'Met vervoer van drachtige merries overtreedt Staatsbosbeheer de wet'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 13:41

Niet meteen.
Merrie wordt dan na het schieten direct verbloed en opgehangen aan de achterbeen, en snijden ze de buik open. Dan leeft de veulen wel nog. Soms laten ze het zo liggen tot het zelf sterft of snijden ze die ook gelijk de keel af om te doden. Zat filmpjes van gezien.

Heel sneu!
En zeer hard en gevoelloos van de slachters.

Wat zijn dat dan voor mensen vraag ik me af.[/quote]

BRRR wou dit ik dit niet gelezen had :( wat een ongelofelijk nare en korte periode op aarde.

anjali

Re: 'Met vervoer van drachtige merries overtreedt Staatsbosbeheer de wet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 14:34

Nou ik had op een gegeven moment ook geen zin meer om dit allemaal te lezen en te reageren. Het is wel goed dat zulke zaken bekend worden zodat iedereen kan kiezen om daar nog aan mee te doen\gebruik van te maken of niet.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 16:11

Dit is toch om verdrietig en boos van te worden, afschuwelijk en hoe onmenselijk moet je wel niet wezen om dat te kunnen.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 18:13

Even een knuppel.in het hoenderhok, maar eten de mensen die hier xo geschokt reageren wel vlees?. Want in de vleesindustrie gebeuren nog veel ergere dingen met kippen, koeien en varkens. Of is dat dan niet erg omdat het geen paarden zijn?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 18:18

Vertel eens dan, welke dingen zijn er erger?

Geen boer die een hoog dragend dier naar de slacht doet....

Of heb je je lekker wat wijs laten maken van dezelfde hand die zeggen dat wolven schuw zijn en mensen in een bramenstruik zijn gevallen bij een aanval.
Dat soort clubjes neemt te waarheid niet zo nauw, alles voor hun eigen verhaal...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 18:44

dems75 schreef:
Even een knuppel.in het hoenderhok, maar eten de mensen die hier xo geschokt reageren wel vlees?. Want in de vleesindustrie gebeuren nog veel ergere dingen met kippen, koeien en varkens. Of is dat dan niet erg omdat het geen paarden zijn?

Ik ben vanaf mijn 14de al vegetarier en ben nu 71. Ook geen vis of eieren. Melk alleen van "Kalverliefde" en kaas alleen biologisch met niet-dierlijk stremsel. Ik doe in elk geval zo goed mogelijk mijn best om geen dierenleed te veroorzaken.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 23:55

dems75 schreef:

Dus omdat ik vlees eet, mag Staatsbosbeheer drachtige dieren slachten.
Fijn, dan weet ik dat.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 01:04

Ik weet niet waar je die informatie vandaan hebt ragdol?

Een veulen sterft in de baarmoeder.

Tussen het schieten en verbloeden zit vaak al 5 minuten... Het verbloeden zelf duurt ook enkele minuten..
die ingewanden gaan er daarna pas uit...je bent minuten verder eer dit gebeurt..

Een foetus is dan al overleden. Het bestaat niet dat er levende veulens zitten in een merrie die al tien minuten dood in de slachtbank ligt.

Ik spreek uit ervaring
We hebben bij van Veen helaas ooit een fokmerrie gehad die ernstig ziek was en geslacht werd... Boertje wilde heel graag nog een veulen van zijn merrie, dit lukte helaas constant niet.
Keuze gemaakt...

Bij het slachten bleek er een jong veulen in te zitten. Deze was uiteraard al overleden.

Maar een levend veulen uit een merrie halen die geschoten is, heb ik werkelijk nog nooit van gehoord en lijkt me echt zeer onwaarschijnlijk.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 06:40

DuoPenotti schreef:
Vertel eens dan, welke dingen zijn er erger?

Geen boer die een hoog dragend dier naar de slacht doet....

Of heb je je lekker wat wijs laten maken van dezelfde hand die zeggen dat wolven schuw zijn en mensen in een bramenstruik zijn gevallen bij een aanval.
Dat soort clubjes neemt te waarheid niet zo nauw, alles voor hun eigen verhaal...

Waar jouw laatste stukje op slaat, weet ik echt niet???

