FEI wil totaalverbod op 'marshmallow fluff'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 22:13

Veronica2 schreef:
Elisa2 schreef:
Normaal ontstaat er schuim als de kaken ontspannen zijn en paard loslaat in de kaak. Daarbij schuimt de ene wel meer dan de andere.

Ik vind eerlijk gezegd een klontje suiker, of die andere dingen ook lapmiddelen/ symptoombestrijding om te verbloemen dat er dus inderdaad spanning op staat.

Dat volg ik wel, maar is er ook niet intussen een soort obsessie ontstaan over schuim op de mond? Niet elk paard schuimt altijd evenveel en sommige paarden schuimen bijna niet terwijl ze toch losgelaten zijn. Misschien is dat hele schuimen een beetje overrated. Als men daar vanaf kan stappen dan is er verder ook niks meer nodig extra middeltjes. Alhoewel je best nog je paard een klontje kan geven af en toe, als ze het lekker vinden.

Ja absoluut, alles ligt onder een vergrootglas hè?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 22:34

Dorine92 schreef:
MyWishMax schreef:
Het is helaas heel normaal in de VS... Daar hebben ze nog veel meer rare dingen trouwens. Zoals staarten verlammen zodat ze niet zwiepen.

Dit doen ze ook in Zuid amerika en de Cariben bij Paso fino's soms. Echt belachelijk

Ik heb bij oa western al oren gezien die ook iets ingespoten hadden gekregen... dan waren ze of doof of ze hielden die ook doodstil, geen enkele beweging meer.......

denisesilver

Re: FEI wil totaalverbod op 'marshmallow fluff'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 22:43

Bij de western zijn er bepaalde genkruisingen die dove paarden geven. Las ik laatst bij het topic van het lethal white veulen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 09:57

Al die onzin altijd over een schuimbekkie. Of en hoeveel een paard schuimt heeft vooral te maken met de hoeveelheid eiwitten die een paard in zijn speeksel heeft. Daar zit gewoon veel variatie in en is niet iets dat je makkelijk structureel kunt beïnvloeden. Heeft een paard veel eiwitten in het speeksel dan staan ze vaak al te schuimbekken bij het opzadelen zodra je het hoofdstel indoet. Dat zijn net slagroomkloppers en vliegt het schuim je bijna om de oren. Heeft ie weinig eiwit in zijn speeksel dan zal die nooit uit zichzelf gaan schuimen, hoe fijn je het dier ook rijdt. Bij een gemiddelde hoeveelheid eiwit in het speeksel heeft een dier bij fijn rijden een mooi bescheiden randje schuim rond de mond, alsof ie van de slagroom heeft gesnoept. Bij die paarden kan het idd een indicatie zijn of ze in een fijne verbinding lopen, maar je kan er dus niet vanuit gaan.
Zelfde geldt voor schuim tussen de billen. Ook gewoon aanleg en afhankelijk van de hoeveelheid eiwit in het zweet. Sommige lopen met een achterhandgebruik waar je u tegen zegt, maar nooit schuim, sommige hoeven 2 passen te zetten en het schuimt al.

En hoewel ik dat marshmellow schuim en scheerschuim echt belachelijk vind, is dat nou denk ik ook weer niet waar de sportpaarden het meest mee gediend zijn om onze welzijnsfocus daar op te leggen. Ik vind het een beetje symboolpolitiek. Laten we ons richten op de echte welzijnsaspecten. Wat ik hier hoor, staarten verlammen zodat ze niet zwiepen....echt daar wordt ik nou verdrietig van. Hoe moet zo'n dier zich nog verweren tegen vliegen?
En idd die hunters in Amerika, doen ze niet moeilijk over om die moe en verdoofd rond te rijden om het er allemaal maar zo relaxed mogelijk uit te laten zien. Een vriendin van mij had een paard dat in de springring echt te gespannen werd dus die wou ze verkopen. Handelaar die het dier voor haar zou verkopen zei, is wel een heel erg mooi type voor de Hunter Equation, daar zullen ze in de VS wel weg van zijn. Huh....hij is juist mega gespannen en niet relaxed...zei die handelaar, dat maakt niet uit, gaat gewoon verdoving in. Ik was weer een illusie armer.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 10:05

oji schreef:
Een vriendin van mij had een paard dat in de springring echt te gespannen werd dus die wou ze verkopen. Handelaar die het dier voor haar zou verkopen zei, is wel een heel erg mooi type voor de Hunter Equation, daar zullen ze in de VS wel weg van zijn. Huh....hij is juist mega gespannen en niet relaxed...zei die handelaar, dat maakt niet uit, gaat gewoon verdoving in. Ik was weer een illusie armer.

