Charlotte Fry emotioneel na ‘misschien wel beste rit ooit’

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 14:11

mce schreef:
wat is het dan fijn om te kunnen kijken op dit hoge niveau naar een Justin Verboomen en Zonic Plus en een Becky Moody met Jagerbomp,

Toto jr., zwart en spektael of Zonic Plus zwart en elegant, de happy atleet, vakmanschap en horsmanship,

veel paarden lopen teveel op kracht en slaan tussen door vaak af door verzuring,
paard op souplesse kan gewoon makkelijker de kracht verdelen en slaat minder snel af,
alhoewl enige ondersteuning soms nodig is,
het is de mate waarin en hoe vaak

edith:
een cijfer geven voor drie onderdelen is altijd "middelen". zal voor het een teveel en voor het ander te weinig zijn, helaas.

halthouden, vijfpassen achterwaarts, voorwaarts draf b.v. dan zal zeker/vaak het een teveel en het ander te weinig krijgen bij het "gemiddelde" cijfer

Ik heb nog het één en ander terug gekeken en Zonic plus is een heel soepel en elegant paard, waar jagerbomb het meer van kracht moet hebben. Zonic plus heeft overigens wel de neiging tot staart zwiepen, maar is verder zo soepel in beweging dat het niet heel storend is, net als het kauwen op het bit, wat hij ook fanatiek doet. Ruiter heeft een inderaad een nette houding.

De proef die ik van Jagerbomb bekeek, had de amazone dan juist regelmatig een minder fijne houding, (stoelzit) en ook veel meer onrust bij de beenhulpen. (maar dat heb je denk ik ook meer bij een klein persoon waarbij het been op het breedste deel van de buik rust) Meest opvallende vond ik echter dat ze ook heel onrustig met haar handen was. Dus deze combinatie vond ik persoonlijk minder sprekend. Nu is elke proef natuurlijk een moment opname en ik weet niet van wanneer deze proef was, dus misschien is dit inmiddels al verbeterd. :)

En dat is natuurlijk ook het doel van de dressuur, als combinatie steeds verder verbeteren. Overigens het ik ook een paar combinaties waar bij het paard heel onrustig was met het hoofd, (knikken) of het hoofd achter de loonlijn kwam. Meerdere paarden die veel staart zwiepen, maar ook wel waarbij de oren soms naar achteren stonden. Paarden die hun beweging niet fijn afmaakten of stotterde in de overgang.

Kan allemaal gebeuren, ook op top niveau. Maar voor mij geen reden om dressuursport als geheel te bekritiseren. Wel een teken dat op veel punten nog winst te behalen valt. En dat is nu net hetgeen waar combinaties ook voor blijven werken. :)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 14:14

Ik heb dus even die kuur opgezocht en ik vind Becky haar kuur niet fijner. Eerder nog bedroevender ;)
Idd grotere beenhulpen, slordiger zit of eigenlijk onrustigere zit en dit is niet wat ik bedoelde met slordigheid. Ik vind dit gewoon bedroevend dat er nog steeds zo gereden wordt aan de top.

Verder hoef je niet continu aan te spannen om te kunnen verzamelen ;)

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 14:24

journee schreef:
mce schreef:
wat is het dan fijn om te kunnen kijken op dit hoge niveau naar een Justin Verboomen en Zonic Plus en een Becky Moody met Jagerbomp,

Toto jr., zwart en spektael of Zonic Plus zwart en elegant, de happy atleet, vakmanschap en horsmanship,

veel paarden lopen teveel op kracht en slaan tussen door vaak af door verzuring,
paard op souplesse kan gewoon makkelijker de kracht verdelen en slaat minder snel af,
alhoewl enige ondersteuning soms nodig is,
het is de mate waarin en hoe vaak

edith:
een cijfer geven voor drie onderdelen is altijd "middelen". zal voor het een teveel en voor het ander te weinig zijn, helaas.

halthouden, vijfpassen achterwaarts, voorwaarts draf b.v. dan zal zeker/vaak het een teveel en het ander te weinig krijgen bij het "gemiddelde" cijfer

Ik heb nog het één en ander terug gekeken en Zonic plus is een heel soepel en elegant paard, waar jagerbomb het meer van kracht moet hebben. Zonic plus heeft overigens wel de neiging tot staart zwiepen, maar is verder zo soepel in beweging dat het niet heel storend is, net als het kauwen op het bit, wat hij ook fanatiek doet. Ruiter heeft een inderaad een nette houding.

