[VIDEO] Dressuurruiter Minderhoud paarden kwijt na stoppen sponsor

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:51

Als ik mij niet vergis heeft IW ook al eens gezegd dat ze een poosje de rollkur heeft gebruikt maar daar van terug is gekomen omdat het niet bij haar paarden/manier van trainen past?

Maar daar heb ik natuurlijk zo snel geen bron van.

Ik vind het wel altijd mooi om te zien hoe bij haar, als 1 van de weinigen, de paarden in de verruiming ook echt ruimte krijgen van voor en duidelijk verlengen in het frame.

liespr

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:41

Elisa2 schreef:
Is het ook niet zo dat bepaalde pagina,s (Dressage hub) steeds 'tegen' een bepaalde ruiter zijn en andere pagina,s dat dan gaan delen?

Want zo heb ik gezien dat Isabel ineens de rollkur queen werd genoemd, gebaseerd op een LDR filmpje uit de jaren 90. En sindsdien is er een hetze tegen Isabel.

En ja, dat soort pagina,s heb ik ook een broertje dood aan. Dat is ook wat anders dan gewoon normaal discussiëren over dressuur rijden.

Zeker! Ons reptielenbrein gaat lekker op sensatie en die vind je op dergelijke sites. Een succesvol verdienmodel. Meer niet.

Ik kies (net als jij, begrijp ik) ook liever voor wetenschap/onderzoek/feiten en onschuld tot het tegendeel bewezen is.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:14

Ik ben juist iemand die puur naar de feiten kijkt.
En ik probeer echt de positieve dingen te zien en me daar aan vast te klampen omdat ik ook graag van de sport wil genieten. Ik dacht dat ik een nieuwe fijne ruiter had gevonden: Maxima Bella en Sandra. Het paard heeft een holle rug en hoog kruis, maar dat hoeft niet rijtechnisch te zijn. Maar ik heb ook haar op een minder prettige manier zien losrijden en dan gaat mijn blijdschap al gelijk weer weg -O-

En natuuuuuuuuuuuuuuurlijk kan je zeggen dat is eenmalig en van Dujardin in drie jaar geleden en van Kruth was ook een foutje en Helgstrand was het zelf ook niet..En misschien overdrijf ik, maar je kop in het zand steken is natuurlijk ook een optie. Ik denk zelf dat het puur het topje van de ijsberg is en als die filmpjes niet maar buiten waren gekomen, dachten we allemaal nog dat iedereen het beste voor had met hun paarden...

En Isabell Werth rijdt nog steeds haar paarden in hyperflexie.

En nee, ik ben geen sensatiezoeker, ik heb gewoon mijn roze bril afgezet B-)

En wat paardenwelzijn betreft heb ik al twee congressen bijgewoond met allerlei wetenschappelijke onderzoeken, jullie ook?

De hedendaagse paardensport bestaat vooral uit 'compression' (in elkaar getrokken paarden met valse oprichting) en geen paarden in 'collection' (paard op eigen benen, actief ondertredend achterbeen, geen spanning op de mond en hals en meer gewicht op het achterbeen, een dalende achterhand en bollende en verende rug). Dus geen holle rug, hoog kruis, strakke rug, strakke halsspier, ruiter in surfhouding in de teugels hangend, en niet meekomende achterbenen en te veel gewicht op de voorbenen 8)7

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:29

Roodvos schreef:
Als ik mij niet vergis heeft IW ook al eens gezegd dat ze een poosje de rollkur heeft gebruikt maar daar van terug is gekomen omdat het niet bij haar paarden/manier van trainen past?

Maar daar heb ik natuurlijk zo snel geen bron van.

Ik vind het wel altijd mooi om te zien hoe bij haar, als 1 van de weinigen, de paarden in de verruiming ook echt ruimte krijgen van voor en duidelijk verlengen in het frame.

Het staat mij ook bij, misschien stond het in haar boek van enkele jaren terug?

