[BLOG] Stal De Vliege: het gait gen (DMRT3) in de ponyfokkerij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 15:32

Door het testen zal langzaamaan duidelijk worden hoe wijd verspreid het gen inmiddels is.
Ik denk dat het niet weinig is.

Is het een probleem? Dat denk ik niet, zeker niet als merriehouders door hun eigen merries te testen gewoon kunnen uitsluiten dat ze een AA veulen fokken.

Maar goed, dat gezegd hebbend had ik eigenlijk vorige week al gehoopt uitsluitsel te hebben over onze hengst, maar we gaan de hele test exercitie nu dus opnieuw doen. I am not happy :n .

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 15:32

En een lijder zijn die paarden ook niet, dat gen is geen gezondheidsrisico of ziekte.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 15:35

Precies, de dieren zijn gewoon niet ziek. Het is alleen onwenselijk voor de sport.

Ik snap ook niet dat het NRPS nieuw te keuren hengsten die dit gen hebben niet meer gaat goedkeuren. Ze gooien een waardevolle genenpoel gewoon weg daarmee terwijl met simpel testen je alles kunt ondervangen.
Laatst bijgewerkt door LDRD op 13-06-25 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: [BLOG] Stal De Vliege: het gait gen (DMRT3) in de ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 15:36

Zelfs daarbij vraag ik me af of het echt een groot probleem is. IJslanders kunnen ook gewoon normaal draven en galopperen.

Maar ik kan me inderdaad voorstellen dat je als stamboek liever geen gangenpaarden fokt/promoot en ze daarom uitsluit. Al vind ik een heterozygote uitsluiten wel extreem. Als je correct aanpaart is er niks aan de hand imo.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 15:38

_San87_ schreef:
Zelfs daarbij vraag ik me af of het echt een groot probleem is. IJslanders kunnen ook gewoon normaal draven en galopperen.

Dat kunnen ijsjes zeker en je kunt de gangen ook door training gewoon rijden wanneer jij dat zelf wil.
Dus ook gewoon de draf en galop. De ene doet het wat makkelijker, de andere wat moeilijker, maar ze kunnen het gewoon allemaal.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 15:41

LDRD schreef:
_San87_ schreef:

Dat kunnen ijsjes zeker en je kunt de gangen ook door training gewoon rijden wanneer jij dat zelf wil.
Dus ook gewoon de draf en galop. De ene doet het wat makkelijker, de andere wat moeilijker, maar ze kunnen het gewoon allemaal.

Daarom. Ik zou pony's met gangen ook niet meteen afschrijven. Al snap ik goed dat het een domper is wanneer je een dressuurpony fokt.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 15:42

Natuurlijk is het een teleurstelling als je een sportpony wil fokken.
Op keuringen heb je ineens niets meer te zoeken ook als je niet weet wat ze gaan aanbieden op dat moment.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 15:44

LDRD schreef:
Op keuringen heb je ineens niets meer te zoeken ook als je niet weet wat ze gaan aanbieden op dat moment.

Dat vind ik niet, een keuring is ten alle tijden een moment opname. En je kan elk jaar opnieuw (bij de Friezen wel tenminste) of naar een herkeuring

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 15:45

Kabayo schreef:
LDRD schreef:

Dat vind ik niet, een keuring is ten alle tijden een moment opname. En je kan elk jaar opnieuw (bij de Friezen wel tenminste) of naar een herkeuring

Ja, want het is allemaal gratis. Nee, ik snap het wel hoor dat het voor de keuring niet handig is, want de extra gangen zijn gewoon niet gewenst.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 15:58

Onder het zadel is het ook best lastig, als ze vijf gangen hebben en je moet ze allemaal uit elkaar rijden. Dat is best pittig... :o

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 16:03

Soms wel soms valt dat mee.

Ben ijslanders gewend en met de ene gaat het wat makkelijker dan met de andere.
Het is ook soms heel gek want ik had een natuurtolter, die bood het altijd als eerste aan. De andere ijs niet, maar daar was het wel goed uit te rijden maar die had dan ook gelijk een veel betere techniek dan de natuurtolter.

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 16:07

Hier ook meerdere IJslandse paarden recreatief weleens gereden, zowel 4- als 5 gangers en het ligt er echt aan per paard hoe makkelijk het schakelen is ja/nee. Het ene paard vliegt zo in stap/draf/galop/tolt/telgang en de ander verkiest liever de tolt/telgang over bijvoorbeeld de draf, waar je in dat geval dus ook gewoon op kunt trainen.

Ik kan me voorstellen dat het voor de dressuursport ongewenst is. Maar het is totaal wat anders dan een ziekte inderdaad, wellicht is het tijd voor een meergangen-beleid binnen bijvoorbeeld de dressuursport en kan er in de toekomst meer uitgebreid gekeken worden naar type paarden/gangen in plaats van dat men direct in de stijgers schiet om iets uit een populatie te weren dat eigenlijk bij veel rassen heel erg natuurlijk is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 16:15

Het lastige in de dressuursport is dat tact enorm belangrijk is, ik denk dat dit elkaar kan gaan bijten bij meerdere gangen maar misschien zit ik er naast?