Ik neem aan dat ze dat paard niet aan die vent heeft verkocht?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 10:07

In de VS zijn ze gewoon knettergek.
Mishandeling van TWH is ook gewoon nog lopende band werk.

Maar ff serieus...scheerschuim blijft toch niet zitten? Of spuiten ze dat in de mond.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 10:10

denisesilver schreef:
Bij de western zijn er bepaalde genkruisingen die dove paarden geven. Las ik laatst bij het topic van het lethal white veulen.

En met die doofheid wordt door sommige Amerikanen bewust gefokt. Want dove paarden worden niet afgeleid door geluiden.
Dan heb je voordeel tegenover concurrenten die wèl een horend paard hebben. -O-

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 10:15

Ninx schreef:
oji schreef:
Een vriendin van mij had een paard dat in de springring echt te gespannen werd dus die wou ze verkopen. Handelaar die het dier voor haar zou verkopen zei, is wel een heel erg mooi type voor de Hunter Equation, daar zullen ze in de VS wel weg van zijn. Huh....hij is juist mega gespannen en niet relaxed...zei die handelaar, dat maakt niet uit, gaat gewoon verdoving in. Ik was weer een illusie armer.

Ik neem aan dat ze dat paard niet aan die vent heeft verkocht?

Nee

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 10:19

Zoolgangster schreef:
denisesilver schreef:

En met die doofheid wordt door sommige Amerikanen bewust gefokt. Want dove paarden worden niet afgeleid door geluiden.

Volgens mij heb je tijdens de opleiding echt heel veel voordeel als een paard juist wel horend is.
Dove dieren zijn vaak in hun gedrag een stuk lastiger omdat ze veel allerter moeten zijn, juist omdat ze het geluid van gevaar niet horen. Ik kan me dus niet voorstellen dat er bewust op het kenmerk doofheid wordt gefokt, hooguit dat er met een dove hengst wordt gefokt omdat hij zoveel andere kwaliteiten heeft dat die doofheid op de koop toe genomen wordt.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 14:01

oji schreef:
Al die onzin altijd over een schuimbekkie. Of en hoeveel een paard schuimt heeft vooral te maken met de hoeveelheid eiwitten die een paard in zijn speeksel heeft. Daar zit gewoon veel variatie in en is niet iets dat je makkelijk structureel kunt beïnvloeden. Heeft een paard veel eiwitten in het speeksel dan staan ze vaak al te schuimbekken bij het opzadelen zodra je het hoofdstel indoet. Dat zijn net slagroomkloppers en vliegt het schuim je bijna om de oren. Heeft ie weinig eiwit in zijn speeksel dan zal die nooit uit zichzelf gaan schuimen, hoe fijn je het dier ook rijdt. Bij een gemiddelde hoeveelheid eiwit in het speeksel heeft een dier bij fijn rijden een mooi bescheiden randje schuim rond de mond, alsof ie van de slagroom heeft gesnoept. Bij die paarden kan het idd een indicatie zijn of ze in een fijne verbinding lopen, maar je kan er dus niet vanuit gaan.
Zelfde geldt voor schuim tussen de billen. Ook gewoon aanleg en afhankelijk van de hoeveelheid eiwit in het zweet. Sommige lopen met een achterhandgebruik waar je u tegen zegt, maar nooit schuim, sommige hoeven 2 passen te zetten en het schuimt al.

En hoewel ik dat marshmellow schuim en scheerschuim echt belachelijk vind, is dat nou denk ik ook weer niet waar de sportpaarden het meest mee gediend zijn om onze welzijnsfocus daar op te leggen. Ik vind het een beetje symboolpolitiek. Laten we ons richten op de echte welzijnsaspecten. Wat ik hier hoor, staarten verlammen zodat ze niet zwiepen....echt daar wordt ik nou verdrietig van. Hoe moet zo'n dier zich nog verweren tegen vliegen?
En idd die hunters in Amerika, doen ze niet moeilijk over om die moe en verdoofd rond te rijden om het er allemaal maar zo relaxed mogelijk uit te laten zien. Een vriendin van mij had een paard dat in de springring echt te gespannen werd dus die wou ze verkopen. Handelaar die het dier voor haar zou verkopen zei, is wel een heel erg mooi type voor de Hunter Equation, daar zullen ze in de VS wel weg van zijn. Huh....hij is juist mega gespannen en niet relaxed...zei die handelaar, dat maakt niet uit, gaat gewoon verdoving in. Ik was weer een illusie armer.