Elisa2 schreef:
Is het ook niet zo dat bepaalde pagina,s (Dressage hub) steeds 'tegen' een bepaalde ruiter zijn en andere pagina,s dat dan gaan delen?

Want zo heb ik gezien dat Isabel ineens de rollkur queen werd genoemd, gebaseerd op een LDR filmpje uit de jaren 90. En sindsdien is er een hetze tegen Isabel.

En ja, dat soort pagina,s heb ik ook een broertje dood aan. Dat is ook wat anders dan gewoon normaal discussiëren over dressuur rijden.

Er zijn inderdaad een paar van die pagina's die er voortdurend mee bezig zijn om bekende ruiters af te kraken en dan is afkraken wel echt een understatement. De laatste tijd heb ik het weinig meer gezien, ik denk dat mijn algoritme er ook geen zin meer in had. Maar bij die pagina's vroeg ik me wel echt af wat hun doel was en wat ze wilden bereiken met hun aanpak? Wat ons zéker heeft gebracht is dat de zogenaamde klokkenluiders die (na jaren) ineens op de proppen komen met filmpjes op die pagina's zeker voedingsbodem vinden.

manubres schreef:

Die indruk wek je hier op bokt niet bepaald, laat ik je dat meegeven.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 02:52

manubres schreef:
En ik probeer echt de positieve dingen te zien en me daar aan vast te klampen omdat ik ook graag van de sport wil genieten. Ik dacht dat ik een nieuwe fijne ruiter had gevonden: Maxima Bella en Sandra. Het paard heeft een holle rug en hoog kruis, maar dat hoeft niet rijtechnisch te zijn. Maar ik heb ook haar op een minder prettige manier zien losrijden en dan gaat mijn blijdschap al gelijk weer weg -O-

En natuuuuuuuuuuuuuuurlijk kan je zeggen dat is eenmalig en van Dujardin in drie jaar geleden en van Kruth was ook een foutje en Helgstrand was het zelf ook niet..En misschien overdrijf ik, maar je kop in het zand steken is natuurlijk ook een optie. Ik denk zelf dat het puur het topje van de ijsberg is en als die filmpjes niet maar buiten waren gekomen, dachten we allemaal nog dat iedereen het beste voor had met hun paarden...

En Isabell Werth rijdt nog steeds haar paarden in hyperflexie.

En nee, ik ben geen sensatiezoeker, ik heb gewoon mijn roze bril afgezet B-)

En wat paardenwelzijn betreft heb ik al twee congressen bijgewoond met allerlei wetenschappelijke onderzoeken, jullie ook?

De hedendaagse paardensport bestaat vooral uit 'compression' (in elkaar getrokken paarden met valse oprichting) en geen paarden in 'collection' (paard op eigen benen, actief ondertredend achterbeen, geen spanning op de mond en hals en meer gewicht op het achterbeen, een dalende achterhand en bollende en verende rug). Dus geen holle rug, hoog kruis, strakke rug, strakke halsspier, ruiter in surfhouding in de teugels hangend, en niet meekomende achterbenen en te veel gewicht op de voorbenen 8)7

Oke maar de ellende is.. kan jij het beter dan? Want voor zover ik kan beoordelen ben jij ook maar iemand die bitloos rondjes rijdt op een niveau waar een Grand Prix jury niks mee kan, en heb je een foto waar je zelf tevreden over bent in je profiel gezet.
Wat zij met hun paarden doen, en wat jij ermee doet, heeft niks met elkaar te maken. Dus kun jij hen dan vertellen dat zij het verkeerd doen, als je het zelf ook niet kunt?

En waarom doen die ruiters het dan verkeerd? Lopen ze misschien, net als elk mens, tegen problemen aan? En weten ze misschien niet goed hoe ze het moeten oplossen? Misschien doen ze ook maar hun best. Schijnbaar kunnen ze niet beter. Net als dat jij niet beter kunt.