Ik heb geen ervaring met Ijslanders maar had wel een Peruaanse Paso en ik vond het echt wel lastig om al die gangen uit elkaar te houden.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 16:19

Het is gewoon lastiger Elisa en daarom ook gelijk onwenselijk voor de dressuur en springsport.
De takt is er overigens meestal wel als de gangen goed getoond worden. Het is gewoon anders gangenpaarden rijden.

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 16:21

Het is gewoon anders rijden, en rekening houden met 2 extra knoppen. Op IJslandse wedstrijden letten ze ook op tact dus het is niet persé zo dat ze de normale gangen niet normaal in tact kunnen.

Ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd naar de ontwikkelingen met betrekking tot dit gen in de toekomst. :D

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 16:24

Ik ook inderdaad en niet in de laatste plaats hierom:

Eén belangrijk en vaak aangehaald onderzoek bij IJslandse paarden laat juist zien dat de DMRT3-mutatie een positief effect kan hebben op het gangmechanisme, met name op het ritme en het zweefmoment in draf en galop. Analoog aan deze bevindingen mag je met recht veronderstellen dat dit gen ook binnen de sportponyfokkerij mogelijk positieve eigenschappen beïnvloedt. Als je daarnaast kijkt naar de hengsten waarvan inmiddels bekend is dat ze het gen dragen, gaat het vaak om hengsten met indrukwekkende prestaties en die veel gebruikt worden (werden) in de fokkerij. Dat suggereert dat fokkers dit positieve effect mogelijk onbewust al herkend hebben en deze hengsten bewust inzetten vanwege hun kwaliteiten. Dit lijkt de veronderstelling te versterken dat dit gen niet per definitie iets negatiefs is, maar juist een (nog onvoldoende onderzocht) voordeel kan opleveren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 16:24

Ja dat is het, anders rijden..ik snap het hoor en ook dat het onwenselijk is voor de dressuur en springsport.

Nee een gangenpaard goed in gang loopt ook in tact maar ik zat meer te denken in alles wat daar tussenin kan gebeuren en dat is veel meer dan bij een drieganger. :D

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 16:25

_San87_ schreef:
Kabayo schreef:

Ja, want het is allemaal gratis. Nee, ik snap het wel hoor dat het voor de keuring niet handig is, want de extra gangen zijn gewoon niet gewenst.

LDRD zegt, je hebt niks op een keuring te zoeken

Ik zeg niks over kosten of dat het zo handig is toch??
Je kan zo vaak naar een keuring als je wil. Ja of je dat wil betalen is aan je zelf…

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 16:28

Als ze op de keuring tolten dan kan je gelijk weer naar huis. En ja, hopen dat ze een volgende keer het niet doen kan natuurlijk. Maar het is een behoorlijke investering om een sportpony goed naar de keuring te brengen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 16:54

Kabayo schreef:
_San87_ schreef:

LDRD zegt, je hebt niks op een keuring te zoeken

Ik zeg niks over kosten of dat het zo handig is toch??
Je kan zo vaak naar een keuring als je wil. Ja of je dat wil betalen is aan je zelf…

Mja, hebben ze toch ook niet? Ze worden afgekeurd omdat ze tölten of telgangen, als je dan vervolgens weer wil gaan dan weet t stamboek toch al dat het een 4- of 5-ganger is? Dus kun je weer naar huis, want ze willen geen gangendieren.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 17:34

Tenzij ze het niet laten zien aan de hand, dan kan je prima mee doen. Want een 5 ganger kan ook prima stappen en draven. Lees maar even terug wbt opmerkingen over IJslanders… dit is ook gewoon te trainen. Ik had het prima aangedurfd

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 17:36

Kabayo schreef:
Tenzij ze het niet laten zien aan de hand, dan kan je prima mee doen. Want een 5 ganger kan ook prima stappen en draven. Lees maar even terug wbt opmerkingen over IJslanders… dit is ook gewoon te trainen. Ik had het prima aangedurfd

Klopt. Maar als ie wel tölt laat zien, ben je klaar.

Naast dat het stamboek geen telgangers/tölters wil.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 17:36

Tuurlijk. En dat is een gok die je kan nemen ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 17:37

Kabayo schreef:
Tuurlijk. En dat is een gok die je kan nemen ;)

Niet als je aan het fokdoel wil voldoen, en dat is, me dunkt, de reden dat je naar een keuring gaat.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 17:43

Oh nee niet voor iedereen hoor. Sommige willen bijvoorbeeld graag de moeder preferent hebben. Om maar 1 voorbeeld te noemen. Verder kan je er wel op doorzagen maar ik vind dat je er prima heen kan als je een goed getraind paard hebt die prima stapt draaft en galoppeert. Helemaal als je niet eens fokplannen hebt. En dat is mijn mening.
Ja er is een risico dat ie t laat zien en dan ga je met niks naar huis. Waarschijnlijk niet eens in het stamboek opgenomen. Maar dat kan je ook gebeuren als je een 3 ganger hebt…

Verder weinig te melden verder dat het natuurlijk wel interessant is. Hier geen fokplannen meer met NRPSers. Maar het is geen ziekte en het is trainbaar. Als je weet hoe. Verder gewoon dieren laten testen, hengst en merrie , en daarop selecteren en overwogen keuzes maken. Zo simpel is het.