Even twee dingen aangedikt, ik ben het met allebei eens. Zoals ik eerder al zei, mag die obsessie met schuimende monden wel weggewerkt worden. Je kunt schuim niet als maatstaf nemen om te bepalen of een paard losgelaten is en smakelijk in de mond. Er zijn zoveel meer dingen waar je dat aan kan zien.
Met scheerschuim heb ik wel echt moeite, met fluff een stuk minder omdat het heel iets anders is.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 14:11

Veronica2 schreef:
Met scheerschuim heb ik wel echt moeite, met fluff een stuk minder omdat het heel iets anders is.

Waarom heb je daar minder moeite mee?

(Afgezien van de voor de hand liggende reden dat het 1 eetbaar is en het andere niet)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 04:44

Maflinger_S schreef:
Marshmallow fluff en scheerschuim. Soms leer ik dingen die ik niet wil leren. Gelukkig ben ik ze met mijn slechte geheugen ook zo weer vergeten.

Nou inderdaad dat dus

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 07:57

Lees hier weer zo veel bullshit over westernpaarden dat het gewoon hilarisch is! :')

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 08:00

Ik zou zeggen enlighten us, Popstra. Kunnen wij ook alleen maar van leren.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 08:30

MyWishMax schreef:
Waarom niet? Ze gaan er niet dood van, ze vinden het lekker en je loopt niet het risico een snoepje te geven wat rood of groen uitslaat als ze gaan schuimen. Suikerklontje is grote beloning hier, dus krijgt ze juist op wedstrijd als extra beloning voor stilstaan en zodat het schuim geen rare kleur krijgt. Appel us weer voor na het rijden want na appel wil ze altijd drinken. En pepermuntjes lust ze niet, die gaf ik vroeger altijd aan de andere als beloning voor stil staan met opstappen.

Dat ene klontje gaat toch ook geen probleem geven qua gezondheid jongens. Ze krijgen meer suikers binnen met andere voer. Nee, je moet er geen tig geven en ook niet om te laten schuimen.

De meeste snoepjes zit ook zat suiker in, alleen zit dat niet in de naam dan. Of een appel, zit het ook in.

Idem!

Hier krijgen ze altijd een pepermuntje, overigens niet om schuim op te wekken hoor, maar op wedstrijd blijven we wel af van de gekleurde "snoepjes", precies om de reden dat jij geeft, wij hebben namelijk oranje / rode snoepjes liggen, en dan verkleurd de boel inderdaad.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 08:46

denisesilver schreef:
Ik zou zeggen enlighten us, Popstra. Kunnen wij ook alleen maar van leren.

Dat is praten tegen dovemans oren hier op bokt!

Nee even zonder gekheid, dove paarden worden niet bewust op hun doofheid gefokt en al helemaal niet doof gespoten!!
Er is een bloedlijn uit een dove hengst Gunner genaamt. Deze lijn is toevallig leader in de reining sport want het zijn de beste performance horses en dat is niet vanwege hun doofheid maar vanwege dat ze zo goed in de kop zijn. Willingly en zeer talentvol.
Komt bij niet iedere nakomeling doof is.
Hier in europa lopen er ook veel. Heb ze zelf ook thuis waarvan 1 slechthorend is. De rest niet.
Google die hengst maar eens, Colonels Smoking Gun.
Dekgeld 15000$
Willen wij dat paarden minder op geluid reageren dan stoppen we van die zachte rubber bollen in de oren net als dressuur en spring ruiters dat doen. Stuk makkelijker dan op doofheid te moeten kweken :P

Staarten worden helaas wel nog plat gespoten al word dit ook minder omdat men nu liever voor verzwaarde nep staarten kiezen om het overmatig zwiepen te voorkomen. Deze worden er in gehangen als er geshowd word. Niks zieligs aan.

En wat ze verder in de States doen zal me een worst wezen. Laten we ons liever eerst bekommeren op wat we zelf hier fout doen!!

