Nederlandse gaat man te lijf in Egypte die ezel sloeg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 13:05

Maar waar stopt het dan? Had ze hem dood mogen slaan? Gehandicapt? Iets breken? x aantal stokslagen?

Dat vind ik wel een hellend vlak hoor. Een dier behoeden voor klappen (net als een mens/kind) daar ben ik voor, maar er zijn niet voor niets grenzen aan zelfverdediging.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 13:05

nps schreef:
Dank, dat is de nuance waar ik naar op zoek was. Voelt alsof het oké is om geweld te gebruiken als jij het gerechtvaardigd vind. Dat het écht niet oké geweld is te gebruiken tegen dieren kunnen we het allemaal mee eens is. Dat je er dan zelf maar op los moet gaan slaan, nee, niet de beste oplossing op dat moment, hoe begrijpelijk het ook is.

Aanvullend op Sakura - educatie helpt ook. Over het goed verzorgen van je dieren, wat wel en niet kan. En wetgeving over gebruik van dieren in toerisme.

@jennyj01 - ik vind het geweld tegen dieren verschrikkelijk, maar vind dat we ervoor moeten waken geweld tegen mensen dan wel goed te praten. Want dat is wat dit is. Ze gaat het gesprek niet aan, ze rent erop af en begint erop in te timmeren. Hoe begrijpelijk het ook is, hoe erg het ook is wat er gebeurd, geweld en het heft in eigen handen nemen zijn denk ik geen goede oplossingen.

In een beschaafd cultureel ontwikkeld land zou je helemaal gelijk hebben. Dan had ze gewoon de dierenpolitie kunnen bellen. Helaas is Egypte niet zo'n land, in ieder geval..niet in en op dat gebied en dit is denk ik de enige taal die zo iemand snapt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 13:06

Sakura789 schreef:
Maar waar stopt het dan? Had ze hem dood mogen slaan? Gehandicapt? Iets breken? x aantal stokslagen?

Dat vind ik wel een hellend vlak hoor. Een dier behoeden voor klappen (net als een mens/kind) daar ben ik voor, maar er zijn niet voor niets grenzen aan zelfverdediging.

Ik zie het gewoon als een corrigerende tik, daar wordt niemand slechter van hoor. Voor sommige mensen juist heel leerzaam. :)

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 13:07

Volgende keer als ik iemand op wedstrijd zie die zn paard afslaat trek ik m van z’n paard af en trim ik ‘m in elkaar en word ik ook een heldin <3
Of ik word opgepakt.

Dat er iets moet gebeuren, helder, eens. Of dit de juiste manier is betwijfel ik. Sorry, mensen.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 13:08

Maar waar stopt dan de correctie? Wie gaat dat bepalen?

Ze heeft er toch ook niets aan dat ze in de gevangenis gaat belanden? Daar helpt ze toch ook de dieren ook niet echt mee. Het zit imo veel dieper dan dit incident.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 13:10

Wat ze heeft bereikt is dat er veel commotie is over dit filmpje en dat er nu serieus gepraat wordt over het verbeteren van dierenwelzijn in Egypte. Heel veel Egyptenaren staan achter haar en spreken zich uit. Waar de correctie stopt is waar het etterbakje buiten bereik rent.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 14-04-25 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 13:10

Sakura789 schreef:

Dus toen de man haar ging uitschelden en doorging met slaan had ze wat precies moeten doen?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 13:13

Hele goede, dappere actie van haar. Eerst dacht ik alleen; het lost niks op. Maar nu het zo rond gaat, denk ik dat het toch weleens effect zou kunnen hebben.

En mensen die gaan zeuren dat je geweld niet met geweld kan of mag oplossen, kan ik niks mee. Jammer dan. Dan ben ik maar heel aso en alles wat die mensen willen denken, boeit me niks.

Als iemand aan mijn zoon, man, moeder, vroeger broer of onze dieren zit, kan ik ook heel heftig zijn en zou er ook voor gaan zitten.