De proef die ik van Jagerbomb bekeek, had de amazone dan juist regelmatig een minder fijne houding, (stoelzit) en ook veel meer onrust bij de beenhulpen. (maar dat heb je denk ik ook meer bij een klein persoon waarbij het been op het breedste deel van de buik rust) Meest opvallende vond ik echter dat ze ook heel onrustig met haar handen was. Dus deze combinatie vond ik persoonlijk minder sprekend. Nu is elke proef natuurlijk een moment opname en ik weet niet van wanneer deze proef was, dus misschien is dit inmiddels al verbeterd. :)

En dat is natuurlijk ook het doel van de dressuur, als combinatie steeds verder verbeteren. Overigens het ik ook een paar combinaties waar bij het paard heel onrustig was met het hoofd, (knikken) of het hoofd achter de loonlijn kwam. Meerdere paarden die veel staart zwiepen, maar ook wel waarbij de oren soms naar achteren stonden. Paarden die hun beweging niet fijn afmaakten of stotterde in de overgang.

Kan allemaal gebeuren, ook op top niveau. Maar voor mij geen reden om dressuursport als geheel te bekritiseren. Wel een teken dat op veel punten nog winst te behalen valt. En dat is nu net hetgeen waar combinaties ook voor blijven werken. :)

Is zeker zo wat je zegt, bekritiseer ook niet geef alleen aan dat er een verandering plaats vind, wat in landen om ons heen duidelijker zichbaar is.

Het FEI regelement art 401 ( voorkeur voor oude versie)
Valegro zette in en Dalera nam het over, elegance en harmonie, veel landen om ons heen hebben dat overgenomen en dat is terug te zien in de uitslagen.

Geen kritiek, gewoon een vraag, waarom dat hier niet opgepakt is,

wat Becky betreft wat u aangeeft kan, was nu Den Bosch goed (imo),

Zonic Plus loopt lekker te knabbelen op het bit, levert fluitend en met plezier een goede prestatie, zie ik -persoonlijk -toch liever dan blauwe tongen.
Laatst bijgewerkt door mce op 19-03-25 14:53, in het totaal 4 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 14:32

Natuurlijk wel, aanspanning = verzameling.

Sorry maar zo,n uitspraak zegt me alles over het niveau. En het is juist de moeilijkheid van proeven rijden dat alles precies op het juiste moment goed uitgevoerd moet worden.

Thuis in de achtertuin is het makkelijker om alles pas te doen op het moment dat het goed voelt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 14:34

Tazzey schreef:
Ik word een beetje simpel van het feit dat je alle kritiek wegzet als afzeiken Elisa. Jouw stelling dat spoorgebruik altijd samengaat met staartgezwiep is ook niet waar. Er zijn paarden die er niet op reageren, ik heb er zelf een op stal gehad, die leren je ook wel om heel zorgvuldig te zijn juist omdat ze zich niet uiten.

Dan lees je niet goed, want dat schrijf ik niet. Maar als er alleen maar kritiek is en er is niks positiefs te benoemen dan is het gewoon afzeiken.

En kijk maar eens, bij de meeste paarden als er veel been of spoor wordt gebruikt is er staart gezwiep. Niet bij allemaal.. maar ik ken er weinig die NIET reageren als er echt op een vervelende manier geprikt wordt.

Tazzey

Re: Charlotte Fry emotioneel na ‘misschien wel beste rit ooit’

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 15:08

Ik vind ook weinig positiefs te melden over de rijstijl van Fry, dat heeft niets met afzeiken te maken. Ik zal de laatste zijn die negatief blijft praten als ze haar rijstijl positief veranderd maar daar heb ik nog geen reden voor.
Ik hou niet van dat geruk in de mond en dat prikken met de sporen, en als jij dat afzeiken vindt, prima maar dan matchen wij niet helemaal qua dierenwelzijn vrees ik.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 16:05

BeFunny schreef:
Ik heb dus even die kuur opgezocht en ik vind Becky haar kuur niet fijner. Eerder nog bedroevender ;)
Idd grotere beenhulpen, slordiger zit of eigenlijk onrustigere zit en dit is niet wat ik bedoelde met slordigheid. Ik vind dit gewoon bedroevend dat er nog steeds zo gereden wordt aan de top.

Verder hoef je niet continu aan te spannen om te kunnen verzamelen ;)

Excuus, ik had het anders moeten verwoorden. Op bokt wordt er heel lovend gesproken over Becky, zij lijkt een beetje symbool te staan voor hoe de nieuwe dressuur er uit moet zien (maargoed, dat dachten we eerst ook over Charlotte). Becky heeft niet een erg stille zit maar ze stelt wel altijd haar paard in een open frame voor.