Wie gaat beoordelen of een training eerlijk is? Elk ding wat nieuw wordt aangeleerd, kan spanning geven. Een wedstrijd ring geeft spanning. De paarden waar in de hogere sport op gereden wordt, zijn sowieso al heel bloederig.

En als je paard niet op hulp 1 reageert, en ook niet op hulp 2, moet hulp 3 dan harder? En wat nou als hij daar ook niet op reageert?

En wat nou als een paard soepeler moet worden? Tot hoever mag er gerekt worden? Wanneer is het zielig?

Mag je een paard corrigeren? En voor wat mag je hem corrigeren, en voor wat mag dat niet? En wat mag je dan wel doen en wat niet?

En wat moet de jury eigenlijk doen? Want die kan helemaal niet zien hoe het paard getraind is. Dus die gaat de namen die je hebt opgenoemd, gewoon hoge punten geven als de oefening goed wordt uitgevoerd.

Ik snap zeker dat jij soms niet zo vrolijk wordt van dingen die je ziet. En er zijn anderen die dat ook hebben. Ik heb dat zelf ook. Maar vooralsnog heeft niemand de oplossing. We blijven mensen en die maken fouten. De 1 wat meer dan de ander. En sommige mensen houden het allemaal wat simpeler, waardoor de kans om fouten te maken kleiner wordt. En vanuit die positie vind ik het dan wel een dingetje dat er dan door sommigen helemaal losgegaan wordt op ruiters die het niet simpel houden. Ze hebben hun paard verpest wordt er dan dus als verwijt op tafel gegooid. Maar no way dat degenen die dat roepen, ook maar enig benul hebben wat ze met zo'n paard aanmoeten als ze hem in handen zouden krijgen. Misschien hoefbevangen voeren? Of bit eruit, een ongeluk krijgen en dan een topic openen op bokt dat ze bang zijn om er nog op te rijden? Of toch proefjes gaan rijden en het paard nog veel meer in de weg zitten dat dat de "paardenverpester" dat deed? Misschien toch maar een ander zadel, een andere instructeur of een supplement erin :+

Suzanne F.

Re: [VIDEO] Dressuurruiter Minderhoud paarden kwijt na stoppen sponsor

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:27

Eens Dorine!

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:37

Dan Manubres, moet je gewoon maar niet meer kijken , en ja je hebt gelijk er is veel kenis en kunde weg,
dat begint al op laag niveau - zeker de goede niet te na gesproken-

ondanks alle wetenschappelijke studie's, het heeft geen verbetering gebracht - tot nu toe-, er is wel veel over gepraat en worden regels aangepast maar dat zijn symptoombestrijders.

want wie gaan er naar die congressen?? Wie er van zouden kunnen leren om het in praktijk te brengen zie je er denk ik niet!!

de kern/bron van alle kwaad wordt niet aangepakt en opgelost, en dat is -imo- simpelweg het missen van kennis en kunde, tijd en geduld. Van de atleet en hoe je die ontwikkelt tot......de topper die we denken dat het is. Te vaak denkt men dat alles te koop is,

Helaas, ;(
Laatst bijgewerkt door mce op Vandaag, 08:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:55

Ik zie vooral veel ellende in de basissport. Daarom ben ik mede gestopt met jureren.
Op hoger niveau zie je ook leed, maar anders. Op laag niveau is het rijtechnisch leed, paarden die loei scheef zijn en helemaal vastzitten. Te zware ruiters die er op butsen. En die doen het allemaal zo goed dan? Want die slaan niet?

De post van Dorine vind ik heel goed. In een perfecte wereld hoef je geen verreden paarden te corrigeren, zijn er geen lastige paarden en werken ze allemaal mee op de lichtste hulpen.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:04

Suzanne F. schreef:
Ik zie vooral veel ellende in de basissport. Daarom ben ik mede gestopt met jureren.
Op hoger niveau zie je ook leed, maar anders. Op laag niveau is het rijtechnisch leed, paarden die loei scheef zijn en helemaal vastzitten. Te zware ruiters die er op butsen. En die doen het allemaal zo goed dan? Want die slaan niet?