Oh en onze paarden schuimen niet. Zijn zeker allen gestressed dan!? Of zou het komen omdat we er geen constante druk op hebben!?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 08:48

Zoolgangster schreef:
denisesilver schreef:

Oh joh niet eens alleen Amerikanen. In elk land gebeurd dat want die ‘witkoppen’ zijn zo mooi. Ik vind het een kwalijk iets, bewust een defect fokken

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 09:33

Ik vind die verzwaarde staarten wel onzin. Je verbloemt er dus wel wat mee. En ik zie vaak zat wel schuim bij paarden die zonder contact gereden worden, ook in de reining top. En zonder bit of helemaal niet gereden maar aan de longe lopen of aan de hand werken. Maar niet zoveel zoals sommige hebben met fluff, omdat het niet zo erg is dat een mond wijd open gaat bij een hulp vergeleken bij dressuur dus dat 1 ding is die ze niet hoeven te verbloemen. Maar gewoon normale hoeveelheid schuim, dus klein randje lipstick, zie je wel juist. Sommige niet, net als bij dressuur en springen :+

Daarbij, het platspuiten of verdoven van de oren was gewoon vanuit een rechtszaak en onderzoeken nav meldingen dus dat is iets betrouwbaarder als een waarneming... Plus er zijn ook waarnemingen van mensen uit de westernsport uit hetzelfde land waar er paarden zijn die nooit ook maar 1 beweging maken met de oren tijdens een hele rit en zelfs tijdens controles niet.

Verzwaarde staart (en die doppen imo) zijn om dingen te verbloemen die toch niet goed zijn in training, dus niet de ernstigste dingen, maar het verbloemt wel dingen zoals verzet of mindere concentratie/samenwerking. En ja, er zijn in NL en europa zat dingen die beter kunnen, maar dat geldt ook voor dingen in de dressuur enzovoorts. Maar daar wordt wel naar NL verwezen dat het beter moet, ook al gebeurt het voornamelijk in de VS. Dus waarom moet je bij het ene gewoon kijken naar eigen land en bij de ander niet? Het beeld wordt bepaald door de hele sport, niet door 1 land. Dus het nooit over andere landen hebben, vooral bij internationale sport, is ook niet productief. Net als ogen sluiten voor de misstanden.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 09:50

Ik vind die doppen niet zo’n probleem. Paarden hebben gevoelige oren, sommige reageren heel sterk op geluid. Als die doppen het dragelijker maken voor die paarden, zie ik er niks mis mee. Verder eens met MWM.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 10:07

MyWishMax schreef:
Ik vind die verzwaarde staarten wel onzin. Je verbloemt er dus wel wat mee. En ik zie vaak zat wel schuim bij paarden die zonder contact gereden worden, ook in de reining top. En zonder bit of helemaal niet gereden maar aan de longe lopen of aan de hand werken. Maar niet zoveel zoals sommige hebben met fluff, omdat het niet zo erg is dat een mond wijd open gaat bij een hulp vergeleken bij dressuur dus dat 1 ding is die ze niet hoeven te verbloemen. Maar gewoon normale hoeveelheid schuim, dus klein randje lipstick, zie je wel juist. Sommige niet, net als bij dressuur en springen :+

Daarbij, het platspuiten of verdoven van de oren was gewoon vanuit een rechtszaak en onderzoeken nav meldingen dus dat is iets betrouwbaarder als een waarneming... Plus er zijn ook waarnemingen van mensen uit de westernsport uit hetzelfde land waar er paarden zijn die nooit ook maar 1 beweging maken met de oren tijdens een hele rit en zelfs tijdens controles niet.

Verzwaarde staart (en die doppen imo) zijn om dingen te verbloemen die toch niet goed zijn in training, dus niet de ernstigste dingen, maar het verbloemt wel dingen zoals verzet of mindere concentratie/samenwerking. En ja, er zijn in NL en europa zat dingen die beter kunnen, maar dat geldt ook voor dingen in de dressuur enzovoorts. Maar daar wordt wel naar NL verwezen dat het beter moet, ook al gebeurt het voornamelijk in de VS. Dus waarom moet je bij het ene gewoon kijken naar eigen land en bij de ander niet? Het beeld wordt bepaald door de hele sport, niet door 1 land. Dus het nooit over andere landen hebben, vooral bij internationale sport, is ook niet productief. Net als ogen sluiten voor de misstanden.

