pony totaal niet.
Dus het is ook niet per definitie elk paard dat op een laagvliegende Chinook reageert.

Met een hele groep bij de Cantharel aan het opzadelen en in groepjes van 2-4 vertrokken we het bos in toen er 4 chinooks net boven de boomtoppen aan kwamen vliegen.
Tot mijn verbazing was er niet 1 paard of pony die erop reageerde.

En geen van die paarden kwam uit een bekend laagvlieggebied.

De traumaheli die in de wei kwam landen voor een auto in de sloot naast de snelweg, kreeg vooral veel bekijks van alle paarden.

We hebben ze toen voor de zekerheid wel allemaal binnengehaald voor de helikopter weer ging opstijgen, maar dat was vooral omdat een deel van de paarden ondertussen al binnen gehaald was en er dus sowieso onrust op de wei was.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 16:21

Ik blijf duimen voor dat scenario Marije.
Ook omdat ze op de huidige vlieghoogte er geen klap om geven inderdaad. Terwijl ze nu ook regelmatig behoorlijk aanwezig zijn (waar ik echt geen enkel bezwaar tegen heb)
Maar laagvliegen betekend in theorie 'alle remmen los' namelijk geen minimale hoogte meer.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 16:23

Maar hier rende ze dus wel toen er onaangekondigd in niet laagvlieggebied een paar chinooks laag over de weide kwamen.

Hoger reageren ze ook niet op, ondanks dat ze dan al echt flink lawaai maken.

Maar die ene keer laag waren ze echt in paniek.

Geen idee of ze dat ook zouden zijn als ze er aan wennen.
Maar laat mensen dat zelf beslissen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 16:31

Ik denk gewoon dat veel paarden er wel aan kunnen wennen maar sommige niet. En dan zeker de hoog in het bloed staande paarden raken makkelijker in paniek.

Ik heb het ook eens gehad, waren met z'n tweeën aan het rijden. Chinook kwam echt net over de bomen overvliegen. Paard waar ik op zat bleef cool, de andere raakte helemaal in paniek.

Wat de eigenaren van dit verongelukte dier ook zeggen.. wat als er een ruiter op had gezeten?

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 16:38

Gini schreef:
Een mening hebben is gemakkelijk als het niet je eigen paard is dat afschuwelijk en met doodsangst sterft.

Dat geld voor ons allemaal toch. Ik zou er zeker kapot van zijn en ook zeker contact opnemen met. Maar mijn mening is ook mbt de ervaring met defensie.

DuoPenotti schreef:
Citaat:
Dan kan er ook gezegd worden dat ze of niet op hun plek daar staan (want waarom wel verwachten dat heel defensie er rekening mee moet houden maar zou zelf verhuizen dan niet kunnen bijv)

Voor de mensen die al in een laagvlieggebied wonen geef ik je gelijk.

Maar er komen ontiegelijk veel gebieden bij.

En verhuis je vandaag, ff Vanuit gaande dat dit zo simpel gaat, zit je bij wijze van morgen weer in een nieuw gebied.

Hier is de veranderde factor defensie.
En ja begrip voor de oefeningen.

Maar het begrip graag ook onze kant op, wij die hier wonen al voordat er een laagvlieggebied was.

Zeker mee eens dat meer begrip mag ! Er zouden echt meer info avonden mogen komen voor buurtbewoners om hun zorgen te uiten en defensie om uit te leggen hoe of wat. Daar 100% mee eens :j

pol013 schreef:
Mondy schreef:

En wat kan een dood paard daar van leren?
Wel fijn dat de eigenaar dan geleerd heeft dat er meer in de wereld is.

Verhuizen is een redelijk ingrijpende klus (+waarheen dan) + defensie breidt nu alleen maar uit. Dit wás geen laagvlieggebied. En presto, nu wel.

Je punten waren allemaal tot daar aan toe als ik zou roeptoeteren: geen laagvlieggebied boven mijn erf.
Dat doe ik niet eens. Maar ik vraag wel: hoe kan in nou omgaan met deze nieuwe situatie.
En jouw antwoord is dus slikken of stikken.

Het verhuizen was bedoeld om aan te geven dat rigoureuze oplossingen 2 kanten op kunnen. Niet dat het mijn tip is. Maar verwachten dat heel defensie rekening gaat h0uden met het hele land waar eventueel dieren zouden kunnen schrikken is net zo iets.
Mijn antwoord is ook absoluut niet slakken of stikken. Wel dat er van beide kanten wat gedaan kan worden. Dus ja defensie meer duidelijkheid geven door bijv infodagen en mensen met dieren kunnen ook daarin wat proberen. Ik lees telkens dat dieren naar binnen gehaald kunnen worden... dan wennen ze nooit. De echt heel angstige daar gelaten.
Maargoed, ik zie ontzettend veel mensen in mijn omgeving/stallen/evenementen die vooral maar bezig zijn om niks engs tegen te komen en alles uit de weg te gaan. Paarden wennen zo ook niet aan gekke dingen.
Dat is een beetje wat ik bedoel: slikken of stikken kan je t noemen... kijken hoe er wel mee om gegaan kan worden is ook de optie.

Elisa2 schreef:
Ik denk gewoon dat veel paarden er wel aan kunnen wennen maar sommige niet. En dan zeker de hoog in het bloed staande paarden raken makkelijker in paniek.

Ik heb het ook eens gehad, waren met z'n tweeën aan het rijden. Chinook kwam echt net over de bomen overvliegen. Paard waar ik op zat bleef cool, de andere raakte helemaal in paniek.

Wat de eigenaren van dit verongelukte dier ook zeggen.. wat als er een ruiter op had gezeten?

Zeker moet je er niet aan denken dat er een ruiter op had gezeten, of misschien juist wel als die had kunnen reageren.
Maar absoluut gaan er sommige niet aan kunnen wennen, en dat is oprecht ontzettend rot.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 16:44

Ik vind t trouwens wel een fijne discussie zo, geeft ook echt wel aan dat er echt meer communicatie van en naar beide kanten mag komen voor meer opheldering en begrip. Juist in tijden als nu