Ik vrees wel dat wat jij wil zien niet haalbaar is. Een paard is geen machine en ruiters evenmin. Je zal altijd iets van hulpen zien. Als mensen een topprestatie neerzetten doen ze dat over het algemeen ook niet met een ontspannen glimlachje rond de mond. Betekent niet dat ze er geen plezier in hebben. Verzameling zonder aanspanning kan niet. Het gaat wel om de juiste balans tussen aanspanning en ontspanning en dat is nu precies wat dressuur zo moeilijk maakt.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 16:33

Met als verschil dat een mens zelf bepaald hoe ver die gaat in de sport en zelf aan kan geven wanneer het niet meer gaat.

In de paardensport worden paarden dus geprikt. Aan hun mond getrokken soms zelf met zwepen geslagen etc. Men zit erbij en geeft lovende kritiek en noemt het get beste van het beste. Nou ik denk wees er maar trots op in de topsport dat dit is wat je kennelijk wil bereiken terwijl de wetenschap dat het anders kan er allang is ;)

Bij mensen is dat gelijk verkeerd als ze er achter komen dat jonge sporters verkeerd behandeld worden en gelukkig maar. En ook zonder zo behandeld te worden komen ze er ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 18:27

Dat zijn foutieve aannames..

Net zoals in de basissport zijn er in de topsport fijne en minder fijne ruiters.

En ik lees nu van twee personen alleen maar afzeik berichten. Er kan niks positiefs af..dus ik vraag me echt af waarom er gekeken wordt naar de dressuur als je het zo vreselijk vindt. Dan kijk je toch gewoon niet?

En wil je wat bereiken qua dieren welzijn, ga daar zelf actief wat aan doen. Wordt jury, instructeur of ga zelf op een fijne manier op topniveau rijden en het goede voorbeeld geven.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 18:40

Ik moet zeggen dat ik zaterdagmiddag zat te kijken naar de kur van Lottie en ook dacht; Jesus loop niet zo te prikken.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 19:23

Elisa, zet alsjeblieft die roze bril af en stop met kritische mensen afzeikers te noemen. Het is een beetje kinderachtig aan het worden. De enige soenniet aan het afzeiken is ben jij.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 19:25

Wat je niet leest wil niet zeggen dat er niet is hé.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 19:35

Het is wel moeilijk om te weten of er iets is als het niet opgeschreven wordt..

En Tazzey, ik mag gelukkig helemaal zelf bepalen wat ik doe. Ik zou zeggen, zet die zwarte bril eens af. Het begint vermoeiend en vervelend te worden. Of kijk gewoon niet als je alles zo vreselijk vindt.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 19:56

Waar lees je dat ik alles vreselijk vind? Ik vind de rijerij van Fry niet fijn om te zien. Geen dingen invullen voor mij graag.
Zet me alsjeblieft op je foei lijst want ik word oprecht een beetje simpel van het feit dat je constant op kritische mensen loopt te fitten.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 20:07

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 20:25

Elisa2 schreef:
Dat zijn foutieve aannames..

Net zoals in de basissport zijn er in de topsport fijne en minder fijne ruiters.

En ik lees nu van twee personen alleen maar afzeik berichten. Er kan niks positiefs af..dus ik vraag me echt af waarom er gekeken wordt naar de dressuur als je het zo vreselijk vindt. Dan kijk je toch gewoon niet?

En wil je wat bereiken qua dieren welzijn, ga daar zelf actief wat aan doen. Wordt jury, instructeur of ga zelf op een fijne manier op topniveau rijden en het goede voorbeeld geven.

LEES. ik kijk geen paardensport.
Ik zag het toevallig en toen verscheen hier een toppic en de eerste berichten waren lovend. Maar als je het eenmaal ziet wat er gebeurd kan je het niet meer niet zien ;) en daar wordt niks over gezegd maar het heeft I.m.o wel met paarden welzijn te maken hoe er met paarden omgegaan wordt. En nogmaals het gaat niet alleen om Charlotte was het maar waar. Maar dit toppic gaat wel over haar kuur en deze bewuste kuur zie ik gewoon veel geprik en geen ontspanning dat heeft niks met afzeiken te maken gewoon iets wat mij enorm stoorde in de kuur en het verbaasd mij dat na alles wat er is gebeurd is, denk aan Helgstrand en bijvoorbeeld onze eigen Anky etc dat dit nog steeds niet anders gaat.