"Ik ben dierenvriend, behalve als het om.....(vul zelf maar in) gaat?

Welke dingen zijn erger? Och...ik weet niet?
Pasgeboren kuikens levend door een gehaktmolen halen. Varkens in een stalen kooi waardoor ze niet kunnen staan, draaien of lopen, kalfjes die vlak na de geboorte bij hun moeder weggehaald worden en in een hokje gepropt worden,...moet ik nog doorgaan?

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 06:41

rien10 schreef:
dems75 schreef:

Dus omdat ik vlees eet, mag Staatsbosbeheer drachtige dieren slachten.
Fijn, dan weet ik dat.

Lezen is lastig hé? Waar zeg ik dat?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 06:43

Whataboutsimes zijn altijd wat jammer in een discussie, imo.

Het wordt wel tijd dat SBB eens teruggefloten wordt en verantwoordelijk wordt voor het leed dat ze hun gedomesticeerde dieren aan doen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 06:44

Je bedoelt dit denk ik?
Afbeelding

Ik vind dit ook echt heel zielig en bizar. Maar dat vind ik van de intensieve veehouderij ook. Het objectiveren van dieren is walgelijk.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 06:54

_San87_ schreef:
Whataboutsimes zijn altijd wat jammer in een discussie, imo.

Het wordt wel tijd dat SBB eens teruggefloten wordt en verantwoordelijk wordt voor het leed dat ze hun gedomesticeerde dieren aan doen.

Je hebt natuurlijk gelijk....
Ik lees zoiets en vind de hypocrisie dan zó schrijnend. Er gebeuren dagelijks walgelijke dingen met dieren.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 06:59

Oh, dus jij vind een kalfje weg halen en tijdelijk in een iglo plaatsen erger dan een hoog drachtige merrie slachten... Oké...

Ik heb andere gedachten bij "erger dan".

De haantjes was zo'n ding.
Maar dat levend in de schredder is precies een zo'n ding waar de laatste zin op slaat.

Kijk wat het buitenland doet kunnen wij niet veranderen. Maar in Nederland gebeurt dat niet. Daarom ook zo "verstandig" om boeren hier weg te pesten..
Vanaf 2026 worden er overigens geen kuikens meer gedood in Nederland. Nu ook al weinig want daar zijn geslacht bepalende technieken voor.
Dus al in embryo status.
En dat word al bijna overal gebruikt.

@jolliegirl
Bedankt voor de verduidelijking.
Nog steeds erg maar niet zo als het indianenverhaal.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 07:06

Ohhhh dus al het beeldmateriaal waar kuikens levend de gehaktmolen ingaan, is nep? Tuurlijk....

En met je buitenland opmerking, dat is whataboutisme. We hebben het hier over Nl (SBB)

Verder haal je er weer iets bjj wat ik niet benoem. (Boeren wegpesten)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 07:18

Jolliegirl schreef:

Tussen het schieten en verbloeden zit vaak al 5 minuten... Het verbloeden zelf duurt ook enkele minuten..
die ingewanden gaan er daarna pas uit...je bent minuten verder eer dit gebeurt..

Een foetus is dan al overleden. Het bestaat niet dat er levende veulens zitten in een merrie die al tien minuten dood in de slachtbank ligt.

Ik spreek uit ervaring
We hebben bij van Veen helaas ooit een fokmerrie gehad die ernstig ziek was en geslacht werd... Boertje wilde heel graag nog een veulen van zijn merrie, dit lukte helaas constant niet.
Keuze gemaakt...

Bij het slachten bleek er een jong veulen in te zitten. Deze was uiteraard al overleden.

Maar een levend veulen uit een merrie halen die geschoten is, heb ik werkelijk nog nooit van gehoord en lijkt me echt zeer onwaarschijnlijk.

Ik wilde ongeveer hetzelfde zeggen. Ik vraag me ook af uit welke landen die filmpjes komen en of het echt 'leven' is, of spiersamentrekkingen omdat het bloed uit het lichaam loopt. Koeien maken een herrie met verbloeden, maar dat hoef ik jou niet te vertellen :=.