De post van Dorine vind ik heel goed. In een perfecte wereld hoef je geen verreden paarden te corrigeren, zijn er geen lastige paarden en werken ze allemaal mee op de lichtste hulpen.

Daar begint het al, helaas, want wat je niet leert kun je ook niet in praktijk brengen,
al vaker aangegeven de opleiding moet anders - helemaal eens met Dorine - maar ja de knhs kiest voor kwantiteit en niet voor kwaliteit,
Laatst bijgewerkt door mce op Vandaag, 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:06

Toch mogen we wel discussieren over wat we zien toch? Of dat nu in de basisport is, op recreatief gebied of op topsport niveau. Zolang het discussieren is over de inhoud en niet op afzeikniveau zie ik er geen probleem in.

Ik was degene die zei dat Toto verpest was, ik vind dat nog steeds en ik vond het zonde van het paard. Ik ben geen fan van het "op druk rijden" en ik zie sowieso wel meer ruiters irl die deze methode nog hanteren en waar ik absoluut geen fan van ben. (v. Silfhout)
Op de Pavo cup vorig jaar was ook heel goed te zien hoe Pablo Picasso in elkaar zakte qua beweging nadat de gastruiter hem over had genomen. Die was gewoon getrixt.

Nu baseer ik mijn mening wel zoveel mogelijk over wat ik irl zie en heb gezien. Niet op filmpjes die uit de context getrokken kunnen zijn. En ik vind het oprecht jammer, want die gasten hebben allemaal verschrikkelijk veel talent anders reden ze niet op dat niveau.

Roodvos:
Dat vind ik ook mooi van IW en ook hoe zij ook echt de minst geschikte paarden qua bouw (Quantaz) toch nog het beste uit weet te halen binnen het vermogen van dat paard. Want dat is iets wat vaak niet gezien wordt, dat een paard gaat zoals het gebouwd is. Van een paard die enorm overbouwd is met een neerwaartse romprichting kun je niet verwachten dat deze hetzelfde beeld geeft als in een meer in balans gebouwd paard.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:09

Ik heb ook veel respect voor IW. Wat een talent en wat een ervaring. Ingrid Klimke hetzelfde.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:20

Als je over de begingfases van deze ruiters - o.a. Ingrid Klimke, William Fox Pit, , Carl Hester , Michael JUng - leest, het horsemanship is er al heel vroeg en op de juiste manier heeft kunnen ontwikkelen en dan komt het succes vanzelf ( nou ja makkelijker)

Zijn natuurlijk veelzijdig opgeleid maar staan ook op hoog niveau in de GP dr/spr

zijn nog steeds mooie/goede leermeesters, laten de sport zien hoe mooi het kan zijn met een happy atleet ,
een simpel dressuurzadel en zitten als een huis

https://www.youtube.com/watch?v=81tpZ0vZquk
Laatst bijgewerkt door mce op Vandaag, 09:43, in het totaal 7 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:30

Op JA 2025 werd ook de harmonie award uitgereikt. Patrik Kittel won deze prijs met Forever young.
Ik vond het terecht dat die prijs nar hem ging.

Afbeelding
(mijn foto)
Link naar grote versie: https://flic.kr/p/2qHhT2b

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:32

Het verbaast me wel enigszins dat er geen sponsor clubje op is gestaan om dat paard voor Minderhoud aan te kopen?

En weet iemand waar ze nu zitten, of die trouwe groom nog een baan heeft en of EG gestopt is met rijden?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:56

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:56

Oh, dat wist ik niet, hopelijk rijdt zijn vrouw hem net zo fijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:54

Suzanne F. schreef:

Uiteraard bestaat daar ook leed en in die zin maken we ons we allemaal schuldig aan die dieren rijden, of beter gezegd zelfs houden.
Want dan doen we allemaal op eigen inzicht en middelen.
Maar is nooit perfect.