Dat mag gewoon uitgesproken toch? Dat jij het niet ziet of niet wil zien betekend niet dat het er niet is ;)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 20:40

Die podcasts van Horses zijn altijd leuk.

Wel fijn dat er een pilot komt om internationaal ook op trens te kunnen starten. Zal zeker Adelinde blij mee zijn!

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 20:50

Benzz schreef:

Wel fijn dat er een pilot komt om internationaal ook op trens te kunnen starten. Zal zeker Adelinde blij mee zijn!

Kan zijn, ik gun het haar zeker.

Is ook zo, maar deze was verhelderend wat hij aangaf over IW en de veranderingen die m.n. in Den Bosch zichtbaar waren, dat de bondscoach best wel een probleem heeft met deze uitslagen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 22:22

Of dat jij het denkt te zien betekent niet dat het zo is BeFunny? Of denk je echt dat iemand met veel en grof spoor gebruik bij de jury,s zou winnen met zo,n hoge score?

Ik heb alle proeven gezien, en ben zoals ik al zei geen Lottie fan en zie genoeg verbeteringen maar vind wat hier wordt beweerd echt heel erg overdreven.

Horses had hier een mooi artikel over idd MCE.

Tazzey, dit is al de tweede keer dat je me probeert te commanderen. Zet mij zelf maar op je Foei lijst als je een probleem hebt met wat ik schrijf.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 22:27

Elisa2 schreef:
Of dat jij het denkt te zien betekent niet dat het zo is BeFunny? Of denk je echt dat iemand met veel en grof spoor gebruik bij de jury,s zou winnen met zo,n hoge score?

.

Nu ben je naief.

Er is de afgelopen 25 jaar zoveel door ruiters gewonnen wat absoluut niet paardvriendelijk was en laten we eerlijk zijn, op de paardvriendelijkheidlijst staat van Olst niet in de top 10.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 22:28

Je kunt om de kwaliteiten van Glamourdale niet omheen om hem op 1 te plaatsen. En dat is direct het probleem waar we tegenaan lopen in de huidige paardensport.

EmberGlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 22:29

Nou, er worden ook genoeg hoge scores gegeven voor pi-pa's die bedroevend slecht zijn, taktfouten, geen puntenaftrek voor BTV of weggedrukte ruggen met zwaaiende benen, en ga zo maar door, dus puntenaftrek voor overmatig spoorgebruik zie ik niet zo snel gebeuren.
Ik ben blij dat steeds meer mensen zien wat er allemaal fout gaat en wat er anders moet. Het is gewoon niet leuk meer, zacht uitgedrukt.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 22:39

Benzz schreef:

Er zijn er meer die hier heel erg blij mee zijn.
Zou het een fijne vooruitgang vinden.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 22:41

Ik zie meer het probleem in dat mensen kijken alleen naar de top 3 en nooit wat er onderin zit. Daar zat er bepaalde mensen op Jumping die niet fijn reed en ik zie het vaak ook terug in de recreatie ruiter of de basis ruiter in Z2. Maar de top drie moet de shit opvangen voor iedereen. Je ziet wel dat Lottie haar rijstijl heb probeert te veranderen na jumping vorige jaar. Het is ook belangrijk om de paarden te onderscheiden. Sommige hebben meer hulp nodig dan andere en andere zijn weer knetterheet. De meeste hier zou die paarden niet kunnen rijden, al denken ze van wel. Een beetje nuance zou fijn zijn.

Ik ben wel me eens met Elisa. Er is vaak veel gezeur zonder onderbouwing. Wat ga jullie doen over een paar jaar als niemand van ons meer mag paardrijden?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 22:56

Benzz schreef:
Elisa2 schreef:

.

Nu ben je naief.

Er is de afgelopen 25 jaar zoveel door ruiters gewonnen wat absoluut niet paardvriendelijk was en laten we eerlijk zijn, op de paardvriendelijkheidlijst staat van Olst niet in de top 10.

Nee hoor, ik loop al 25 jaar mee en zie gelukkig ontzettend veel verandering!

Wat tien jaar geleden normaal was en won dat krijgt nu geen punten meer. (gelukkig!)

Is het genoeg? Nee, er zijn nog genoeg verbeteringen te behalen.
Maar dat zit hem imo net wel in even wat andere dingen dan waar het in dit topic over gaat.

En mooi gezegd Phonix, nuances! Daar gaat het om.