Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
nps schreef:Dank, dat is de nuance waar ik naar op zoek was. Voelt alsof het oké is om geweld te gebruiken als jij het gerechtvaardigd vind. Dat het écht niet oké geweld is te gebruiken tegen dieren kunnen we het allemaal mee eens is. Dat je er dan zelf maar op los moet gaan slaan, nee, niet de beste oplossing op dat moment, hoe begrijpelijk het ook is.
Aanvullend op Sakura - educatie helpt ook. Over het goed verzorgen van je dieren, wat wel en niet kan. En wetgeving over gebruik van dieren in toerisme.
@jennyj01 - ik vind het geweld tegen dieren verschrikkelijk, maar vind dat we ervoor moeten waken geweld tegen mensen dan wel goed te praten. Want dat is wat dit is. Ze gaat het gesprek niet aan, ze rent erop af en begint erop in te timmeren. Hoe begrijpelijk het ook is, hoe erg het ook is wat er gebeurd, geweld en het heft in eigen handen nemen zijn denk ik geen goede oplossingen.
Sakura789 schreef:Maar waar stopt het dan? Had ze hem dood mogen slaan? Gehandicapt? Iets breken? x aantal stokslagen?
Dat vind ik wel een hellend vlak hoor. Een dier behoeden voor klappen (net als een mens/kind) daar ben ik voor, maar er zijn niet voor niets grenzen aan zelfverdediging.
Sakura789 schreef:Maar waar stopt het dan? Had ze hem dood mogen slaan? Gehandicapt? Iets breken? x aantal stokslagen?
Dat vind ik wel een hellend vlak hoor. Een dier behoeden voor klappen (net als een mens/kind) daar ben ik voor, maar er zijn niet voor niets grenzen aan zelfverdediging.
Achterom schreef:Sakura789 schreef:Maar waar stopt het dan? Had ze hem dood mogen slaan? Gehandicapt? Iets breken? x aantal stokslagen?
Dus toen de man haar ging uitschelden en doorging met slaan had ze wat precies moeten doen?
Achterom schreef:Sakura789 schreef:Maar waar stopt het dan? Had ze hem dood mogen slaan? Gehandicapt? Iets breken? x aantal stokslagen?
Dus toen de man haar ging uitschelden en doorging met slaan had ze wat precies moeten doen?
Elisa2 schreef:Sakura789 schreef:Maar waar stopt het dan? Had ze hem dood mogen slaan? Gehandicapt? Iets breken? x aantal stokslagen?
Ik zie het gewoon als een corrigerende tik, daar wordt niemand slechter van hoor. Voor sommige mensen juist heel leerzaam.
nps schreef:Achterom schreef:
Wegkijken, een potige collega die minder hoog in zijn emotie zit de zaak op een rustige manier af laten handelen, en kei en keihard blijven lobbyen voor wetgeving rondom dierenwelzijn en toerisme. Alleen dan wordt dit gedrag strafbaar en hebben veel meer dieren er wat aan. Want er kan meer en beter worden gehandhaafd én de vrouw gaat niet de gevangenis in omdat ze een strafbaar feit pleegde. Het duurt langer, het is hartstikke naar en vreselijk dat er in de tussentijd meer dieren lijden, maar dat is de enige duurzame manier om het welzijn op lange termijn voor veel meer dieren te verbeteren.
Eens met de glijdende schaal. Als we zelf mogen kiezen geweld te gebruiken die wij als dierenliefhebbers gerechtvaardigd vinden, waar houdt het op?
De aandacht die het genereert is inderdaad wel mooi en kan wellicht helpend zijn voor meer aandacht voor deze situatie.
Sabbientje schreef:nps schreef:Dus geweld tegen dieren is fout, maar geweld tegen mensen gerechtvaardigd als ze geweld tegen dieren gebruiken? Oké.
Hij heeft gewoon een paar tikken met zo'n zelfde zweep gekregen als hij het dier nodeloos sloeg. Hij is niet het ziekenhuis in gemept ofzo.
Dus dat geweld tegen die vent viel wel mee.