Ik sluit mijn ogen zekers niet voor misstanden maar ben meer van het team ,,verbeter de wereld, begin bij jezelf,,

Altijd overal maar iets van ,vinden, word het ook niet beter van.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 10:16

BloemBloem schreef:
MyWishMax schreef:
Waarom niet? Ze gaan er niet dood van, ze vinden het lekker en je loopt niet het risico een snoepje te geven wat rood of groen uitslaat als ze gaan schuimen. Suikerklontje is grote beloning hier, dus krijgt ze juist op wedstrijd als extra beloning voor stilstaan en zodat het schuim geen rare kleur krijgt. Appel us weer voor na het rijden want na appel wil ze altijd drinken. En pepermuntjes lust ze niet, die gaf ik vroeger altijd aan de andere als beloning voor stil staan met opstappen.

Dat ene klontje gaat toch ook geen probleem geven qua gezondheid jongens. Ze krijgen meer suikers binnen met andere voer. Nee, je moet er geen tig geven en ook niet om te laten schuimen.

De meeste snoepjes zit ook zat suiker in, alleen zit dat niet in de naam dan. Of een appel, zit het ook in.

Idem!

Hier krijgen ze altijd een pepermuntje, overigens niet om schuim op te wekken hoor, maar op wedstrijd blijven we wel af van de gekleurde "snoepjes", precies om de reden dat jij geeft, wij hebben namelijk oranje / rode snoepjes liggen, en dan verkleurd de boel inderdaad.

Klopt, Jam een keer een paar penen gegeven voor ik wedstrijd had, dus hij had toen oranje/rozig schuim :') en terecht werd ik gecontroleerd op het losrij terrein. Hij had niks, en gelukkig ook nog wat gemalen stukken peen hier en daar, dus het was snel duidelijk en ik mocht door _O-
Vanaf dat moment kreeg hij altijd een banaantje na het opzadelen :')

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 11:13

Hier kregen de paarden altijd een appel na het rijden op een wedstrijd :)

Grappig detail, als we naar de les gingen was het gewoon een snoepje, appel zagen ze echt als tractatie.
En zo leuk dat ze niet de trailer koppelde aan appel, nee echt wedstrijd.
Want dan werd er op de trailer direct om geschooid.

Of topic, ik weet het, maar gaf nooit wat voor het rijden.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 18:04

Mijn paarden krijgen altijd een appel na het werk, of dat nou gewoon thuis trainen is, les of wedstrijd.

Na het opstappen krijgt mijn paard altijd een snoepje (hoewel ik helemaal niet van het snoep geven met trainen ben, maak ik voor opstappen naast krukje een uitzondering, want dat vond mijn jonkie in het begin heel erg eng). Daar krijgt ie altijd een beetje smoezelig bruinige lipstick van als ie schuimlipjes krijgt. Maar als ik de ga starten, ga ik dat niet veranderen. Ben erge voorstander van bij wedstrijden waar het kan je routines gewoon normaal houden. Ik heb zelf ook helemaal geen zin in een plakhand van het voeren van een suikerklontje als ik erop zit.

Fokken met defecten gebeurt ook gewoon bij het KWPN. Neem bv het WFFS gen wordt ook gewoon mee doorgefokt omdat dit gen gekoppeld is aan voor dressuur hele wenselijke eigenschappen, de extreme bewegingen. Vind ik ook wel wat van dat hengsten die WFFS drager zijn gewoon goedgekeurd worden als dekhengst. En laten we het over alle genetische defecten bij het KFSP maar helemaal zwijgen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 18:10

Oji totaal niet relevant. Dat zijn dragers. Daar kan je op selecteren zodat het niet tot uiting komt. Als je bewust twee dragers aanpaart staat daar vaak ook een boete op (bij KFPS wel). En niet zo’n lage boete, terecht.
Wat is KFSP?
Bij de quarters worden bewuste dove (defect door selectie bij fokken) paarden gefokt alleen wegens uiterlijk. Dat vind ik zeker kwalijk

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 18:17

Ik vind het zeer kwalijk dat dragers als dekhengst worden goedgekeurd. Dragers als dekhengst aanhouden betekent dat je het defecte gen in de populatie vermeerderd en dus bewust het ras in de breedte verzwakt. Eigenlijk dus precies hetzelfde als wat er met dat dove gen gebeurt.

Ik bedoelde uiteraard KFPS.