Nee het rijden in het bos ook niet, dressuur thuis in de bak niet en ook niet op wedstrijd tot en met de klasse Z op basis niveau. Niet met bit en ook niet zonder enz enz.

Toch vind ik als je dan de top van de top ziet rijden, dan horen wij "beginners" toch aan de kant te staan met de kaak aan de grond van: waaauuuuw ik zou willen dat ik dat zo ook zou kunnen.
Ipv, nou geef mij portie maar aan fikkie want dat gedwongen plaatje is niet waar ik naartoe wil.
Niet met losrijden en niet in de ring.

Want kom, het is de top van de top.
Ik heb altijd geleerd dat het er dan uit moet zien of alles als vanzelf gaat.
Nou met de kracht in zowel benen als armen kon ik dat niet ontdekken.

En mij lijkt dat dit prima gezegd mag worden.

En ja gelukkig zien we nu ook dat meer mensen dat ook aan het zien zijn en er een kanteling is naar weer meer harmonie.
Zullen er altijd minder fijne beelden zijn, ja... bij iedereen, ook bij ons, ook in het L, ook bij de top.
Maar het uitgangspunt moet toch die wauw factor zijn waar we allemaal naartoe willen werken.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:55

lletam schreef:
Het verbaast me wel enigszins dat er geen sponsor clubje op is gestaan om dat paard voor Minderhoud aan te kopen?

En weet iemand waar ze nu zitten, of die trouwe groom nog een baan heeft en of EG gestopt is met rijden?

De vrouw heeft geld als water, ze verkoopt ze niet, heeft daar geen interesse in..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:05

lletam schreef:

Hebben ze geprobeerd maar ze verkoopt niet.

HP is naar Voorthuizen naar Aad en Lida de Both,Anna zal gewoon meegaan.

Nicole zit in Barneveld en geeft gewoon haar lessen in deze buurt.

EG weet ik niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:06

Bellatrix schreef:
Op JA 2025 werd ook de harmonie award uitgereikt. Patrik Kittel won deze prijs met Forever young.
Ik vond het terecht dat die prijs nar hem ging.

[ Afbeelding ]
(mijn foto)
Link naar grote versie: https://flic.kr/p/2qHhT2b

Hij reedt dat paard enorm sympathiek inderdaad. :j

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:06

Grappig al die reacties...Dat kan alleen maar in de paardenwereld.
Al die voetbalfans die een Ronaldo bekritiseren, krijgen volgens mij nooit te horen: hoeveel Gouden Ballen en Schoenen heb jij gewonnen? Het is dan ook totale onzin. Je kan verstand van iets hebben zonder dat je het zelf kan, raar maar waar. Als je weet waar je naar moet kijken, als je weet waar dressuur op gebaseerd is en als je een goed observerend oog hebt :o

En ik weet ook niet alles, en doe ook niet alles goed, maar ik blijf leren en kritisch kijken naar mezelf. Ik heb me ook verzet net zoals iedereen hier tegen mij, totdat ik ging inzien: misschien hebben die kritische mensen toch wel een punt :o

Prachtig een prijs voor Kittel, maar als ik hem zijn paarden zie losrijden wordt ik er akelig van, meneer hyperflexie.

Wat ik (feitelijk) zie op deze foto: hij zit in een draf, dat is een tweetakt. Daarbij zou bij een paard dat goed in balans loopt beide beenparen gelijk moeten zijn. Het voorbeen is hier actiever dan het achterbeen. Het achterbeen is te traag en komt onvoldoende naar voren waardoor het te weinig gewicht opneemt. Daardoor komt er meer gewicht op het voorbeen, zie doorbuigen achter en voorkoot. Dit paard is dus (op dit moment van de foto) dressuurmatig niet in orde als je ervan uit gaat dat een paard in de dressuur meer gewicht op het achterbeen moet dragen. Daarnaast loopt dit paard achter de loodlijn, en buigt het bij de wervels, waardoor artrose aan C2 C3 kan ontstaan. En zover ik zie, is het kruis vrij hoog en dat zou betekenen dat de rug hol is. Maar dat is moeilijk te zien van deze foto.

