NRPS verwelkomt Esquin White

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:17

Rex_Rolfo schreef:
mooney schreef:
ALS het op hetzelfde gen zit, dan heb je dus 50% kans dat de hengst W16 meegeeft. En 50% kans op W20.

Deze moest ik even over nadenken. Men weet dus niet waar W16 en W20 zitten, maar er is een kans dat het allebei varianten van hetzelfde gen zijn? In dat geval heeft een W16/W20 dier dus op het ene chromosoom de W16 variant en het andere chromosoom de W20 variant?

Als dat klopt zal ie inderdaad altijd of W16 doorgeven of W20. Nooit allebei en nooit geen van beide.

Bijna alle vormen van dominant white (en veel bontpatronen zitten op het KIT gen, dus vandaar dat ik die aanname maak ja.

Hetzelfde heb je met crème en pearl, dat zijn ook allelen van hetzelfde gen.

Maar ik kan het in dit geval niet 100% hard maken dat het zo is.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:54

Kabayo schreef:
Silly zelfs een homozygote bonte hengst kan alleen witte voetjes geven en bijvoorbeeld 1 wit vlekje op het schouder. Lijkt een normale effen maar toch minimaal tobiano

Ken een veulen die heeft helemaal geen vlekken. Maar de vader was toch echt homozygoot bont. Had volgens mij 2 witte achterbenen

Dan was het geen echte homyzogoot bonte hengst.
Was die ook getest? Ik heb nl in mijn zoektocht dit zelfde gehoord en toen bleek hij niet getest te zijn.
Ze dachten dat hij homozygoot was omdat hij 2 bonte ouders had.
Maar dat is geen garantie voor homozygote dna

Die moet op zijn minst 4 witte benen en ergens een vlek geven.
Echte homozygote hengstenhouders geven ook echt 100% bont garantie.

Maar oke dat is weer een andere discussie, deze is niet bont haha

Kabayo

Re: NRPS verwelkomt Esquin White

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:03

Silly
Mijn fout, wel 4 witte benen. Maar nergens een vlek te zien
Veulen is getest aa/EE/Tt/Chch
Afbeelding

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:27

Die test letters is voor mij abracadabra haha.
Dus dat zegt mij niks.
Daar ben ik niet in thuis.
Maar als de vader echt homozygoot is, zou er echt vlekken moeten zijn.
Maar oke, misschien is dit de uitzondering op de regel.
Wel heel knap veulen trouwens.
Maar ik laat de discussie even , want het is wel off topic ;)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:39

Nee, dit klopt. Minimaal bont (tobiano) kan zich uiten in alleen 4 witte sokken. Vaak zit er minimaal wel ergens een vlekje, maar deze gevallen komen ook voor inderdaad.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:09

Silly1972 schreef:
Dus dat zegt mij niks.

De t staat voor tobiano. Tt betekent heterozygoot tobiano, het veulen zelf is daar positief op getest en draagt dat dus zeker. Als je deze zou kruisen met een effen paard zou je als nog een bonte kunnen krijgen.

Mooney, voor zover ik weet zijn alle dominant white varianten mutaties van het KIT-gen, evenals sabino1, roan en tobiano. Ik ga er daarom vanuit dat de hengst altijd één van beide zal doorgeven, maar correct me if I'm wrong.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:36

Picopico dat is ook mijn aanname inderdaad.
Als je er heel diep op in wil duiken dan is het in theorie mogelijk dat je crossing over hebt van chromosomen waardoor ze wel samen of geen van beiden door worden gegeven, maar de kans dat dat exact op die plek gebeurt is zo klein dat je dat kan verwaarlozen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:51

Picopico schreef:
Silly1972 schreef:
Dus dat zegt mij niks.

De t staat voor tobiano. Tt betekent heterozygoot tobiano, het veulen zelf is daar positief op getest en draagt dat dus zeker. Als je deze zou kruisen met een effen paard zou je als nog een bonte kunnen krijgen.

Mooney, voor zover ik weet zijn alle dominant white varianten mutaties van het KIT-gen, evenals sabino1, roan en tobiano. Ik ga er daarom vanuit dat de hengst altijd één van beide zal doorgeven, maar correct me if I'm wrong.

Nee, dominant white betekent dat ALS hij het doorgeeft, het ook toont. Dominant is iets anders dan homozygoot. Een genenpaar heeft altijd 2 allelen waarvan je er 1 doorgeeft. In zijn geval zit op het ene bijvoorbeeld W16 en op de andere iets anders. Geeft hij het allel met W16 door dan toont het en anders niet. En dan is het ook weg. Je hebt dan een gewone effen die die kleur nooit meer kan produceren.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:59

Silly1972 schreef:
Dus dat zegt mij niks.

aa/EE = homozygoot zwart
Tt = heterozygoot tobiano
Chch = heterozygoot champagne

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:56

janderegelaa schreef:
Nee, dominant white betekent dat ALS hij het doorgeeft, het ook toont. Dominant is iets anders dan homozygoot. Een genenpaar heeft altijd 2 allelen waarvan je er 1 doorgeeft. In zijn geval zit op het ene bijvoorbeeld W16 en op de andere iets anders. Geeft hij het allel met W16 door dan toont het en anders niet. En dan is het ook weg. Je hebt dan een gewone effen die die kleur nooit meer kan produceren.

Ik weet wat het betekent. Dit paard is een "compound heterozygote" omdat hij zowel W16 als W20 draagt, wat zéér waarschijnlijk allelen zijn van hetzelfde gen (KIT). Op het ene chromosoom (nr 3 om precies te zijn) ligt W16 en op de andere W20, wat betekent dat hij altijd één van beide door zal geven. En ja, beide zullen zichtbaar zijn, hoewel dat in het geval van W20 nogal minimaal kan zijn.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:53

Picopico schreef:
janderegelaa schreef:

Ik weet wat het betekent. Dit paard is een "compound heterozygote" omdat hij zowel W16 als W20 draagt, wat zéér waarschijnlijk allelen zijn van hetzelfde gen (KIT). Op het ene chromosoom (nr 3 om precies te zijn) ligt W16 en op de andere W20, wat betekent dat hij altijd één van beide door zal geven. En ja, beide zullen zichtbaar zijn, hoewel dat in het geval van W20 nogal minimaal kan zijn.

Mijn punt is dat W16 weg is als hij het niet doorgeeft op dat moment.