mce schreef:wat is het dan fijn om te kunnen kijken op dit hoge niveau naar een Justin Verboomen en Zonic Plus en een Becky Moody met Jagerbomp,
Toto jr., zwart en spektael of Zonic Plus zwart en elegant, de happy atleet, vakmanschap en horsmanship,
veel paarden lopen teveel op kracht en slaan tussen door vaak af door verzuring,
paard op souplesse kan gewoon makkelijker de kracht verdelen en slaat minder snel af,
alhoewl enige ondersteuning soms nodig is,
het is de mate waarin en hoe vaak
edith:
een cijfer geven voor drie onderdelen is altijd "middelen". zal voor het een teveel en voor het ander te weinig zijn, helaas.
halthouden, vijfpassen achterwaarts, voorwaarts draf b.v. dan zal zeker/vaak het een teveel en het ander te weinig krijgen bij het "gemiddelde" cijfer
Ik heb nog het één en ander terug gekeken en Zonic plus is een heel soepel en elegant paard, waar jagerbomb het meer van kracht moet hebben. Zonic plus heeft overigens wel de neiging tot staart zwiepen, maar is verder zo soepel in beweging dat het niet heel storend is, net als het kauwen op het bit, wat hij ook fanatiek doet. Ruiter heeft een inderaad een nette houding.
De proef die ik van Jagerbomb bekeek, had de amazone dan juist regelmatig een minder fijne houding, (stoelzit) en ook veel meer onrust bij de beenhulpen. (maar dat heb je denk ik ook meer bij een klein persoon waarbij het been op het breedste deel van de buik rust) Meest opvallende vond ik echter dat ze ook heel onrustig met haar handen was. Dus deze combinatie vond ik persoonlijk minder sprekend. Nu is elke proef natuurlijk een moment opname en ik weet niet van wanneer deze proef was, dus misschien is dit inmiddels al verbeterd.

En dat is natuurlijk ook het doel van de dressuur, als combinatie steeds verder verbeteren. Overigens het ik ook een paar combinaties waar bij het paard heel onrustig was met het hoofd, (knikken) of het hoofd achter de loonlijn kwam. Meerdere paarden die veel staart zwiepen, maar ook wel waarbij de oren soms naar achteren stonden. Paarden die hun beweging niet fijn afmaakten of stotterde in de overgang.
Kan allemaal gebeuren, ook op top niveau. Maar voor mij geen reden om dressuursport als geheel te bekritiseren. Wel een teken dat op veel punten nog winst te behalen valt. En dat is nu net hetgeen waar combinaties ook voor blijven werken.