oji schreef:Al die onzin altijd over een schuimbekkie. Of en hoeveel een paard schuimt heeft vooral te maken met de hoeveelheid eiwitten die een paard in zijn speeksel heeft. Daar zit gewoon veel variatie in en is niet iets dat je makkelijk structureel kunt beïnvloeden. Heeft een paard veel eiwitten in het speeksel dan staan ze vaak al te schuimbekken bij het opzadelen zodra je het hoofdstel indoet. Dat zijn net slagroomkloppers en vliegt het schuim je bijna om de oren. Heeft ie weinig eiwit in zijn speeksel dan zal die nooit uit zichzelf gaan schuimen, hoe fijn je het dier ook rijdt. Bij een gemiddelde hoeveelheid eiwit in het speeksel heeft een dier bij fijn rijden een mooi bescheiden randje schuim rond de mond, alsof ie van de slagroom heeft gesnoept. Bij die paarden kan het idd een indicatie zijn of ze in een fijne verbinding lopen, maar je kan er dus niet vanuit gaan.
Zelfde geldt voor schuim tussen de billen. Ook gewoon aanleg en afhankelijk van de hoeveelheid eiwit in het zweet. Sommige lopen met een achterhandgebruik waar je u tegen zegt, maar nooit schuim, sommige hoeven 2 passen te zetten en het schuimt al.
En hoewel ik dat marshmellow schuim en scheerschuim echt belachelijk vind, is dat nou denk ik ook weer niet waar de sportpaarden het meest mee gediend zijn om onze welzijnsfocus daar op te leggen. Ik vind het een beetje symboolpolitiek. Laten we ons richten op de echte welzijnsaspecten. Wat ik hier hoor, staarten verlammen zodat ze niet zwiepen....echt daar wordt ik nou verdrietig van. Hoe moet zo'n dier zich nog verweren tegen vliegen?
En idd die hunters in Amerika, doen ze niet moeilijk over om die moe en verdoofd rond te rijden om het er allemaal maar zo relaxed mogelijk uit te laten zien. Een vriendin van mij had een paard dat in de springring echt te gespannen werd dus die wou ze verkopen. Handelaar die het dier voor haar zou verkopen zei, is wel een heel erg mooi type voor de Hunter Equation, daar zullen ze in de VS wel weg van zijn. Huh....hij is juist mega gespannen en niet relaxed...zei die handelaar, dat maakt niet uit, gaat gewoon verdoving in. Ik was weer een illusie armer.
Even twee dingen aangedikt, ik ben het met allebei eens. Zoals ik eerder al zei, mag die obsessie met schuimende monden wel weggewerkt worden. Je kunt schuim niet als maatstaf nemen om te bepalen of een paard losgelaten is en smakelijk in de mond. Er zijn zoveel meer dingen waar je dat aan kan zien.
Met scheerschuim heb ik wel echt moeite, met fluff een stuk minder omdat het heel iets anders is.