Alsof je alles ook met een gesprekje kan oplossen........Dan sta je wat ver van de problemen in de wereld af denk ik. Politie gebruikt ook gepast geweld waar nodig. Puur omdat je mensen soms zo aan moet pakken en niks anders werkt.
In de perfecte wereld is het allemaal niet nodig nee, maar dan zouden deze hufters die dieren ook niet mishandelen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 13:14

Achterom schreef:
Sakura789 schreef:

Dus toen de man haar ging uitschelden en doorging met slaan had ze wat precies moeten doen?

Dan zeg je; foei, mag niet.

Of ik ga de wet hier veranderen......... -O-

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 13:18

Die deugneuzen hier zeg... :roll:

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 13:24

Achterom schreef:
Sakura789 schreef:

Wegkijken, een potige collega die minder hoog in zijn emotie zit de zaak op een rustige manier af laten handelen, en kei en keihard blijven lobbyen voor wetgeving rondom dierenwelzijn en toerisme. Alleen dan wordt dit gedrag strafbaar en hebben veel meer dieren er wat aan. Want er kan meer en beter worden gehandhaafd én de vrouw gaat niet de gevangenis in omdat ze een strafbaar feit pleegde. Het duurt langer, het is hartstikke naar en vreselijk dat er in de tussentijd meer dieren lijden, maar dat is de enige duurzame manier om het welzijn op lange termijn voor veel meer dieren te verbeteren.

Eens met de glijdende schaal. Als we zelf mogen kiezen geweld te gebruiken die wij als dierenliefhebbers gerechtvaardigd vinden, waar houdt het op?

De aandacht die het genereert is inderdaad wel mooi en kan wellicht helpend zijn voor meer aandacht voor deze situatie.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 13:24

Popstra schreef:

Goor he, deugen.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 13:25

Tussen roepen dat hij moet stoppen de ezel te slaan en de man (volgens mij nog een jongen) slaan om hem daadwerkelijk te laten stoppen, zat nog een alternatief naar mijn idee: alleen de zweep afpakken. Dan had hij de ezel niet meer kunnen slaan. Of denk ik te simpel? Is natuurlijk achteraf geredeneerd.

Ik snap haar frustratie. Je vecht immers al jaren voor een beter welzijn voor de ezels en paarden en je ziet elke dag weer het disrespect naar de dieren toe. En het disrespect naar jezelf. Je wordt geprovoceerd, en wellicht was hij die dag de druppel die haar emmer deed overlopen. Maar dan nog...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 13:29

Elisa2 schreef:
Sakura789 schreef:

Ik zie het gewoon als een corrigerende tik, daar wordt niemand slechter van hoor. Voor sommige mensen juist heel leerzaam. :)

Dat mag in Nederland niet meer.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 13:43

nps schreef:
Popstra schreef:

Goor he, deugen.

In dit geval heel goor ja!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 13:46

nps schreef:
Popstra schreef:

Goor he, deugen.

Ja, vooral omdat de mensen die denken dat ze deugen, helemaal niet zo deugen als je afgeeft op de mensen die achter zo een actie staan. Dan ben je heel selectief in je deugen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 13:55

Waar wordt er dan afgegeven op mensen? :o?

Sakura789

Re: Nederlandse gaat man te lijf in Egypte die ezel sloeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 14:08

Ik schrijf zelfs dat ik het snap, maar dat ik afvraag of dit de juiste weg is.

Het voorval had zich ook tegen haar kunnen keren op een hele lelijke manier. Het is een dappere, maar ook gevaarlijke reactie. Wat heel erg te begrijpen is, als je de situatie van haar kent.

Maar goed, het is blijkbaar makkelijker om het zwart-wit af te doen dan er enige nuance in te brengen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 14:30

Maar ik denk niet dat deze vrouw een voorkeur voor geweld heeft. Zich juist inzet om de dieren te helpen en probeert het eindeloze mishandelen van dieren te stoppen. Ik denk dat dit een ‘in the heat of the moment’ actie is. Na jaren van gekwelde en mishandelde dieren zien waar je machteloos in staat. En dan in een situatie komen waar je de kans krijgt een mishandeling ter plekke te stoppen en de rush emotie die erbij komt kijken. Zo’n weerloos dier dat daar vast staat en klappen krijgt, er knapt toch iets in je als je hart voor dieren hebt. Zeker als je er duizenden ziet lijden elk jaar weer.
Dat praat het geweld van de vrouw misschien niet goed voor sommigen maar ik kan het wel begrijpen. Zeker van achter mijn westerse beeldscherm waar het sws makkelijk praten is.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 14:34

Wanneer ze had kunnen kiezen had ze wellicht ook besloten iets anders te doen.
Dit is gebeurd in de hitte van het moment. Pure wanhopige woede.