En wat betreft mijn eigen rijden: wanneer ben ik tevreden? Als mijn paard op eigen benen loopt, voor en achter evenveel gewicht draagt (of het achterbeen meer draagt), het achterbeen net zo actief is als het voorbeen, het achterbeen goed onder komt en daardoor voldoende gewicht opneemt, de hals niet in elkaar getrokken is, de neus op of iets voor de loodlijn is, de rug opbolt en meedeint, de staart in de beweging meezwiept, de bolle en holle kant door training verdwijnen en een paard recht gericht is, de schouders goed te sturen en beweeglijk zijn, het binnen achterbeen steeds meer gewicht op kan nemen, het lichaam steeds meer souplesse krijgt, de beweging van het achterbeen via een bolle verende rug naar de hand toe gaat, de rug kan aanspannen en ontspannen als ik dat wil, de mond ontspannen is en het paard er plezier in heeft. Dat zijn mijn doelen en geen GP rijden :D

Waarom de wetenschap nog zo weinig bereikt heeft? Ten eerste omdat er nog te weinig aandacht voor is door FEI en KNHS. Daarnaast is de paardenwereld erg stug en moeilijk te overtuigen...goh, nog niet gemerkt :=

En wat Suzanne F zegt klopt...er komt in de basissport ook genoeg leed voor en inderdaad anders. Uit een Engels wetenschappelijk onderzoek onder recreanten bleek dat bijna 70% (!) tekenen van kreupelheden lieten zien. Bij recreanten wordt vaker gezien: slecht passende zadels, niet in balans zitten, geen kennis van training, slecht management (fysio, osteo, voeding etc.).

Bij topsport wordt vooral gezien: veel tekenen van stress en ongemak bij het paard, hypertrofie van de halsspier en halsatrose (door compressie, hyperflexie, achter de loodlijn).
Laatst bijgewerkt door manubres op Vandaag, 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:09

mce schreef:
Als je over de begingfases van deze ruiters - o.a. Ingrid Klimke, William Fox Pit, , Carl Hester , Michael JUng - leest, het horsemanship is er al heel vroeg en op de juiste manier heeft kunnen ontwikkelen en dan komt het succes vanzelf ( nou ja makkelijker)

Zijn natuurlijk veelzijdig opgeleid maar staan ook op hoog niveau in de GP dr/spr

zijn nog steeds mooie/goede leermeesters, laten de sport zien hoe mooi het kan zijn met een happy atleet ,

Ik vond het zo bijzonder dat zij met Franciscus zo geprezen werd en met Vayron totaal de grond in geboord werd.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:26

Elisa2 schreef:
mce schreef:

Ik vond het zo bijzonder dat zij met Franciscus zo geprezen werd en met Vayron totaal de grond in geboord werd.

Gelukkig blijft Ingrid zichzelf en dan komt het goed,
https://www.facebook.com/watch/?v=1003525335310411

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:35

Ben het eens met SuzanneF
Ik zie ellende bij de pro die hard kunnen zijn in het trainen maar wel het management goed voor elkaar hebben en het paard dus goed onderhouden word en soepel loopt. Regelmatig artsen over de vloer hebben die de paarden checken.

Kijk ik naar de basis dan zie ik paarden die echt verrot lopen. Last van hun lijf hebben. Tekenen van pijn vertonen..zuur zijn. Er geen goed management is want ,duur, en gedoe maar er wel dagelijks op ,gebutst, word.
Want ja ach ze staan lekker op de wei he en we verwennen ze met knuffels en snoepjes.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:35

Elisa2 schreef:
mce schreef:

Nou, niet door mij want ik blijf maar denken aan haar overgang van uitgestrekte draf naar passage in een bepaalde proef en dan neem ik daar een voorbeeld aan.