Anywho, ik denk dat we er veilig van uit kunnen gaan dat de veulens ook dood zijn, geen veulen overleeft 10 min zonder zuurstof, al helemaal niet prematuur, wat de meeste zullen zijn.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 07:25

dems75 schreef:
Ohhhh dus al het beeldmateriaal waar kuikens levend de gehaktmolen ingaan, is nep? Tuurlijk....

En met je buitenland opmerking, dat is whataboutisme. We hebben het hier over Nl (SBB)

In Nederland is dat nep ja...

Dus als jij zegt whataboutisme betreft buitenland, strooi dan geen buitenlandse onzin neer die hier al weet ik niet meer hoe lang niet meer gebeurt.

Je doet nu hetzelfde als die clubjes, de waarheid verdraaien naar eigen gewin... en daarmee worden boeren weggepest.
En daar laat ik het bij. Want iemand die de waarheid niet zo serieus neemt daar kun je niet mee praten.

Daarnaast gaat het over hoogdragende merries van SBB.
En gelukkig zijn de verhalen van de slacht, hoe dat gaat, ook al niet waar...

Wat niet wegneemt dat SBB een walgelijke club is.
Neem dan gewoon in oktober de dieren weg.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 07:48

dems75 schreef:

Wat zijn die ergere dingen dan?

Want die worden niet hoogdrachtig geslacht bij mijn weten, dat is namelijk kapitaal vernietiging.

Ik vind het erg dat er hoogdrachtige dieren geslacht worden, de slacht an sich niet mits het dan ook wel zinvol is en dieren opgegeten worden.

En ja, ik eet vlees..koop het speciaal bij de slager waarbij de dieren een vol leven krijgen in de natuur en betaal me er helemaal scheel aan. Zou willen dat ik zonder vlees kon leven maar dat gaat helaas niet.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 08:32

Jolliegirl schreef:

Ik spreek uit ervaring
Keuze gemaakt...

Heb je de link van @Marigold over foetaal kalverserum gelezen? Weliswaar gaat dat over koeien. Die ongeboren kalveren leven wel degelijk nog als ze leeggetapt worden en sommige onderzoekers willen dan ook dat er alternatieven gebruikt gaan worden (die al bestaan).

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 08:37

Jazeker, maar dit ging me om het rodeo verhaal over veulens de keel doorsnijden in het slachthuis.
Dat is hier echt nonsens want een veulen overleefd idd geen tien minuten, en zeker niet als al het bloed van de merrie eruit is.

Serum word zowel levend als dood afgenomen dacht ik te lezen. Dmv hartpunctie.
Ik ken het alleen vanuit de dode variant. Want de hartspier blijft vol met bloed staan bij het kalf. Hier halen ze de serum uit.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 08:52

Jolliegirl schreef:

Ik spreek uit ervaring
Keuze gemaakt...

Als werknemer in een slachthuis kan ik inderdaad bevestigen dat dit zo gaat.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 10:41

Fijn dat er nog een slachter bevestiging geeft, al ben ik inmiddels ex werknemer.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 11:19

Jolliegirl schreef:
Fijn dat er nog een slachter bevestiging geeft, al ben ik inmiddels ex werknemer.

Dat maakt je ervaring niet anders +:)+.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 11:27

DuoPenotti schreef:
dems75 schreef:

In Nederland is dat nep ja...

Dus als jij zegt whataboutisme betreft buitenland, strooi dan geen buitenlandse onzin neer die hier al weet ik niet meer hoe lang niet meer gebeurt.

Je doet nu hetzelfde als die clubjes, de waarheid verdraaien naar eigen gewin... en daarmee worden boeren weggepest.
En daar laat ik het bij. Want iemand die de waarheid niet zo serieus neemt daar kun je niet mee praten.

Daarnaast gaat het over hoogdragende merries van SBB.
En gelukkig zijn de verhalen van de slacht, hoe dat gaat, ook al niet waar...

Wat niet wegneemt dat SBB een walgelijke club is.
Neem dan gewoon in oktober de dieren weg.

De waarheid verdraaien naad eigen gewin??? Wat precies win ik hiermee? Over welke clubjes heb je het????

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 13:21

Als ik deze verhalen lees dan schaam ik me mens te zijn.