Ik geloof ook niet in geweld met geweld vergelden. Waar je je energie op richt groeit, dus ik zou ook liever in een army of lovers investeren dan in defensie. Maar ja, zo ver is de wereld nog niet.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 14:35

nps schreef:
Achterom schreef:

Wegkijken, een potige collega die minder hoog in zijn emotie zit de zaak op een rustige manier af laten handelen, en kei en keihard blijven lobbyen voor wetgeving rondom dierenwelzijn en toerisme. Alleen dan wordt dit gedrag strafbaar en hebben veel meer dieren er wat aan. Want er kan meer en beter worden gehandhaafd én de vrouw gaat niet de gevangenis in omdat ze een strafbaar feit pleegde. Het duurt langer, het is hartstikke naar en vreselijk dat er in de tussentijd meer dieren lijden, maar dat is de enige duurzame manier om het welzijn op lange termijn voor veel meer dieren te verbeteren.

Eens met de glijdende schaal. Als we zelf mogen kiezen geweld te gebruiken die wij als dierenliefhebbers gerechtvaardigd vinden, waar houdt het op?

De aandacht die het genereert is inderdaad wel mooi en kan wellicht helpend zijn voor meer aandacht voor deze situatie.

Serieus :') Soms is het gewoon goed om vuur met vuur te bestrijden. Tussen de ideale wereld en de realiteit zit een heel groot gat. Sterker nog .. in de ideale wereld zou dit dierengeweld niet plaatsvinden, dus dat betekent sowieso dat je er niet gaat komen op de 'perfecte' manier. Alle grote bewegingen beginnen pas nadat het een keer meer uit de hand loopt. Alleen vreedzaam zijn er weinig zaken veranderd, ondanks dappere pogingen van verscheidene geschiedenishelden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 14:36

Als je bijvoorbeeld overvallen word mag je ook evenredig geweld gebruiken.
Dus ja ook in Nederland is geweld toeestaan.

En ja ook als iemand jou kind/dier schopt en jij roept stoppen daarmee en die persoon doet dat niet mag je hem ook schoppen.

Wat niet mag is meer geweld gebruiken dan nodig.
Vandaar het evenredig.
Als je ziet dat iemand stopt met slaan/schoppen of hij ligt op de grond mag je niet uit frustratie er nog 10 keer extra tegenaan schoppen.

Of je mag geen knuppel pakken als verdediging als hij geen wapen heeft.

Dus meteen roepen geweld mag niet is gewoon overdreven deugen ja.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 15:52

Moderatoropmerking:
dit bericht is verwijderd omdat het niet voldoet aan de regels van bokt.nl

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 16:26

Sabbientje schreef:
nps schreef:
Dus geweld tegen dieren is fout, maar geweld tegen mensen gerechtvaardigd als ze geweld tegen dieren gebruiken? Oké.

Hij heeft gewoon een paar tikken met zo'n zelfde zweep gekregen als hij het dier nodeloos sloeg. Hij is niet het ziekenhuis in gemept ofzo.

Dus dat geweld tegen die vent viel wel mee.

Op het filmpje dat ik gisteren zag langskomen op tv heeft ze die zweep geen moment in haar handen gehad. Ze riep tegen hem. Kreeg een weerwoord en vloog er vervolgens op af. Daarop nam hij de benen en werd nog door haar achtervolgd.
Als ze al fysiek geweld gebruikte dan was het zeker niet met de zweep, eerder een draai om de oren.
Daarentegen stond de man de ezel die vastgebonden stond gemeen te meppen.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 17:25

Het is diep triest dat velen hier op bokt het voor eigen rechter spelen goedkeuren. Hopelijk veroordeeld de rechter Joke van der Post zodanig dat er een statement geplaatst wordt. Dagelijks zie en lees ik hoe het voor eigen rechter spelen catastrofaal afloopt.